Ska bygga ny speldator, är 2x580 i SLI värt det? Är rädd för stutter och krångel :/

Permalänk
Medlem

Ska bygga ny speldator, är 2x580 i SLI värt det? Är rädd för stutter och krångel :/

200120522:
Hej!

Bumpar denna tråd tillbaka från de döda för att de som hjäpte mig och deltog ska se att jag nu äntligen skapat min köptråd för detta

Hoppa gärna in där och kom med några sista synpunkter!

---

Hejsan!

Gammal Sweclockers användare här vars konto försvunnit någonstans i tidens dimma Jag pratar om både GeForce och Radeon i denna tråd, men tror den passar bäst här ändå.

Jag håller på med lite efterforskningar för att bygga en spelburk. Kommer lägga ut MINST 15k och har väl ingen exakt budget, men att landa runt 15-20k är väl planen. Dock köper jag det som behövs för mitt mål.

Jag har två andra trådar redan om tips för skärm samt hur man får ned ljudbilden så mycket som möjligt (som ni gärna får titta på), men har den viktigaste frågan kvar...

Ska jag köra 2st 580 i SLI? Jag visste inte att sådant som micro-stutter existerade innan, och trodde stöd i mjukvara/spel var mer strömlinjeformat idag.

Jag har i princip bestämt mig för att köpa en skärm med 1920x1080 eller 1920x1200. Dell U2412M är en het kandidat. Så målet är att bygga en rig som klarar av att driva MER än spelbar FPS till den, vilket i min värd är 60fps minimum. Vet att många recensenter drar gränsen för "spelbart" vid 30fps, men jag vill gärna komma över skärmens Hz-tal.

Från början var jag helt inställd på att fläska på rejält och köpa 2st HD7970 eller 2st GTX 580 och köra dem i CF/SLI. Denna deal på 580 känns bar så prisvärd, så tänkte att dubbla 7970 kanske var lite väl onödigt för det jag faktiskt spelar (är EJ någon FPS nörd ). Men då började jag läsa på om framförallt Micro stutter, och sen när jag kollade på Sweclockers eget klipp om saken så började det kännas som en allt sämre ide.

Mitt dilemma nu är att när jag tittar på Sweclockers recension av HD7970 så verkar den ligga precis på gränsen i vissa fall för min önskan att kunna köra på 1920x1080/1200 med allt ögongodis påslaget. Så jag skulle gärna vilja ha mer prestanda ur den synvinkeln, men om framför allt stutter är ett stort problem så kanske det inte alls upplevs som smidigare med en högra FPS genom två 580 i SLI?

Vet att man kan göra tre korts setupper också, men är det ens möjligt med tanke på värme/chassi/moderkort osv?

Så, ja, hjälp mig! Dela med er av era erfarenheter så kanske det blir lättare för mig att ta ett beslut. I nämnda Sweclockers klipp så framstår ju SLI som en något bättre variant än CF, och det tillsammans med att två bra "tystare" 580 finns att få tag på hyfsat prisvärt gör att det känns som ett mer realistiskt alternativ än två 7970 i CF.

Eller ska jag nöja mig med att köpa ett riktig bra ensamt 7970 som t.ex. black edition eller liknande och klocka det så högt jag kan och nöja mig med det? Blir ju billigare och kanske lite tystare, och undviker alla SLI/CF problem? Och FPS talen i recensionen kanske skall ses some worst case och generellt sätt är det bättre?

Sen en sista fråga. Hur enkelt/svårt är det att komplettera med SLI/CF i efterhand genom att köpa ett kort till? säg att jag köper ett 7970 nu, och om 14-16 månader känner att jag behöver mer kräm, brukar det då vara svårt att få tag på ett likadant kort till?

I korthet kan jag säga att jag är en PvP gamer i hjärtat och letar alltid efter det bästa forumet för det. Jag spelar dock sällan FPS vilket oftast verkar vara de tyngsta spelen. Jag väntar otåligt på GW2 och D3, och roar mig med SWTOR och Bloodline Champions just nu. Tänkte att info om mina spelplaner kanske också är bra för diskussionen

Tack!!

Permalänk
Medlem

Jag kan dra mitt strå till stacken och säga att jag ej har erfarit microstutter än, har haft 2 st 580 i cirka ett halvår.

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwin88:

Jag kan dra mitt strå till stacken och säga att jag ej har erfarit microstutter än, har haft 2 st 580 i cirka ett halvår.

Jag ser i din sig att du har Asus DCII i SLI? funkar det bra i lådan? Funderat på samam sak själv men det är ju verkligen ett monster stort kort!

Permalänk
Medlem

Det är väldigt ymcket snack om microstuttering numera.
Jag körde förut 2 GTX 460 i SLI, jag hade aldrig några problem med microstuttering utan snararer brist på ordentligt stöd i spel.
Även när spel har stöd för SLI så är det mer än ibland det inte funkar somdet ska, bland annata tt korten inte körs i SLI eller att SLI bara inte funkar som det ska om man får sämre prestanda.

När ett spel har stöd för SLI och man man får bättre fps när man kör med ett kort, eller om man själv måste göra en SLI profil för att få det att funka som det ska så tycker inte jag att det är värt det.

Så enligt personlig erfarenhet så kommer dit problem med 2 GTX 580 inte vara microstutter, om du kommer erfara problem alls.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

Jag skulle kollat på 79XX eftersom de drar mindre ström=tystare

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipp3r:

Det är väldigt ymcket snack om microstuttering numera.
Jag körde förut 2 GTX 460 i SLI, jag hade aldrig några problem med microstuttering utan snararer brist på ordentligt stöd i spel.
Även när spel har stöd för SLI så är det mer än ibland det inte funkar somdet ska, bland annata tt korten inte körs i SLI eller att SLI bara inte funkar som det ska om man får sämre prestanda.

När ett spel har stöd för SLI och man man får bättre fps när man kör med ett kort, eller om man själv måste göra en SLI profil för att få det att funka som det ska så tycker inte jag att det är värt det.

Så enligt personlig erfarenhet så kommer dit problem med 2 GTX 580 inte vara microstutter, om du kommer erfara problem alls.

Hade också gtx 460 SLI när det begav sig men jag upplevde ganska mycket stutter, kan vara för att jag är känslig:/ (Det jag säger och det jag har i sign hänger kanske inte så mycket ihop men beroende på hur känslig man är så kan det ju vara värt att tänka på).

Till TS: Det brukar inte vara något problem med att få tag på samma kort efter ett år så länge du köper ett stort och bra märke:) (ang. frågan om 7970)

Om du kan vänta så tycker jag att du ska göra det då det inte dröjer länge innan nvidia släpper sina kort. Detta kommer förmodligen prestera bättre men om inte annat förmodligen driva ner priserna lite:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Vad ska du med SLI 580 om det är GW2, D3 och SWTOR du (ska) lirar... Ett 580 för de spelen är tillräckligt. Om inte, köp 2. Problem med microstuttering? Slå på v-sync. De är ändå inte FPS spel så finns inget speciell fördel att köra med eller utan v-sync.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipp3r:

Det är väldigt ymcket snack om microstuttering numera.
Jag körde förut 2 GTX 460 i SLI, jag hade aldrig några problem med microstuttering utan snararer brist på ordentligt stöd i spel.
Även när spel har stöd för SLI så är det mer än ibland det inte funkar somdet ska, bland annata tt korten inte körs i SLI eller att SLI bara inte funkar som det ska om man får sämre prestanda.

När ett spel har stöd för SLI och man man får bättre fps när man kör med ett kort, eller om man själv måste göra en SLI profil för att få det att funka som det ska så tycker inte jag att det är värt det.

Så enligt personlig erfarenhet så kommer dit problem med 2 GTX 580 inte vara microstutter, om du kommer erfara problem alls.

Ja jag ogillar krångel i allra högsta grad själv, så singel kort känns bättre på många vis Vet bara inte om jag ska tycka att det är kul, eller sjukt, att PC marknaden är så skum att om man köper det absolut nyaste kortet på marknaden kan man ändå inte förvänta sig stabila 60+ FPS i vissa spel tillverkade senaste året på den vanligaste upplösningen med allt ögongodis uppdraget till max, haha.

Skrivet av LTsm:

Jag skulle kollat på 79XX eftersom de drar mindre ström=tystare

Ja 7970 verkar helt överlägset. Var som sakt i början inställd på att köpa två

Skrivet av Curemylife:

Hade också gtx 460 SLI när det begav sig men jag upplevde ganska mycket stutter, kan vara för att jag är känslig:/ (Det jag säger och det jag har i sign hänger kanske inte så mycket ihop men beroende på hur känslig man är så kan det ju vara värt att tänka på).

Till TS: Det brukar inte vara något problem med att få tag på samma kort efter ett år så länge du köper ett stort och bra märke:) (ang. frågan om 7970)

Om du kan vänta så tycker jag att du ska göra det då det inte dröjer länge innan nvidia släpper sina kort. Detta kommer förmodligen prestera bättre men om inte annat förmodligen driva ner priserna lite:)

Skulle gärna handla en dator denna månad dock. flyttar första april och skulle vilja ha det klart tills dess, men i teorin kan jag såklart vänta på 6xx-serien från Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanCo:

Vad ska du med SLI 580 om det är GW2, D3 och SWTOR du (ska) lirar... Ett 580 för de spelen är tillräckligt. Om inte, köp 2. Problem med microstuttering? Slå på v-sync. De är ändå inte FPS spel så finns inget speciell fördel att köra med eller utan v-sync.

Nörderie? Hobby byggande? Pengaslöseri? Dator jag ej behöver byta direkt? Förberedelse för eventuellt återfall till FPS "träsket"

Det kan finnas många skäl! I sak har du helt rätt, därför jag nämner det. Vet att systemet jag planerar är lite allmän overkill för det jag faktiskt spelar och mina tankar runt förberedelserna kanske onödigt detaljfixerade, men jag gillar processen att bygga nytt, och är väl på väg in i något rent entusiast tänk helt enkelt.

V-sync har jag inte ens börjat läsa om än, så har egentligen massa frågor om det också Vet att FPS spel generellt ställer högst krav och är dålig insatt i fördelar/nackdelar med att använda V-sync i sånna spel, eller i andra spel genrellt. Och vet att V-sync ibland pratas om som lösningen på micro stutter om FPS>Hz. Så upplys mig gärna!

Grund problemet för mig är att jag väldigt gärna vill ha 60+ FPS i 1920x1080/1200 (beroende på vilken skärm jag köper), men har inte hittat några benchmarks för 7970 för de spel jag spelar eller väntar på Så osäker på om det räcker till helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Hade lätt väntat på 6xx-serien, e ju knappt två veckor kvar.
Har oxå 460-sli och upplever inte stutter. Nu var det iofs länge sedan jag satt på singelkort så kanske känns helt annat när man väl sitter där ; )

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanCo:

Vad ska du med SLI 580 om det är GW2, D3 och SWTOR du (ska) lirar... Ett 580 för de spelen är tillräckligt. Om inte, köp 2. Problem med microstuttering? Slå på v-sync. De är ändå inte FPS spel så finns inget speciell fördel att köra med eller utan v-sync.

Myt att v-sync funkar mot mictostuttering. Swtor har grymt mycket stuttering.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
99:e percentilen

Jag har inte läst hela inlägget, utan svarar bara på rubriken.

Jag skulle välja 7950/7970 CF alla dagar i veckan. Drar mindre ström, är kallare, klockar bättre, är av nyare generation, har mer minne (om du inte köper 3GB-versionen av 580, vilken är sjukt ovärd jämfört med 7970).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag kör 580 i SLi utan problem med MS. Börjat budgetera för 3-way med vätska också...

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Hade lätt väntat på 6xx-serien, e ju knappt två veckor kvar.
Har oxå 460-sli och upplever inte stutter. Nu var det iofs länge sedan jag satt på singelkort så kanske känns helt annat när man väl sitter där ; )

Förösker utläsa i Kepler tråden vad som faktiskt är på gång. Får för mig att det dels är försenat, och dels blir jag osäker på vilken variant det är som skall komma i mars, om det verkligen är flaggskeppet som piskar ordentligt 7970, eller om det är en enklare variant. Samt att det lär ju dröja ytterligare innan man kan få något annat än referenskortet?

Skrivet av Pimpim666:

Myt att v-sync funkar mot mictostuttering. Swtor har grymt mycket stuttering.

Försöker också läsa på om detta, och SWTOR har ju problem i allmänhet. V-sync och/med tribbel buffer har ju sina egna avvägningar också.

Skrivet av Alling:

Jag har inte läst hela inlägget, utan svarar bara på rubriken.

Jag skulle välja 7950/7970 CF alla dagar i veckan. Drar mindre ström, är kallare, klockar bättre, är av nyare generation, har mer minne (om du inte köper 3GB-versionen av 580, vilken är sjukt ovärd jämfört med 7970).

Vilket gjorde att det blev lite halvmissande svar Det är svårt att sätta bra rubriker ibland dock. Jag håller med dig på alla punkter, och framför allt när det gäller mängden VRAM, 1,5GB kanske kan bli fattigt även på 1920x1080 upplösning i vissa spel? annars är det ju mest en fråga för högra upplösningar.

Dock är det markant dyrare med två 7970, samt att CF verkar ha mer micro stutter problem än SLI i allmänhet, vilket var lite av kärn-frågan.

Skrivet av Rincewind:

Jag kör 580 i SLi utan problem med MS. Börjat budgetera för 3-way med vätska också...

