Permalänk

Live Streaming (video) HJÄLP!

Hej, en polare ska starta ett slags "webb-TV program", och bad mig om hjälp att hitta en live streaming service som skulle kunna klara av att streama live från en video-kamera.

Och han vill att de som tittar ska kunne välja mellan HD och SD (kameran ska filma i 720p), men även de med sämre uppkopling ska kunna se utan lagg.

Det ska kunna vara ungefär 300 personer som tittar, och det ska vara ungefär 10 "program" varje månad, och varje ska vara ungefär 6 timmar.

Så det blir sammanlagt ungefär 18 000 tittar-timmar varje månad!

Finns det någon sida som skulle kunna klara av att göra allt detta?

Det bästa vore om det var gratis, men budgeten är runt 500$ per månad. Alltså ungefär 3500 kr.

Om det är gratis så gör det inget om det är massa reklam overallt, och det behöver heller inte vara i HD, det räcker med SD i så fall.

Jag har hittat lite olika sidor, men jag vet inte om de klarar detta (för under 500$ per månad).

Här är dem:

Ustream.tv

justin.tv

Xsplit

streamn.com

Och här är några konstiga sidor, jag vet inte riktigt vad de gör, men någon som är insatt kanske kan förklara:

http://www.akamai.com/flash

http://docs.amazonwebservices.com/AmazonCloudFront/latest/Dev...

Och om jag har förstått rätt så ska man använda Flash media encoder på något sätt.

Tack!

Permalänk
Medlem

justin.tv eller twitch.tv (de körs av samma företag) klarar iaf streama Starcraft Turneringar i 720p med 60 000+ tittare

sedan kan du ju använda X-split för att hantera kameror etc för streamen. Xsplit används av många professionella streamare

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Skrivet av woxer:

justin.tv eller twitch.tv (de körs av samma företag) klarar iaf streama Starcraft Turneringar i 720p med 60 000+ tittare

Är det gratis?

Permalänk
Skrivet av woxer:

justin.tv eller twitch.tv (de körs av samma företag) klarar iaf streama Starcraft Turneringar i 720p med 60 000+ tittare

sedan kan du ju använda X-split för att hantera kameror etc för streamen. Xsplit används av många professionella streamare

Finns det någon bra tutorial för detta?

Är det helt säkert att det går att ha så många tittare gratis?

Eller batalade han som streamade en förmögenhet för att kunna ha så många tittare?

/spelaren123

Permalänk
Medlem

nää.. det tror jag verkligen inte, det är ju trots allt justin.tv som tjänar pengar på att du har tittare. man signar upp med ett gratiskonto och jag har aldrig hört ngt om att stremare har behövt betala

står säkert mer på deras sida om det.

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelaren123:

Finns det någon bra tutorial för detta?

Är det helt säkert att det går att ha så många tittare gratis?

Eller batalade han som streamade en förmögenhet för att kunna ha så många tittare?

/spelaren123

Justin.tv betalar dig för att streama... (om du har nog med stadiga tittare, tror det var 1k~ för att signa)
Har du 60k viewers får du fan en "förmögenhet" =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelaren123:

Finns det någon bra tutorial för detta?

Är det helt säkert att det går att ha så många tittare gratis?

Eller batalade han som streamade en förmögenhet för att kunna ha så många tittare?

/spelaren123

Att Streama är gratis, många jag känner har streamat t.ex sc2 för att bekanta ska kolla vilka fel de gör osv.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

Ok, det verkar bra, men en sak oroar mig.

Jag hittade det här:

http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=1926...

Vad betyder det? Att man måste streama spel för att inte vissa tittare ska få upp det här meddelandet?

Eller vad kan man göra för att inte ens tittare ska få det meddelandet?

/spelaren123

Permalänk
Medlem

Det där är från tidigt 2011, har aldrig sett det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Justin.tv (twitch) kommer klara det galant, för att sätta upp Xsplit och för allmänna tips så kan du kolla på denna guide och tweaka själv efter det

http://www.youtube.com/watch?v=Rx1q2yNiN_U

Programmet är väldigt simpelt, likaså Justin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelaren123:

Och han vill att de som tittar ska kunne välja mellan HD och SD (kameran ska filma i 720p), men även de med sämre uppkopling ska kunna se utan lagg.

Med Justin /twitch kan tittarna välja mellan olika upplösningar, har för mig att det bara är en beta och att inte alla standardkonton har det tillgängligt.

Permalänk

.

Permalänk
Skrivet av rewap:

Med Justin /twitch kan tittarna välja mellan olika upplösningar, har för mig att det bara är en beta och att inte alla standardkonton har det tillgängligt.

Skrivet av MikeyDN:

Justin.tv (twitch) kommer klara det galant, för att sätta upp Xsplit och för allmänna tips så kan du kolla på denna guide och tweaka själv efter det

http://www.youtube.com/watch?v=Rx1q2yNiN_U

Programmet är väldigt simpelt, likaså Justin.

Skrivet av BergHa:

Det där är från tidigt 2011, har aldrig sett det.

Skrivet av Uzor:

Att Streama är gratis, många jag känner har streamat t.ex sc2 för att bekanta ska kolla vilka fel de gör osv.

Skrivet av BergHa:

Justin.tv betalar dig för att streama... (om du har nog med stadiga tittare, tror det var 1k~ för att signa)
Har du 60k viewers får du fan en "förmögenhet" =D

Skrivet av woxer:

nää.. det tror jag verkligen inte, det är ju trots allt justin.tv som tjänar pengar på att du har tittare. man signar upp med ett gratiskonto och jag har aldrig hört ngt om att stremare har behövt betala

står säkert mer på deras sida om det.

Har nu kollat igenom det där med justin.tv, och allt verkar perfekt.

MEN. Nu är det så att live video streamen ska vara inbäddad på en annan hemsida, och då när tittare ska starta streamen så kommer det ett typ 15 sekunders långt reklamklipp först...

Och han vill absolut inte ha några annonser innan hans stream börjar...

Så justin.tv är inte ett alternativ...

Och som sagt, så är han berädd att betala 500$ (typ 3500kr) i månaden för en bra service som skulle kunna låta honom streama 18000 tittar-timmar i HD i månaden.

Finns det kanske någon bra VPS som skulle klara detta?

Någon av de här kanske?

http://www.seedhost.eu/

http://wooservers.com/

Det är väldigt brottom nu. Hans första "program" ska börja om tre dagar...

/spelaren123