Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Oh shit! Det är såna som jag som ska ha den här boxen då! KOstar det något? Ger den några nackdelar?

Kostar inget och man får behålla boxen när projektet är avslutat (om två år tror jag att det var). Enda nackdelen kan vara att den drar lite bandbredd när ingen använder anslutningen. Annars vet jag inte riktigt. Är man konspiratorisk kan man ju tro att den säkert kollar vad man surfar efter på nätet, men det kan ju din internetleverantör också göra redan idag

Permalänk
Medlem

Ang att Whiteboxen inte skulle funka när den står mol allena i en egen isolerad zone innanför brandvägg så stämmer det inte.

Jag tryckte i RJ45-kabeln för externt nät, men lite piper den iväg och tar emot..... Ser inga IP-adresser, men något gör den. Frågan är om man ska ge sej på att rota i det och åtminstone försöka se vad det är för protokoll den kör..... Avvaktar med detta så länge och förresten är det kanske nån som vet redan?

Permalänk
Rekordmedlem

Boxen ska simulera surfande om man läser på hemsidan, den gör dessutom rätt många pinganden för att kolla stabiliteten (var 5sekund) det står också att den genererar ca 4 Gbyte trafik/månad och att den ska sitta inkopplad i serie och ha wifi igång är för att den inte ska störa nyttotrafiken genom att mäta när man använder nätet, så att isolera den lär gå bra frånsett att den kan få för sig att mäta när man lastar nätet, mätninigarna som sker just då lär bli "felaktiga"
Själv har jag inga problem med min box, kör för närvarande adsl och har testat med o utan boxen och den påverkade inget, jag har en egen switch och accespunkt innanför telias hatatade Thomson iallafall eftersom jag använder 5Ghz wifi och kablat Gbit nät för att få fart på mina interna aktiviteter, jag kör mest fjärrstyrnig och lite filöverföringar vi nätet, så min "nyttowifi" går via min egen ap på 5Ghz så det blir ändå via kabel när det träffar på sam o telia lådorna, jag har inte wifin igång på min thomson.
Man skulle ju kunna koppla upp samburken emellan 2 datorer och mäta throughputen om man ville det, det är inte så svårt egentligen, men jag har inte orkat labba med det ännu, men jag har svårt att tro att 100Mbit burken har några problem alls, och med tanke på att Gbit versionen inte ska göra nått annat än switcha så borde den inte slöa ner det så mycket den heller, men varför inte mäta? nån som har en Gbitare kan ju koppla den mellan 2 datorer o köra en vända med iperf och sedan köra om samma sak utan samburken o kolla hur mycket det skiljer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Kostar inget och man får behålla boxen när projektet är avslutat (om två år tror jag att det var). Enda nackdelen kan vara att den drar lite bandbredd när ingen använder anslutningen. Annars vet jag inte riktigt. Är man konspiratorisk kan man ju tro att den säkert kollar vad man surfar efter på nätet, men det kan ju din internetleverantör också göra redan idag

Hur skaffar man den?

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laggboxx:

Hur skaffar man den?

http://www.samknows.com/broadband/index.php Gå in å anmäl dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Information om kontraktet mellan EU-kommissionen och SamKnows

Här är en länk till kontraktet med EU-kommissionen, som handlar om B-Brussels: quality of broadband services in the EU, 2011/S 16-023655:

Service contract - 23655-2011

Som synes är det ett ganska litet kontrakt med ett totalt ordervärde på knappt €2,5M, motsvarar ca SEK 22M.

Men i kontraktet finns alla kontaktuppgifter med SamKnows, såväl besöksadress, telefon, fax och e-post. Kontraktet går också att överklaga m m.

Ska man se krasst på detta är det väldigt små resurser för ett sådant här projekt, som går ut på att kartlägga kvaliteten på bredbandstjänster inom EU, det lär röra sig om cirka 10.000 sådana här mätpunkter med de här boxarna och ersättningen SamKnows får inom kontraktets ram lär inte räcka långt (totalt ca SEK 2.000 per mätpunkt).

Jag vet att bl a RIPE är uppmärksammat på detta och det finns instanser i Sverige som säkert också har ögonen på det, t ex IIS, som i sig är en ideell stiftelse och delar ut projektanslag av sitt överskott (medel de drar in på domännamnsregistraturen).