Intressant, tell me more!!! Kollar man på Tom Hardwares artikel om Micro stutter så känns ju 3xGPU som ett charmigt alternativ (artikel när några månader nu så de köre 3x6870) , men med risk för att det kanske inte alltid stöds så bra, och du sitter man där på ett mycket sämre singelkort istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxiom:

Förösker utläsa i Kepler tråden vad som faktiskt är på gång. Får för mig att det dels är försenat, och dels blir jag osäker på vilken variant det är som skall komma i mars, om det verkligen är flaggskeppet som piskar ordentligt 7970, eller om det är en enklare variant. Samt att det lär ju dröja ytterligare innan man kan få något annat än referenskortet?

Försöker också läsa på om detta, och SWTOR har ju problem i allmänhet. V-sync och/med tribbel buffer har ju sina egna avvägningar också.

Vilket gjorde att det blev lite halvmissande svar Det är svårt att sätta bra rubriker ibland dock. Jag håller med dig på alla punkter, och framför allt när det gäller mängden VRAM, 1,5GB kanske kan bli fattigt även på 1920x1080 upplösning i vissa spel? annars är det ju mest en fråga för högra upplösningar.

Dock är det markant dyrare med två 7970, samt att CF verkar ha mer micro stutter problem än SLI i allmänhet, vilket var lite av kärn-frågan.

Intressant, tell me more!!! Kollar man på Tom Hardwares artikel om Micro stutter så känns ju 3xGPU som ett charmigt alternativ (artikel när några månader nu så de köre 3x6870) , men med risk för att det kanske inte alltid stöds så bra, och du sitter man där på ett mycket sämre singelkort istället

Kan tillägga att jag får märkbar stuttering med mina HD7970 i Swtor. Kör med CF avaktiverat i det spelet.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Hej där,

Har byggt fler talet av riggar med 560, 580 till och med 590 Sli och ingen har haft problem med stutter. Byggde i början av förra året två riggar med 6850 samt 6870 CF, båda hade problem med stuttering.
Skulle bara av den anledningen hålla mig ifrån CF. Har dock ingen erfarenhet av 7970 CF det kan vara en helt annan sak med det kortet. Bara att hålla koll på test och referenser.

7970 ser dock ganska lovande ut, vet inte om du märker någon synlig skillnad mellan 580 SLi och 7970 CF.

580 kort med 1,5gb ram räcker och blir över till vilken skärm som helst i 1920x1080, det är först när du skall driva fler skärmar som med ram behövs.

Och som sagt V-sync hjälper mot stuttering även om den inte alltid löser det

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey Cpu Intel® Core™ i7-7700K @ 5.0Ghz
Mob ASUS Maximus IX Formula Ram Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL16 Dominator Platinum
Gfx ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB STRIX GAMING OC Cpu Cooler Corsair iCUE H115i RGB PRO XT M.2 2xCorsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 480GB
SSD 4xSamsung 870 EVO SSD 1TB OS Win 10 Pro 64bit
Psu Corsair HX1200, 1200W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxiom:

Försöker utläsa i Kepler tråden vad som faktiskt är på gång.

Keplers lanserings datum är typ den 23 mars. står mer på första sidan här på SweC:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Chilla i en månad, och köp 7000 eller kepler

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Kan tillägga att jag får märkbar stuttering med mina HD7970 i Swtor. Kör med CF avaktiverat i det spelet.

Har du nå koll på vilken FPS du rullar på i SWTOR med det kortet? Beror ju såklart på dina inställningar och övriga rigg

Skulle vara guld om du ville dela med dig av din rig, upplösning och inställningar och vilken FPS du får i PvP som voidstar eller Hut-ball!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Myt att v-sync funkar mot mictostuttering. Swtor har grymt mycket stuttering.

Hmm, verkar i alla fall funka för mig i bf3

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0xxz:

Hmm, verkar i alla fall funka för mig i bf3

Kör alltid med v-sync och får ändå stuttering. Tydligast i Swtor.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxiom:

Har du nå koll på vilken FPS du rullar på i SWTOR med det kortet? Beror ju såklart på dina inställningar och övriga rigg

Skulle vara guld om du ville dela med dig av din rig, upplösning och inställningar och vilken FPS du får i PvP som voidstar eller Hut-ball!

Kör allt high förutom shadows, som jag har stängt av helt. Upplösning = 1080p. Generellt ligger min fps på cirka 110 med ett kort och 110 med två kort. Dock känns det mer som 50 när jag kör två kort (kör 120Hz skärm). Kan prova lite PvP ikväll och återkomma med min generella upplevelse! Min setup ser du i min sign.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxiom:

Har du nå koll på vilken FPS du rullar på i SWTOR med det kortet? Beror ju såklart på dina inställningar och övriga rigg

Skulle vara guld om du ville dela med dig av din rig, upplösning och inställningar och vilken FPS du får i PvP som voidstar eller Hut-ball!

3930k och dubbla 6970 @ 5760x1080. Får oftast 60 fps i huttball med drops ner till 50. På ilum får jag en spark i kulorna och spelet knappt spelbart.

Med dubbla 7970 skulle jag nog ha 60 konstant förutom på ilum.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Kör allt high förutom shadows, som jag har stängt av helt. Upplösning = 1080p. Generellt ligger min fps på cirka 110 med ett kort och 110 med två kort. Dock känns det mer som 50 när jag kör två kort (kör 120Hz skärm). Kan prova lite PvP ikväll och återkomma med min generella upplevelse! Min setup ser du i min sign.

Tack! Riktigt busigt!

Man såg tydligen inte sigen när man var i skriva-post läge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

3930k och dubbla 6970 @ 5760x1080. Får oftast 60 fps i huttball med drops ner till 50. På ilum får jag en spark i kulorna och spelet knappt spelbart.

Med dubbla 7970 skulle jag nog ha 60 konstant förutom på ilum.

Jag förstår inte hur ni orkar spela med fler skärmar

Men kör du med elelr utan tribbel buffering då också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uberlaz0:

Hej där,

Har byggt fler talet av riggar med 560, 580 till och med 590 Sli och ingen har haft problem med stutter. Byggde i början av förra året två riggar med 6850 samt 6870 CF, båda hade problem med stuttering.
Skulle bara av den anledningen hålla mig ifrån CF. Har dock ingen erfarenhet av 7970 CF det kan vara en helt annan sak med det kortet. Bara att hålla koll på test och referenser.

7970 ser dock ganska lovande ut, vet inte om du märker någon synlig skillnad mellan 580 SLi och 7970 CF.

580 kort med 1,5gb ram räcker och blir över till vilken skärm som helst i 1920x1080, det är först när du skall driva fler skärmar som med ram behövs.

Och som sagt V-sync hjälper mot stuttering även om den inte alltid löser det

Tack för svaret! Låter ju lovande. 580x2 i SLI var ju det jag kände för spontant när jag hittade dessa. Sen började jag ju få nyss om micro stutter och annat krångel, därav denna tråd

Sen just det där med mängden V-ram som krävs är också svårt att hitta tycker jag. Sen vet jag att det är mer en upplösningsfråga, och 1080p är inte så stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Keplers lanserings datum är typ den 23 mars. står mer på första sidan här på SweC:)

Skrivet av _MmattiasS_:

Chilla i en månad, och köp 7000 eller kepler

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, har bara en känla för att det kommer dröja ändå, speciellt om man vill ha något annat än referenskort? (mest för lägre ljudvolym)

Permalänk

Har 580 sli, inget microstuttering för mig! Kör utan vsynk på de flesta spel, främst fps. Vsynk på strategi och andra segare spel, ingen stuttering där heller.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Uberlaz0:

Hej där,

Har byggt fler talet av riggar med 560, 580 till och med 590 Sli och ingen har haft problem med stutter. Byggde i början av förra året två riggar med 6850 samt 6870 CF, båda hade problem med stuttering.
Skulle bara av den anledningen hålla mig ifrån CF. Har dock ingen erfarenhet av 7970 CF det kan vara en helt annan sak med det kortet. Bara att hålla koll på test och referenser.

7970 ser dock ganska lovande ut, vet inte om du märker någon synlig skillnad mellan 580 SLi och 7970 CF.

580 kort med 1,5gb ram räcker och blir över till vilken skärm som helst i 1920x1080, det är först när du skall driva fler skärmar som med ram behövs.

Och som sagt V-sync hjälper mot stuttering även om den inte alltid löser det

Jag har testat SLI vilket var förfärligt, Metro 2033 hade sådan MS att jag slutade spela

Testade sedan CF vilket inte var lika påverkat men var för mig hopplöst att spela

Nu efteråt kör jag bara med singel kort för att slippa allt jävla krångel med drivrutiner, microstutter och framförallt slippa oljudet!!!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxiom:

Som sagt, har bara en känla för att det kommer dröja ändå, speciellt om man vill ha något annat än referenskort? (mest för lägre ljudvolym)

Jaja det kan absolut vara så:) Men det bestrider ju inte det jag som om att pressa ner priserna men om du har så bråttom så tycker jag ändå att du ska köra på ett 7970 och om du inte känner att det inte ger prestanda nog så kan du ju alltid överklocka eller köpa ett till när priserna har gått ner ytterligare:D

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."