SSD utan att kompromissa med förvaringsutrymme? (optibay)

Permalänk
Medlem

SSD utan att kompromissa med förvaringsutrymme? (optibay)

Hej. Jag har i en annan tråd skrivit att jag planerar byta ut min 2009 Mbp 13" till en Mbp 15", allra helst står jag ut tills nästa generation kommer förstås. Det pratas väldigt mycket om SSD nu, nästan varenda tråd känns det som, prestandaökningen som kommer med en verkar ju onekligen inbjudande, men att köra uteslutande på en sådan känns mer eller mindre inaktuellt. Eller? Jag läste i en annan tråd om en "optibay" Kan man köpa en sådan, sätta in den med en SSD och sedan köra den som systemdisk och köra standarddisken (500gb) som förvaringspartition? Hur begränsad blir man med appar och sånt. Måste man ha alla appar på systemdisken, eller kan man ha enklare appar som inte kräver samma prestanda på den stora slöa disken? Det verkar som att en 2011 Mbp 15" med en SSD hårddisk håller riktigt hög prestanda i dagsläget, om man klarar sig tills nästa uppdatering bör den bli riktigt riktigt intressant. Man använder ju trots allt superdriven väldigt sällan känns det som.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Så länge du "orkar" partitionera upp din data och lägga viss data på den ena disken och lite på SSDn så kommer det fungera fint. Alla appar jag provat installera på min sekundära mekaniska disk har fungerat fint. Man kan även "lura" program och OS X genom att skapa symboliska länkar, då lägger man datan på den mekaniska disken och skapar sedan en länk till datan på systemdisken så bryr sig inte appen om var datan finns. Så har jag t.ex. gjort med Steam som har sin spel-data i hemkatalogen som standard.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Så länge du "orkar" partitionera upp din data och lägga viss data på den ena disken och lite på SSDn så kommer det fungera fint. Alla appar jag provat installera på min sekundära mekaniska disk har fungerat fint. Man kan även "lura" program och OS X genom att skapa symboliska länkar, då lägger man datan på den mekaniska disken och skapar sedan en länk till datan på systemdisken så bryr sig inte appen om var datan finns. Så har jag t.ex. gjort med Steam som har sin spel-data i hemkatalogen som standard.

Misstänkte att det skulle funka. Man vill ju ha det så, de få spel man spelar vill man ju ha på den högpresterande disken naturligtvis.

Är det prisvärt då? optibay verkar kosta 99:- Dollar (svensk återförsäljare?) och sen... ptja 120gb är väl att föredra, Intel tar 1700 för sin, men det skulle väl sannolikt dröja ett tag tills det är aktuellt så den hinner kanske sjunka lite. Om nästa Mbp har en ny design krävs det kanske en ny optibay antar jag? Fast svårt att tro att Mbp skulle gå ifrån DVD på samma sätt som Air, eller?

Ser att du kör Mountain lion på din macbook, verkar det bra, gott om buggar eller hyggligt stabilt?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

Misstänkte att det skulle funka. Man vill ju ha det så, de få spel man spelar vill man ju ha på den högpresterande disken naturligtvis.

Är det prisvärt då? optibay verkar kosta 99:- Dollar (svensk återförsäljare?) och sen... ptja 120gb är väl att föredra, Intel tar 1700 för sin, men det skulle väl sannolikt dröja ett tag tills det är aktuellt så den hinner kanske sjunka lite. Om nästa Mbp har en ny design krävs det kanske en ny optibay antar jag? Fast svårt att tro att Mbp skulle gå ifrån DVD på samma sätt som Air, eller?

Ser att du kör Mountain lion på din macbook, verkar det bra, gott om buggar eller hyggligt stabilt?

Köp på ebay istället, jag betalade ca 170:- inkl frakt för min optibay.

Jag är förvånad över att Apple har haft kvar DVD såhär länge, de brukar ju vara rätt snabba på att plocka bort gamla saker. Med tanke på App store och att Lion inte finns på skiva och inte heller Mountain Lion kommer göra det skulle jag inte räkna med att den är kvar. Men kan ju såklart dröja ytterliggare någon generation, bara Apple vet

1700 låter dyrt, ett tips är att du inte behöver välja någon värsting, vilken SSD som helst är ett jättekliv från mekanisk disk.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Köp på ebay istället, jag betalade ca 170:- inkl frakt för min optibay.

Jag är förvånad över att Apple har haft kvar DVD såhär länge, de brukar ju vara rätt snabba på att plocka bort gamla saker. Med tanke på App store och att Lion inte finns på skiva och inte heller Mountain Lion kommer göra det skulle jag inte räkna med att den är kvar. Men kan ju såklart dröja ytterliggare någon generation, bara Apple vet

1700 låter dyrt, ett tips är att du inte behöver välja någon värsting, vilken SSD som helst är ett jättekliv från mekanisk disk.

Det har du iofs rätt i, dom brukar inte låta saker ta plats om dom inte har tillräckligt mycket funktion, hehe. Vi får väl se.

1700 var utefter Inet.se's pris på Intel 520, 120Gb. Jag vill nog hellre köpa en "värsting" disk för att få maximal livslängd, med livslängd menar jag då prestanda som man känner sig tillfredställd med och kan klara sig utan uppgraderingar på.

EDIT: En anledning till att köpa "originalet" är att jag faktiskt tycker att det kunde vara vettigt att få med fodralet för superdriven... rätt som det är får man kanske användning för den Finns det lösa USB-cases att köpa till en Macbook superdrive? Eller funkar ngn annan lösning om man skulle vilja ha den tillgänglig för eventuella behov?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Angående optibay:

Om man köper en SSD och en Optibay, kan man sätta in det själv smidigt eller bör man lämna in den, sett till garantins skull?
Kommer SSD'n nå sin fulla potential om man sätter den vid Optibay'en, eller hade det varit mer optimalt att plocka ut originalhårddisken, sätta SSD'n på den platsen och sedan sätta originalhårddisken på Optibayplatsen?

Sen vill jag gärna upprepa en av mina frågor, om man väljer en optibay som är lite billigare att införskaffa än t ex mcetech's kan man någonstans köpa ett löst USB-case till den utplockade superdriven?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Vet inte just om externt chassi men här är en extern brännare för 299:-
http://www.inet.se/produkt/7100552/lacie-slim-dvd-rw-usb-2-0

Permalänk
Medlem

Ja det har du du ju rätt i, finns inget som säger att jag måste spara superdriven förstås.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Skrivet av Ohrstrom:

Angående optibay:

Om man köper en SSD och en Optibay, kan man sätta in det själv smidigt eller bör man lämna in den, sett till garantins skull?
Kommer SSD'n nå sin fulla potential om man sätter den vid Optibay'en, eller hade det varit mer optimalt att plocka ut originalhårddisken, sätta SSD'n på den platsen och sedan sätta originalhårddisken på Optibayplatsen?

Sen vill jag gärna upprepa en av mina frågor, om man väljer en optibay som är lite billigare att införskaffa än t ex mcetech's kan man någonstans köpa ett löst USB-case till den utplockade superdriven?

Jag satte i en Optibay igår, SSD satte jag in för en vecka sen typ... Gick hur smidigt som helst, det var inget svårt allt. Lite pill med skruvarna så håll koll på dom
Om det är bättre att sätta i på den ena eller andra platsen beror på vilken mac du har. De tidigare MBP har bara stöd för 6gbit/s där HDD sitter original (vad gäller 13,3 iaf)
När det kommer till garantin så är det isåfall bara att stoppa tillbaka DVD;n, inget som syns att man varit där och pillat.
Jag har min SSD på originalplatsen och HDD i Optibay'n. Jag har en sen 2011 MBP så om det spelat nåt roll vet jag inte men det känns bättre iaf

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murphy214:

Jag satte i en Optibay igår, SSD satte jag in för en vecka sen typ... Gick hur smidigt som helst, det var inget svårt allt. Lite pill med skruvarna så håll koll på dom
Om det är bättre att sätta i på den ena eller andra platsen beror på vilken mac du har. De tidigare MBP har bara stöd för 6gbit/s där HDD sitter original (vad gäller 13,3 iaf)
När det kommer till garantin så är det isåfall bara att stoppa tillbaka DVD;n, inget som syns att man varit där och pillat.
Jag har min SSD på originalplatsen och HDD i Optibay'n. Jag har en sen 2011 MBP så om det spelat nåt roll vet jag inte men det känns bättre iaf

Det var lite så jag tänkte, min optibay + SSD tänkte jag ju placera i den kommande generationen av Mbp's, förutsatt att dom inte tar bort DVD'n i nästa släpp. Om dom gör det vete tusan hur man ska göra, jag vill ha max prestanda men att nöja mig med en 250gb hårddisk av ekonomiska skäl känns jobbigt.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Vad behöver du så mycket utrymme för egentligen?
Känns som man klarar sig bra på en 240GB SSD, har själv en i min laptop och har inte märkt att jag skulle ha problem med utrymmet. Prismässigt blir det ju billigare med 240GB ssd istället för ssd + hdd + optibay också.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Vad behöver du så mycket utrymme för egentligen?
Känns som man klarar sig bra på en 240GB SSD, har själv en i min laptop och har inte märkt att jag skulle ha problem med utrymmet. Prismässigt blir det ju billigare med 240GB ssd istället för ssd + hdd + optibay också.

Ptja, jag har 45gb musik + lite spotify offlinemode, sen har man lite diverse videofiler och bilder, plus några spel som tar lite plats. Fast jag fick lite mer ledigt nu när jag städade senast och tog bort bl a WoW... som tydligen tog upp 30gb.

Men, det kanske är ett bättre alternativ att köpa en intel 520 240gb och ersätta 500gb'aren med den, och sen köpa en NAS, WD My book 2TB såg ju intressant ut t ex... Då kan även min hustru lagra en massa skräp där och vi kan gemensamt komma åt bilder musik etc...

Kan man lägga in en låt från en NAS i en playlist i spotify tex?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeeMaan:

Vad behöver du så mycket utrymme för egentligen?
Känns som man klarar sig bra på en 240GB SSD, har själv en i min laptop och har inte märkt att jag skulle ha problem med utrymmet. Prismässigt blir det ju billigare med 240GB ssd istället för ssd + hdd + optibay också.

Gillar inte din matte.
Optibay ~200:- om man köper på ebay.
120GB SSD ~1200:-
Hårddisk fick man med datorn.
Summa: ~1400

240GB SSD ~2900:-
Då får man visserligen en disk över som man kan stoppa in i ett externt chassi för ca 200:- men skillnaden i pris är uppenbar.

I sak håller jag med dig om att 240GB börjar bli ett vettigt alternativ, men det är definitivt inte billigare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Gillar inte din matte.
Optibay ~200:- om man köper på ebay.
120GB SSD ~1200:-
Hårddisk fick man med datorn.
Summa: ~1400

240GB SSD ~2900:-
Då får man visserligen en disk över som man kan stoppa in i ett externt chassi för ca 200:- men skillnaden i pris är uppenbar.

I sak håller jag med dig om att 240GB börjar bli ett vettigt alternativ, men det är definitivt inte billigare.

Helt korrekt, matte har aldrig varit min starka sida.
Till mitt försvar kan jag ju säga att jag tog optibay priset från början av tråden där det var tal om 99$, hårddisken glömde jag helt bort att man kunde återanvända..
Personligen gjorde jag så att jag köpte en 240GB ssd samt ett externt USB3 skal till hårddisken att ha lite backup och sådant man sällan använder på.
Kan dock vara det att jag inte har så mycket spel som gör att jag sparar en del utrymme. (Har dock 3 virtuella maskiner på 20-30GB styck)

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Som jag ser det är alternativen att välja mellan dessa:
1. Nästa macbook släpps med DVDläsare: Jag kan då köpa en Intel 520 240Gb och en Optibay. Sätter SSD'n på Originalplatsen och 500gb originaldisk på Optibayplatsen.
2. Nästa Macbook släpps med DVDläsare: Jag köper ändå en SSD samma som ovan, men skippar Optibay, byter ut original-HDD och köper till en NAS som både jag och min hustru kan dra nytta av. Dyrare alternativ än ovan dock...

3. Nästa macbook saknar DVDläsare: Då blir ju valen sannolikt mer begränsat, och då får jag köra på alternativ 2 helt enkelt.

Att byta till en apple 256Gb SSD känns inte aktuellt, för det känns inte prisvärt, Intel 520 240gb kostar 1800:- mindre (antar att jag bara behöver OEM, inte reseller/retail)

Jag har för övrigt en 500Gb extern firewire 800 disk.. men den är nästan full, så därför är utrymmet av vikt för mig. (därför kan en NAS också vara av relativt stort intresse.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk

Hybrid SSD

Jag valde att ersätta den gamla disken (200GB) i min MacBook med en Seagate Momentus® XT 7200.1 500GB.

Kostade cirka 1 100:- och blev ett riktigt prestandalyft, känns nästan som en ny dator. Nu vet jag ju inte (av naturliga skäl) hur mycket bättre det blivit med en äkta SSD, men jag är nöjd (för tillfället). Jag har redan god erfarenhet av Seagate Momentus® XT 7200.1 500GB i från min Hacintosh/ / Windows 7 (se min signatur) men där har jag inget att jämföra med sen tidigare. I den maskinen ville jag ha 2,5" på grund av den lägre ljudnivån jämfört med 3,5".

Har även provat med mSATA SSD-cache direkt på mitt moderkort och det funkar bra med Windows men om man swappar till OSX så ballar det av naturliga skäl ur (fullständigt).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z68AP-D3 CPU: Intel Core i7 2600K Grafik: ASUS Radeon HD 6870 1GB Minne : Corsair 8GB (2x4096MB) Vengeance Blue OS-diskar: 2 x Intel SSD 500GB Chassi : Silverstone HTPC (modifierat) Nätdel: Corsair 600W Operativsystem: OSX 10.9.5 Mavericks och Windows 7 Hoj: FLHRCI

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog gå på SSD direkt dock. Huruvida det blir 500Gb Hårddisk också eller annan lösning beror på hur Apple beslutar göra med nästkommande släpps design.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk

Tänk på att om du vill vara säker på att du får maximal prestanda samt vill att deepsleep/hibernite ska fungera bör du sätt ssdn där hårddisken sitter idag och flytta hårddisken till optibayn. Sök på ebay efter "macbook harddrive caddy" så hittar du billigare optibays under 200kr. På min MacBook Pro så har jag symlinkat mina media mappar (film, musik och bilder) samt hämtade filer till hddn och sen har jag en 160GB Intel SSD som systemdisk, man får helt klart en boost men har man mycket ram (8-16GB) samt sällan stänger av datorn så är skillnaden inte lika stor som t.ex. i Windows eller på en dator med lite ram, detta för att OS X är ganska bra på att cacha program i ramet även efter du stänger dem men det ger helt klart en boost och jag hade aldrig pallat gå tillbaka till ingen SSD.

På min stationära kör jag dock hela hemmappen från på en mekaniska disk (går att ställa in i avancerade användarkonto inställningar) men i den har jag bara en 120GB Vertex 3 SSD som jag även har en 50GB Windows partition på, har funderat på att skaffa en till SSD i den.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Ja det är så jag tänkt göra. Ingen från borås eller gbg som gjort detta byte som kan tänkas assistera? Annars funderar jag på att lämna in den. Har kollat/läst igenom en guide och även om det inte är väldigt omständigt är det en hel del småpillande och Man känner sig en aning osäker.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Skrivet av Ohrstrom:

Ja det är så jag tänkt göra. Ingen från borås eller gbg som gjort detta byte som kan tänkas assistera? Annars funderar jag på att lämna in den. Har kollat/läst igenom en guide och även om det inte är väldigt omständigt är det en hel del småpillande och Man känner sig en aning osäker.

Det är hur enkelt som helst Tog 20 minuter allt som allt och jag har aldrig skruvat med en laptop.
Jag köpt min från Macoteket och fick med skitbra beskrivning och skruvmejslar.

http://www.macoteket.se/Categories/Lagring_backup/HD-Chassin/...

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Skrivet av Ohrstrom:

Ja det är så jag tänkt göra. Ingen från borås eller gbg som gjort detta byte som kan tänkas assistera? Annars funderar jag på att lämna in den. Har kollat/läst igenom en guide och även om det inte är väldigt omständigt är det en hel del småpillande och Man känner sig en aning osäker.

Det är klart att om du vill att jag kan hjälpa dig om du har lust att komma hit och fixa det, under förutsättningar att bet är en tid som passar mig

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]