Permalänk
Medlem

Hur vet man hur stark pump man ska använda? Om man ska kyla typ 2 grafikkort, en cpu, moderkortet och man har två radiatorer en single och en 360 radiator. Skulle en XSPC dual bay pump/reservoir räcka, Hur ska man veta?

Permalänk

http://martinsliquidlab.org/pump-and-radiator-optimizer-sprea...

Det exceldokumentet ger dig en fingervisning om hur mycket flöde du får samt delta t på vattnet, peta in dina delar och se vad som kommer upp

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Ska snart tömma mitt system för att dra om lite slangar osv. Och hur gör man detta enklast. Reservoaren jag har är EK-Bay SPIN. Chassit är ett Obsidian 800D
mvh

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk

om du har pumpen längst ner i chassit tycker jag det är enklast att sätta datorn på kanten av ett bord, ta en stor skål, dra ut pumpen så långt som det går och sen dra loss en av slangarna och låta vattnet rinna ur de två ändarna. Det hela beror ju förstås på hur du dragit men stor skål och datorn upp en bit gör det lättare för dig

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

Ska snart tömma mitt system för att dra om lite slangar osv. Och hur gör man detta enklast. Reservoaren jag har är EK-Bay SPIN. Chassit är ett Obsidian 800D
mvh

Det beror helt på hur du dragit slangarna. Öppna en slang eller skruva loss en anslutning längst ner i din loop, och försök luta datorn så att det mesta av vattnet kommer ut. Lägg gärna upp en bild om du inte hittar ett bra ställe att tömma på själv.

Permalänk
Medlem

Tja jag har en liten fråga Jag har en phobya balancer 150 i mitt bygge och jag underar om man kan ha anticyclone delen uppe så jag kan dra en mycket smidigare slangdragning eller måste det vara nere? Tacksam för svar!

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chosz:

Tja jag har en liten fråga Jag har en phobya balancer 150 i mitt bygge och jag underar om man kan ha anticyclone delen uppe så jag kan dra en mycket smidigare slangdragning eller måste det vara nere? Tacksam för svar!

Om du tänker på att vattnet i regel går ut nere(tyngskraft), då kommer inte det fungera så bra om du vänder på den för virveln man vill motverka är alltid i botten dvs där vattnet går ut. Så inlet på ovansidan är väl mitt tips du har ju bra med anslutningar i botten på balancer 4 st om jag inte minns rätt vara av en mitt under så man ska kunna köra med liggande tank om man vill det.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Om du tänker på att vattnet i regel går ut nere(tyngskraft), då kommer inte det fungera så bra om du vänder på den för virveln man vill motverka är alltid i botten dvs där vattnet går ut. Så inlet på ovansidan är väl mitt tips du har ju bra med anslutningar i botten på balancer 4 st om jag inte minns rätt vara av en mitt under så man ska kunna köra med liggande tank om man vill det.

Okej tack för hjälpen:)

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Medlem

hur mycket radiator behöver ja för att kyla en i5 2500k @ 4,5ghz + rätt friskt klockat AMD MSI OC 7970 ?? hmm en fråga till är detta en referens kylare som ja har på mitt kort :S, kortet = http://www.inet.se/produkt/5409388/msi-radeon-hd7970-3072mb-o... skall gå å skaffa komplett vattenkylning tilll processorn å grafikkortet men har ej nån aning hur mycket radiator ja behöver och om det finns passande block till graffet.,. mvh

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av brajonk:

hur mycket radiator behöver ja för att kyla en i5 2500k @ 4,5ghz + rätt friskt klockat AMD MSI OC 7970 ?? hmm en fråga till är detta en referens kylare som ja har på mitt kort :S, kortet = http://www.inet.se/produkt/5409388/msi-radeon-hd7970-3072mb-o... skall gå å skaffa komplett vattenkylning tilll processorn å grafikkortet men har ej nån aning hur mycket radiator ja behöver och om det finns passande block till graffet.,. mvh

Jag hade rekommenderat en 360mm radiator på 60mm tjocklek som en RX 360 eller phobyas g-changer v 1.2 men sen är det så klart beroende på vad för chassi du har det kanske inte stödjer en 360mm rad?
Samt vattenblock finns passande till ditt grafikkort på indomo, coolingstuff, aquatuning och fler hemsidor, både koolance och EK har gjort block för referensmodellen:)

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Medlem

kan du ge något tips på bra Kylmediet som är uv-röd. för jag har set att visa är mer rosa i färgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shady93:

kan du ge något tips på bra Kylmediet som är uv-röd. för jag har set att visa är mer rosa i färgen.

Ek coolant bloodred äkta röd och väldigt djup färg rekommenderas starkt:)

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På trollinlägg. Samt några svar på det.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Är de lönt att göra en custom waterblock lixom personligt gjord för jag ser allt för få vattenblock till socket 2011 och antar att d-tek fuzion v2 inte finns till den ännu hade tänkt mig en udda design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen300:

Är de lönt att göra en custom waterblock lixom personligt gjord för jag ser allt för få vattenblock till socket 2011 och antar att d-tek fuzion v2 inte finns till den ännu hade tänkt mig en udda design.

Det finns väl ganska många?

http://www.aquatuning.se/index.php/cPath/22_1139

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen300:

Är de lönt att göra en custom waterblock lixom personligt gjord för jag ser allt för få vattenblock till socket 2011 och antar att d-tek fuzion v2 inte finns till den ännu hade tänkt mig en udda design.

Tror inte du kommer producera ett block som är bättre än de du kan köpa själv, men vore kul att se resultat. För övrigt är jag väldigt nöjd med mitt supreme hf till min 2011 så om du letar kan jag tipsa om det.

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen300:

Är de lönt att göra en custom waterblock lixom personligt gjord för jag ser allt för få vattenblock till socket 2011 och antar att d-tek fuzion v2 inte finns till den ännu hade tänkt mig en udda design.

Det räcker att göra en egen infästning till valfritt block (om man redan har ett eller inte är nöjd med utbudet).. Det är rätt simpelt.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta har svarats på tidigare, men är batterivatten + algmedel bättre än de färdiga mixarna, typ Feser One eller liknande? Isåfall vart får man tag på algmedel?

Sorry om det redan har svarats på men har sökt runt lite grann!

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idumhet:

Vet inte om detta har svarats på tidigare, men är batterivatten + algmedel bättre än de färdiga mixarna, typ Feser One eller liknande? Isåfall vart får man tag på algmedel?

Sorry om det redan har svarats på men har sökt runt lite grann!

Silver coil finns också.. De färdiga mixarna har jag aldrig sett gjort något bättre förutom möjligtvis utseendet.
Själv har jag kört med etylenglykol (blå/röd glykol till motorer) sedan 2005 utan att haft något problem med något.

Blev lite nyfiken hur mitt första cpublock såg ut efter flera år i ett system med lite olika metaller. (hemmabygge med bilkylare)

Godkänt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Silver coil finns också.. De färdiga mixarna har jag aldrig sett gjort något bättre förutom möjligtvis utseendet.
Själv har jag kört med etylenglykol (blå/röd glykol till motorer) sedan 2005 utan att haft något problem med något.

Blev lite nyfiken hur mitt första cpublock såg ut efter flera år i ett system med lite olika metaller. (hemmabygge med bilkylare)
http://imageupload.org/thumb/thumb_207588.jpg
Godkänt

Det låter ju riktigt tufft.
Du menar alltså att du kört koppar mässing alu och ditt block ser så rent ut?
Nu blev man lite smått fundersam till om man skall komplettera mitt silver med en skvätt etylenglykol ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Silver coil finns också.. De färdiga mixarna har jag aldrig sett gjort något bättre förutom möjligtvis utseendet.
Själv har jag kört med etylenglykol (blå/röd glykol till motorer) sedan 2005 utan att haft något problem med något.

Blev lite nyfiken hur mitt första cpublock såg ut efter flera år i ett system med lite olika metaller. (hemmabygge med bilkylare)
http://imageupload.org/thumb/thumb_207588.jpg
Godkänt

Har du kört ren etylenglykol eller har du blandat den med batterivatten? Det sägs ju att glykolen har sämre värmeledningsförmåga och sen har jag av egen erfarenhet märkt att det är något mer trögflytande än vatten också

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Det låter ju riktigt tufft.
Du menar alltså att du kört koppar mässing alu och ditt block ser så rent ut?
Nu blev man lite smått fundersam till om man skall komplettera mitt silver med en skvätt etylenglykol ^^;

Osäker på vad beståndsdelarna i den gamla bilkylaren (bmw år79) består av, samt kulventiler m.m.
Koppar o mässing (en hel del). Toppen på cpublocket är av alu.. Det är dock eloxerat (vilket gör att det inte leder ström, om det är helt 100).
Propeller axeln bör vara av röstfritt stål.

