Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Moderkort med drivrutiner för XP?

Finns det fortfarande bitar i relativt modern model med drivrutiner till XP ? En bekant har ett system med butiksdatorer som är 6 år gamla där skräpkondensatorerna gör att alla burkarna en efter en lägger av. Problemet är att delar av mjukvaran till butikssystemet bara fungerar på XP, samt att mjukvaran för att styra robotarna bara finns till XP. Nytt butikssystem & nya robotar känns inte så där jätte aktuellt om man ska se till hans ansiktsuttryck när man pratar om det... Prestanda kravet är mycket lågt, de ursprungliga burkarna ligger inne med 1GB RAM, och 2.4GHz Intel Celeron CPU'er av P4 Northwood familjen. (s478)

Tyngdpunkten ligger på driftsäkerhet. Jag sitter och när funderingar på ITX moderkort med integrerad CPU osv. Fast det är inte helt lätt att hitta jämförelser i prestanda mellan en VIA CPU och en gammal P4 baserad Celeron... Osv. Var ligger nivån för prestanda "bättre än P4'a" om man sneglar på VIA, Intel Atom, osv?

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Om det går att styra robotarna via nätverk så kan du ju virtualisera "burkarna" & därmed slippa ifrån en del problem... Men det är förmodligen inte ens gångbart i verkligheten??? Om jag inte missminner mig så är det oftast seriell eller dedikerad hårdvara för robotstyrningen på äldre butikssystem... Men iaf så skulle jag nog satsa på ett Atom system & helt enkelt bara tuta & köra... Även om du inte hittar drivare till allt "beroende på tillverkare utav mobo" så får du en tillräckligt kraftfull maskin för det som skall göras på maskinerna...

MVH
lordcom

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Medlem

Robotarna är tyvärr just som du säger seriellt styrda. Jag har experimenterat lite med att köra dem genom virtuella system, men det vill inte fungera stabilt.

Någon som har en vettig åsikt om prestandan i en Atom CPU? Vilken modell motsvarar ca en 3Ghz P4'a? Om man hoppar på en dubbelkärnig, får man prestanda så det räcker och blir över, oavsett modell? Jag erkänner, priserna på de här ITX systemen skiljer inte så mycket, så det är lika bra att tvinga honom att köpa något som är "lite" snabbare än ursprunget, "bara för att" så att säga.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.