Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Uppgradera moderkort och processor eller köpa ny dator?

Permalänk
Medlem

Uppgradera moderkort och processor eller köpa ny dator?

Tjenare!

Just nu har jag en dator, där moderkortet har pajat (några av transistorerna har kokat) så datorn vill bara starta ibland, och om den väl startar den pallar den ej vara igång särskilt länge. Det är en HP Pavilion a6305.sc (Klicka på länken för specifikationer)

Formfaktor: Micro ATX
Socket: AM2 (Jag vet inte om socket spelar roll om man ska byta både processor och moderkort?)

Eftersom moderkortet är trasigt har jag planer på att byta det, antingen till ett liknande, för runt 400-500:- så att datorn fungerar igen, men datorn är ändå 4 år gammal nu (köpte den våren 2008), processorn räcker inte till det jag vill använda datorn till egentligen och jag har planer på att skaffa en ny dator till sommaren i vilket fall, OM det inte kan vara aktuellt att uppgradera datorn istället, genom att köpa ett annat moderkort, som har stöd för en Intel Core i5 processor. Jag kollade upp detta moderkortet: ASUS P8H67-M LE B3, Socket-1155, samt en Intel Core i5 processor och 2 st 4GB DDR3 RAM.

Är min dator kompatibel till det i övrigt eller måste jag byta ut mer prylar än Moderkort, Processor och RAM? Och är det något folk rekommenderar att göra (Landar på strax över 3000:-) Eller är det mer värt att spara ihop 5000:- till och antingen bygga ihop en dator från grunden eller köpa en helt ny?

Jag håller på med musikproduktion och kör ofta 3 tunga musikprogram samtidigt, länkade med varandra tillsammans med ett stort antal ganska tunga pluggar, vilket kräver en hel del processorkraft och RAM. Jag spelar i stort sätt aldrig datorspel så grafikupplevelsen spelar ingen större roll.

Tack på förhand!

/Wilson

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell

Permalänk
Medlem

finns fina uppgraderingspaket att kolla på hos de flesta nätbutikerna. Tror att de start på omkring 3000:-. Kolla bara så att de passar i ditt chassi och att ditt nätagg är skapligt.

Superbudget går det väl att hitta ett kompatibelt moderkort och bara byta det.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Inaktiv

Spara pengarna och bygg en riktig burk med corei7, ssd osv. Du verkar behöva prestandan, så är alltid trevligt med en riktig burk istället för en kompromiss. Tänk på att bygga själv då eller låt inet bygga åt dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tackar för era svar! Men hur avgör jag om mitt nätaggregat är vettigt?

Och vad är egentligen skillnaden på en 4-kärnig i5 och en i7? Den i5 processorn jag tänkte köpa är den med fyra kärnor och 3.3Ghz. Det bör räcka prestandamessigt för mig tillsammans med 8GB RAM. Det jag undrar är om det funkar lika bra att byta ut de prylarna i min nuvarande dator, eller om det är vettigare att t.ex köpa detta paketet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell

Permalänk
Skrivet av Wilsi:

Tackar för era svar! Men hur avgör jag om mitt nätaggregat är vettigt?

Och vad är egentligen skillnaden på en 4-kärnig i5 och en i7? Den i5 processorn jag tänkte köpa är den med fyra kärnor och 3.3Ghz. Det bör räcka prestandamessigt för mig tillsammans med 8GB RAM. Det jag undrar är om det funkar lika bra att byta ut de prylarna i min nuvarande dator, eller om det är vettigare att t.ex köpa detta paketet?

Skickades från m.sweclockers.com

i7:an har HyperThreading, vilket gör att den av program upplevs som en åttakärnig processor. Om programmen du använder är riktigt bra på att skala över många kärnor kan en i7:a vara ide' att köpa, annars ger en i5 2500K som du tittat på lika bra prestanda.
Med tanke på att du verkar ha kört med en Athlon x2 5000+ innan så är redan en i5 2500K otroligt mycket snabbare.

Då du inte kommer ha ett separat grafikkort utan kommer köra på den integrerade grafikkretsen i processorn, så kommer nätaggregatet räcka till. Skall du använda den integrerade grafikkretsen skall du titta på ett moderkort med Z68 eller H67-chipset. Z68-chipset är lite nyare och stöder både att den integrerade grafikkretsen används och att processorn överklockas. H67 stöder den integrerade grafikkretsen, stöder inte överklockning, men är billigare.