Skrivet av Idumhet:

Har du kört ren etylenglykol eller har du blandat den med batterivatten? Det sägs ju att glykolen har sämre värmeledningsförmåga och sen har jag av egen erfarenhet märkt att det är något mer trögflytande än vatten också

Avjoniserat, filtrerat vatten. (samma sak som batterivatten).. Skulle tippa på jag legat runt 20%. har toppat systemet med vatten o konc glykol lite om vartannat så vet inte exakt, började dock på 10-15% vill jag minnas. Efter många år så blir det svårt att hålla koll exakt.

Glykol har lite sämre värmeledningsförmåga, men vatten har så jävla bra (rent ut sagt) att det inte är hela världen enlig mig. Det är ju väldigt små effekter det handlar om, 750W är ju 1 ynka hästkraft.
Glykol har även en smörjande effekt och redan vid 30% har man fullt korrosionskydd.

Finns ju extrema motståndare till glykol här på forumet också, det har dock funkat bra för mig i alla år. Billigt o lättillgängligt är det också

Permalänk
Avstängd

ska man verkligen köra vattekylning?.. då menar jag slutet vattekylning som H100 än luftkylning?
Man hör olika hela tiden.. Ena stunden är corsair så mycket bättre med vattekylning. Sen är Noctua.. Man vet inte vad man ska tro på :S

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

tänkte bygga mitt första vattenkylda dator ser de här bra ut

Alphacool VPP655 utan top
EK Water Blocks EK-D5 X-Top v2 Laing Acetal G1/4
EK WB Supreme HF Full Nickel EN
EK-CoolStream RAD XT 360
EK-CoolStream RAD XTC (140)
EK-FC7970 Acetal
Phobya 5,25 bay res

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk

du behover ingen top till D5an savida du inte vill kora med 1/2" ID slang, dom ger ingen extra prestanda. Annars ser det vettigt ut fast den tjockare xtx radden later dig kora pa lite langsammare flaktar

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

du behover ingen top till D5an savida du inte vill kora med 1/2" ID slang, dom ger ingen extra prestanda. Annars ser det vettigt ut fast den tjockare xtx radden later dig kora pa lite langsammare flaktar

Jag tänkte att de e G1/4 med top

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk

Jo men du behover bara gangorna om du vill kora med annat an 13mm innerdiameter pa slangen. Om du vill kora 13mm innerdiameter sa ar det battre att inte kora pa en topp iom att du inte blir av med garantin

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Snart dags att tömma system för första gången, jag vet lite nu hur man ska tömma det så min min fråga är. Efter jag har tömt det kan jag hälla i kylmediet igen, för jag ska bara byta slangar och nipplar till något mer fräscht! Har kollat runt lite men hittar inte riktigt det jag söker (Om ni har hittat så får ni gärna länka;) )

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloudPW:

Snart dags att tömma system för första gången, jag vet lite nu hur man ska tömma det så min min fråga är. Efter jag har tömt det kan jag hälla i kylmediet igen, för jag ska bara byta slangar och nipplar till något mer fräscht! Har kollat runt lite men hittar inte riktigt det jag söker (Om ni har hittat så får ni gärna länka;) )

Om du menar att hälla tillbaka samma kylmedie som du tidigare använt igen så går det utmärkt så länge det inte ser "lortigt" ut. Man behöver i princip bara byta det om man fått alger eller skräp i vätskan, vilket förmodligen syns ganska tydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om du menar att hälla tillbaka samma kylmedie som du tidigare använt igen så går det utmärkt så länge det inte ser "lortigt" ut. Man behöver i princip bara byta det om man fått alger eller skräp i vätskan, vilket förmodligen syns ganska tydligt.

Ja precis, tack för snabbt svar!