Starcraft 2 - Era Hotkeys? Tips?

Permalänk
Avstängd

Starcraft 2 - Era Hotkeys? Tips?

Hej,

Jag tänkte dela med mig av mina SC2 Hotkeys eftersom jag aldrig sett eller hört om någon annan som spelar med samma uppsättning. Tänkte alla vi som spelar "alternativt" eller bara känner för att dela med oss kunde dela lite av våra erfarenheter i den här tråden! Just nu känner jag själv att detta är en bra uppsättning, men det kanske finns sätt att effektivisera?

Jag har valt att spela med Corsair Vengeance K90 samt Razer Naga MMO. Grid används.

1-9 - Kontrollgrupper (+shift lägger till enheter, +control skapar nya grupper)
F1 - F9 är locations (+ control skapar nya locations)
1-12 (Numpad på Razer Naga) - Grid för kommandon
R/F/V - De delar av Grid som inte fick plats på Musen
WASD - styr kameran (används i princip aldrig)
§ - Idle workers
Space - centrera på senaste händelse

Kontrollgrupp 1-4 är enheter, 5-8 byggnader (i vissa fall används 9 och 0, men sällan).

Har klarat mig upp till högre Platinum med dessa kontroller. Vad tycker ni? Finns det några uppenbara handikapp?

Vad spelar ni med?

/ John.C

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem

Tror faktumet att man använder hotkeys spelar större roll än vilka hotkeys man använder. Vilka hotkeys det nu är man har beslutat sig för att använda beror klart på hur stora händer samt vilket tangentbord/mus man har.

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare. Många säger "det funkar mycket bättre att binda egna keys." Huvudsaken man avänder snabbknappar tycker jag (Y)

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ieex:

Tror faktumet att man använder hotkeys spelar större roll än vilka hotkeys man använder. Vilka hotkeys det nu är man har beslutat sig för att använda beror klart på hur stora händer samt vilket tangentbord/mus man har.

Det jag kan känna ibland är att det är svårt att spamma Force Fields med Sentries eftersom jag gör detta med knapp "1" på musen. Oavsett knapp är det aldrig helt enkelt att göra en rörelse och samtidigt trycka på musen - men det är enda gången det verkligen känns som ett handikapp.

Därmed är det ju inte sagt att det fungerar optimalt i övrigt.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk

Jag använder bara grid, inget speciellt allt annat är orginal

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67-M B3 Processor: Intel i5 2500k @ 3,3GHz Grafikkort: XFX Radeon HD6970 2048MB Internminne: Corsair 8GB Vengance 1600MHz LP Nätagg: NZXT HALE90 750w 80+ Gold HDD: Samsung Spinpoint 1Tb
Fraktfritt Inet.se: http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pizzabulle:

Jag använder bara grid, inget speciellt allt annat är orginal

Du flyttar då kameran helt med locations, eller hur bär man sig åt? Med muspekaren?

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Pizzabulle:

Jag använder bara grid, inget speciellt allt annat är orginal

Original funkar ju kanonbra förutom Immortal och Infernal Preigniter, men det är ju bara att binda om dem? Kör Immortal på R och fan, bruframe kan jag ha på R också. Grid är säkert helt ok men är helt omöjligt att vänja sig vid om man kört standard sen betan. x)

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag kör med helt orginal. Fungerar bra.
Därimot är jag fan usel på multitasking.

Brukar alltid glömma bort att bygga saker när jag attackerar. så efter ett tag har jag 2k i mineralers och gas xD

Permalänk
Medlem

Jag kan ge mina settings som Terran.

1-3 - Control Units
4 - Production
5 - Orbital/Planetary
6 - Uppgrades (EB/Armory)
7 - Ghost Academy
8-10 - Random Units

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YGLeXz:

Jag kan ge mina settings som Terran.

1-3 - Control Units
4 - Production
5 - Orbital/Planetary
6 - Uppgrades (EB/Armory)
7 - Ghost Academy
8-10 - Random Units

Knyter du Factories, Starports och Barracks på en knapp?

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Original funkar ju kanonbra förutom Immortal och Infernal Preigniter, men det är ju bara att binda om dem? Kör Immortal på R och fan, bruframe kan jag ha på R också. Grid är säkert helt ok men är helt omöjligt att vänja sig vid om man kört standard sen betan. x)

Har man lärt sig nåt är det ju nästan omöjligt att göra sig av med. Förstår folk som uppskattar original, men det känns som väldigt många knappar att komma ihåg. Oftast lite ologiskt knutet.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Jag kör med helt orginal. Fungerar bra.
Därimot är jag fan usel på multitasking.

Brukar alltid glömma bort att bygga saker när jag attackerar. så efter ett tag har jag 2k i mineralers och gas xD

samma här, brukar kompensera för det genom att bygga ett par extra gateways x). Vann ändå mot majoriteten av spelarna jag mötte från platinum och även många i lower diamond och använde endast 1-5 till byggnader/units.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyBabay:

Knyter du Factories, Starports och Barracks på en knapp?

Yes, och använder tab för att gå igenom de olika. Sparar så galet mycket tid vid macro.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YGLeXz:

Yes, och använder tab för att gå igenom de olika. Sparar så galet mycket tid vid macro.

Men du känner att du får bra översikt på produktion och så? Jag har aldrig någonsin spelat Terran, bara Protoss och Zerg,
så vet inte hur det skulle kännas. Var bara nyfiken eftersom jag planerar att testa framåt kvällen. xD

Kommer hamna i bronze igen, haha!

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk

Spelar i Master league som Protoss, eller tja, spelade i... tills jag blev inaktiv. Kör med Razer Spectre och Razer BlackWidow (tagit bort macroknapparna fysiskt, för de var irriterande).

Använder i princip ctrl grupper 1-3 (även 4, men väldigt sällan) för units. Generellt så har jag hela armén på 1:an, 2:an har jag casters, 3an har jag air units eller t.ex. units för harass eller warpprism med hightemplars i för harass eller för att skydda dem från emp.
5: för robo/stargate
6: alla nexus
Använder inte locations, bara jobbigt... är för van vid att inte använda det från när jag spelade wc3

Ctrl-grupper >6 är för långt bort.

För övrigt så använder jag standard hotkeys, men alla hotkeys som var på höger sida utav tangentbordet har jag bindat om till vänster sida.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av JohnnyBabay:

Har man lärt sig nåt är det ju nästan omöjligt att göra sig av med. Förstår folk som uppskattar original, men det känns som väldigt många knappar att komma ihåg. Oftast lite ologiskt knutet.

No shit, kan fan inte ha huvudbyggnaden på 6-7 även om jag vill det, så jag är fast med armé på 1, liten hit squad eller casters på 2, factories/starports på 3, rax på 4, CC på 5, e-bay/armory på 6.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

btw, gör dig av med Nagan för RTS... -_-'' fail

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Balls Of Steel:

btw, gör dig av med Nagan för RTS... -_-'' fail

Beror ju lite på hur man använder den. Men var ute efter lite mer konstruktiv kritik. xD

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Balls Of Steel:

Spelar i Master league som Protoss, eller tja, spelade i... tills jag blev inaktiv. Kör med Razer Spectre och Razer BlackWidow (tagit bort macroknapparna fysiskt, för de var irriterande).

Använder i princip ctrl grupper 1-3 (även 4, men väldigt sällan) för units. Generellt så har jag hela armén på 1:an, 2:an har jag casters, 3an har jag air units eller t.ex. units för harass eller warpprism med hightemplars i för harass eller för att skydda dem från emp.
5: för robo/stargate
6: alla nexus
Använder inte locations, bara jobbigt... är för van vid att inte använda det från när jag spelade wc3

Ctrl-grupper >6 är för långt bort.

För övrigt så använder jag standard hotkeys, men alla hotkeys som var på höger sida utav tangentbordet har jag bindat om till vänster sida.

Ska testa detta, aboslut! Men du körde standardkontroller i övrigt?

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem

Jag kör med GRID, har ett Qpad mk-80 med bruna switchar och Razer Deathadder. Är terran och spelar i platinum.

f1-f3 Locations
1-3 Control units
4-7 Pruduction

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyBabay:

Ska testa detta, aboslut! Men du körde standardkontroller i övrigt?

Yes. Allt är standard. Övervägde att byta men har man lärt in sig på något så är det ett träsk att byta... Bytte tangentbord, bara det var en pärs.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyBabay:

Men du känner att du får bra översikt på produktion och så? Jag har aldrig någonsin spelat Terran, bara Protoss och Zerg,
så vet inte hur det skulle kännas. Var bara nyfiken eftersom jag planerar att testa framåt kvällen. xD

Kommer hamna i bronze igen, haha!

Alltid! När man trycker på 4 så får man upp alla byggnader i menyraden (eller vad man nu vill kalla det) och då ser man hur mycket som produceras i varje. Sen tabbar man sig igenom för att se exakt vad som görs och klickar på den bokstaven man vill skapa

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YGLeXz:

Alltid! När man trycker på 4 så får man upp alla byggnader i menyraden (eller vad man nu vill kalla det) och då ser man hur mycket som produceras i varje. Sen tabbar man sig igenom för att se exakt vad som görs och klickar på den bokstaven man vill skapa

Känner mig lite som en idiot som spelar i Platinum och inte vet sånt här. xD Haha! För mycket Zerg och Protoss för min del tror jag.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyBabay:

Känner mig lite som en idiot som spelar i Platinum och inte vet sånt här. xD Haha! För mycket Zerg och Protoss för min del tror jag.

Haha, inge problem Nu kanske din macro kan ta dig till diamond tack vare lite tabbande

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyBabay:

Det jag kan känna ibland är att det är svårt att spamma Force Fields med Sentries eftersom jag gör detta med knapp "1" på musen. Oavsett knapp är det aldrig helt enkelt att göra en rörelse och samtidigt trycka på musen - men det är enda gången det verkligen känns som ett handikapp.

Därmed är det ju inte sagt att det fungerar optimalt i övrigt.

Om jag har fattat det rätt så måste du trycka på två olika knappar på din mus för att lägga ut en Force Field?
Själv tycker jag att det är mycket lättare att lägga Force Fields när man har det bindat till tangentbordet, det är lättare att få samspel mellan den högra och vänstra handen än mellan två fingrar på mushanden.

Finns det inte något skript så att man kan binda Force Field till musscrollen? Alltså ett skript som lägger en Force Field direkt på muspekarens position när man scrollar upp/ner. Det hade ju absolut varit det ultimata om man ska lägga snabba Force Fields som är fler än en till antalet.

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

§-knappen använder jag för att snabbt flytta kameran mellan baser. kommer inte ihåg om det är original eller ej men det är smidigt.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av joqwe:

§-knappen använder jag för att snabbt flytta kameran mellan baser. kommer inte ihåg om det är original eller ej men det är smidigt.

Backspace är original. ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ieex:

Om jag har fattat det rätt så måste du trycka på två olika knappar på din mus för att lägga ut en Force Field?
Själv tycker jag att det är mycket lättare att lägga Force Fields när man har det bindat till tangentbordet, det är lättare att få samspel mellan den högra och vänstra handen än mellan två fingrar på mushanden.

Finns det inte något skript så att man kan binda Force Field till musscrollen? Alltså ett skript som lägger en Force Field direkt på muspekarens position när man scrollar upp/ner. Det hade ju absolut varit det ultimata om man ska lägga snabba Force Fields som är fler än en till antalet.

Trycker på en knapp, "1" på razer naga.

Det där med scrollen borde väl gå att keybinda även utan script? Det låter möjligt iallafall. Ska test! Tack för tipset!

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Backspace är original. ^^

Justja så var det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyBabay:

Trycker på en knapp, "1" på razer naga.

Det där med scrollen borde väl gå att keybinda även utan script? Det låter möjligt iallafall. Ska test! Tack för tipset!

Tror inte att det går att binda sig till det riktigt. Tror bara att man kommer så långt att Force Field är redo att placeras ut med en vänsterklick så fort man scrollar, tror inte att de placeras ut direkt vid scroll.

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64