Permalänk
Medlem

Primärminne äts upp

Som rubriken säger så spökar det med ram minnet, har 5GB Primärminne och har aldrig råkat ut för nått sånt här tidigare. kör ca 60 processer och har alltid kunna kolla på film och köra tex photoshop utan problem . men för några dagar sedan så började filmer lagga och ram minnet ligger på topp, går in på Resursövervakaren men ser inga program som tar speciellt mycket minne. Tacksam för svar!!

Permalänk
Medlem

Vad är det för OS du kör?
Hur har du det med virtuellt minne? har du ställt in det på väldigt lågt, eller stängt av det helt?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

kom att tänka på en sak till... 5 gig ram låter konstigt. vad har du för uppsättning då?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

kom att tänka på en sak till... 5 gig ram låter konstigt. vad har du för uppsättning då?

Operating System : Windows 7 Ultimate (64-bit)
Processor : Intel Core 2 Duo E4500 @2900 MHz
Mainboard : XFX MI-9300-7AS9
Physical Memory : 5120MB DDR2-SDRAM
Video Card : NVIDIA GeForce 8600 GT

Permalänk
Medlem

Ok hur är det med virtuella minnet, har du ändrat nått på det?
Hur många stickor med ram har du? kan det vara så att en sticka är trasig eftersom den visar 5 gig?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Ok hur är det med virtuella minnet, har du ändrat nått på det?
Hur många stickor med ram har du? kan det vara så att en sticka är trasig eftersom den visar 5 gig?

Nej har inte pillat nånting med det, I början när det började strula så var det ju satt att windows skulle sköta det. Testade med att höja manuellt efteråt men det hjälpte inte heller, kan det vara nånting med att jag uppdaterade till SP1 ?

har tre stickor i alltså 2x 2GB och 1x 1GB
har testat olika antivirus/bot/malware program också.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Nu har jag testat hotfixet utan reslutat!

Det uppkommer ju efter jag har satt på en film och efter nån/några timmar så börjar det lagga och ram minnet är full fast att jag stänger av programet så fortsätter det och jag kan inte se några program som tar minne över det normala heller.

Permalänk

Men testa att räkna ihop det minne alla processer tar och se hur mycket det blir då

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd

Lånar...

Jag får rätt ofta problem med "Windows har upptäckt att din dator går sakta!" trots att minnesanvändningen (av det jag kan se) endast ligger på ~25%, har ju då 8GB så då används ju ~2GB.
Finns det något man kan göra? Pagefile är avstängt.

Eller är det någon osynlig mjukvara som äter upp resurser? CPU används ju knappt i Idle, Grafikkort inte alls, dock har jag ju min andra skärm inkopplad till HD3000 som endast har ~30MB Vram (kan man inte höja till typ 512?) vilket äts upp så fort man tittar på YT.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk

på vissa datorer kan firefox, chrome, flash bugga ur totalt... och på ganska kort tid blir minnesläckaget ett gigantiskt helvete.
vet inte riktigt varför det blir så men det brukar hänga ihop med windows uppdateringar, firewalls och antivirus.
detta blir bara ett stort problem om du likt mej låter datorn stå på dygnet runt med webläsaren öppen 24/7 med minst 10 flikar.

vissa antivirus/brandväggar/windows updates kan dessutom vara svåra att avinstallera helt, och om man inte orkar sitta o gräva i registret i timmar så är det bara att installera om windows - och hoppas att inte programvaran än en gång kolliderar.

EDIT:
schitzo:
Prova aktivera Pagefile och ställ in den på bara 1GB... windows är så jävla buggigt att det ibland gör sej beroende av pagefile oavsett mängden ramminne

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

på vissa datorer kan firefox, chrome, flash bugga ur totalt... och på ganska kort tid blir minnesläckaget ett gigantiskt helvete.
vet inte riktigt varför det blir så men det brukar hänga ihop med windows uppdateringar, firewalls och antivirus.
detta blir bara ett stort problem om du likt mej låter datorn stå på dygnet runt med webläsaren öppen 24/7 med minst 10 flikar.

vissa antivirus/brandväggar/windows updates kan dessutom vara svåra att avinstallera helt, och om man inte orkar sitta o gräva i registret i timmar så är det bara att installera om windows - och hoppas att inte programvaran än en gång kolliderar.

EDIT:
schitzo:
Prova aktivera Pagefile och ställ in den på bara 1GB... windows är så jävla buggigt att det ibland gör sej beroende av pagefile oavsett mängden ramminne

Jaha, så du menar att det är lika bra att installera om windows ?
vad irriterande det var drygt en vecka sen jag gjorde en ominstallation.. fml...

Jag brukar somna till film på nätterna och när jag vaknar upp så är primärminnet fullt, testat med olika spelare fast samma resultat.. får väl göra en backup och installera om..

Permalänk
Skrivet av Yoke:

Jaha, så du menar att det är lika bra att installera om windows ?
vad irriterande det var drygt en vecka sen jag gjorde en ominstallation.. fml...

Jag brukar somna till film på nätterna och när jag vaknar upp så är primärminnet fullt, testat med olika spelare fast samma resultat.. får väl göra en backup och installera om..

Du har testat olika spelare men har du testat annat codec pack eller köra på codec istället för inbuggade codecs i VLC...
Testa CCCP med MPC

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Nej det får bli en ominstallation ändå, får bara vänta i timtal för backup till extern hdd.. får hoppas att det är värt besväret iaf!

Tack för hjälpen ändå !

Permalänk

Men kan du minnas att du har installerat några speciella updates precis innan problemet uppkom? service pack 1?
Vad använder du för antivirus/brandvägg? ...uppdaterat?

Kan ju vara så enkelt att det bara är en rutten bugg i nån drivrutin oxå.

För att ta ett exempel så buggar brorsans dator ut totalt om man installerar drivrutiner till SD-kortläsaren (har provat flera versioner). Funkade kanon i WinXP men inte i Win7.

Om du ominstallerar Windows så rekomenderar ja att du till en början bara installerar dom allra nödvändigaste drivrutinerna (skit i kortläsare, firewire, och överklockningsprogrammen till moderkortet) ...om ljud och nätverk funkar bra med windows standard drivrutin så avakta med dom installationerna oxå... Windows inbyggda drivrutiner kanske inte är dom bästa, men dom brukar iaf vara extremt stabila.
Avakta även med antivirus/brandvägg om du vågar.

Själv är ja nöjd med windows inbyggda brandvägg, och ja använder inget realtime antivirus - ja använder istället Malwarebytes som är ett bra gratis Manuellt (Passivt) Antivirus.
Passiva antivirus slöar inte ner datorn och krockar inte heller med windows uppdateringar.
Nackdelen är att man själv måste söka igenom "download" mappen manuellt innan man kör programmen man tankar hem, och ibland kan det vara bra att passa på att scanna hela disken när man ändå håller på.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Men kan du minnas att du har installerat några speciella updates precis innan problemet uppkom? service pack 1?
Vad använder du för antivirus/brandvägg? ...uppdaterat?

Kan ju vara så enkelt att det bara är en rutten bugg i nån drivrutin oxå.

För att ta ett exempel så buggar brorsans dator ut totalt om man installerar drivrutiner till SD-kortläsaren (har provat flera versioner). Funkade kanon i WinXP men inte i Win7.

Om du ominstallerar Windows så rekomenderar ja att du till en början bara installerar dom allra nödvändigaste drivrutinerna (skit i kortläsare, firewire, och överklockningsprogrammen till moderkortet) ...om ljud och nätverk funkar bra med windows standard drivrutin så avakta med dom installationerna oxå... Windows inbyggda drivrutiner kanske inte är dom bästa, men dom brukar iaf vara extremt stabila.
Avakta även med antivirus/brandvägg om du vågar.

Själv är ja nöjd med windows inbyggda brandvägg, och ja använder inget realtime antivirus - ja använder istället Malwarebytes som är ett bra gratis Manuellt (Passivt) Antivirus.
Passiva antivirus slöar inte ner datorn och krockar inte heller med windows uppdateringar.
Nackdelen är att man själv måste söka igenom "download" mappen manuellt innan man kör programmen man tankar hem.

har haft windows 7 sen första betan kom ut. har aldrig haft det här problemet med windows förut, installerade om förra veckan för att jag tyckte att datorn började bli rätt så seg pga alla program och onödiga filer. efter ominstallationen så installerade jag SP1 och några hotfixuppdateringar vilket jag har gjort förr när jag har installerat om. fast dock så testade jag ett nytt antivirusprogram Panda Antivirus. om det kanske är det som har ställt till med nått galet ?

Permalänk

Kan mycket väl vara Panda, men ja tycker oxå du ska prova boota upp datorn i "Memory Diagnostics".
Om du kör det testet 30-60 min utan problem så borde det inte vara ram-minnet som spökar iaf.
Mitt ram-minne havererade en gång utan varning så ja fortsatte använda datorn i en månad o fick hur mycket konstiga problem som helst. Windows och program krashade stup i kvarten, men det värsta var nog att Filerna på disken sakta men säkert trasades sönder.
Filmer o musik poppade o blippade, o det berodde på att skrivningar till disken inte gick till rätt sektorer utan ibland spreds det ut 32 trasiga kilobytes rakt in i slumpmässig sektor på disken - antagligen i en viktig fil.
Det vill du inte vara med om

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Har redan kollat på minnes-stickorna. inga problem där!
tror helt enkelt att det är nånting med windows/drivrutiner som inte vill sig.
du det lät inte som nått kul direkt, har också vart med om liknande problem, ingenting man vill vara med om igen dock

Permalänk

ett sista tips... är Service Pack 1 integrerat i installationsskivan? eller måste du uppdatera Windows 7 till SP1 varje gång du ominstallerar?

Det finns extremt stora fördelar med att "integrera" SP1 i skivan.
* Du får en mindre installation, och färre filer
* Windows Registret blir mindre nerkladdat med skräp som slöar ner datorn.
* Det blir en mer "kompatibel" (mindre nersmutsad) installation av windows...
vissa får nämligen kompatibilitets trassel efter att ha installerat SP1 ovanpå ett färdiginstallerat windows 7.
Om det däremot redan är integrerat i installations-dvd'n så finns det inget som kan krocka med SP1.

Här kan du dra ner en Win7 med färdigintegrerat SP1 direkt från Microsofts egen Technet/MSDN
http://www.wincert.net/forum/index.php?/topic/8906-windows-7-...

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Ja. Jag måste uppdatera windows efter ominstallation!
Tackar så mycket hoppas det löser felet efter ominstallation.
Så det inte är nått annat som spökar inne i maskineriet

Permalänk

alright! nice. hoppas det går vägen denna gång då. Berätta gärna hur det gick sen.
om du inte vill bränna på skiva så finns det verktyg för att lägga över på ett stort usbminne o boota därifrån. Den här ska funka både för linux o win7:
http://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/

PS. Skivorna du lagligt tankar hem därifrån behöver självklart en seriienyckel, eftersom det är "originalskivor" direkt från en av microsofts distributörer - man får absolut inte kringgå det med trixande fuffens program o dylikt

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Tjenare Lastninja.
Nu har systemet rullat i ca 5 dygn utan problem.
så jag antar att det var något med windows förut.
tack för hjälpen ! ^^

Permalänk

Nice! Kul o höra.
Hoppas du även fått en liten speedboost av att installlera Win 7 med integrerad SP1.
Kommer nog ta lite längre tid innan datorn blir en slöhög igen nu när du har "fler uppdates tillgodo".
Skönt att RAM buggen försvann oxå.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!