Microsoft lanserar Windows 8 Consumer Preview

Permalänk
Skrivet av Buio:

Det går att använda mushjulet för att scrolla i sidled. Varför de lagt vissa grejer på sidled är väl för att de kännt behov av att kopiera telefoner/plattor som använder sidled för många funktioner, men höjdled för mejl/internet.

Jag vet inte hur det är för andra, men jag föredrar att använda horisontell handledsrörelse än att flytta hela armen vertikalt.

Permalänk
Inaktiv

Intuitivt

Mitt inlägg i debatten efter att ha använt det i ca 1.5 timme igår kväll är att det känns mycket intuitivt och lättnavigerat (något som jag tycker Windows har saknat tidigare i alla versioner)

Metro är en mycket bra idé imo, samt att jag gillar gränssnittet med helskärm i programmen skarpt.

Jag håller med att det verkar vara ett putsat Win 7 med nytt gränssnitt, samt uppgraderade och tillagda features.
Men allt som allt positivt överraskad.

Irriterande är dock att när man skall testa musiktjänsten t.ex är vi ju som vanligt i Svedala inte med på banan p.g.a. regionala begränsningar

Permalänk

Skulle man kunna köra det på en Jailbreakad iPad?

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Kör på en vanlig dator utan pekskärm. Detta ska ju vara bra båda på surfplattor och desktops. Eftersom jag inte har någon surfplatta så testar jag på min desktop, och jag hatar det... Bara en grej som att metro går i sidled... Varför inte skrolla på höjden i stället, så jag kan använda hjulet på musen?

Det är ganska logiskt att dom valt sidleds eftersom skärmen är längre i sidleds på datorskärmar. Annan femma på telefoner

Permalänk
Medlem

Sidoscrollningen fungerar väldigt bra med Apples Magic Mouse.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xe993:

Sidoscrollningen fungerar väldigt bra med Apples Magic Mouse.

Hehe fler än mig som upptäckte denna lilla fördel alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Såhär ser min Catalyst Control Center ut i Windows 8, ska det verkligen vara såhär? Vart är alla inställningar?

http://i.imgur.com/J6lIH.png

Installerade Catalyst 12.1 i kompatibilitetsläge för Windows 7, och då ser Catalyst Control Center ut precis som i Windows 7.

Hittade det här på IDG:

Start Menu For Windows 8 Consumer Preview

http://www.intowindows.com/start-menu-for-windows-8/

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Snusfri

Tankar ner isofilerna nu och får bli att slänga in det på labbooken sen för att leka runt.
Enda man gör på den är ju att snurfa å kolla på tv/filmer i sängen

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Det är ganska logiskt att dom valt sidleds eftersom skärmen är längre i sidleds på datorskärmar. Annan femma på telefoner

Du fpr ju plats med lika mycket på skärmen oavsett på vilket håll du skrollar Dock så skulle det bli kortare sträcka att skrolla från toppen till botten om man skrollade neråt...

Permalänk
Medlem

windows 8 turns your pc into an ipad

Permalänk
Medlem

Hatar den redan, för snart kommer vi att få läsa! Va fan... min handkontroll för Win95 funkar inte, var e allla drivrutiner, varför blir min skärm blå när min dator e en Dell o en massa annat skoj + tänk så många pekskärmar som kommer "ollas" nu när allt ska va pek o dra (mys). Klart den kan väl inte bli sämre än Millennium eller Vista... eller!!! Ha så kul : )

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt fult och klumpigt. Jag stannar på 7.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

I min mening är detta det sämsta skräpet som Microsoft någonsin har gapat ur sig. Idén om att blanda metro med det klassiska gränssnittet blir bara en rörig soppa. Man skulle antingen fått välja det ena eller det andra. Gränssnittet får Ubuntu Unity och Gnome-shell att se ut som super-interface från yttre rymden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehrw:

Kass fart =/
Pendlar mellan 600-800 kb/s. En hel timmes väntan för 64-bit versionen!
När ska de lära sig att använda torrents vid släpp av stora filer...

Edit: Så stannar downloaden för andra gången. Rawr!

Eller så använder man sig av ex. DAP.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

Idén om att blanda metro med det klassiska gränssnittet blir bara en rörig soppa. Man skulle antingen fått välja det ena eller det andra. Gränssnittet får Ubuntu Unity och Gnome-shell att se ut som super-interface från yttre rymden.

Håller med!
Det är första gången jag känner mig besviken på en Microsoft produkt, men man kanske vänjer sig vid gränssnittet efter ett tag.

Visa signatur

"I do not fear computers. I fear the lack of them."

Permalänk
Skrivet av Kapazo:

Håller med!
Det är första gången jag känner mig besviken på en Microsoft produkt, men man kanske vänjer sig vid gränssnittet efter ett tag.

Det går inte att köra det gamla gränssnittet och få alla ikoner och program där precis som på W7?
Och skippa helt i att köra det nya, detta går ju emot att man ska byta till W8 men tänkte fråga iaf till er som provat.

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Avstängd

Jag provade Windows 8 Developer Preview och hatade det.
Nu provade jag Consumer Preview och tycker att det är bättre än vad Developer Preview var.

Personligen är jag inte förtjust i Windows 8. Men jag tycker Microsoft är modiga för Windows 8 är ganska vågat om man jämför 95->98->Me, 2000->XP, Vista->7.

Jag tror säkert att Windows 8 kommer att kunna uppskattas av barn som bara använder datorn för facebook och spel och tanter som bara använder för bank och facebook.
För dom är datorn smidigare och mer lik deras telefon, tablet och tv.
Men för mig som scriptar, programmerar, utvecklar, designar, etc så verkar det inte lockande.

