OSX Lion-installation på ny SSD?! Ny i djungeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Har du registrerat din nya Mac med samma Apple-ID som du använder i App Store?

Japp. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Gå nu o köp ett 8GB USB-minne och lägg installationen på.
Eller bränn på skiva. Finns gott om guider hur man gör.

Tack! Will do!

Visa signatur

Datorer är som tonåringar, de krånglar hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingan:

Ja, det stämmer. Jag formaterade disken och därefter gick det att installera OSX på denna. Dock var där några steg jag provade emellan.

1.) Jag provade att "återställa" en avbild av HDD till SSD. Detta fungerade, men då startade inte operativsystemet med SSD:n i, såvida jag inte höll inne ALT och aktivt valde huvudpartitionen.
2.) Därefter försökte jag installera OS X från extern HDD (orginaldisken) till intern SSD. Efter 5 timmar avbröts installationen.
3.) Därefter installerade jag från Recovery_HDD som hängde med när jag gjorde en "avbild" från steg 1 - direkt från SSD:n - då tycks det ha fungerat!

Perfekt! Good to know!

Visa signatur

Datorer är som tonåringar, de krånglar hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Eftersom han skriver att han köpt en helt ny så antog jag det men visst det är möjligt att det är en "gammal" han fått som legat på lagret ett bra tag.

Skrivet av iller:

Det förutsätter att han har senaste versionen av macbook pro 13 vilket vi inte vet.
Men ja. Point taken.

Det är en early 2011, alltså inte den ALLRA senaste. Men det ska inte vara några skillnader på dessa mer än HDD:n och 100 MHz på processorn om jag inte missminner mig?

Visa signatur

Datorer är som tonåringar, de krånglar hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mod:

Jag gjorde precis samma misstag som du, stoppa in din gamla disk i ett externt usb chassi, håll in "alt" när datorn bootar och välj sedan att boota från USB disken.

Partionera sedan den intern SSDn med diskutility. Kopiera sen över allt med SuperDuper, funkade prima för mig

Men hur kan du köra SuperDuper? Startar du OS X helt och hållet då från den externa orginaldisken?
Min ambition är att inte starta operativsystemet över huvud taget på orginaldisken, så att den ligger
helt orörd, utan skapade användarkonton o s v. På detta vis har jag kvar en orörd "orginal HDD" som kan kopieras etc.

Tänker jag fel?

Visa signatur

Datorer är som tonåringar, de krånglar hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lomkolen:

Har också en S-ATA 2 Vertex 2-disk dock 90 gb versionen i min macbook (mid 2011). Vad får du ut för hastighet från disken om du t.ex kör blackmagic speed test? Vad jag läst mig till och förstått så ska ssd´n klara lite drygt 200 mb/s skriv/läs. Jag får dock bara ut 120 mb/s skriv och 140 mb/s läs, TRIM är aktiverat men gjorde ingen skillnad.

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Mvh

Jag ska kika på detta. Har faktiskt inte börjat använda Macen ännu.

Min 120 GB Vertex 2:a har jag fått utbytt då den dog helt. Har mycket dåliga erfarenheter av denna.
Har flashat min förra så att den alltid var uppdaterat. Detta till trots frös den då och då, och jag hade
aldrig några bra överföringshastigheter (dock stödde inte mitt dåvarande moderkort AHCI).

Men jag ska kika på detta, och även aktivera TRIM - så återkommer jag!

Visa signatur

Datorer är som tonåringar, de krånglar hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingan:

Det är en early 2011, alltså inte den ALLRA senaste. Men det ska inte vara några skillnader på dessa mer än HDD:n och 100 MHz på processorn om jag inte missminner mig?

Så länge din macbook har firmware 2.3 (släpptes oktober 2011) så ja då är det i stort inga skillnader förutom disken.
Innan dess så hade inte early 2011 MBP "Lion Internet Recovery" inbyggd i EFI.

Bara så jag vet Klingan.
Har det löst sig för din del?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Så länge din macbook har firmware 2.3 (släpptes oktober 2011) så ja då är det i stort inga skillnader förutom disken.
Innan dess så hade inte early 2011 MBP "Lion Internet Recovery" inbyggd i EFI.

Bara så jag vet Klingan.
Har det löst sig för din del?

Okej. Eftersom datorn inte varit igång med orginaldisken, och det är en early 2011 - så tror jag inte den har firmwaren från Oktober.
Men toppen, då vet jag hur det funkar!

Ja, det löste sig till slut. Per idag sammanställer jag diverse forumtrådar för att sammanställa en lista över potentiella lösningar till detta
problem, ifall att det skulle uppstå igen: För mig eller någon annan.

Visa signatur

Datorer är som tonåringar, de krånglar hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingan:

Men hur kan du köra SuperDuper? Startar du OS X helt och hållet då från den externa orginaldisken?
Min ambition är att inte starta operativsystemet över huvud taget på orginaldisken, så att den ligger
helt orörd, utan skapade användarkonton o s v. På detta vis har jag kvar en orörd "orginal HDD" som kan kopieras etc.

Tänker jag fel?

Bootar från original disken som jag satt i ett USB-chassi.

Jag förstår inte riktigt poängen med att ha en "orörd" installation, då datorn skiter i om datat lagras på en mekanisk disk eller en som baseras på flashlagring, om du inte är missnöjd med din nuvarande install så finns det ingen anledning att installera om. Men man gör självklart som man själv vill.

Den gamla original-disken blåsde jag sen och har nu en extern hdd på 250gb för lagring av diverse, datorn säkerhetskopieras ändå till NAS:en (timemachine-backup)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingan:

Jag ska kika på detta. Har faktiskt inte börjat använda Macen ännu.

Min 120 GB Vertex 2:a har jag fått utbytt då den dog helt. Har mycket dåliga erfarenheter av denna.

Min dog efter knappa 5 månader. Fungerade problemfritt fram tills den tvärdog. Ta backups. Enligt den tekniker jag talade med på OCZ går det ej att återskapa data från en krashad SSD pga att informationen är krypterad. Kanske en sanning med modifikation. Allt går, men det tar tid och kostar pengar.

Den gamla maxade 240 MB/s read, men detta efter en tids inkörning. Den nya ligger för nuvarande kring 200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ejma:

Min dog efter knappa 5 månader. Fungerade problemfritt fram tills den tvärdog. Ta backups. Enligt den tekniker jag talade med på OCZ går det ej att återskapa data från en krashad SSD pga att informationen är krypterad. Kanske en sanning med modifikation. Allt går, men det tar tid och kostar pengar.

Den gamla maxade 240 MB/s read, men detta efter en tids inkörning. Den nya ligger för nuvarande kring 200.

Tjena!

Dags att ta tag i lite ting jag borde gjort för längesedan idag tänkte jag.
Ska bland annat ordna en DVD med OSX Lion, alternativt skaffa mig en liten 8GB USB-Key.
Dock väljer jag kanske att bara lägga Lion Recovery Assistant på denna, då jag inte tycks ha åtkomst till DMG-filen med Lion i, som laddas
ner via AppleStore (eftersom min kom levererad med Lion från första början).

Jag skall även kolla överföringshastigheten på disken.
Som tidigare nämnt har jag även min SSD tvärdött tidigare, fick då denna utbytt via reklamation (tog 2-3 månader) - Vertex 3 hann komma, till ett lägre pris.

Mjältsbrandsssugen var jag...

Visa signatur

Datorer är som tonåringar, de krånglar hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingan:

Jag ska kika på detta. Har faktiskt inte börjat använda Macen ännu.

Min 120 GB Vertex 2:a har jag fått utbytt då den dog helt. Har mycket dåliga erfarenheter av denna.
Har flashat min förra så att den alltid var uppdaterat. Detta till trots frös den då och då, och jag hade
aldrig några bra överföringshastigheter (dock stödde inte mitt dåvarande moderkort AHCI).

Men jag ska kika på detta, och även aktivera TRIM - så återkommer jag!

Jag körde nu testet du rekommenderade.

Låg runt 70 MB/s skriv och 200 MB/s läs.
De här Vertex-diskarna verkar prestera helt olika.

Ovan skribent (med mindre HDD-storlek än mitt exemplar) skriver tydligen nästan dubbelt så snabbt till disk,
men jag tycks läsa snabbare?

Åsikter?

Visa signatur

Datorer är som tonåringar, de krånglar hela tiden.

Permalänk

Jag snackade precis med Apple store här i Malmö och frågade då hur jag skulle göra om jag slängt ut HDD och ersatt med SSD. Svaret på det blev att under uppstart ska man hålla in cmd+r och då ska den ladda ner lion på nytt, man måste ange apple-id och lösen.
Man måste vara ansluten till internet, hur nu det är möjligt om man slängt ut HDD med original installationen.
Kan någon bekräfta/dementera detta?

EDIT: Hittade svaret: http://support.apple.com/kb/HT4718

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murphy214:

Jag snackade precis med Apple store här i Malmö och frågade då hur jag skulle göra om jag slängt ut HDD och ersatt med SSD. Svaret på det blev att under uppstart ska man hålla in cmd+r och då ska den ladda ner lion på nytt, man måste ange apple-id och lösen.
Man måste vara ansluten till internet, hur nu det är möjligt om man slängt ut HDD med original installationen.
Kan någon bekräfta/dementera detta?

Stämmer bra.
Funktionen ligger i EFI (bios) så det spelar ingen roll att du har en tom disk.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Det fungerade för jäkla bra och Intel 520 SSD är ruggigt snabb

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |