Permalänk
Medlem

Tyvärr är det nog så att det bara blir värre om du försöker "hämnas" på olika sätt. Försök istället att förmedla din frustration konstruktivt. Försök att lägga fram det så att han inte kan försvara sig genom att säga något i stil med "Äh, det är en principsak". Om han ändå svarar så, förklara då att du gärna skulle vilja veta vad den principen bygger på och om det kanske finns utrymme för diskussion.

Det är väldigt svårt att argumentera för sin sak i din situation utan att få motparten att hamna i försvars-ställning. Undvik därför personangrepp eller liknande. Försök förmedla hur du känner och vad ditt behov är.

Jag vet inte hur din relation är med din styvpappa, men om den är dålig så kan jag säga att ett konstruktivt samtal kommer vara mycket svårare för din del. Om ni däremot har en relativt bra relation kanske du kan få fram ditt budskap utan att han avfärdar dig.

Om inget funkar har du kanske inget annat val än att börja dra ut sladdarna på allt annat när ni inte använder det för att på så sätt visa hur det känns för dig.

Permalänk
Skrivet av olle:

Skapa principen att dra ur kabeln ur hans router då du är i skolan/jobbar/lagar mat ect för att det är ju som sagt onödigt att ha igång routern när du inte använder den.

vi får hoppas att du stänger av routern när han använder internet och fattar att det är irriterande.

eller något mycket roligare: I routern, blocka hans MAC adresser till alla hans enheter som använder internet (mobil, dator, spelkonsoll han använder), och säg att det är för att han misshandlar routern.

No more internet for him!

Där har vi det! Gå in på router (192.160.0.1 brukar det vara), och blockerade att förutom din dator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är inte det lättare?

Annars, om inte tidigare nämnt, säg till din mor att han pillar dig på köttpåken när hon inte tittar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jo det är jag fullt medveten om, och det är jag nästan säker på att han också är medveten om. så jag förstår inte riktigt anledningen till denna idioti...

men jag ska prova med limmet ikväll när dom lagt sig

Nja det är nog inte en så bra ide, kör på att köpa en egen och säg åt honom att han inte får dra ur den för den är din och erbjud dig att betala 10kr i månaden för elen eller liknande.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Pallar inte läsa igenom allt för jag har lite bråttom men det är ju bara att stänga av DHCP i din plast pappas router och använda den som en accesspunkt/switch? Sen när dom stänger av den så gör det inget för du sitter på den routern som drar ut ip adresser och skit. Dock måste nog hans router vara kopplad till din

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrimp:

Tyvärr är det nog så att det bara blir värre om du försöker "hämnas" på olika sätt. Försök istället att förmedla din frustration konstruktivt. Försök att lägga fram det så att han inte kan försvara sig genom att säga något i stil med "Äh, det är en principsak". Om han ändå svarar så, förklara då att du gärna skulle vilja veta vad den principen bygger på och om det kanske finns utrymme för diskussion.

Det är väldigt svårt att argumentera för sin sak i din situation utan att få motparten att hamna i försvars-ställning. Undvik därför personangrepp eller liknande. Försök förmedla hur du känner och vad ditt behov är.

Jag vet inte hur din relation är med din styvpappa, men om den är dålig så kan jag säga att ett konstruktivt samtal kommer vara mycket svårare för din del. Om ni däremot har en relativt bra relation kanske du kan få fram ditt budskap utan att han avfärdar dig.

Om inget funkar har du kanske inget annat val än att börja dra ut sladdarna på allt annat när ni inte använder det för att på så sätt visa hur det känns för dig.

jag tror nog att de flesta är medvetna att hämnd inte bruka göra saken bättre, men jag tror nog att alla som på något sätt kan något om datorer tycker att det är hur roligt som helst att spela små elaka spratt som till exempel att länka om hotmail till något helt annat som låter liknande med hjälp av hosts filen ect.

vi som ger idéer till folk får hoppas att de inte spelar fel spratt till fel person.

men det känns skönt att personer med omtanke om andra i trådar.
men du har en poäng!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

princper... då tycker jag att vi alla ska börja med detta i hela världen ingen ström ska va på som är onödig vi ska sluta använda onödiga saker etc etc.

fattar inte ens att man ens kan tänka på ett sådant sätt ^^

Har du alla lampor på hela tiden, datorn står på 24/7 även om du är i skolan/jobbet 8h, tvn sätter du på mute när det är dags att sova och mobilen är aldrig i standby?
Det är också principer bara det att TS plastfarsa tagit det ett steg längre.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

hehe.. ville bara tacka för den underhållande tråden, behövdes efter en jobbig skoldag

som sagts tidigare hade jag visat honom denna tråd och se om han ändrar sig då. men utav vad jag läst så lär ju inte det bli fallet, men du kan ju alltid försöka

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av woxer:

hehe.. ville bara tacka för den underhållande tråden, behövdes efter en jobbig skoldag

som sagts tidigare hade jag visat honom denna tråd och se om han ändrar sig då. men utav vad jag läst så lär ju inte det bli fallet, men du kan ju alltid försöka

njaaa, att visa den nu är nog ingen bra idé blir nog bara värre då

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Shit även om jag ryker ihop med min styvson då och då och har menings skiljaktigheter så sumpar jag inte nätet för det. Sen är det faktist så att routern slits mer när man fimpar elen till den hela tiden den är byggd för att vara igång 24/7 ofta därför det inte finns någon on/off switch på dom

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk

Dra ut kabeln till deras tv varje kväll och säg att det är en princip sak och går ej att förklara.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

OffT: kom på en sak.
vi säger att vi har ett trådlöst nätverk utan lösenord, och inget lösenord på "adminsidan" (den som jag precis sate ett lösen på).
kan han då logga in på nätverket och ändra tillåtna mac-adresser etc, och sedan sätta ett admin password på den sidan?

om så är fallet så har många svennsonfamiljer ett stort säkerhetshål hemma isf

Man ska alltid ha ett starkt lösenord på sina trådlösa nätverk, gärna gömma dom också. Har man inte gjort det så borde det väl vara så att man kan koppla upp sig mot routern och ändra där bäst man vill.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

OffT: kom på en sak.
vi säger att vi har ett trådlöst nätverk utan lösenord, och inget lösenord på "adminsidan" (den som jag precis sate ett lösen på).
kan han då logga in på nätverket och ändra tillåtna mac-adresser etc, och sedan sätta ett admin password på den sidan?

om så är fallet så har många svennsonfamiljer ett stort säkerhetshål hemma isf

Om det trådlösa nätverket var så öppet så gjorde styvfarsan din helt rätt i att stänga av den.

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

tack för infon, men detta visste jag tyvärr redan
redan fixat nu

Stäng av hans internet gör så att de inte fattar att du gjort något och tror att den är trasig, sedan när de köper en ny och han kopplar in och ut gör samma sak. Sedan när de frågar är det bara att hävda att de gick sönder p.g.a han kopplade in och ut strömmen hela tiden så blir det slut på principerna efter en eller två routrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

OffT: kom på en sak.
vi säger att vi har ett trådlöst nätverk utan lösenord, och inget lösenord på "adminsidan" (den som jag precis sate ett lösen på).
kan han då logga in på nätverket och ändra tillåtna mac-adresser etc, och sedan sätta ett admin password på den sidan?

om så är fallet så har många svennsonfamiljer ett stort säkerhetshål hemma isf

Nä det kan han inte så länge han inte resetar rautern. Password för att kunna använda trådlösa nätverket och passet för att ändra inställningarna för rautern är inte det samma.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnosk:

Om det trådlösa nätverket var så öppet så gjorde styvfarsan din helt rätt i att stänga av den.

jag menar självklart inte att vi inte hade det däremot så satte jag ett adminpassword först nu, men det är ju ingen större fara, då man måste komma in på nätverket först eller vara ikopplad med sladd

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jag menar självklart inte att vi inte hade det däremot så satte jag ett adminpassword först nu, men det är ju ingen större fara, då man måste komma in på nätverket först eller vara ikopplad med sladd

OK, bra det!

Visa signatur

Under uppdatering. Nästan alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik...:

Han kan resetta routern och då försvinner det du har gjort och han kan komma ut på internet igen, men får hoppas att han inte är så teknisk av sig.

