Kan inte installera windows 7 på disk (partition)

Permalänk
Medlem

Kan inte installera windows 7 på disk (partition)

Hej, skulle installera om tjejens bärbara då den inte riktigt funkade som den skulle. Satt i skivan och gick till avancerad installation ''ny installation''.
Tog bort dom 2 gamla partitionerna C och D och skapade 2 nya. När jag sedan valde att installera på partition C så står det att windows inte kan installeras på denna disk (partition), försökte även med D men samma resultat... Så just nu sitter jag fast!
Någon som har något tips?

Laptop: Toshiba satellite C660-1GE

Permalänk
Medlem

Låt windows själv skapa systempartitionen och se om det funkar.
Vill minnas att du ändå får välja hur stor den skall vara, och din "d" partition kan du ju alltid skapa efter installationen är klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Låt windows själv skapa systempartitionen och se om det funkar.
Vill minnas att du ändå får välja hur stor den skall vara, och din "d" partition kan du ju alltid skapa efter installationen är klar.

Hur går jag tillväga för att göra detta då ? Tog ju bort 2 partitioner, det finns 1 kvar som heter Disk 0 Partition 1: SYSTEM som ligger på 400 mb, ska jag ta bort den med ?

Permalänk
Medlem

Javisst, rensa allt på den och låt windows själv skapa de 2 partitioner det vill ha.

För jag antar att det inte finns nånting du vill spara på disken (?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Javisst, rensa allt på den och låt windows själv skapa de 2 partitioner det vill ha.

För jag antar att det inte finns nånting du vill spara på disken (?).

Nä inget behöver sparas. Har tagit bort den nu, vart trycker man då windows själv ska bestämma ?

Permalänk
Medlem

Bara å klicka nästa tror jag.
Var ett tag sen jag installerade w7 iofs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Bara å klicka nästa tror jag.
Var ett tag sen jag installerade w7 iofs

''Setup was unable to create a new system partition or locate an existing system partition'' står det när jag trycker next :/

Permalänk
Medlem

Under avancerat ska du kunna välja hur stor du vill att win partitionen ska vara sedan måste du formatera den annars funkar det inte, det finns en knapp för formatera även det under avancerat.
Strunta i resten av utrymmet och fixa det i diskhanteraren när installationen är klar.

Permalänk
Medlem

Det kan ju faktiskt vara så att det är nåt galet med disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Under avancerat ska du kunna välja hur stor du vill att win partitionen ska vara sedan måste du formatera den annars funkar det inte, det finns en knapp för formatera även det under avancerat.
Strunta i resten av utrymmet och fixa det i diskhanteraren när installationen är klar.

Står ändå att windows inte kan installeras på den partitionen :/

Permalänk
Medlem

Har du ställt in rätt boot-order i BIOS?

Innan man ger sig på att installera om, ska man gardera sig genom att bränna ut återställningskivorna som följer med det förinstallerade operativsystemet, annars kan man få stora problem!

Se här: Drivrutiner till Asus 1225 med windows XP 64-bit fungerar ej:

http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

"Dear Valued Customer, Thank you for contacting ASUS Customer Service. Hej. Anledningen till att det inte går att installera våra drivrutiner på ditt nya win 7 är att den inte är det orginal operativsystemet som följer med från asus. Om man installerar ett eget annat operativ så kommer inte våra drivrutiner från hemsidan att känna igen din dator som en asus dator och då fungerar det inte att installera tyvärr. Så du behöver ladda ner drivrutioner från något annat ställe och försöka med eller installera det orginala operativet igen"

"Hur ska jag kunna hitta exakta drivrutiner när asus inte anger exakta modeller på alla saker de stoppat i datorn? Och gällande grafikkortet som är från ATI så hänsvisar ATIs hemsida till ASUS som då ska tillhandahålla drivrutiner.

Varför tillhandahåller ASUS ens vad de kallar "drivrutiner" till windows 7 när de inte fungerar till windows 7? Vad är vitsen om man ändå inte kan installera windows 7 på datorn utan alltid måste använda det "windows 7 starter" som ligger på recoverydisken? Detta är ju helt sjukt."

Här är en bra guide för installation med bilder:

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/938372-...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Jag fick samma fel under Windows installationen pga att min HDD ej låg först i BIOS boot order

Permalänk
Medlem

Kolla i BIOS exakt vilken disk det är och sedan kollar du från en annan burk om det finns drivare till den att ladda ner. Lägg dem på en sticka och se om det funkar att välja ladda drivrutiner (tror jag det heter) och se om det funkar. Detta har jag inte testat själv men alternativet finns antagligen där av en anledning.

Permalänk
Medlem

BIOS boot order är FDD,CD/DVD
Står inte vad hårddisken heter :/

Permalänk
Medlem

Sätt CD/DVD som 1st

Guide: Hur man installerar Windows 7 (med bilder)

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/938372-...

Vid "Partitionering" "Var vill du installera Windows?" väljer du "Ta bort" sedan väljer du "Ny" så skapar windows dina nödvändiga partitioner (och det är förstås den större partitionen du ska installera på).

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Har CD/DVD som 1 st nu, det går att skapa partitioner men det går inte att installera windows på dom.

Permalänk
Medlem

Vad får du för felmeddelande?
Kolla i BIOS så inte HDDn står på skrivskyddat läge!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

De felmeddelandet får jag. Hmm hittar inga hårddisk inställningar nånstans

Permalänk
Medlem

Man kan ju misstänka att hårddisken har gett upp då, med tanke på att det var problem från början, som du skrev i trådstarten. Har du ingen annan att prova med?

Angående skrivskydd i BIOS:

http://www.searchgrid.org/index.php?lang=sv&id=29903

hur du avaktiverar skrivskyddet på en hårddisk
Många gånger en användare kan uppleva att deras hårddisk har blivit låst. Detta kan bero på att en programvara fel, ett hårdvarufel eller ett användarfel. Aktivera skrivskyddet på hårddisken kommer inte att tillåta någon mer skriver som ska utföras på hårddisken. Detta är inte bra när något behöver sparas. Det finns dock tillfällen då en extra hårddisk full av viktiga dokument bör skyddas.

1. Logga in på Windows. Klicka på "Start"-knappen. Välj "Kör" eller "Sök" beroende på ditt operativsystem. Skriv "Kommando" för att få upp kommandotolken. Skriv "Lås SYS: på" att låsa enhet C:, eller "Lås sys: OFF" för att låsa upp den. Om du vill låsa eller låsa upp en annan enhet då helt enkelt ersätta "sys" med enhetsbeteckningen (dvs Lock D: på).

2. Kolla byglarna på din hårddisk. Vissa hårddiskar har jumper inställningar som tillåter användaren att låsa hårddisken. Kontrollera hårddisken dokumentation för mer information om hur du gör detta.

3. Koppla hårddisken. Varje gång ett tag hårddisken bara vill vara envis. Koppla bort hårddisken från strömkällan, vänta några minuter och koppla in den igen i.

4. Ändra skrivskydd i BIOS. Inte alla BIOS vilja ha denna funktion, men många gör. Navigera genom BIOS och hitta skrivskydda alternativet. Hur komma in i BIOS beror på datortillverkaren.

5. Återställ BIOS genom att navigera genom BIOS och hitta återställningen alternativet. Inte alla BIOS vilja ha denna funktion.

Om det inte är skrivskyddet så är det nog fel på HDDn, tyvärr.

I bilden står det "The disk may fail soon"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Du försöker ju installera på en primär partition.
Men du har ju en ledtråd i meddelandet "this disk may fail soon".
Vilket kanske inte är så långsökt då datorn ju krånglade redan innan du började försöka installera om

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som disken är på G att ge upp så skaffa en annan som funkar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du försöker ju installera på en primär partition.
Men du har ju en ledtråd i meddelandet "this disk may fail soon".
Vilket kanske inte är så långsökt då datorn ju krånglade redan innan du började försöka installera om

Varför ska han inte installera på en primär partition när det bara finns en disk??? Det är ju den som blir C:
Jag har alltid installerat på den primära så om det är fel vill jag ha en förklaring!
Finns det risk att det kapar tråden så skicka ett PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Varför ska han inte installera på en primär partition när det bara finns en disk??? Det är ju den som blir C:
Jag har alltid installerat på den primära så om det är fel vill jag ha en förklaring!
Finns det risk att det kapar tråden så skicka ett PM.

Vad jag menade är ju att du behöver ju inte installera windows på en redan existerande partition utan den skapar glatt en egen på nya diskar.
Och eftersom det nu i TS's bild redan fanns en partition så kan det ju vara fel på den existerande.
Men nu verkar det ju vara disken i sig som är problemet, inte partitionerna på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vad jag menade är ju att du behöver ju inte installera windows på en redan existerande partition utan den skapar glatt en egen på nya diskar.
Och eftersom det nu i TS's bild redan fanns en partition så kan det ju vara fel på den existerande.
Men nu verkar det ju vara disken i sig som är problemet, inte partitionerna på den.

Jo, partitionen finns ju där då han skapat den. Du kanske missade att läsa den delen av tråden.
Personligen skulle jag inte låta win bestämma utrymmet för C: men det kan bero på att jag
behöver 17 gig för att installera CS3MCE och att bråka med C i efterhand kan fungera lagom
bra.

Jag skulle köra en diskdiagnostik innan jag helt ger upp på disken. Nu har jag den skivan som
återigen inte får nämnas men en googling borde fixa fram ett verktyg som man kan lägga
på en bootbar sticka eller bränna på en skiva.

Permalänk
Medlem

Nu hände det nåt väldigt märkligt, gick till partitionerna igen och det stod fortfarande att det inte gick att installera windows på den men när jag tryckte på next så kom jag vidare får se sen när windows är installerat om det krånglar nånting isåfall får jag köpa en ny hårddisk.
Tack alla för förslagen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bfett:

Nu hände det nåt väldigt märkligt, gick till partitionerna igen och det stod fortfarande att det inte gick att installera windows på den men när jag tryckte på next så kom jag vidare får se sen när windows är installerat om det krånglar nånting isåfall får jag köpa en ny hårddisk.
Tack alla för förslagen!

Mmmm.. Ska bli spännande att se om det var något du missat eller om det är disken som sagt godnatt

Vill gärna se en uppföljning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Mmmm.. Ska bli spännande att se om det var något du missat eller om det är disken som sagt godnatt

Vill gärna se en uppföljning!

Den packa upp och installera filerna men när den starta om så gick den tillbaks till installationen på cdn och inte till den fortsatta installationen

Permalänk
Medlem

Jag antar att du inte valde att boota från skivan.

Då börjar det nog bli dags att påbörja en begravningsceremoni för hårddisken.

Har du kört en diagnostik på disken då det fortfarande finns en mikroskopisk
chans att felet ligger i BIOS eller skivan?

Permalänk

brukar ligga kvar 100MB som måste raderas. jag personligen brukar radera HD:n i en annan dator eller med en usb till sata sladd,

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixerone:

Jag antar att du inte valde att boota från skivan.

Då börjar det nog bli dags att påbörja en begravningsceremoni för hårddisken.

Har du kört en diagnostik på disken då det fortfarande finns en mikroskopisk
chans att felet ligger i BIOS eller skivan?

Jo boota från skivan gjorde den men istället för att gå vidare med installationen så börja den om från ruta 1..
hur kör man en sån diagnostik då ?