installera på fler datorer samtidig över nätverk

Permalänk
Medlem

installera på fler datorer samtidig över nätverk

Hej, jag är i behov av att hitta en bra lösning för att kunna installera och uppdatera en maskinpark på på 200 datorer i en skola.
Har tröttnat på att springa runt med usb sticka
Så här ser miljön ut:

*Datoerna är identiska rent hårdvarumässigt (bärbara)
*Win 7 pro (Oem)
*trådlöst uppkopplade

Det jag helst vill är att kontinuerligt kunna skuta ut uppdateringar och program manuellt över det trådlösa nätverket på något sätt?

Mvh

Visa signatur

E8500@4Ghz- Ga-X48-Ds5 - Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF - 4096MB@1066Mhz(CL5-5-5-15) - XFXGeForce8800GTX@690*2116/1490 - X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty - 2x Raptor35Gb Raid0 - Samsung250Gb - Samsung500Gb - Nec3550 - AntecP180 - Seasonic X900w - Noctua NH-U12P - Win7-64ult :: 3dMark06 13911 :: SuperPI 1Mb 11.756s :::.

Permalänk
Medlem

Upkeeper

Kolla in upkeeper det är vad jag tror du letar efter.
http://www.upkeeper.se/

Annars är det väll att sätta upp en PXE server men då är det bara os-installationen som underlättas.

Permalänk
Medlem

Okej, tack!

Ska kontakta dom och se vad det kalaset kan kosta, känns rätt stort ock dyrt?

Visa signatur

E8500@4Ghz- Ga-X48-Ds5 - Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF - 4096MB@1066Mhz(CL5-5-5-15) - XFXGeForce8800GTX@690*2116/1490 - X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty - 2x Raptor35Gb Raid0 - Samsung250Gb - Samsung500Gb - Nec3550 - AntecP180 - Seasonic X900w - Noctua NH-U12P - Win7-64ult :: 3dMark06 13911 :: SuperPI 1Mb 11.756s :::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rage74:

Hej, jag är i behov av att hitta en bra lösning för att kunna installera och uppdatera en maskinpark på på 200 datorer i en skola.
Har tröttnat på att springa runt med usb sticka
Så här ser miljön ut:

*Datoerna är identiska rent hårdvarumässigt (bärbara)
*Win 7 pro (Oem)
*trådlöst uppkopplade

Det jag helst vill är att kontinuerligt kunna skuta ut uppdateringar och program manuellt över det trådlösa nätverket på något sätt?

Mvh

WSUS för windows-uppdateringar och GPO:er för program?

Permalänk
Medlem

Tackar!
Men då behöver jag sätta upp en 2003 server va?

Ursäkta om jag ställer korkade frågor, men jag är i grunden hårdvarutekniker och jobbar mest på klientsidan samt med pedagogiska´lösningar i skolmiljö och har nyligen fått i uppdrag att hantera och administrera 200 nyinköpta elevdatorer. Jag har gått en utbildning som nätverkstekniker för 12år sedan så känner mig lite rostig.

Visa signatur

E8500@4Ghz- Ga-X48-Ds5 - Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF - 4096MB@1066Mhz(CL5-5-5-15) - XFXGeForce8800GTX@690*2116/1490 - X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty - 2x Raptor35Gb Raid0 - Samsung250Gb - Samsung500Gb - Nec3550 - AntecP180 - Seasonic X900w - Noctua NH-U12P - Win7-64ult :: 3dMark06 13911 :: SuperPI 1Mb 11.756s :::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rage74:

Tackar!
Men då behöver jag sätta upp en 2003 server va?

Ursäkta om jag ställer korkade frågor, men jag är i grunden hårdvarutekniker och jobbar mest på klientsidan samt med pedagogiska´lösningar i skolmiljö och har nyligen fått i uppdrag att hantera och administrera 200 nyinköpta elevdatorer. Jag har gått en utbildning som nätverkstekniker för 12år sedan så känner mig lite rostig.

Med 200 klienter borde ni ju ha en domän? Allting annat vore bara konstigt..

Permalänk
Medlem

Hela situationen är en aning strulig, kommunen som skolan ligger i har en egen it avdelning som i sin tur sköter en del av skolans datorer. Men dessa 200 som jag nämner är fristående från kommunens it support dvs. Vi har köpt in dom på eget bevåg och där med utanför den "normala" hanteringen av klienter. Det ända vi får ta del av är en trådad/trådlös uppkoppling i deras nätverk. Så nu sitter vi klistret med massa datorer som behöver underhållas. Gejen är att kommunens it strategi för närvarande är att kvoten tilldelade elevdatorer är 12 elever per dator, så därför köpte vi egna för att öka datortätheten för eleverna.