Angående paketet som du funderade på, om du ändå skall pocka ihop burken själv och inte kommer spela (dvs du behöver inget separat grafikkort utan kan köra på den integrerade grafikkretsen), så skulle jag plockat ihop ett eget paket som passar dina behov istället.

Så vad exakt är dina behov? Bättre processor än innan och mer minne verkar vara prio ett. Behöver du större lagringsutrymme? Jobbar programmet mycket mot disk, så det kan vara ide' med en SSD-disk som OS/arbetsdisk (SSD-diskar ä mycket snabbare än mekaniska diskar, men är också mycket dyrare per GB). Har du krav på att burken skall vara tystlåten (verkar troligt då du sysslar med musikproduktion)? Andra krav? (Firewire, USB3, PCI-kortplats för ljudkort eller något annat)

Här är ett exempel på burk:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1530444/2012-02-24_musikburk...

Bra chassi för tyst bygge
Bra nätaggregat som är rätt tystlåtet
Standard Z68 moderkort med USB3, PCI och PCI-e, dock ingen Firewire
8GB minne
Kraftfull processor, som även är klockvänlig
Standard 7200rpm 1GB disk som är hyfsat tystlåten
Kylare som är tystlåten (när den styrs på temperatur av moderkortet)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar, WrongTarget!

Det hjälpte mig ganska mycket, och ditt paket du skickade såg perfekt ut förutom att den inte har firewire.

Problemet är att min ekonomi är ganska begränsad, och behöver en kraftfull dator inom en månad egentligen, men vill vara säker på att det kommer funka bra. Jag har inga 6000:- att lägga ut. 3000:- kan jag ha inom några veckor så jag kan uppgradera datorn med moderkort, processor och ram.

Jag hittar inga Z68 moderkort i m-ATX som passar mina behov. Jag vill ha både Friewire och PCI, då jag just nu har ett PCI-ljudkort och har planer på att skaffa ett Firewirekort, men vill kunna använda PCI-kortet tills dess.

Vad tror du om detta moderkortet tillsammans med i5 2500?
Är det lönt att köpa "k"-versionen av processorn om jag inte har ett moderkort som stöder överklockning?

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Wilsi:

Är det lönt att köpa "k"-versionen av processorn om jag inte har ett moderkort som stöder överklockning?

Den har en kraftigare grafikdel än den utan, men i övrigt är svaret nej.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Den har en kraftigare grafikdel än den utan, men i övrigt är svaret nej.

Eftersom prisskillnaden inte ens är en hundring och en K-modell sannolikt har ett högre andrahandsvärde, skulle jag köpt K-modellen ändå.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Antielefant
Skrivet av WrongTarget:

Eftersom prisskillnaden inte ens är en hundring och en K-modell sannolikt har ett högre andrahandsvärde, skulle jag köpt K-modellen ändå.

*Shrug* - jag säljer aldrig elektronik så den punkten tittar jag inte ens på.
Antingen ger jag bort den till bättre behövande (läs sambons dator, hon spelar inte direkt BF3) eller så kastar jag den i elektronikåtervinningen.

Känns bara fel att sälja en processor som gått klockad i flera år - jag byter oftast CPU var 3:e år, senast från Phenom 940 till i5 2500k - till någon stackare som inte vet bättre. Visst, en klockad i5 som gått under en U12P är knappast i sämre skick än en oklockad som gått under stock - men du förstår vad jag menar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

*Shrug* - jag säljer aldrig elektronik så den punkten tittar jag inte ens på.
Antingen ger jag bort den till bättre behövande (läs sambons dator, hon spelar inte direkt BF3) eller så kastar jag den i elektronikåtervinningen.

Känns bara fel att sälja en processor som gått klockad i flera år - jag byter oftast CPU var 3:e år, senast från Phenom 940 till i5 2500k - till någon stackare som inte vet bättre. Visst, en klockad i5 som gått under en U12P är knappast i sämre skick än en oklockad som gått under stock - men du förstår vad jag menar.

...och i det här fallet skulle ju dessutom processorn gått oklockad till försäljning, så då faller ju det argumentet. När prisskillnaden är obefintlig, så är det väl lika bra att köra en K.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Antielefant
Skrivet av WrongTarget:

...och i det här fallet skulle ju dessutom processorn gått oklockad till försäljning, så då faller ju det argumentet.