Permalänk
Rekordmedlem

Varför skulle det behöva vara dyrare att samla in mätuppgifterna ? Det är trotts allt våra skattepengar som betalar det här. Boxarna lär inte vara jättedyra när man beställer stora volymer och allt är automatiskt, 2000kr borde räcka och vara en skälig affär för ett projekt som i princip är helautomatiskt efter en initial konfigurationskostnad. Jag tror att de gör en vinst på uppdraget och de får dessutom en fin merit, för det är ett rätt stort projekt trots allt sett till geografisk spridning o antal mätningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bra kommentar mrgaffe! Håller helt med dig!

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk

Installera min whitebox igår. Funkar kanon och mätningarna ser bra ut.
Vill uppmana fler att anmäla sig till samknows.com, du får behålla boxen när projektet är klart och det är helt gratis.

EDIT: I synnerhet alla Telia Smart kunder, vore intressant att se statistik på den uppkopplingen!

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Jag har nu haft min Whitebox i ganska exakt 2 månader och har hunnit få en del data att titta på.
Något jag noterar är att kring den 27:e februari verkar något han ändrats med uppkopplingen. Latensen sjönk, RTP jittret ökade och svarstiden för DNS minskade.
Någon som har någon idé om vad som kan ha ändrats?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xellofan:

Jag har nu haft min Whitebox i ganska exakt 2 månader och har hunnit få en del data att titta på.
Något jag noterar är att kring den 27:e februari verkar något han ändrats med uppkopplingen. Latensen sjönk, RTP jittret ökade och svarstiden för DNS minskade.
Någon som har någon idé om vad som kan ha ändrats?

http://img854.imageshack.us/img854/4562/skm.png

Din isp har säkert nån ide om vad de gjorde, kolla i deras driftsinfo om de har någon notis, annars får du fråga dem om det är viktigt att veta det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Din isp har säkert nån ide om vad de gjorde, kolla i deras driftsinfo om de har någon notis, annars får du fråga dem om det är viktigt att veta det.

Inte viktigt alls, jag är bara nyfiken

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Jag har nu haft min Whitbox i ganska exakt 6 månader och statistiken bör nu ha stabiliserat sig. Uppkopplingen jag använder är Telia ADSL 12-24 Mbps.

Hastigheten verkar ligga väldigt stabilt, den dipp som syns i nerladdningskurvan orsakades av att en router gick sönder och jag fick tillfälligt byta till äldre utrustning .
Jag blir lite förvånad över mängden misslyckade "web requests". Jag upplever inte att det är några större problem med uppkopplingen.
En intresant observation är att svarstiden både generellt och för DNS sjönk tydligt i februari. Min gissning är att Telia ändrat/stängt-av interleaven på min uppkoppling, detta är inte något jag begärt att de ska göra så de måste själva kommit på idén. Uppebarligen var det inga problem att göra det för packet loss ökade inte.

Vad har ni andra för resultat?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har Telia adsl 24

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har haft min Sam Knows burk i ett år hemma nu. Sitter på en 12-24 adsl uppkoppling från BBB.

Average för hela året är 11.32 ner, 0.82 upp
Latency 66.50ms
Packet loss 1.01%
Browsing 1.23 sec

Låter 1% packet loss som mycket? Senaste mätningen var 0.50%.

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tanso:

Har haft min Sam Knows burk i ett år hemma nu. Sitter på en 12-24 adsl uppkoppling från BBB.

Average för hela året är 11.32 ner, 0.82 upp
Latency 66.50ms
Packet loss 1.01%
Browsing 1.23 sec

Låter 1% packet loss som mycket? Senaste mätningen var 0.50%.

Det är väl delvis vad som är "normalt" som ska gå att utläsa ur den här studien, men om du inte upplever problem så är det väl ok, det är ganska många mätningar som görs och det verkar vara stötvis som det är drops.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Anmälde mig precis, var fick ni andra denna information eller inbjudan? hade inte vetat om det ifall jag ej snubblar in på denna tråd.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Rekordmedlem

Jag såg att de sökte deltagare på nån site/forum men det var för ca 1 år sedan så jag kommer inte ihåg detaljerna perfekt, men det var nån liten text om projektet och nån länk till mer info och ett anmälningsformulär.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag såg att de sökte deltagare på nån site/forum men det var för ca 1 år sedan så jag kommer inte ihåg detaljerna perfekt, men det var nån liten text om projektet och nån länk till mer info och ett anmälningsformulär.

