Permalänk
Medlem

Ordentlig luftkylning Fractal Design Arc?

Hej!

Målet är alltså att få så bra luftkylning som möjligt i ett Fractal Design Arc chassi. (gillar storlek och utseende på det chassit)

Jag har ännu inte bestämt vilka komponenter jag ska använda mig av, men tanken är att bygga en riktigt bra speldator (funderingar ligger kring socket 2011 och HD 7970 med eftermarknadskylare, men är också nyfiken på vad som kan dyka upp senare i vår med Ivy Bridge, Kepler osv.).

Hur som helst är kylningen inget som ska tumas på. (observera att det är luftkylning som gäller, då jag inte vill kyla med vatten i dagsläget)

Följande komponenter har jag funderat på som kylning: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1538417/2012-02-26

1. 180mm fläktarna i toppen och sidan och 2st 140mm AirPenetrator, en som insug i fronten och en i botten och sedan de medföljande fläktarna på övriga platser.
Är det någon som har erfarenhet av dessa fläktar och/eller processorkylaren? förslag på andra som kyler bättre? (ljudnivå och pris har lägre prioritet)

2. Kommer temperaturen påverkas märkbart om jag istället gör på följande sätt?
180mm i topp och sida och 5st 140mm AirPenetrator som insug och utblås (utan att använda de medföljande fläktarna alls) plus att montera en tredje fläkt på processorkylaren (likadan som de två som redan sitter på). Får allt plats?

Skulle ni ändrat på något eller gjort helt annorlunda?
Erfarenhet av fläktarna/processorkylaren?
Fläktar/processorkylare som kyler bättre?

Vänliga Hälsningar
Nr13

Permalänk
Medlem

Air penetrator funkar bäst om du ska ha de vid sidan för att direkt kyla grafikkort det är lite onödigt att ha de som insug framifrån
och varför köpa arc när det ändå kanske finns andra bättre chassin när du ändå ska ha 2011 sockel och ett 7970? om du ändå ska köra all in då kan du lika gärna ta ett lite bättre och dyrare chassi, och om du inte vill kyla med vatten i dagsläget så är det väl ändå bättre å ta ngt chassi som är mer till för vattenkylning, men men det är bara min åsikt ändå och jag hade rekomenderat scythe fläktar istället:D

Permalänk
Medlem

Jag har cpukylaren vet inte vad jag ska säga. Den är tyst och kyler bra svår att montera men se om den passar i en Arc. Väldigt stor kylare.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

är inne på samma "projekt" som TS och du rymmer ingen sidofläkt alls om du har en stor cpu kylare tex den du linkade.

alternativet är att du sågar upp gallret och har sidofläkten på utsidan dock lär en 180mm AP fläkt pumpa in tonvis med damm så man lär behöva fixa dammfilter på något vis.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av XfanX:

Air penetrator funkar bäst om du ska ha de vid sidan för att direkt kyla grafikkort det är lite onödigt att ha de som insug framifrån
och varför köpa arc när det ändå kanske finns andra bättre chassin när du ändå ska ha 2011 sockel och ett 7970? om du ändå ska köra all in då kan du lika gärna ta ett lite bättre och dyrare chassi, och om du inte vill kyla med vatten i dagsläget så är det väl ändå bättre å ta ngt chassi som är mer till för vattenkylning, men men det är bara min åsikt ändå och jag hade rekomenderat scythe fläktar istället:D

Ja ok I see. Valet av chassi är egentligen för att jag gillar den stilrena designen och det verkar vara ett kvalitativt chassi, men point taken
scythe fläktar säger du, ska kolla in dom

Tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesboey:

Jag har cpukylaren vet inte vad jag ska säga. Den är tyst och kyler bra svår att montera men se om den passar i en Arc. Väldigt stor kylare.

Okej de låter bra

Höjd över moderkortet var 171mm för kylaren och max i Arc var 180mm, så den ska gå in (frågan är om det går samtidigt som en 180mm AirPenetrator i sidan?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

är inne på samma "projekt" som TS och du rymmer ingen sidofläkt alls om du har en stor cpu kylare tex den du linkade.

alternativet är att du sågar upp gallret och har sidofläkten på utsidan dock lär en 180mm AP fläkt pumpa in tonvis med damm så man lär behöva fixa dammfilter på något vis.

Jaha ok, det var synd (detta är du helt säker på?)

Hmm blir ju inte snyggt alls om man sätter den på utsidan, kanske får tänka om vad gäller chassit.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6901509/silverstone-fortress-ft02b... eller http://www.inet.se/produkt/6901014/silverstone-raven-rv03-fon... kanske är något? Den vridna moderkorts plåten gör dom chassina optimala för luftkylning. Första chassit är mer stilrent än det andra men en bra bit dyrare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhyrez:

http://www.inet.se/produkt/6901509/silverstone-fortress-ft02b... eller http://www.inet.se/produkt/6901014/silverstone-raven-rv03-fon... kanske är något? Den vridna moderkorts plåten gör dom chassina optimala för luftkylning. Första chassit är mer stilrent än det andra men en bra bit dyrare också.

Ja det var intressant, en sådan lösning har jag inte sett förut, helt klart något att kika närmare på

Tack för det