The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Hjälpsam

Såg att HardOCP testat, HD7770 med bla Skyrim.
Från testet, No arrows were taken to the knee during the testing of this game.

Off Topic.
Kortet får nog sjunka i pris, innan det blir intressant, HD6870 är en bättre deal, men man kan ju förstå att AMD vill sälja slut på sina gamla kort först.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Blev Skyrim plötsligt Steam Cloud Sync enablat? Den stod och syncade bra länge efter en session och molnsymbolen är där på Skyrim. Kanske synkar de senaste sparfilen? Inte sett något announcment om det och Skyrim har väl inte synkat tidigare? Edit: Stod 98MB i Steam Cloud för Skyrim, 2MB ledigt. Kan ju vara jag som inte kollat i Steam ordentligt efter patchen, och att den synkar saves.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Blev Skyrim plötsligt Steam Cloud Sync enablat? Den stod och syncade bra länge efter en session och molnsymbolen är där på Skyrim. Kanske synkar de senaste sparfilen? Inte sett något announcment om det och Skyrim har väl inte synkat tidigare? Edit: Stod 98MB i Steam Cloud för Skyrim, 2MB ledigt.

"Steam Cloud saves are now enabled for Skyrim, meaning you can sync and access your PC saves anywhere." Så ja, det har cloudstöd numera

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Steffe: Var det jag som missat att det fanns tidigare alltså?

Permalänk
Medlem

Nja, tweeten om det kom strax efter din post ^^ Så det är "ganska" nytt ;p

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Aha, ok tack

Permalänk
Medlem

Hej eftersom jag har spelat om det här spelet 3 gånger och kommit till level 7 max så undrar jag om det är någon som har en "savefile" på en gubbe under level 10. Helst mage om det går. Level 3 funkar med, bara du har kommit förbi första questen med guldhanden.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Jag har hittat alla 24 Unusual gems/Stones of Barenziahs och pratat med Vex i Thieves Guild. Nu står det "Vex has revealed to me that the Crown of Barenziah is actually a paragon for the Thieves Guild. If I can recover the crown from Tolvald's Cave, she should be able to restore our paragon to its full strength." Men jag har inte fått att man ska hämta kronan under objectives, så jag har ingen questmarker på kartan. Provade att hämta den utan att det stod under objectives men då var vägen inne i grottan blockerad (en stenvägg för ingången till rummet där kronan finns).
Någon som vet vad man ska göra? :S

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Hej eftersom jag har spelat om det här spelet 3 gånger och kommit till level 7 max så undrar jag om det är någon som har en "savefile" på en gubbe under level 10. Helst mage om det går. Level 3 funkar med, bara du har kommit förbi första questen med guldhanden.

Det är ju bara att spela en timma så är man ju 10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladestam:

Det är ju bara att spela en timma så är man ju 10+

Inte om man (som jag gjorde) springer igenom allt så mycket som det går
springa förbi alla gubbar, inte döda mer än nödvändigt
klarade main questen på lvl 8 :3
spelade typ 5 timmar X) (Fast jag var/är ny till sånna här spel)

Permalänk
Medlem

Är själv dock besviken på Skyrim :/

Permalänk

4000 om forumet räknar rätt

Visa signatur

|En tråkig acer-laptop|

Citera om du vill ha något sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybertomten:

4000 om forumet räknar rätt

Nej den tog jag!

Permalänk
Medlem

Jag är lvl56 och har långt ifrån lessnat på spelet, finns fortfarande mycket kvar att göra. Många quests kvar å fortfarande en bra bit kvar att utforska.

Tycker inte det är ett kasst spel tvärt om jag älskar det, men jag har ju i.o.f.s. inte spelat något annat TES-spel så jag har inget att jämföra med

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hum... Har spelat till lvl 40 typ 4 gånger nu men tröttnar varje gång.
Efter ett tag så springer man ju fortfarande runt och dödar draugr och spindlar men nu helt utan motivation.
Vad ska man ens göra efter mainquesten är slut?