Ok och man fick inte dosorna förrens nyligen? hoppas jag kommer med.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av toxicstone:

Ok och man fick inte dosorna förrens nyligen? hoppas jag kommer med.

Jag fick min box i Januari, men de har valt deltagare utifrån var man bor och uppkopplingstyp för annars är det inte möjligt att mäta på ett seriöst sätt, hade alla deltagare bott i städer och haft 100Mbit fiber så ger det grovt missvisande statistik så det kan vara så att du passar in och de har behov av din användartyp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag blir förvånad över de höga siffrorna på packetloss.
1-3% procent är jättehögt, det är så högt att jag misstänker mätfel.
Speciellt som RTP siffrorna är betydligt lägre.

Ni som presenterat siffror och har en massa drops:
Får ni massa drops även med en enkel ping?
tex med "ping -n 1000 ping.sunet.se"

Själv kan jag pinga i timmar utan ett enda tappat paket.
.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av madtop:

Jag måste säga att jag blir förvånad över de höga siffrorna på packetloss.
1-3% procent är jättehögt, det är så högt att jag misstänker mätfel.
Speciellt som RTP siffrorna är betydligt lägre.

Ni som presenterat siffror och har en massa drops:
Får ni massa drops även med en enkel ping?
tex med "ping -n 1000 ping.sunet.se"

Dosan mäter var 5e sekund, så den lär få med en massa saker, har man adsl så kanske man tappar paket när det ringer?
Så här ser sista veckan ut för mig, jag brukar bara mäta själv när jag upplever att det inte rullar ok, visst kan det bli nått mätfel från dosan, men syftet är att mäta under 3års tid så det blir nog rätt rätt i slutänden. dosans mätnnigar kan jag inte påverka, den rullar på och jag kan bara läsa av resultatet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tråden verkar ha dött, fick min nyligen så har bara haft igång den i 2 månader men ska klaga hos BBB, haft problem med dem länge men kan nu visa på ett tydligare sett så hoppas de löser paketförlusten och jag tycker dessutom att ms tiden är för hög men nog inget de måste korrekta.

Vet ej hur ni postar bilder men här är en länk.

https://reporting.samknows.com/reportcard/html/237398/2013100120131031/97f20f7e786befb470ae5c2d4270e711

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Entusiast

Dags att återuppliva den här gamla tråden. SamKnows har satt igång en ny period med tester, och nya enheter skickas ut.
Det är samma visa den här gången: Över 10 000 enheter skall skickas ut runtom i Europa.
Att tänka på är att SamKnows är en global organisation med verksamhet i USA, Europa, Singapore och Brasilien.
https://www.samknows.com/broadband/

Jag fick ett paket på posten från SamKnows (UK)
Detta trots att jag intresseanmälde mig för över ett år sedan. Snacka om att man blev överraskad när paketet kom.
I paketet fanns det en TP Link TL-WDR3600 dualbands router. (Med SamKnows logo och deras specialanpassade firmware)

Projektet skall nu fortlöpa tills slutet av 2014. När testet är avslutat, får man behålla routern.

Till sak:
Mjukvaran som SamKnows framställt för ändamålet är licensierad under GPL-licensen, och de har även skickat med en utskriven kopia på licensavtalet, plus information om hur man får tillgång till källkoden:
https://files.samknows.com/~gpl/
I mitt fall är det filen "openwrt_wdr3600_20131104.tar.gz" som gäller.
Nu återstår det bara för mig att titta närmare på koden, kompilera och hoppas att skillnaderna är minimala mellan routerns mjukvara och den som kompilerats av koden ovan.
Som tidigare nämnts så kommer jag nog inte kunna producera bitexakta binärer, då kompileringsmiljöerna mellan SamKnows egna labb, och min utvecklingsmiljö skiljer sig. Speciellt då man inte vet vilken kompilator, miljö, version och inställningar SamKnows använde när de kompilerade hela härligheten.

Hur som helst tror jag att SamKnows tester är rätt harmlösa och syftar till det som anges.
Fast... tanken om att någon global organisation har fulla möjligheter att övervakar ett stort antal länders internetanslutningar inifrån respektive region är ruggig.
Utöver våran lilla Hobbyverksamhet i den här tråden, finns den någon annan som övervakar SamKnows?
...eller är de helt fria att göra vad de än vill utan granskning?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)