Permalänk
Medlem

Älskar Messaging och epostklienten i W8, så otroligt mycket bättre och smidigare än Messenger till win7.

Permalänk
Medlem

Har testat det under dagen nu, å kan väl bara säga att jag gillar idén och att det är GPU accelererat och snabbt i menyerna. Dock känns det lite onödigt på en vanlig dator. Där emot tablets och HTPC, Helt perfekt. Verkar ju hittils vara resurssnålare än W7, har dock inte gjort några vetenskapliga tester på detta. Men har svårt att se att det skulle ersätta W7 på min spelburk tex. Har inget behov alls av metro layouten, å det kommer bara ta längre tid för mig att komma åt det jag behöver.

Första tanken som slog mig dock var hur enkelt det är att navigera för den som inte kan med windows. (typ min mamma). Skulle vilja att man kunde ställa in så att man inte ens KAN komma in i "vanliga windows" vyn å pilla på saker. Skulle va perfekt som ett avskalat system för den som värderar enkelhet och bara vill surfa och betala räkningar, typ min mor igen. Finns inget man kan "förstöra".

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Skulle vilja att man kunde ställa in så att man inte ens KAN komma in i "vanliga windows" vyn å pilla på saker. Skulle va perfekt som ett avskalat system för den som värderar enkelhet och bara vill surfa och betala räkningar, typ min mor igen. Finns inget man kan "förstöra".

Du kan ju Unpinna Desktop. Förhoppningsvis är de ju inte så smarta att de kan högerklicka och komma åt den.

Permalänk
Medlem

AMD har släppt drivers för Windows 8 Consumer Preview
http://www.neowin.net/news/windows-8-consumer-preview-video-d...
(ej för 7000-serien än tyvärr)

Permalänk
Avstängd

Man känner sig extremt efterbliven när man använder metro ui på en vanlig dator, kanske kan va något för pads men metro på en vanlig pc är fan hål i huvudet.

Permalänk

https://skydrive.live.com/redir.aspx?cid=75b2929edaaa365e&resid=75B2929EDAAA365E!186&parid=75B2929EDAAA365E!133&authkey=!AACAK3HMBARSq74

SkyDrive screencaps

Dold text

Tänker testa det i några dagar och ser hur det går, man måste ju vänja sig, har dock för övrigt en windows phone så man är ju redan småvan till Metro UI:n.
Likt WP7 är ju allting trevligt inbyggt med facebook, twitter och emails utan andra klienter!
Har tillgång till en del Microsoft mjukvara, något speciellt man ska testa?
Har för övrigt är IE10-6 totalt värdelös då html5test.com klassa den på 314+6 medans Chrome ligger i topp på 378+16
Utan många processer igång ligger dock systemet på ~1GB RAM.

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt de är något på spåret här. När man ska starta ett program idag så är det inte helt ovanligt att man får klicka start, klicka alla program, klicka programmet.

Undertiden som man ska starta ett program så är man egentligen inte intresserad av att se något annat runtom och då hade man lika bra kunnat ta upp Metro över hela skärmen så länge det nu inte segar ner. Här har man större chans att endast behöva klicka en gång och dessutom kan man som hastigast kanske se att något program har någon typ av updatering på själva tilen(ex facebook).

Är man dock i början av en installation och ska ställa in en massa saker samt installera en del så är det såklart inte något höjdare då det helt enkelt inte är vidare smidigt att ha alla ikoner från ex kontrollpanelen i Metro GUIt. Men när man väll har satt upp sitt system och allt är färdigt så tror jag faktiskt detta kan under lätta för en del användare.

Dessutom som någon sa att det underlättar extra mycket för de som inte har datorvana vilket ger Windows ännu mer plus enligt mig.

Kul att de kommer med en ny infallsvinkel, hoppas det ger något också.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Va fan, blir bara svart bild för mig när man ska starta upp första gången.
Ser bara muspekaren på den svarta bilden...

Vart fan är min win7 skiva nu igen...? :'(

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Du startar bara windows 8 filen och följer intruktionerna och så för den över det till usb där. Du behöver inget extra program.

Positivt överraskad, Metro fungerar skit bra nu, bra översikt och snabbt går det att hitta. Stor skillnad mot den tidigare development versionen.
Ser ut som man får bättre bildkvalitet och färger med W8 jämfört mot W7 på desktopen, någon annan som ser likadant?

Jojo, jag har installerat om många datorer i mina dagar och det är ju inte detta jag pratar om utan det var just vid installation det blev mörkt ..
men det hoppade igång till slut.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Det funkar bra på laptopen, men det känns helt klart gjort för touch.

Permalänk
Medlem

Har börjat småpilla lite lätt med Windows 8 nu och jag börjar gilla det. Jag tyckte det var ytterst klumpigt i början men det är en vanesak

EDIT: Jag måste berömma hur sökfunktionen funkar, gillar den skarpt

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Avstängd

Windows 8 är det första OS:et som är utvecklat för 16:9. Bra nyheter för alla oss med 16:9 skärmar.

Jag gillar hur de utnyttjar bredden!

Permalänk
Medlem

Har kort en stund nu men windows 8 och det ser bra ut. Dock skulle jag aldrig vilja ha det pa min stationera spel dator, tycker jag arbetar mycket snabbare i windows 7. Men Windows 8 till en HTPC som ar kopplad till tv hade varit riktigt coolt.