Permalänk
Medlem

Loggning av använd dataförbrukning

Jag har ett 3G modem kopplat till en router, TP-Link MR3420, och i abonnemanget har jag rätt att förbruka upp till 50gb per månad innan hastigheten stryps. I routern har jag inte hittat någon funktion att logga total ingående och utgående 3G-trafik så jag söker efter ett litet, enkelt program som kan ligga i bakgrunden på datorn och logga all trafik från min dator. Ett plus är om man kan ställa in att programmet ska vara när man exempelvis förbrukat 40gb så att man har en liten marginal ifall det är många dagar kvar på månaden.
Jag är ensam i hushållet och använder bara datorn (läser bara lite mail på telefonen) för tung trafik på nätet vilket innebär att den mesta trafiken som loggas på datorn är även den som passerar ut genom routern.

Söker alltså ett litet, enkelt program att logga in- och utgående trafik med. Om man på något sätt skulle kunna avskilja intern trafik (t.ex. när jag ftp:ar film till min Tvix) så vore det ett plus, annars är det relativt enkelt att hålla koll på manuellt.
Ber om ursäkt om det redan fanns liknande tråd, hittade ingen när jag sökte.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ingen personlig erfarenhet av sådana program, men folk brukar generellt rekommendera Netlimiter har jag sett.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Testade först Netlimiter men föll mig inte i smaken. Nu testar jag Bandwidth Monitor och det är bättre.
Programmet loggar trafiken för alla olika nätverksadapters som finns installerade (trådlöst, bluetooth, nätverksuttag). Jag antar att enda sättet man kan "separera" internettrafik ioch LAN-trafik i trafikloggen är att köra all LAN-trafik via kabel? Dvs. när jag ska skicka saker till min Tvix så gör jag det via tråd istället för trådlöst.