Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur kommer det sig att Dell U2412m är så otroligt populär. På prisjakt är den rankad nr:1 i populäritet. Det finns ju en nyare skärm med Ips och 1920x1200 nämligen Lenovo ThinkVision LT2452p.

Länk!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=976183

Återförsäljare samt pris kan ju vara en faktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur kommer det sig att Dell U2412m är så otroligt populär. På prisjakt är den rankad nr:1 i populäritet. Det finns ju en nyare skärm med Ips och 1920x1200 nämligen Lenovo ThinkVision LT2452p.

Länk!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=976183

Det är stor skillnad från skärm till skärm. Bara för att den har samma upplösning, bildförhållande, storlek och IPS så så betyder inte det att de är lika bra som alla andra skärmar med dom specifikationerna. U2412m har blivit populär efter att många har testat skärmen och sedan varit nöjd med den. Desto fler som gillar skärmen och sedan rekommenderar vidare gör att den blir mer och mer populär.

Själv har jag en U2412hm som jag köpt efter recensioner och rekommendationer. Jag skulle rekommendera att om du är ute efter en skärm just nu, kollar runt efter recensioner efter en skärm som många tycker om. Att välja en produkt som nästan ingen har testat och dom få som har testat kanske inte har gett ett värdigt betyg på, är inget jag skulle rekommendera. Om många redan har testat den och har gett tydliga åsikter så får du mer info om skärmen och vet vad du får

Säger inte att det är ngt fel på just den skärmen du länkat, men det är alltid bra att veta vad du får i kartongen.

Visa signatur

FD Define R3, svart | MSI P67A-GD55 | i5 2500k @4.6Ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400167 | Antec Kühler H20 620 Noctua NF-F12 PnP | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 2x4Gb | MSI GTX 570 Twin Frozr III OC PE @935mhz | Samsung 840 Pro 256gb (W8.1 Pro) | 1TB Samsung F3 HD103SJ | D-Link DWA-547 RB | Scythe Kaze Master II | Ms Sidewinder X4 | Corsair M60 | Dell U2312hm IPS | Logitech G35 | Sony Z2

Permalänk
Medlem

Tips på program när man ska kalibrera en U2412M utan hårdvara? gärna ett gratis program.

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

lagom.nl

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur kommer det sig att Dell U2412m är så otroligt populär. På prisjakt är den rankad nr:1 i populäritet. Det finns ju en nyare skärm med Ips och 1920x1200 nämligen Lenovo ThinkVision LT2452p.

Länk!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=976183

Sen är det så, enligt mig iallafall, att Dellen är den snyggaste skärmen man kan få tag i, förutom Apples Thunderbolt Display då.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrTowle:

Tips på program när man ska kalibrera en U2412M utan hårdvara? gärna ett gratis program.

Mvh

Finns färdiga profiler/inställningar här annars.
http://www.tftcentral.co.uk/articles/icc_profiles.htm#d

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Fick hem min i fredags och har kopplat in och testat den lite. Underbar skärm. Märker av lite IPS-glow men inget som stör. AG ger känslan av att det skulle vara lite finger-klet här och där men efter stund tänkte jag inte alls på det längre.

Tack för tipset

Permalänk
Medlem

Hur är svärtan på era skärmar tycker ni?
Överlag är jag nöjd med skärmen, men det är inte särskilt svart alls tycker jag, utan det är mer som det här http://www.flatpanelshd.com/pictures/dellu2412m_large4.jpg

Sen känns det som att det kommer lite mer glow från nedre högra hörnet, vilket iofs inte stör så mycxket vid normalt användande..

Och vad har ni för inställingar på brightness/contrast & rgb? (jag kikade på länken aphex )

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Orkar tyvärr inte söka igenom hela tråden efter ett svar, så ställer min fråga rakt av istället. Hoppas ni har överseende med det och kan svara ändå!

Jag är ute efter en ny skärm och har läst mig till att detta är den man "ska" ha. Mina krav är egentligen bara att den ska vara bra vid rent skrivbordsarbete och surfning, samt klara av spel galant. För tillfället spelar jag en del The Old Republic, Counterstrike: Source och spel liknande Mass Effect och Skyrim. Klarar den av det trots sin "höga" responstid? Eller måste jag leta efter en skärm med TN-panel istället för e-IPS?

I dagsläget har jag en Samsung Syncmaster 226BW, tror ni det blir ett stort uppbyte jämfört med den?

Tacksam för så många svar som möjligt.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Beställt denna skärm, suttit på 1440x900 i väldigt många år nu, lär bli ett lyft!

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Funderar mycket på om jag ska köpa 3 dell u2412m, har hört att den flimmrar/flickering som kan skada ögonen. Vet ni något om det ? Har ej lyckats hitta det på recensioner men finns några klipp på youtube.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sskludde:

flickering som kan skada ögonen.

Ögon skadas inte av flimmer, ej heller läsning i dåligt ljus. Däremot kan det vara ansträngande och uttröttande.

Citat:

Har ej lyckats hitta det på recensioner men finns några klipp på youtube.

Kanske för att det bara syns genom en kamera?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Orkar tyvärr inte söka igenom hela tråden efter ett svar, så ställer min fråga rakt av istället. Hoppas ni har överseende med det och kan svara ändå!

Jag är ute efter en ny skärm och har läst mig till att detta är den man "ska" ha. Mina krav är egentligen bara att den ska vara bra vid rent skrivbordsarbete och surfning, samt klara av spel galant. För tillfället spelar jag en del The Old Republic, Counterstrike: Source och spel liknande Mass Effect och Skyrim. Klarar den av det trots sin "höga" responstid? Eller måste jag leta efter en skärm med TN-panel istället för e-IPS?

I dagsläget har jag en Samsung Syncmaster 226BW, tror ni det blir ett stort uppbyte jämfört med den?

Tacksam för så många svar som möjligt.

Det kommer troligtvis bli en ganska stor förbättring från din nuvarande skärm och iaf skyrim och mass effect ska inte vara några problem. Så länge du inte är en riktigt kräsen så kommer responstiden inte vara ngt problem, men om du är van vid att sitta vid en 120hz spel skärm så kanske du märker skillnad. Jag har iaf inga problem alls med min U2312HM och tror inte att U2412m ska vara sämre

Visa signatur

FD Define R3, svart | MSI P67A-GD55 | i5 2500k @4.6Ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400167 | Antec Kühler H20 620 Noctua NF-F12 PnP | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 2x4Gb | MSI GTX 570 Twin Frozr III OC PE @935mhz | Samsung 840 Pro 256gb (W8.1 Pro) | 1TB Samsung F3 HD103SJ | D-Link DWA-547 RB | Scythe Kaze Master II | Ms Sidewinder X4 | Corsair M60 | Dell U2312hm IPS | Logitech G35 | Sony Z2

Permalänk
Medlem

Okej jag måste ställa lite dumma frågor...

Jag har denna skärm och älskar den. Utan tvekan den bästa jag haft (gick från gamla trokänaren Samsung 226BW till denna). Nu har jag dock lite issues. Jag vill nämligen koppla in min PS3a till denna skärm.

Det jag gjorde var att jag köpte denna kabel: http://www.webhallen.com/hardvara/138560-deltaco_displayport_...
men det visade sig fort att det inte fungerade. Köpte sedan en HDMI->DVI som jag pluggade in i den gamla skärmen som substitut tills jag klura ut en lösning.

Nu är det så att den gamla skärmen e helt död. Jag har datorn kopplad DVI->DVI till min U2412m. Vad är det jag behöver för att koppla in min PS3a i denna skärm eftersom kabeln inte funkade?

(Jag prövade även att använda HDMI->DP kabeln från datorns HDMI port till skärmens DP port men det ville inte heller funka -.-')

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtars:

Okej jag måste ställa lite dumma frågor...

Jag har denna skärm och älskar den. Utan tvekan den bästa jag haft (gick från gamla trokänaren Samsung 226BW till denna). Nu har jag dock lite issues. Jag vill nämligen koppla in min PS3a till denna skärm.

Det jag gjorde var att jag köpte denna kabel: http://www.webhallen.com/hardvara/138560-deltaco_displayport_...
men det visade sig fort att det inte fungerade. Köpte sedan en HDMI->DVI som jag pluggade in i den gamla skärmen som substitut tills jag klura ut en lösning.

Nu är det så att den gamla skärmen e helt död. Jag har datorn kopplad DVI->DVI till min U2412m. Vad är det jag behöver för att koppla in min PS3a i denna skärm eftersom kabeln inte funkade?

(Jag prövade även att använda HDMI->DP kabeln från datorns HDMI port till skärmens DP port men det ville inte heller funka -.-')

Gå in i skärm menyn och input source, sen väljer du bara den kontakt du kopplat in ps3:an på elr datorn (tror att den är inställd på DVI-D som standard) Du kan även ställa den på auto så ansluter den till den enhet som startas först. Det borde lösa ditt problem

Visa signatur

FD Define R3, svart | MSI P67A-GD55 | i5 2500k @4.6Ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400167 | Antec Kühler H20 620 Noctua NF-F12 PnP | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 2x4Gb | MSI GTX 570 Twin Frozr III OC PE @935mhz | Samsung 840 Pro 256gb (W8.1 Pro) | 1TB Samsung F3 HD103SJ | D-Link DWA-547 RB | Scythe Kaze Master II | Ms Sidewinder X4 | Corsair M60 | Dell U2312hm IPS | Logitech G35 | Sony Z2

Permalänk
Medlem

Har haft min skärm nu i mer än ett dygn och är verkligen nöjd Verkligen ett steg uppåt om man jämför mot äldre TN paneler, mina äldre skärmar ser verkligen grådassiga ut om man jämför med denna nya, tog en bild som illustrerar resultatet lite.

Har lite backlight bleed nere i vänstra hörnan, men det är ingenting man tänker på om man inte sitter i ett helt nedsläckt rum med en helsvart bild

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Finns det någon här som har sett hur HP ZR24w står sig mot dell'en?
Kan inte bestämma mig

Permalänk
Medlem

Kopplade just upp min U2412M och jag älskar den förutom en sak, hela skärmen känns lite blurrig. Som att man just torkat av skärmen med en blöt trasa om ni förstår vad jag menar. Är det bara jag som ser detta på skärmen? Man ser det lättast på vita ytor, tex i den vita spalten till höger om texten eller på sidorna om flashspelaren på youtube.

Överväger att skicka tillbaka skärmen pga av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Kopplade just upp min U2412M och jag älskar den förutom en sak, hela skärmen känns lite blurrig. Som att man just torkat av skärmen med en blöt trasa om ni förstår vad jag menar. Är det bara jag som ser detta på skärmen? Man ser det lättast på vita ytor, tex i den vita spalten till höger om texten eller på sidorna om flashspelaren på youtube.

Överväger att skicka tillbaka skärmen pga av detta.

Det du tänker på är pga. anti-glare behandlingen skärmen har. Detta stör många till en början, men de flesta vänjer sig efter ett par dagar.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Det du tänker på är pga. anti-glare behandlingen skärmen har. Detta stör många till en början, men de flesta vänjer sig efter ett par dagar.

Det har du nog rätt i, skärmen jag hade tidigare var blank så jag har nog bara inte hunnit vänja mig som du säger.

Permalänk
Medlem

Nu har även jag skaffat mig en sådan dell, helt sinnessjukt bra skärm är så nöjd!1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Har haft min skärm nu i mer än ett dygn och är verkligen nöjd Verkligen ett steg uppåt om man jämför mot äldre TN paneler, mina äldre skärmar ser verkligen grådassiga ut om man jämför med denna nya, tog en bild som illustrerar resultatet lite.

http://img96.imageshack.us/img96/9089/wp000317.jpg

Har lite backlight bleed nere i vänstra hörnan, men det är ingenting man tänker på om man inte sitter i ett helt nedsläckt rum med en helsvart bild

Det där är ju olika temperaturinställningar. Den nya har en vitare inställning och den gamla nån varm inställning. Det går att få hyggligt neutral bild med en TN oxå även om den kommer fallera på färgrymd och betraktningsvinklar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Köpte också denna skärmen tillslut, hunnit prova den lite nu och måste säga att jag än sullänge är riktigt nöjd. Inget jag kan klaga på för tillfället ... så det känns bra! Grymt skönt med storleken på skärmen, hade 19" innan, skulle aldrig kunna byta tillbaka igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad så recenserade Anandtech denna skärm här för några dagar sen, och jämför den med en del andra skärmar. De nämner HP ZR24w som den närmsta konkurrenten, men har tyvärr inte testat den skärmen.

Permalänk

Är det någon här som använder denna skärm med 7970 och displayport? Vilken adapter använder ni då mellan skärm och grafikkort?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk

Köpte denna skärm från Inet för två veckor sedan och är överlag nöjd.
Dock så har jag lite problem med vad jag antar är antireflexbehandlingen som NorteX ovan beskriver väldigt bra. Det vilar liksom ett visst skimmer/blurrighet på ytan av skärmen, det syns bara på vita färger men är därför också klart märkbart när man surfar. Hela skärmen ger också alla färger en lite blåaktig lyster. Detta märkte jag inte förrän jag jämförde sida med sida med min gamla skärm. Även detta märks enklast på stora vita ytor. Drar jag upp google.se på båda skärmarna så ser man tydligt (framför allt om man backar några steg) att U2412m:s vita färg faktiskt är lite blåaktig. Jag läste mig dock till att det skulle bero på led-bakgrundsbelysningen.

Ingen annan i denna tråd verkar störa sig på det dock, har jag fått en måndagsexemplar kanske?

I övrigt är det en häftig skärm dock som andas kvalité både i konstruktionen och bilden. Somnade med den på i natt och hade dum som jag är ingen skärmsläckare påslagen. Det kan inte skada den hoppas jag? Tänker på alla visningsexemplar man kan se på t.ex el-giganten som är helt förstörda och visar upp riktigt dåliga bilder och plasma-skärmar med deras inbrända bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av manglarn66:

Köpte denna skärm från Inet för två veckor sedan och är överlag nöjd.
Dock så har jag lite problem med vad jag antar är antireflexbehandlingen som NorteX ovan beskriver väldigt bra. Det vilar liksom ett visst skimmer/blurrighet på ytan av skärmen, det syns bara på vita färger men är därför också klart märkbart när man surfar. Hela skärmen ger också alla färger en lite blåaktig lyster. Detta märkte jag inte förrän jag jämförde sida med sida med min gamla skärm. Även detta märks enklast på stora vita ytor. Drar jag upp google.se på båda skärmarna så ser man tydligt (framför allt om man backar några steg) att U2412m:s vita färg faktiskt är lite blåaktig. Jag läste mig dock till att det skulle bero på led-bakgrundsbelysningen.

Ingen annan i denna tråd verkar störa sig på det dock, har jag fått en måndagsexemplar kanske?

I övrigt är det en häftig skärm dock som andas kvalité både i konstruktionen och bilden. Somnade med den på i natt och hade dum som jag är ingen skärmsläckare påslagen. Det kan inte skada den hoppas jag? Tänker på alla visningsexemplar man kan se på t.ex el-giganten som är helt förstörda och visar upp riktigt dåliga bilder och plasma-skärmar med deras inbrända bilder.

Dina blåa färger beror troligtvis på kalibreringen, prova dessa inställningar http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Visa signatur

FD Define R3, svart | MSI P67A-GD55 | i5 2500k @4.6Ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400167 | Antec Kühler H20 620 Noctua NF-F12 PnP | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 2x4Gb | MSI GTX 570 Twin Frozr III OC PE @935mhz | Samsung 840 Pro 256gb (W8.1 Pro) | 1TB Samsung F3 HD103SJ | D-Link DWA-547 RB | Scythe Kaze Master II | Ms Sidewinder X4 | Corsair M60 | Dell U2312hm IPS | Logitech G35 | Sony Z2

Permalänk
Skrivet av mrali95:

Dina blåa färger beror troligtvis på kalibreringen, prova dessa inställningar http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Det hjälpte till viss del men mest på grund av den högre ljusstyrkan de förespråkar. Jag tycker dock att den är för hög (43) och inte är vilsamt för ögonen (kör på 30). Så fort jag sänker ljusstyrkan så blir allt lite förskjutet åt det blåa hållet igen. Men men det är inte nån större katastrof direkt.

Såg att man kunde ladda ner icc-profiler, vet någon hur det funkar?
Undrar också över att vissa alternativ i menyn är låsta för mig, jag kan se dem men inte ändra dem t.ex pixel clock och dynamic contrast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av manglarn66:

Undrar också över att vissa alternativ i menyn är låsta för mig, jag kan se dem men inte ändra dem t.ex pixel clock och dynamic contrast.

Pixel clock och phase är endast till för om du ansluter skärmen via VGA, och dynamic contrast kan endast sättas på/stängas av om du använder lägena Game eller Movie (källa: Dells dokumentation).

Permalänk
Medlem
Skrivet av manglarn66:

Det hjälpte till viss del men mest på grund av den högre ljusstyrkan de förespråkar. Jag tycker dock att den är för hög (43) och inte är vilsamt för ögonen (kör på 30). Så fort jag sänker ljusstyrkan så blir allt lite förskjutet åt det blåa hållet igen. Men men det är inte nån större katastrof direkt.

Såg att man kunde ladda ner icc-profiler, vet någon hur det funkar?
Undrar också över att vissa alternativ i menyn är låsta för mig, jag kan se dem men inte ändra dem t.ex pixel clock och dynamic contrast.

Du kan ju leka med färginställningarna själv oxå om du inte redan gjort, prova sänka den blå färgen bara till att börja med

Visa signatur

FD Define R3, svart | MSI P67A-GD55 | i5 2500k @4.6Ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400167 | Antec Kühler H20 620 Noctua NF-F12 PnP | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 2x4Gb | MSI GTX 570 Twin Frozr III OC PE @935mhz | Samsung 840 Pro 256gb (W8.1 Pro) | 1TB Samsung F3 HD103SJ | D-Link DWA-547 RB | Scythe Kaze Master II | Ms Sidewinder X4 | Corsair M60 | Dell U2312hm IPS | Logitech G35 | Sony Z2