Mjo, men jag vet å andra sidan inte många som skriver ut att den varit klockad, än fler skriver dock att den inte klockats.
Till och med här på SweC, och till och med från folk man sett processorn i signaturen.

Kommer aldrig att glömma den stackars 955 BE'n som var till salu här på marknaden som "oklockad och alltid gått kallt". Klickade man på säljarens alias och kollade trådhistoriken hade den överhettat stup i kvarten, var klockad till taket och var till slut aldrig stabil igen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

i7:an har HyperThreading, vilket gör att den av program upplevs som en åttakärnig processor. Om programmen du använder är riktigt bra på att skala över många kärnor kan en i7:a vara ide' att köpa, annars ger en i5 2500K som du tittat på lika bra prestanda.
Med tanke på att du verkar ha kört med en Athlon x2 5000+ innan så är redan en i5 2500K otroligt mycket snabbare.

Då du inte kommer ha ett separat grafikkort utan kommer köra på den integrerade grafikkretsen i processorn, så kommer nätaggregatet räcka till. Skall du använda den integrerade grafikkretsen skall du titta på ett moderkort med Z68 eller H67-chipset. Z68-chipset är lite nyare och stöder både att den integrerade grafikkretsen används och att processorn överklockas. H67 stöder den integrerade grafikkretsen, stöder inte överklockning, men är billigare.

Angående paketet som du funderade på, om du ändå skall pocka ihop burken själv och inte kommer spela (dvs du behöver inget separat grafikkort utan kan köra på den integrerade grafikkretsen), så skulle jag plockat ihop ett eget paket som passar dina behov istället.

Så vad exakt är dina behov? Bättre processor än innan och mer minne verkar vara prio ett. Behöver du större lagringsutrymme? Jobbar programmet mycket mot disk, så det kan vara ide' med en SSD-disk som OS/arbetsdisk (SSD-diskar ä mycket snabbare än mekaniska diskar, men är också mycket dyrare per GB). Har du krav på att burken skall vara tystlåten (verkar troligt då du sysslar med musikproduktion)? Andra krav? (Firewire, USB3, PCI-kortplats för ljudkort eller något annat)

Här är ett exempel på burk:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1530444/2012-02-24_musikburk...

Bra chassi för tyst bygge
Bra nätaggregat som är rätt tystlåtet
Standard Z68 moderkort med USB3, PCI och PCI-e, dock ingen Firewire
8GB minne
Kraftfull processor, som även är klockvänlig
Standard 7200rpm 1GB disk som är hyfsat tystlåten
Kylare som är tystlåten (när den styrs på temperatur av moderkortet)

Jag utgick från kundvagnen du satte ihop, läste på litegrann, bytte ut några grejer och lade till andra grejer. Har fått in oväntade pengar så har plötsligt råd att köpa något vettigt. Har dock väldigt svårt att gå över 10 000:- Men jag satte ihop dethär:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1587006/2012-03-11

Vad tror ni om det? Jag är lite osäker på om 60 GB SSD räcker. Tänkte installera Windows 7, Cubase 5, Reason 4, Eventuellt FL Studio 7, samt några VST-instrument (Superior Drummer, lite olika synthar osv.), Plugins och kanske lite annat smått och gott. Är det värt att trotsa min budget och gå upp till 10.800:- och Köpa en Intel SSD 120 GB istället?

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wilsi:

Jag utgick från kundvagnen du satte ihop, läste på litegrann, bytte ut några grejer och lade till andra grejer. Har fått in oväntade pengar så har plötsligt råd att köpa något vettigt. Har dock väldigt svårt att gå över 10 000:- Men jag satte ihop dethär:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1587006/2012-03-11

Vad tror ni om det? Jag är lite osäker på om 60 GB SSD räcker. Tänkte installera Windows 7, Cubase 5, Reason 4, Eventuellt FL Studio 7, samt några VST-instrument (Superior Drummer, lite olika synthar osv.), Plugins och kanske lite annat smått och gott. Är det värt att trotsa min budget och gå upp till 10.800:- och Köpa en Intel SSD 120 GB istället?

Såvida inte alla de program du räknat upp måste ligga på SSD:n ska det räcka med 60GB, så kör på detta. Fast är inte de programmen så stora så går det säkert med den ändå, har tyvärr dålig koll på storleken på dessa

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)