Tror inte att det är så många som vet om det om man är så tekniskt handikappad som han verkar vara

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Bara säg att du använder internet och att han kan dra åt fanders?
Alternativt sätt routern på ditt rum, gjorde jag.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Bara säg att du använder internet och att han kan dra åt fanders?
Alternativt sätt routern på ditt rum, gjorde jag.

har redan sagt ett åtal gånger att han även drar ut nätverksladden till internet vid ytterdörren

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Om jag skulle bilda en egen stat så skulle det här definitivt klassas som brott mot mänskligheten. Internet är heligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

har redan sagt ett åtal gånger att han även drar ut nätverksladden till internet vid ytterdörren

Säg: Ge f*n i sladden för jag använder internet, jag kan dra ut den när jag lägger mig.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Nu efter att läst genom tråden så slår det mig vilken låg nivå diskussionen har förts på. Du får väl helt enkelt bita ihop och acceptera att du måste gå och koppla in routern när du behöver använda internet.

Är det du som betalar internetuppkopplingen?
Är du beredd att göra det?
Ärligt talat, efter den här tråden hoppas jag nästan att dom säger upp internet och skaffa en långsam 3g-dongel.

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

han e ju största nätverks hitler jag har hört talas om !

Permalänk
Entusiast

Jag undrar om vad dessa så kallade "principer" egentligen handlar om.
Kan knappast tro att det är en kostnadsfråga, då det finns så oerhört mycket annat man kan spara mycket mer pengar på.
Jag har en svag misstanke om att det handlar om ett kontrollbehov. Någon vill ha kontroll över något som andra är beroende av.

Lösningen på "problemet" vore att höra med er ISP om dem kan ge er dubbla IP-adresser, varav din första lösning kommer att fungera.
Detta kostar ju givetvis en slant, men är du villig att stå för "ditt eget abbonemant" så finns det lösningar.

Alternativ, som föreslagits är ju mobild bredband i form av en 3G-dongel + abbonemang eller kontantkort.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle:

Jag tycker nästan lite synd om dig. får man fråga hur gammal du är?

redan sagt det, men det är ju en rätt så lång tråd
17 år är jag

Skrivet av taimanov:

Nu efter att läst genom tråden så slår det mig vilken låg nivå diskussionen har förts på. Du får väl helt enkelt bita ihop och acceptera att du måste gå och koppla in routern när du behöver använda internet.

Är det du som betalar internetuppkopplingen?
Är du beredd att göra det?
Ärligt talat, efter den här tråden hoppas jag nästan att dom säger upp internet och skaffa en långsam 3g-dongel.

nej, ja och nej förfan, då får jag ju inget internet! (om inte jag betalar då..)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Nu efter att läst genom tråden så slår det mig vilken låg nivå diskussionen har förts på. Du får väl helt enkelt bita ihop och acceptera att du måste gå och koppla in routern när du behöver använda internet.

Är det du som betalar internetuppkopplingen?
Är du beredd att göra det?
Ärligt talat, efter den här tråden hoppas jag nästan att dom säger upp internet och skaffa en långsam 3g-dongel.

Varför, de retarderade importerade fadrarna verkar ju vara inkapabla att förstå simpel fakta.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awwee:

han e ju största nätverks hitler jag har hört talas om !

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

bland de bästa trådarna på länge:)
Veva är mitt tips, skämt åsido så tycker jag att du borde lugnt och sansat sätta dig ner med din mor och styvfar och sakta och pedagogiskt förklarar problemet för dig och det din mamma upplever. sedan säger du att livslängden på rautern förkortas(om han är jobbig [insert källa]) och att det drar 4kr i el per månad och att du gärna kan dra ned 0,5C i ditt rum för att få rautern att vara på.

lycka till och flytta hemifrån så snart du kan:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag undrar om vad dessa så kallade "principer" egentligen handlar om.
Kan knappast tro att det är en kostnadsfråga, då det finns så oerhört mycket annat man kan spara mycket mer pengar på.
Jag har en svag misstanke om att det handlar om ett kontrollbehov. Någon vill ha kontroll över något som andra är beroende av.

Lösningen på "problemet" vore att höra med er ISP om dem kan ge er dubbla IP-adresser, varav din första lösning kommer att fungera.
Detta kostar ju givetvis en slant, men är du villig att stå för "ditt eget abbonemant" så finns det lösningar.

Alternativ, som föreslagits är ju mobild bredband i form av en 3G-dongel + abbonemang eller kontantkort.

Jag tror också att det handlar om ett osunt kontrollbehov, tro mig jag vet (jobbar inom psykiatrin)

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred