Permalänk

Bluescreen, hittar inte felet.

Hej,

Vet inte om detta är rätt tråd, men bör väl vara det.
Har fått bluscreen nu 3 gånger. 2 gånger när jag spelat HoN, en gång i BF3. Det är samma bluscreen varje gång. Min dator är ny och köpt i delar.

http://www.google.se/imgres?q=bluescreen+0x00000050&hl=sv&saf...

Så ser bluescreenen ut, enda skillnaden är parantesen som har andra siffror och bokstäver.
(0xFFFFD900C2292268,0x0000000000000000,0xFFFFF8000300x0000000000000007)

(Kan missat något) Jag har testat att googla det men hittar endast felkoden: stop error 0x00000050, och inte mer specifikt än så. Dessutom stämmer inte det jag läser om koden överens med mina problem. Det jag hittat är att bluescreenen uppstår när datorn startas upp, men för mig är det ju när jag spelar.

Råd på vad som kan göras tas mer än gärna emot
/Linus

Permalänk

prova installera om drivrutinerna till moderkortet. sedan installera om drivrutinerna till Grafiken

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk

okej, ska testa det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

prova installera om drivrutinerna till moderkortet. sedan installera om drivrutinerna till Grafiken

använd de senaste från tillverkarens hemsida och inte de på CD:n som kom med moderkortet

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk

Nu har jag tankat hem de senaste drivrutinerna enligt denna länken:
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=4017&dl...

De har lagt sig i hämtade filer, men jag förstår inte om jag installerat de? När jag kör dom så står det alternativ om att ersätta befintliga filer, men vad jag kan se så är det exakt samma filer. Förstår inte riktigt om jag installerat de eller ej. Är mkt okunnig på datorer och svar tas gärna emot

Permalänk
Medlem

Kör först driver swepper voch rensa bort alla gamla drivare.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Hitta ett program: http://download.cnet.com/BlueScreenView/3000-2094_4-10965136.... när ja mecka år min kompis. Kanske kan hjälpa, den visar vilket program/ fil som orsakede felet. (Om det var ett program/ en fil...)

Visa signatur

|En tråkig acer-laptop|

Citera om du vill ha något sagt.

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Kör först driver swepper voch rensa bort alla gamla drivare.

Nu hänger jag inte med. Vad är detta och hur gör man?

Permalänk
Medlem

Tanka programet driver swepper det hjälper dig ta bort alla drivrutiner så du kan lägga på nya friska.

http://www.guru3d.com/category/driversweeper/

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

http://downloads.guru3d.com/Guru3D---Driver-Sweeper-(Setup)_d...

När jag är där och trycker på download now så måste man ju välja väldigt specifikt vad man ska installera om jag förstår det rätt.
Går in på Choose category - mainboard drivers intel, sen vet jag inte vad jag ska ta. Har ett Gigabyte Z68P-DS3 moderkort.

Permalänk
Medlem

Du kan ta bort allt utom det som diskkontrollejt och diskar.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlajne:

Hej,

Vet inte om detta är rätt tråd, men bör väl vara det.
Har fått bluscreen nu 3 gånger. 2 gånger när jag spelat HoN, en gång i BF3. Det är samma bluscreen varje gång. Min dator är ny och köpt i delar.

http://www.google.se/imgres?q=bluescreen+0x00000050&hl=sv&saf...

Så ser bluescreenen ut, enda skillnaden är parantesen som har andra siffror och bokstäver.
(0xFFFFD900C2292268,0x0000000000000000,0xFFFFF8000300x0000000000000007)

(Kan missat något) Jag har testat att googla det men hittar endast felkoden: stop error 0x00000050, och inte mer specifikt än så. Dessutom stämmer inte det jag läser om koden överens med mina problem. Det jag hittat är att bluescreenen uppstår när datorn startas upp, men för mig är det ju när jag spelar.

Råd på vad som kan göras tas mer än gärna emot
/Linus

Den BSOD:en kan man få om det är fel på minnena (har själv råkat ut för det), kör memtest+

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V/GEN3 | i5 2500K | 8 GB | Xfx Radeon HD 7970 | OCZ Agility 3 60 GB | Fractal Design 650W Newton R2

Permalänk
Medlem

Vilka svar ni ger honom om han inte har datorvana.

Din blåskärm (bluescreen) är "page_fault_in_nonpaged_area". Googla på detta och du ser att det förmodligen beror på RAM-minnet. Ett eller flera av dessa är med andra ord defekt(a).
Ladda ner ett memtest och se om du får några fel. Får du inte det så testa köra med en sticka i taget för att avgöra vilket av dom som är defekt.

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk

Har laddat ner nya drivrutiner till moderkortet, och nu fungerar det bra. Har inte haft någon bluescreen sen dess, får testa memtest om jag får det igen. Behövde inte använda mig driver sweeper.

Permalänk

Tack för alla svar

Permalänk

Återigen har jag problem. Får fortfarande bluescreen när jag spelar HoN, men bara ca var 3-4 gång. Försöker köra memtest, men det fungerar inte. Kör i två samtidigt och delar upp det i 2047MB på varje som det står. Men det står att testet inte kommer att köras samtidigt som det startar och kör igång. Så jag vet inte ens om jag testat..

Sen om man ska testa om något är defekt, är det bara att ta bort ett och köra så några timmar och sen testa det andra?

Permalänk
Medlem

Testa ett minne i taget. Minnen är väldigt känsliga för esd och man bör alltid testa minnena först då det är enklast tycker jag.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Testa ett minne i taget. Minnen är väldigt känsliga för esd och man bör alltid testa minnena först då det är enklast tycker jag.

Ja jag har ett esd armband som jag använder mig av. Man ska ta i ett element först också va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlajne:

Ja jag har ett esd armband som jag använder mig av. Man ska ta i ett element först också va?

Esd band räcker nog. Jag har aldrig kört meD det jag vet väldigt dumt men jag rekommenderar att man använder esd men givetvis kan minnen gå sönder ändå så börja med att testa en sticka i taget och skifta

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Esd band räcker nog. Jag har aldrig kört meD det jag vet väldigt dumt men jag rekommenderar att man använder esd men givetvis kan minnen gå sönder ändå så börja med att testa en sticka i taget och skifta

Jag kan ju ca noll om datorer, så måste fråga. Sticka= ett minne eller vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlajne:

Jag kan ju ca noll om datorer, så måste fråga. Sticka= ett minne eller vad?

Ja du har antagligen 2 eller 4 minnen i datorn, Kör med en bara i taget får du blå skärm ut med det då och ta det andra för att utesluta om det är fel på dem

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Ja du har antagligen 2 eller 4 minnen i datorn, Kör med en bara i taget får du blå skärm ut med det då och ta det andra för att utesluta om det är fel på dem

Har nu spelat 7 matcher eller något med det ena minnet utan att få någon bluescreen, det ena verkar vara defekt.