Visa signatur

E8500@4Ghz- Ga-X48-Ds5 - Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF - 4096MB@1066Mhz(CL5-5-5-15) - XFXGeForce8800GTX@690*2116/1490 - X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty - 2x Raptor35Gb Raid0 - Samsung250Gb - Samsung500Gb - Nec3550 - AntecP180 - Seasonic X900w - Noctua NH-U12P - Win7-64ult :: 3dMark06 13911 :: SuperPI 1Mb 11.756s :::.

Permalänk
Medlem

Om du ska köra över trådlöst så kan du köra WSUS för uppdateringar, men för programvaran så måste du ha en deployment lösning som kör med klient-agenter. ( så länge ni inte kör PKI och maskin-cert på trådlösa )
Microsofts SCCM är ett av dom, men är förbannat dyrt i licens för 200 burk.
finns säker ett antal andra åxo, men dom är knappast gratis

Permalänk
Medlem

Wsus får det bli då för os uppdateringar och så får jag kolla runt på marknaden vad det finns för lösningar för program installationer. Kanske upkeeper inte är så farligt dyrt då, får se när dom kontaktat oss.

Tack för all hjälp, men fler bra förslag mottages varmt!
/

Visa signatur

E8500@4Ghz- Ga-X48-Ds5 - Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF - 4096MB@1066Mhz(CL5-5-5-15) - XFXGeForce8800GTX@690*2116/1490 - X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty - 2x Raptor35Gb Raid0 - Samsung250Gb - Samsung500Gb - Nec3550 - AntecP180 - Seasonic X900w - Noctua NH-U12P - Win7-64ult :: 3dMark06 13911 :: SuperPI 1Mb 11.756s :::.

Permalänk
Medlem

Om vi börjar med den tråkiga biten så tillåter inte OEM licensen att du skickar ut den till flera datorer utan då måste du rent avtalsmässigt ha en image per dator....... Minns jag rätt så får du inte köra med full auto heller utan måste acceptera avtalsreglerna per burk (itne säker där dock, licenser är en djungel)

Å andra sidan är ni som jag tolkar det en kommunal skola. För er finns det något som heter skollicenser som du definiticvt ska kolla upp.
Licenserna på tex SCCM som är MS tungviktare när det gäller att hantera datorer kostar på skollicens en bråkdel av vad den gör på "stan".
Ytterligare en sak att titta på är MS kommundesign (dvs en färdigdesignad lösning för hur man kan köra MS prylar i kommuner och det finns delar där som är skolrelaterade).

Alternativet till SCCM är WDS (F12 funktionen i server 2008) och MDT (gratis från MS) för Os installation.
Wsus för patchhantering och GPO för apphantering. Dock kräver båda dessa att du har datorerna i en domän
Detta kommer dock att kräva mer manuellt fixande än vad SCCM gör.

Med tvåhundra datorer och en hyffsat hög förändringstakt är det troligen billiigast (med skollicenser) att sätta upp SCCM och införa rätt processer för en rationell hantering. Det kommer att bli en hel del jobb inledningsvis men det blir väldigt enkelt i drift.
Vill man absolut ha klienterna utanför domänen så kan SCCM faktiskt rå på dem också men det är lite meckigare och sen kommer vi till det här med lokal admin. Så länge du inte äger datorerna så kan ju den som har admin alltid plocka bort din konfig.

Därmed rekommenderar jag varmt att du sätter upp en 2008R2 domän. Bara vinsten i minskad admin sparar in pengarna i ett nafs.
Med SCCM rätt konfad så kan du låta elveverna/lärnarna plugga in en strulande dator i ett fast nättutag och trycka F12 för att starta en helautomatisk ominstalalton av den datorn. SCCM kan också hantera patchar och appar och du har möjligheten att först säga till att det finns en ny app, vill du installera nu för att efter ett par dagar tvinga på den på dem som itne har installerat ännu

Sen kan man koppla ihop MDT och SCCM för att få ut max av båda så det är aldrig fel att börja testa och lära med MDT (http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=25175). Den kan du köra från din egen dator i labbsyfte om du vill

För att PXE/F12 installationer ska fungera så behöver du lite stöd från de som hanterar switchar/routrar också. Det finns en del konfig/optimering som behöver kollas för att det ska fungera optimalt.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hej!
Tråkig situation ni har hamnat i. Men så går det när folk som inte har en aning om hur IT fungerar får ta besluten (jag menar inte dig, utan förmodligen någon rektor eller annan som tagit beslutet).
Här är två förslag från min sida, men de hanterar inte ominstallationsrutinen, bara patchhanteringen.
1. Windows InTune: http://www.microsoft.com/sv-se/windows/windowsintune/pc-manag...
Microsofts molnlösning för att ha WSUS-funktioner osv på datorerna oavsett var de är någonstans. De kan vara hemma, på kommunnätet eller annat, de kan få nya program och uppdateringar så länge de sitter uppkopplade mot internet. Det är dock begränsning i exakt vilka program som kan skickas ut, men alla Microsoftuppdateringar kan styras centralt av dig. Jag har för mig att man även kan skicka ut paketerade program med det, dock bara deras egna i dagsläget (om jag minns rätt - aldrig använt det själv)
2. Secunia CSI: http://secunia.com/vulnerability_scanning/
Säkert ett sämre alternativ eftersom det krävet en komplex infrastruktur, men det kan hantera alla uppdateringar till tredjepartsapplikationer och annat, så det är en bra helhetslösning. Inte heller använt detta programmet

Citera om du har några frågor, så hittar jag tillbaka.

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Medlem

Hej, lite kopypejst från Intune-sidan jag kände att jag ville visa:
"Windows Intune har utformats för företag som saknar en infrastruktur för datorhantering och som vill hantera och hålla sina datorer säkra på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt. Vare sig du letar efter en lösning som kan tillhandahålla det viktigaste inom hantering och skydd till alla dina datorer eller bara till de datorer som är svåra att nå—anställda som är spridda över stora områden, datorer som inte är anslutna till någon domän, anställda som är ute på fältet eller nya förvärv—kan Windows Intune vara till hjälp."

http://www.microsoft.com/sv-se/windows/windowsintune/faq/defa...

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blinken:

Hej!
Tråkig situation ni har hamnat i. Men så går det när folk som inte har en aning om hur IT fungerar får ta besluten (jag menar inte dig, utan förmodligen någon rektor eller annan som tagit beslutet).
Här är två förslag från min sida, men de hanterar inte ominstallationsrutinen, bara patchhanteringen.
1. Windows InTune: http://www.microsoft.com/sv-se/windows/windowsintune/pc-manag...
Microsofts molnlösning för att ha WSUS-funktioner osv på datorerna oavsett var de är någonstans. De kan vara hemma, på kommunnätet eller annat, de kan få nya program och uppdateringar så länge de sitter uppkopplade mot internet. Det är dock begränsning i exakt vilka program som kan skickas ut, men alla Microsoftuppdateringar kan styras centralt av dig. Jag har för mig att man även kan skicka ut paketerade program med det, dock bara deras egna i dagsläget (om jag minns rätt - aldrig använt det själv)
2. Secunia CSI: http://secunia.com/vulnerability_scanning/
Säkert ett sämre alternativ eftersom det krävet en komplex infrastruktur, men det kan hantera alla uppdateringar till tredjepartsapplikationer och annat, så det är en bra helhetslösning. Inte heller använt detta programmet

Citera om du har några frågor, så hittar jag tillbaka.

Secunia CSI kräver integration med SCCM och/eller WSUS för att kunna distribuera ut patchar. CSI är väldigt bra på att hitta sårbara applikationer i sig själv men att hantera själva patchningen inte så bra.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Skrivet av rage74:

Hej, jag är i behov av att hitta en bra lösning för att kunna installera och uppdatera en maskinpark på på 200 datorer i en skola.
Har tröttnat på att springa runt med usb sticka
Så här ser miljön ut:

*Datoerna är identiska rent hårdvarumässigt (bärbara)
*Win 7 pro (Oem)
*trådlöst uppkopplade

Det jag helst vill är att kontinuerligt kunna skuta ut uppdateringar och program manuellt över det trådlösa nätverket på något sätt?

Mvh

Kolla in ocs inventory för deploy av programvara.

http://www.ocsinventory-ng.org/en/

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Medlem

Wow! Vilken respons med en massa fina seriösa svar....1000 Tacka alla!!!

Ska grotta mig i all fin info jag fått

/Ha re gött m8´ts

Visa signatur

E8500@4Ghz- Ga-X48-Ds5 - Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF - 4096MB@1066Mhz(CL5-5-5-15) - XFXGeForce8800GTX@690*2116/1490 - X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty - 2x Raptor35Gb Raid0 - Samsung250Gb - Samsung500Gb - Nec3550 - AntecP180 - Seasonic X900w - Noctua NH-U12P - Win7-64ult :: 3dMark06 13911 :: SuperPI 1Mb 11.756s :::.

Permalänk

FOG Project kanske vore något.. Vet inte exakt hur det fungerar med programutskjutning, men finns säkert mer att läsa om...

http://www.fogproject.org/