Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hyper TX3 Fläkt Konstant 100%

Tjenare, Nu när jag håller på och moddar mitt chassi så har jag Mobo't och resten av komponenterna på golvet och märkte precis att min Cpu Fläkt går i 100% konstant.. provat sänka hastigheten i Speedfan och då blir det tyst och fint men när jag ställer in automatic fan speed så går den upp i 100% direkt.. Varför? har inga höga temps så jag fattar nada, tack för hjälpen!

Edit! Nu såg jag i ASRock OC Tuner att fläkten står på Level 10/10 , går att sänka men inte ställa in på auto ? någon som vet varför?

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Hallååååå? :DDet går inte att ställa in den på Auto via speedfan, några tips? kan dessutom bara ställa in den på konstant hastighet level 1-10 i Asrock OC Tuner

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk

Gå in i bios och kika där. Där bör finnas en inställning för cpufläkten.

Edit, i på mitt asrock har jag för mig att det fanns olika profiler. 1-5 tror jag, det var automatisk inställning av fläkthastighet men i olika intensiva nivåer vad jag förstod det som. Kanske är det lika för dig?

Nu minns jag inte helt säkert och kantyvärr inte kontrollera detta då jag inte längre har någon fläkt till Processorn.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Gå in i bios och kika där. Där bör finnas en inställning för cpufläkten.

Edit, i på mitt asrock har jag för mig att det fanns olika profiler. 1-5 tror jag, det var automatisk inställning av fläkthastighet men i olika intensiva nivåer vad jag förstod det som. Kanske är det lika för dig?

Nu minns jag inte helt säkert och kantyvärr inte kontrollera detta då jag inte längre har någon fläkt till Processorn.

Ska kolla, tack för svar, återkommer om några minuter

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Du kan ställa in fläkten i bios,silent,normal och turbo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Gå in i bios och kika där. Där bör finnas en inställning för cpufläkten.

Edit, i på mitt asrock har jag för mig att det fanns olika profiler. 1-5 tror jag, det var automatisk inställning av fläkthastighet men i olika intensiva nivåer vad jag förstod det som. Kanske är det lika för dig?

Nu minns jag inte helt säkert och kantyvärr inte kontrollera detta då jag inte längre har någon fläkt till Processorn.

Nu har jag ställt in i bios att den ska gå på slow, och att target cpu temp är 45° , men jag kommer aldrig upp i 45° på Cpu tempen, den ligger på max 43,5° , det är kärnorna som kommer upp i max 67° , synd bara att det att i det tysta läget så går fläkten i 2000rpm ...

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Nu har jag ställt in i bios att den ska gå på slow, och att target cpu temp är 45° , men jag kommer aldrig upp i 45° på Cpu tempen, den ligger på max 43,5° , det är kärnorna som kommer upp i max 67° , synd bara att det att i det tysta läget så går fläkten i 2000rpm ...

Vill du ha en tyst TX3 så är det tyvärr nya fläktar som gäller, dubbla Arctic Cooling F9 i push-pull funkar fint, de maxar på 1800rpm och med två sådana kyler den lika bra eller bättre mot original.

2st såna här körde jag med: http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_arctic_f9_pwm_-_retail-14187088?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_se

Min gamla TX3 sitter på sambons ena PC just nu, för den klarade inte av att kyla min 1090t x6 ens i standardklock utan att jag behövde stänga av turbon, men till en oklockad x4 på 3GHz funkar den tyst och fint X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Vill du ha en tyst TX3 så är det tyvärr nya fläktar som gäller, dubbla Arctic Cooling F9 i push-pull funkar fint, de maxar på 1800rpm och med två sådana kyler den lika bra eller bättre mot original.

2st såna här körde jag med: http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_arctic_f9_pwm_-_retail-14187088?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_se

Min gamla TX3 sitter på sambons ena PC just nu, för den klarade inte av att kyla min 1090t x6 ens i standardklock utan att jag behövde stänga av turbon, men till en oklockad x4 på 3GHz funkar den tyst och fint X)

Okej, värmen på min är det inga problem med, kommer aldrig över 70° på Core1/2 , får nog ta och satsa på ett par fläktar då

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w