Permalänk
Skrivet av Ladestam:

Hum... Har spelat till lvl 40 typ 4 gånger nu men tröttnar varje gång.
Efter ett tag så springer man ju fortfarande runt och dödar draugr och spindlar men nu helt utan motivation.
Vad ska man ens göra efter mainquesten är slut?

Imperials vs Stormcloaks? Guilds? Jarls? Daedrics? Moddar? Creation Kit?

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera nå mods?

Permalänk
Inaktiv

Har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa
Ögonen ser ut så här:

Hur fixa?
Modlista:

Skyrim.esm
Update.esm
ApachiiHair.esm
Extended Colors.esm
RealisticWaterTextures.esp
Cowardly essential horses.esp
Cowardly essential Frost - install before quest.esp
Cowardly essential Shadowmere.esp
dD - Enhanced Blood Main.esp
CrowdedCities.esp
FionaOutfit.esp
Warmagearmor.esp
DualSwords.esp
R18Pn - Eisen Platte Armor.esp
OrientalRace - Patched.esp (patchad för Extended Sliders)
WeightlessPotions.esp
WeightlessDragonBones.esp
WeightlessScrolls.esp
WeightlessOreIngotsPeltsGems.esp
WeightlessDwemerSmeltables.esp
WeightlessDragonClaws.esp
WeightlessQuestItems.esp
WeightlessAlchemyIngredients.esp
WeightlessFood.esp
WeightlessCraftedPotions.esp
faster vanilla horses.esp
MoreTraining_50.esp
RichMerchants.esp
Live Another Life.esp
Sprint1.esp
StaminaCarryWeight_25.esp
ApachiiHair.esp
LovelyHairstyles.esp
MTOH.esp
Extended Colors - Selection.esp

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att det är "orientalrace" som spökar lite, texturglitch.

Jag har fått så där med ett par ggr, jag åtgärdar det genom att installera
om/en ny texturmod på ögonen & det funkar varje gång. Testa det.

Alternerar mellan dessa två:
Vivid Eyes & Bright Eyes.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hammar:

Skulle tippa på att det är "orientalrace" som spökar lite, texturglitch.

Jag har fått så där med ett par ggr, jag åtgärdar det genom att installera
om/en ny texturmod på ögonen & det funkar varje gång. Testa det.

Alternerar mellan dessa två:
Vivid Eyes & Bright Eyes.

Blir så på alla raser. Men ska testa ögon-textur

Permalänk
Inaktiv

Hepp. Det hjälpte inte :<

EDIT: Doh!! Det berodde på min grafikdrivrutin...körde nån preview på CCC 12.3 -.-

Nu undrar jag bara vad det är som gör att min karaktär ändras när jag gör färdigt den vid skapandet.
Alltså, jag gör karaktären och trycker R, skriver in namn och kommer in i spelet...men då ser den helt annorlunda ut -.-

Permalänk
Medlem

Handlade ett spel på Steam nyligen och kollade lite försäljningstopplistan etc. Såg att Skyrim låg på 3:e plats, trots att det inte är någon rea utan är fullpris (var det rea nyligen?). Då vet man att de sålt bra. Hoppas PC får lite mer fokus i framtiden nu när Skyrim är en succe även där.

Nästa nya singelplayer RPG från Bethesda lär vara för "nextgen", oavsett om det är Fallout 4 eller ES6. Får hoppas konsolerna får rejält med minne och schysst grafik, så hänger det med till PC sen också. Ta t.ex. det med minne, det är konsolernas nuvarande fjuttmängd minne som gör att det är en massa laddningar överallt (gå in i stan, gå in i hus, gå in i grotta, ladda ladda, meh).

(Lite slumpmässigt blabbinlägg)

Permalänk
Skrivet av Buio:

Handlade ett spel på Steam nyligen och kollade lite försäljningstopplistan etc. Såg att Skyrim låg på 3:e plats, trots att det inte är någon rea utan är fullpris (var det rea nyligen?). Då vet man att de sålt bra. Hoppas PC får lite mer fokus i framtiden nu när Skyrim är en succe även där.

