Apple Ipad 3 från 4 395 kronor inklusive moms

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

I och med 4.0 har det blivit riktigt bra men om man går in på en affär som elgiganten och ska testa någon Android platta....hum.
Jag förstår dom som skrämms bort av ett köp, hackar något otroligt och jag överdriver inte. Antingen är det någon som lagt in skit eller satt igång 100 program...
Det roliga är att det är samma sak på samtliga Android plattor, iallafall väldigt många.
Jag förstår faktiskt inte hur butikerna kan ha dom framme då det är långt i från normalt.

Ska jag förklara varför det laggar.

1. Hårdvaran - Vaddå, en gammal Tegra2 dual core? I en tablet? Jag har en i mobilen. There done. Om det duger i en mobil kanske det blir lite problem med en större pool av pixlar.

2. Android 4.0.X - Finns inte överallt än. De har ändrat en hel del kring UI rendering.

3. Låg budgetplattor blir sällan optimerade.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Känns som rycktes-rapporteringen från nyhetssidor/sweclockers börjar nå löjliga proportioner..

Känns som att ipad 3 kommer vara riktigt prisvärd i åtminstone några månader innan konkurenterna börjar komma ikapp.

Vet inte hur det är med andra plattor men en tusenlapp extra för lite mer minne (vilket jag tycker är ett måste) tycker jag är jobbigt dyrt. Skulle hellre vilja ha en tjockare platta med en 120gig ssd i den för den tusenlappen

Visa signatur

Datorer är som människor, det är insidan som räknas

Permalänk
Medlem

Det är nästan så jag hoppas på att alla rykten är falska. Lösa Apple-rykten hör inte riktigt hemma på Sweclockers, IMHO.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

4:3 formatet är väll det enda som förhindrar ett köp :-I helt fail då jag mest skulle använt den för film gluttande

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Det kanske är så att deras föregående priser har varit väldigt höga bara?

Jasså? Jämför med valfri Android-tablet med samma prestanda och se..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskalliator:

Creds till Apple för det här. Gillar dem vanligtvis inte men att hålla priserna som de är i nuläget, men samtidigt introducera "ny teknik" (för formatet) hjälper oss köpare och sätter press på konkurrenter.

Apple är "alltid" så. Samma pris från dag 1 till dag 365, more or less. Var så redan på ipodtiden, kanske innan det också, har inte följt apple tidigare än 2002.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampa10:

4:3 formatet är väll det enda som förhindrar ett köp :-I helt fail då jag mest skulle använt den för film gluttande

Ganska onödig produkt för dig om filmtittande är det intressant hur som.
Eller rättare sagt; inget av nyheterna i ipad 3 gynnar filmtittandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Ganska onödig produkt för dig om filmtittande är det intressant hur som.
Eller rättare sagt; inget av nyheterna i ipad 3 gynnar filmtittandet.

Så 1080p är inte bra för filmtittande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnDumEn:

Så 1080p är inte bra för filmtittande?

Jag har mycket svårt att se att det skulle vara någon upplevd skillnad mot 2an. Den högre upplösningen är främst vid läsning vid text, knappast filmtittande. Men visst, är någon villig att betala tusenlappar för en knappt märkbar skillnad så är det bara att köra!

1080p är inte något magiskt för bättre bild. Men tillverkarna vill ju såklart få konsumenterna att tro det. Samma med LED (ok kanske inte riktigt då LED till och med kan göra det sämre).
Men hur som helst, upplösning är ett kvantitativt mått och säger lite om bildkvalitén. Och det är inte bara upplösning som avgör, avstånd och storlek på skärmen är mycket viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Jag har mycket svårt att se att det skulle vara någon upplevd skillnad mot 2an. Den högre upplösningen är främst vid läsning vid text, knappast filmtittande. Men visst, är någon villig att betala tusenlappar för en knappt märkbar skillnad så är det bara att köra!

1080p är inte något magiskt för bättre bild. Men tillverkarna vill ju såklart få konsumenterna att tro det. Samma med LED.

Ja, självklart kommer man märka det bäst vid textläsning. Men vem är det som ska lägga tusenlappar, den kommer ju kosta lika mycket som 2an? (enligt ryktena)
1080p är ett tecken på högre bandbredd i filmen = högre kvalitet jämfört med motsvarande codec i lägre upplösning. Med en så sjukt grym skärm som iPad 3 kommer ha, vill man nog utnyttja den till fullo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnDumEn:

Ja, självklart kommer man märka det bäst vid textläsning. Men vem är det som ska lägga tusenlappar, den kommer ju kosta lika mycket som 2an? (enligt ryktena)
1080p är ett tecken på högre bandbredd i filmen = högre kvalitet jämfört med motsvarande codec i lägre upplösning. Med en så sjukt grym skärm som iPad 3 kommer ha, vill man nog utnyttja den till fullo.

Senariot som jag ser det är såklart beggad 2a vs köpa ny 3a, eller ha en befintlig 2a och uppgradera till en 3a. Därav "tusenlappar"

Skrivet av EnDumEn:

1080p är ett tecken på högre bandbredd i filmen = högre kvalitet jämfört med motsvarande codec i lägre upplösning. Med en så sjukt grym skärm som iPad 3 kommer ha, vill man nog utnyttja den till fullo.

Återigen, upplösning är bara kvantitet och säger väldigt lite om kvalitén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampa10:

4:3 formatet är väll det enda som förhindrar ett köp :-I helt fail då jag mest skulle använt den för film gluttande

först koda om massa filmer för att kunna titta en halvtimme senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Återigen, upplösning är bara kvantitet och säger väldigt lite om kvalitén.

Nja, upplösing hör definitivt till gruppen av de delar som avgör kvalitet. När det gäller digital film så är det upplösning, bitrate och framerate som är de stora faktorerna som avgör kvaliten. Avstånd är förstås viktigt när det gäller möjligheten att märka skillnad på upplösning. Men jag tror inte man håller sin platta eller telefon på ett annat avstånd bara för att upplösningen ändras.

Som du sa tidigare är det förstås kvaliten på text som är det absolut viktigaste med högre upplösning. Jag ser verkligen fram emot att testa en Ipad 3, läsa PDF/böcker och surfa. Förutsatt att den nu har så hög upplösning som det sägs (inget officiellt än, även om det verkar givet).

Permalänk
Medlem

1200:- extra för 3G känns omotiverat :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Nja, upplösing hör definitivt till gruppen av de delar som avgör kvalitet. När det gäller digital film så är det upplösning, bitrate och framerate som är de stora faktorerna som avgör kvaliten. Avstånd är förstås viktigt när det gäller möjligheten att märka skillnad på upplösning. Men jag tror inte man håller sin platta eller telefon på ett annat avstånd bara för att upplösningen ändras.

Som du sa tidigare är det förstås kvaliten på text som är det absolut viktigaste med högre upplösning. Jag ser verkligen fram emot att testa en Ipad 3, läsa PDF/böcker och surfa. Förutsatt att den nu har så hög upplösning som det sägs (inget officiellt än, även om det verkar givet).

Alltså upplösning kan begränsa kvalitén men upplösning i sig är ingen garanti för bildkvalité. Se exempelvis lomokameror som har ~10 "MP" men en dslr på 6 MP utklassar dem.

Men återigen, tror knappast det är möjligt att se någon upplevd skillnad på ipad2 och ipad3 vid filmtittande. Men å andra sidan är det mycket subjektiva grejjer och placebo. Men i ett blindtest, nä ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Alltså upplösning kan begränsa kvalitén men upplösning i sig är ingen garanti för bildkvalité. Se exempelvis lomokameror som har ~10 "MP" men en dslr på 6 MP utklassar dem.

Nu pratade vi inte kameror utan 1080p film. Är filmen i 1920x1080 och hög kvalite får man en försämring i kvalite om man samplar ner detta till 1280x720. Denna försämring är svår att märka ifall man har en normalstor TV och sitter på avstånd från den. Men det är en annan faktor, vilket jag också tog upp.

Min personliga upplevelse är att jag upplever lägre upplöst film som suddigare, men det är med mina faktorer när det gäller avstånd etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Nu pratade vi inte kameror utan 1080p film. Är filmen i 1920x1080 och hög kvalite får man en försämring i kvalite om man samplar ner detta till 1280x720. Denna försämring är svår att märka ifall man har en normalstor TV och sitter på avstånd från den. Men det är en annan faktor, vilket jag också tog upp.

Upplösning som upplösning men du verkar ha samma resonemnag som mig. Och här påstår jag även att precis som samma princip gäller som vid ditt tvexempel. Det vill säga att skillnaden vid vanligt tittande (dvs inte köra upp paddan i ansiktet) så kommer ingen se skillnad på ipad 2 och ipad 3s skärm vid filmtittande.

Permalänk
Medlem

Det verkar rimligt gällande avstånd/upplösning/film för en Ipad.

Permalänk
Medlem

Tar Ipad 3 SD kort?
Det vore mycket trevligt i så fall, nu när 32GB är nere på nästan 200kr

Permalänk

Tycker det är dyrt för en surfplatta som man inte kan surfa med. Flash är väl inte det häftigaste men det går inte att komma ifrån att väldigt många hemsidor kör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Ska jag förklara varför det laggar.

1. Hårdvaran - Vaddå, en gammal Tegra2 dual core? I en tablet? Jag har en i mobilen. There done. Om det duger i en mobil kanske det blir lite problem med en större pool av pixlar.

2. Android 4.0.X - Finns inte överallt än. De har ändrat en hel del kring UI rendering.

3. Låg budgetplattor blir sällan optimerade.

Det är skillnad på stora hack konstant vid varje rörelse på skärmen och minimala små lagg. Nästintill obrukbar skulle jag säga. Om man kollar på youtube och liknande så finns inte det fenomenet som tex på elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Vadå, för extra allt inkl lagg?

jag kör gingerbread 2.3.5 (cm7.2 nightlies) på min ZTE Blade (600mhz singlecore), och har inget lagg på den alls, ultrasnabb i GUI och och klarar till och med en del lätta 3D spel.

däremot är 720p playback no-go och webbläsaren lite seg på sidor med reklam. men vad ska man förvänta sig vid 600mhz?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Alltså upplösning kan begränsa kvalitén men upplösning i sig är ingen garanti för bildkvalité. Se exempelvis lomokameror som har ~10 "MP" men en dslr på 6 MP utklassar dem.

Men återigen, tror knappast det är möjligt att se någon upplevd skillnad på ipad2 och ipad3 vid filmtittande. Men å andra sidan är det mycket subjektiva grejjer och placebo. Men i ett blindtest, nä ingen skillnad.

Självklart förutsätter man att alla andra värden hålls konstanta. DÅ är upplösning ett mått på kvalitet. Ökar du lomokamerornas upplösning ytterligare, ökar kvaliteten precis som om du ökar dslr-kamerans upplösning. Däremot är de inte jämförbara sinsemellenan, men det hör heller inte till saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

jag kör gingerbread 2.3.5 (cm7.2 nightlies) på min ZTE Blade (600mhz singlecore), och har inget lagg på den alls, ultrasnabb i GUI och och klarar till och med en del lätta 3D spel.

däremot är 720p playback no-go och webbläsaren lite seg på sidor med reklam. men vad ska man förvänta sig vid 600mhz?

Ja, allt är relativt...

Permalänk
Medlem

Jag blev en aning förvånad, första gången man gör något tjockare för bättre batteritid.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Jag blev en aning förvånad, första gången man gör något tjockare för bättre batteritid.

Inte direkt. Ta en kik på motorola Razr Maxx.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

1200:- extra för 3G känns omotiverat :/

Det är bara i 3g modellen som det ingår gps funktion

Permalänk
Skrivet av snall3z:

Det är bara i 3g modellen som det ingår gps funktion

skulle man kunna beställa 3g utan GPS då? 1200 för 3g är lite väl saftigt

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av rufusrufus:

Tycker det är dyrt för en surfplatta som man inte kan surfa med. Flash är väl inte det häftigaste men det går inte att komma ifrån att väldigt många hemsidor kör det.

Är det inte dags att lägga ner det tjafset nu? Tom Adobe har lagt ner flash så du kommer inte få se flash i nästa version av Android heller.
Jag kan inte komma på en enda sida jag använder dagligen som behöver flash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

skulle man kunna beställa 3g utan GPS då? 1200 för 3g är lite väl saftigt

Samma krets, så nej.