Permalänk
Medlem

Överklocking av i7 @ 860

Hej jag har överklockat min CPU(i7 860) till 4,2 Ghz med: Thermalright silver arrow.
Säg vad ni tycker.

Tack för att ni tittade

Visa signatur

Dator 1
2x 280x | AMD FX-8350 8core 4.0GHz | Corsair RM750W

Permalänk
Medlem

1,38V är ju ganska mycket, men känner du dig säker där så är det ju okej.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

1.38 är inte så mycket för dessa processorerna det klarar dom

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Vid vilken vcore? Ser ut att gå varmt, betvivlar starkt att den cpun är stabil i 12 timmar i OCCT. Ser på bilden att du kört 6 minuter och är redan uppe i 75C, dvs cpun är långt ifrån att peaka i temperatur. Lynnfield är inte glad i temperaturen över 70 grader enligt egen erfarenhet. Sen tycker jag att du borde höja QPI frequency till 4,800 GT/s om du kan, ger mer prestanda. Vad har du för timings på minnena och vilken volt?

Har kört min i5 750 max på vatten i 4.4ghz med 1.55 i vcore, då under kortare benchsessioner. Vanligvis så tuckar den på i 4.0ghz med 1.3 i vcore 24/7. Du ska alla dagar i veckan tänka på att inte överstiga 1.4 i vcore på luft om du har tänkt att köra det 24/7. Men temperaturen är viktigare, håll dig under 70 grader så slipper du mycket problem.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Vid vilken vcore? Ser ut att gå varmt, betvivlar starkt att den cpun är stabil i 12 timmar i OCCT. Ser på bilden att du kört 6 minuter och är redan uppe i 75C, dvs cpun är långt ifrån att peaka i temperatur. Lynnfield är inte glad i temperaturen över 70 grader enligt egen erfarenhet. Sen tycker jag att du borde höja QPI frequency till 4,800 GT/s om du kan, ger mer prestanda. Vad har du för timings på minnena och vilken volt?

Har kört min i5 750 max på vatten i 4.4ghz med 1.55 i vcore, då under kortare benchsessioner. Vanligvis så tuckar den på i 4.0ghz med 1.3 i vcore 24/7. Du ska alla dagar i veckan tänka på att inte överstiga 1.4 i vcore på luft om du har tänkt att köra det 24/7. Men temperaturen är viktigare, håll dig under 70 grader så slipper du mycket problem.

Hej när jag försöker höja min QPI frequency så kan jag inte tweeka den. Den sektionen är grå i biosen. Jag har mina minnen på standard som är 9-9-9-24 1333Mhz : http://www.inet.se/produkt/5305739/a-data-8gb-1x8192mb-cl9-13... : Jag har sänkt min volt till 1.36 men den är på något konstigt sätt varmare nu?! Några tips på överklockning? Som du ser är jag ny till överklockning Tack i förväg

Visa signatur

Dator 1
2x 280x | AMD FX-8350 8core 4.0GHz | Corsair RM750W

Permalänk
Medlem

ja kör min på 4,0ghz 24/7 med vattenkylning. aldrig lyckats med 4.4 så du har en bättre batch en mej ^^ Men prime95 några timmar med sidokåpan på eller ännu bättre joina foilding laget där får man svart på vitt vad stabilt är! Välkommen till klocknings hörnan det är mer beroendeframkallande än crack!

Visa signatur

Dan B ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veizel:

Hej när jag försöker höja min QPI frequency så kan jag inte tweeka den. Den sektionen är grå i biosen. Jag har mina minnen på standard som är 9-9-9-24 1333Mhz : http://www.inet.se/produkt/5305739/a-data-8gb-1x8192mb-cl9-13... : Jag har sänkt min volt till 1.36 men den är på något konstigt sätt varmare nu?! Några tips på överklockning? Som du ser är jag ny till överklockning Tack i förväg

Håll in ctrl + F1 när du är inne i bios, skärmen blinkar till och du låser upp avancerade inställningar i bios. Bland annat inställningar för vdrop och mer volt inställningar som MCH och PCH voltage. Det behöver du inte röra om du inte ska över 4 ghz. Vdrop kan vara intressant dock, beroende på exemplar så gillar vissa "with vdrop" eller "without vdrop". Där får du helt enkelt testa dig fram. Beroende på om du kör med eller utan vdrop kan du ställa högre vcore. Med "with vdrop" kan du ställa högre vcore än med "without vdrop".

Jag brukar ställa ner minnena helt och sen öka fsb gradvis till du inte får boot till windows. Öka sedan vcore gradvis till du får boot. Testa OCCT i säg 10 min och se om du får den stabil, om den inte är det öka vcore. Så får du göra ett antal gånger. När du sen hittat en stabil clock på 1.325-1375(1.35 max without vdrop) i vcore som är bra för 24/7 så kan du köra längre tester med OCCT och fin inställa spänningar. Jag brukar köra OCCT i 12 timmar, det anser jag är mer än nog stabilt.

Det tar tid men är det bästa sättet att hitta en stabil clock och det bästa sättet att hitta en max fsb på en viss volt. Enligt erfarenhet fungerar den metoden bättre än att sätta en max vcore och sen gradvis höja fsb. Då en lägre fsb kan kräva lägre vcore får du bättre överblick av vad just ditt exemplar klarar av vid en specifik vcore och fsb över hela registret, alltid bra att veta!

Sen återstår bara att hitta en stabil clock för minnena, det enklaste är att ha allt på auto i början och se vad du får för timings vid säg 800mhz (1600). Lite mer överkurs är att testa minnet separat efter du har hittat en stabil klock på cpun. Ställ ner klocken på cpun och höj dividern på minnet så den går i orginal 1333mhz. Nu har du alltså en lågt klockad processor och minnen i 1333mhz. Sen ökar du fsb gradvis och kör för exempel memtest mellan varje gånd du bootar. En bra sak att göra är att kolla på vad andra har kört på för hastigheter och spänning på samma minnen för att få koll på vad ens eget exemplar borde kunna klara av. Tex. viktigt att veta vad du kan köra för max vdimm så du inte mot förmodan bränner dom. Bra att veta så man kan ställa max vdimm för att hitta max frekvens med 9-9-9-29 timings för exempel.

Blev en del text, hoppas du har nytta av något av det!

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC