Konstigt lagg i BF3! Är i behov av hjälp!

Permalänk
Medlem

Konstigt lagg i BF3! Är i behov av hjälp!

Hallå SweClockers!

För specifikationer: se signatur!

Jag har nyligen införskaffat BF3 och upplever något som jag anser är ett onormalt lagg. När jag går i olika riktningar syns det inte, men när jag tittar runt med musen rör sig inte vapnet naturligt. Istället hackar vapnet eller rycker till. Det blir ingen jämn svepande rörelse. Allt annat ser dock bra ut.

Det ser ungefär ut som i denna video från Crysis 2 (som dock inte jag har gjort):

http://www.youtube.com/watch?v=xYO-0vjdj3E&feature=related

I videon ovan ser man hur vapnet hackar eller rycker till kraftigt när spelaren tittar runt cirka 8 sekunder in i sekvensen. Precis så ser det ut för mig i BF3, även när Fraps visar konstant 60 FPS (dock hackar vapnet eller rycker till något kraftigare vid lägre FPS).

Jag kör med grafiken inställd på Ultra i upplösning 1680x1050. Jag upplever dock samma sak med grafiken inställd på Low. Singleplayer eller multiplayer spelar ingen roll.

Det jag har upptäckt reducerar fenomenet något är att stänga av Hyper Threading i bios, använda V-Sync samt skapa en config-fil med följande kommandon:

RenderDevice.ForceRenderAheadLimit 1
RenderDevice.TripleBufferingEnable 0
GameTime.MaxVariableFPS 60

När jag skriver in Render.PerfOverlayVisible 1 ser jag att jag får GPU-spikes:

Vad jag har förstått ska det gröna (GPU:n) ligga på en jämn nivå med det gula (CPU:n), eller har jag fel? Kan detta vara anledningen?

Med Hyper Threading på, V-Sync av och ingen config-fil ser det ut såhär:

Observera att det gröna på denna bild inte bara ligger över det gula (som i den första bilden) utan även under, vad det nu kan betyda?! Oavsett vad får jag GPU-spikes här också!

Enligt MSI Afterburner ligger min GPU-användning på 99% när jag spelar (utan V-Sync såklart), så jag tror inte att min CPU "flaskar". Det måste vara något annat problem! Är det någon som har stött på det här problemet som jag upplever eller vet hur man kan lösa det? Har ni några förslag? Såsom det är nu är spelet tyvärr nästan ospelbart!

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel i7 2600K / H80 / Gigabyte GTX 580 SOC / 2x4GB Corsair Vengeance @ 1600MHz / Asus P8Z68-V Pro / Intel SSD 510 120GB / Seagate Barracuda Green 2TB / Corsair AX 850W 80+ Gold / Corsair Obsidian 650D / W7 64 bit

Permalänk
Medlem

Inte någon som har upplevt samma sak eller vet hur man kan lösa det? Hur ser det ut för er när ni kör Render.PerfOverlayVisible 1? Jag har sett några bilder där folk har mycket CPU-spikes (det gula), men inte så frekventa GPU-spikes (det gröna) som jag har.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Intel i7 2600K / H80 / Gigabyte GTX 580 SOC / 2x4GB Corsair Vengeance @ 1600MHz / Asus P8Z68-V Pro / Intel SSD 510 120GB / Seagate Barracuda Green 2TB / Corsair AX 850W 80+ Gold / Corsair Obsidian 650D / W7 64 bit

Permalänk
Medlem

Testa att installera om spelet.

Visa signatur

i7 860 @2.80Ghz -
12 GB ram -
Gigabyte P55-UD3L -
MSI Twin Frozr III 6950 2048 gb -
Corsair TX 750 -

Permalänk
Medlem

Oj, din GPU-kurva ser verkligen konstig ut. Ja den ska vara så jämn som möjligt för en behaglig upplevelse.

Har du testat "worldrender.dxdeferredcspathenable 0"? Den ska tydligen slå av vissa shaders och andra funktioner som används av DirectX 11.
Har du testat att klocka ner/upp grafikkortet?

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Hejsan Kreiger,

Kan det vara så att du ligger på gränsen av minnesbehovet för den upplösningen?
Om du provar att sänka upplösningen ett snäpp, blir det bättre då?

Vad jag försöker säga är att det kan ju vara så att ditt grafikkort har precis för lite minne.

Jag har själv ett 2GBs 6950, jag skall se vad jag får för grafer när jag kör Render.PerfOverlayVisible 1

Permalänk
Medlem

Laggar det på dom topparna är det märkligt ja. Enda gången det rycker till eller hackar är när en spik går av skalan. Annars har man normalt lite toppar men det ska inte vara visuellt märkbart i spelet.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ieex:

Oj, din GPU-kurva ser verkligen konstig ut. Ja den ska vara så jämn som möjligt för en behaglig upplevelse.

Har du testat "worldrender.dxdeferredcspathenable 0"? Den ska tydligen slå av vissa shaders och andra funktioner som används av DirectX 11.
Har du testat att klocka ner/upp grafikkortet?

Tjenare!

Nej, jag har inte testat att klocka ner/upp grafikkortet än. Jag har inte direkt någon erfarenhet av det, så jag antar att jag är lite orolig för att ha sönder något eller bryta mot garantin.

Jag testade dock med WorldRender.dxdeferredcspathenable 0, Hyper Threading av, V-Sync på samt följande kommandon i en config-fil:

RenderDevice.ForceRenderAheadLimit 1
RenderDevice.TripleBufferingEnable 0
GameTime.MaxVariableFPS 60

Med inställningarna ovan blev resultatet blev såhär i Single-Player:

Nu ser kurvan väldigt jämn och fin ut måste jag säga. En sak jag noterade var dock att den gröna kurvan rörde sig väldigt långsamt och ibland inte alls (i sidled alltså), medan den gula kurvan rörde sig som vanligt. Vad kan det betyda?

I Multi-Player blev det såhär:

Fortfarande några VÄLDIGT små spikes, men överlag en mycket jämnare spelupplevelse.

Med WorldRender.dxdeferredcspathenable 1 ser det ut såhär på Ultra:

Med WorldRender.dxdeferredcspathenable 1 ser det ut såhär på Low:

Jag tycker att det är väldigt konstigt att det inte blir någon skillnad när jag växlar mellan Ultra och Low måste jag säga. Tycker inte ni det? Dock verkar WorldRender.dxdeferredcspathenable 0 göra sitt jobb. Någon som vet mer exakt vad detta kommando gör och vilken effekt det får? Märkte ingen visuell skillnad alls på de fem minuter jag testade på, men det kändes som att det flöt på bättre trots att min FPS annars oftast ligger runt 60.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan det vara så att du ligger på gränsen av minnesbehovet för den upplösningen?
Om du provar att sänka upplösningen ett snäpp, blir det bättre då?

Enligt Afterburner finns det fortfarande utrymme kvar för minnesanvändning i upplösning 1680x1050. Har dock provat sänka upplösningen tidigare utan gott resultat.

Skrivet av iaken:

Laggar det på dom topparna är det märkligt ja. Enda gången det rycker till eller hackar är när en spik går av skalan. Annars har man normalt lite toppar men det ska inte vara visuellt märkbart i spelet.

Det lagg som märks berör främst vapnets rörelse, precis som i videon jag länkade till i mitt första inlägg, inte spelet i övrigt (såvitt jag har märkt hittils). När jag går framåt, bakåt och i sidled är dessa rörelser jämna, liksom alla fordon som åker m.m. Jäkligt märkligt måste jag säga.

Visa signatur

Intel i7 2600K / H80 / Gigabyte GTX 580 SOC / 2x4GB Corsair Vengeance @ 1600MHz / Asus P8Z68-V Pro / Intel SSD 510 120GB / Seagate Barracuda Green 2TB / Corsair AX 850W 80+ Gold / Corsair Obsidian 650D / W7 64 bit

Permalänk
Medlem

Efter mycket sökande så fick jag inte mycket svar på vad kommandot verkligen gör. Varje gång jag går in på BF3 så slår jag av det, utan att märka någon som helst visuell skillnad.
Enligt ett inlägg så påpekade en kille att om kommandot är satt på "0" så kan man få FPS-drops när man scopar in med x7/x8-scope. Men om du inte märker av det så tycker jag att du definitivt ska köra med det avslaget om det nu ger såhär bra resultat för dig.

Se bara till att inte ha kommandot i .cfg-filen eftersom att det kan ge problem, enligt vissa inlägg. Så det bästa är nog att skriva in det så fort du kommer in på en mapp.

Jag vet dock inte om detta är den enda lösningen på ditt problem, om det inte är det så hoppas jag att någon kan komma med en riktig lösning.

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Löste TS sitt problem ??