långsam uppstart med ssd

Permalänk
Medlem

långsam uppstart med ssd

hej, jag har en crucial m4 128 gb som jag tycker är väldigt slö när det gäller uppstart av windows.
har gjort en liten video nedanför för att demonstrera

varför är det så segt?
kan man göra något åt det? det går ju liksom lika fort som det gjorde med min hdd jag hade förut

resten av komponenterna finns i signen med smidiga länkar

EDIT: jag vill alltså få hjälp med att korta ner både BIOS tiden och laddningen av windows, för båda är ju sega...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Det är inte slött må jag säga, det är ungefär hur länge det tar för mig. Varför klagar du ens, vill du sitta i 20 sekunder mer vid datorn eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D00mbr0s:

Det är inte slött må jag säga, det är ungefär hur länge det tar för mig. Varför klagar du ens, vill du sitta i 20 sekunder mer vid datorn eller?

haha nae, det är inte därför det är bara det att folk säger hela tiden att med deras ssder så hinner inte ens de fyra plupparna bli en flagga vid windows laddningen, och att deras bios tar nån sekund.
så då tänkte jag att det måste vara nåt fel på antingen mitt moderkort eller min ssd?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

För att korta ner BIOS posten så inaktivera sånt som du inte behöver.
Personligen har jag stängt av Marvell kontrollern, Bluetooth, inbyggda ljudet och säkerligen nånting mer som jag inte kommer ihåg på rak arm.
För Windows så är det inte långtsamt men inte direkt snabbt heller.. när du installerade Windows på din SSD kopplade du då ur dina mekaniska diskar eller lät du dom sitta kvar? Om de satt kvar så kan bootpartitionen ha skapars där istället för på din SSD.
Annars kan du ju alltid göra en loggad start för att se exakt vad det är som startas upp medans Windows startas och stänga av sådant som du inte vill ha.

Skrivet av morxy49:

haha nae, det är inte därför det är bara det att folk säger hela tiden att med deras ssder så hinner inte ens de fyra plupparna bli en flagga vid windows laddningen, och att deras bios tar nån sekund.
så då tänkte jag att det måste vara nåt fel på antingen mitt moderkort eller min ssd?

Har då aldrig sett någon hävda att deras BIOS bara tar någon sekund om de inte sitter på en laptop.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

För att korta ner BIOS posten så inaktivera sånt som du inte behöver.
Personligen har jag stängt av Marvell kontrollern, Bluetooth, inbyggda ljudet och säkerligen nånting mer som jag inte kommer ihåg på rak arm.
För Windows så är det inte långtsamt men inte direkt snabbt heller.. när du installerade Windows på din SSD kopplade du då ur dina mekaniska diskar eller lät du dom sitta kvar? Om de satt kvar så kan bootpartitionen ha skapars där istället för på din SSD.
Annars kan du ju alltid göra en loggad start för att se exakt vad det är som startas upp medans Windows startas och stänga av sådant som du inte vill ha.

Har då aldrig sett någon hävda att deras BIOS bara tar någon sekund om de inte sitter på en laptop.

nej jag installerade med endast ssd i, så det är inte därför.
hur gör man loggad start?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Sådär segt startade min SSD ett tag. det visade sig bero på att AHCI hade gått tillbaka till IDE. Har du inte installerat med AHCI finns det guider att följa för att fixa det i efterhand. det gjorde nämligen jag.

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk
Master of Overkill

Tar för min dator att starta ungefär 1,10 min pga av 6 SSD 1 pci disk och inte fast boot, den ska gå igenom allt.

När jag installera OS med RAID 0 2X SSD så starta datorn på 9-11 sekunder från start knapp då inaktiviera jag allt i BIOS typ.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

startar ju allafall snabbare än va min gör ifs tar det ca 20 sekunder innan min ens visar den vanliga ermm va de nu heter där det står om moderkortet, post? har lite hjärnslapp just nu så.
efter det så tar det ca. lika långa tid som det gör för dig

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tyckte det gick rätt snabbt. Största skillnaden mot min uppstart är dock från att man loggat in tills datorn är användbar. Typ skype startar 1-2min efter inlogg så då är det bara sitta och vänta på det. Din gick på 5sek. DET är snabbt...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Ser ganska OK ut i tid, men går konstigt nog snabbare för mig som har en AGILITY III disk -,-, kan det vara grafikkortet som ska ge bild åt flera skärmar kanske... Prova med bara en skärm en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubben97:

Ser ganska OK ut i tid, men går konstigt nog snabbare för mig som har en AGILITY III disk -,-, kan det vara grafikkortet som ska ge bild åt flera skärmar kanske... Prova med bara en skärm en gång.

nej ,det är inte drf, har redan provat

Skrivet av Virre39:

Tyckte det gick rätt snabbt. Största skillnaden mot min uppstart är dock från att man loggat in tills datorn är användbar. Typ skype startar 1-2min efter inlogg så då är det bara sitta och vänta på det. Din gick på 5sek. DET är snabbt...

ok, känns ju skönt att veta

Skrivet av Elghinnarisa:

startar ju allafall snabbare än va min gör ifs tar det ca 20 sekunder innan min ens visar den vanliga ermm va de nu heter där det står om moderkortet, post? har lite hjärnslapp just nu så.
efter det så tar det ca. lika långa tid som det gör för dig

ok, känns ju skönt att veta

Skrivet av tvelander:

Tar för min dator att starta ungefär 1,10 min pga av 6 SSD 1 pci disk och inte fast boot, den ska gå igenom allt.

När jag installera OS med RAID 0 2X SSD så starta datorn på 9-11 sekunder från start knapp då inaktiviera jag allt i BIOS typ.

vad inaktiverade du då

Skrivet av zachie:

Sådär segt startade min SSD ett tag. det visade sig bero på att AHCI hade gått tillbaka till IDE. Har du inte installerat med AHCI finns det guider att följa för att fixa det i efterhand. det gjorde nämligen jag.

nej, jag har alltid ACHI på, så det är inte därför.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |