Permalänk
Medlem

Router som accesspunkt

Hej,

Har hört av mig till min ISP och ska sätta upp en AP av en d-link router.

"Alternativet är att ni låter accesspunkten ha adress 192.168.0.3 och sedan inaktivera all typ av routing i den. Om ni sätter upp den som en ren accesspunkt kommer den och alla dess anslutna hosts ligga kvar i samma nät. Ni kan då själva sätta upp DHCP och hålla koll på vilka adresser ni använder och inte."

192.168.0.3 är en reserverad IP adress
Har ändrat adressen på routern till 192.168.0.3 men det verkar inte fungera fortfarande, hur ska jag be mig åt för att inaktivera all typ av routing på routern egentligen?

Mvh Ludvig

Permalänk
Medlem

Du använder dig bara av lanportarna.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Detta gör jag såklart redan

Permalänk
Medlem

Vilken router är det vi pratar om?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad dom menar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk

Det jag gjort med min D-Link router är att bytt IP adress till 192.168.0.2, endast anslutit LAN porten och stängt av DHPC helt och hållet, och sen konfade jag WiFi't så funkar det som det ska.

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag har min DIR-855 som access punkt det jag har gjort är att slå av DHCP funktionen (kör PfSense som router / DHCP) , och sen bara använda LAN portarna, router funktionerna används bara på trafik som går till / från WAN porten.

Fungerar iaf kalasbra för mig =).

// Jonas Lillman

Permalänk
Skrivet av Lillman:

Hej.

Jag har min DIR-855 som access punkt det jag har gjort är att slå av DHCP funktionen (kör PfSense som router / DHCP) , och sen bara använda LAN portarna, router funktionerna används bara på trafik som går till / från WAN porten.

Fungerar iaf kalasbra för mig =).

// Jonas Lillman

Gjort likadant även jag, fast jag använder Sm00thwall istället för PfSense