Nästa nya singelplayer RPG från Bethesda lär vara för "nextgen", oavsett om det är Fallout 4 eller ES6. Får hoppas konsolerna får rejält med minne och schysst grafik, så hänger det med till PC sen också. Ta t.ex. det med minne, det är konsolernas nuvarande fjuttmängd minne som gör att det är en massa laddningar överallt (gå in i stan, gå in i hus, gå in i grotta, ladda ladda, meh).

(Lite slumpmässigt blabbinlägg)

Menar du att tidigare ES-spel och även Fallout 3/NV inte gjort succé på PC i längden? Nja, dom är garanterat medvetna om att det säljer mycket bra här och hur mod-communityn håller liv i spelen. Det märkte man ju verkligen nu på deras satsning med workshop och textur-packet. Även vad gäller patchar, iom beta-releaser och mängder med fixar för prestanda just för PC. Deras blogg/Twitter/facebook har ju även ganska uteslutande fokus på vad som händer på PC-plattformen.

Men dom vill väl att det ska sälja på alla plattformar, särskilt med tanke på att många köper spelet till både någon konsol och PC. Det börjar alltid med att hypas på konsoller, hur det ser ut där och exklusiva release-datum, etc, som att det vore likvärdigt. Men i längden så är det alltid överlägset på PC, och det vet dom.

Fördelen med att utveckla det till konsol i förstahand är nog för att lättare kunna anpassa det för deras usla hårdvara. Det som funkar på konsol funkar garanterat på PC, men tvärtom blir det klurigare. Nackdelen är väl att dom kan snöa in sig för mycket på det området och släpper en väldigt slarvig PC-version, både vad gäller grafik och hårdvarustöd. Särskilt om dom vill ha samtidiga release-datum.

Fast vad gäller laddningstider för interiörer så tycker jag nog att det snarare är en fördel iom att det är en separat cell. Det skapar mängder med fördelar rent tekniskt sett. Däremot så borde dom kunna chilla lite med laddningstider från interiör till interiör, där vissa fall bara är löjliga, som tex att ha en laddningstid från ett vardagsrum till ett sovrum. Särskillt nu när dom har "Room Markers" och "Portals" för att optimera mängden laddade objekt.

Storstäder tror jag också är bäst att göra till egna celler. På så vis kan man smocka dom med mer detaljer och helt enkelt göra dom livligare, plus att prestandan blir mycket jämnare utanför. Det tycker iaf jag är en bättre prio än att ha dom öppna mot omvärlden. Man måste ju trots allt ändå ta sig in i städerna genom portarna, så varför ta bort/öppna dom?

Men ja, visst finns det många brister i motorn iom flaskande konsoller, som borde fixas. Särskillt vad gäller minnes-hantering och ljus-effekter. Ironiskt egentligen med tanke på att spelen har så stor fokus på massiva spelvärldar och "mörka" grottor

(Blahablabla)

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Menar du att tidigare ES-spel och även Fallout 3/NV inte gjort succé på PC i längden? Nja, dom är garanterat medvetna om att det säljer mycket bra här och hur mod-communityn håller liv i spelen. Det märkte man ju verkligen nu på deras satsning med workshop och textur-packet. Även vad gäller patchar, iom beta-releaser och mängder med fixar för prestanda just för PC. Deras blogg/Twitter/facebook har ju även ganska uteslutande fokus på vad som händer på PC-plattformen.

Tittar man på ES: Oblivion så var konsoler fokus och det sålde mycket bättre på konsol än PC. Även om det förstås var en succe på PC också, blir det alltid jämfört relativt konsolförsäljningen av samma titel. De har ju lagt till extra godis och patchat PC-versionen av Skyrim, och jag tror att de kunnat haft med en del av det redan från början om PC-versionen varit viktigare för dem. Jag är i alla fall glad för det jag får, så klagar inte.

När det gäller laddningarna och vad som är världsceller och inte, så även om det är praktiskt idag att ha större städer i egna celler tycker jag laddningar tar bort lite av öppna-världen känslan. Jag ser inte på det från CK-perspektiv dock, utan bara som spelare. När man går in i en mindre by känns det som en del av världen, men när man går in i Whiterun känns det som sin egna lilla slutna värld. Dessutom är inte städerna så stora, i alla fall inte i Skyrim.

Nu är förstås nästa ES-titel långt borta, gissar på ungefär samma intervall som mellan Oblivion och Skyrim.

Permalänk
Avstängd

kanske fel tråd, då får ja ursäkta mig här för det, men är det någon fler(mest troligt) som har problem med bugar vid vatten i skyrim när man kör med SLi i mitt fall 2st 570GTX

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Skrivet av thunderboy88:

kanske fel tråd, då får ja ursäkta mig här för det, men är det någon fler(mest troligt) som har problem med bugar vid vatten i skyrim när man kör med SLi i mitt fall 2st 570GTX

Drivisar, grafikmods till vatten? Kom det plötsligt eller har det hållt på länge?

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Har stött på ett par "spelförstörande" buggar nu

Det är companion quests och Blades quests. Väljer att dölja resten för den som inte vill veta.

Spelar på Xbox men kan tänka mig att PC kan råka ut för liknande/samma.

Börjar med Companions, eller rättare sagt Vilkas. Det är questet Purity(rena hans själ, ta bort varulvs tramset). När man ska göra detta blir ju Vilkas din nya följeslagare och detta funkar bra så länge jag inte lämnar Jorrvaskr, så fort jag går ut så lämnar han mig å går in igen och questen hamnar som klar(eller misslyckad) i listan. tack vare detta kan jag inte längre ha någon följeslagare eftersom alla tror att Vilkas följer t.o.m. han själv.
Kan inte heller få något mer jobb av dom andra i Companions eftersom jag inte gjort klart Purity antar jag, som redan är klar/misslyckad.

Samtliga markerade i listan har buggat ur + även "Speak to Degaine"

Sen Blades, fick ett uppdrag av Esbern att döda en drake men när jag kom dit så var det en jag dödat för kanske 100 spelade timmar sedan så den finns självklart inte där. Dock stannar alla Blades kvar där och jag kan självklart inte få nåt nytt uppdrag av Esbern.

Finns ingen drake här......

stått å väntat ett tag men inte kommer det någon drake :/

Inte en drake så långt man kan se.....

Synd på ett sånt bra spel som jag gillar att spela då å då. Jag vill ha en följeslagare så det är nästan totalt spelförstörande att jag inte längre kan det :/

EDIT: Löst det med companions och följeslagare, nu är det bara Blades kvar att få fixat.

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du testat att spawna en drake mha console & döda den?

player.placeatme 000FEA9B 1

Edit / Missade "xbox" när jag läste, sorry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Har du testat att spawna en drake mha console & döda den?

player.placeatme 000FEA9B 1

Edit / Missade "xbox" när jag läste, sorry.

Haha, for dit igen å då blev vi attackerade av en drake men tyvärr hjälpte det inte då de inte var "rätt" drake.
Så questen är fortfarande trasig......

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Storstäder tror jag också är bäst att göra till egna celler. På så vis kan man smocka dom med mer detaljer och helt enkelt göra dom livligare, plus att prestandan blir mycket jämnare utanför. Det tycker iaf jag är en bättre prio än att ha dom öppna mot omvärlden. Man måste ju trots allt ändå ta sig in i städerna genom portarna, så varför ta bort/öppna dom?

I Morrowind så var alla städer helt öppna och du kunde ta dig in i dom från vilket håll som helst inklusive från luften (mina magikers självklara färdsätt... Gång och ritt är för bönder och knektar), det var en av många, många saker som gör att Morrowind fortfarande är det bästa spelet i serien.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006