Guide: Hur man installerar Windows 7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Guide: Hur man installerar Windows 7

Guide: Hur man installerar Windows 7
Officiell tråd för installation av Windows 7 och allt omkring

Förord

Då det uppkommit flertal frågor om hur man installerar (aka formaterar, suck) windows 7 så kommer jag i denna guide
beskriva visa hur man på max 40 minuter installerar valfri version av windows 7 och vilka val man borde göra
och fylla i för att lyckas och slutföra installationen korrekt!.

Jag hoppas att alla frågor rörande just installation av windows 7 och problem runt om kommer ställas här så att vi
får en officiell och välfylld guide, allt för att minska röran och flera likadana trådar!.

Jag har även tidigare skrivit två egna guider och översatt en som definitivt är värda att ta en titt på:

Guider:
*http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/917387-...
*http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/917056-...
*http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/917005-...
- Integrera språk, uppdateringar och annat till valfri version, rekommenderas nästan att köra detta först!

*http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/972670-...
- Kan vara intressant om ni inte orkar ominstallera hela tiden

Vad som behövs:
*Windows 7 Skiva eller Windows 7 ISO
-Tom DVD skiva om ni har en ISO fil

*Windows 7 USB/DVD Download Tool
- Eller valfritt brännarprogram. Rekommenderar även CDBurner XP

*VMWare Player
- För att testa sig fram. Alternativ: Sun Virtualbox

*SlavaSoft HashCalc
- För att matcha checksummor för din isofil med de officiella från Microsoft.

Förberedelse

Windows 7 Media
Steg 1 är att få tag på en skiva med windows 7, valfri version från starter till ultimate. Jag har valt ultimate. Du kan få tag på en isofil via msdnaa t.ex eller köpa dig en isofil via MS Store (Microsofts egna butik). Du kan även köpa dig en version i valfri butik. Det finns en lista över butiker i tredje posten.

Följande steg efter det är att antingen bränna isofilen (lagligt köpt iso såklart) mha CDBurner XP eller Microsoft's egna program
Windows 7 USB/DVD Download Tool. Programmet klarar av att antingen bränna isofilen till en tom dvdskiva eller kopiera till ett usbminne.

Därefter startar ni om datorn och startar installationen. kan stå i stil med "Tryck på valfri tangent för att starta installationen.
Kom ihåg att ni kanske måste ändra startordning i BIOS först så att skivan faktiskt kan startas.
Ibland räcker det med att aktivera DVD Boot eller liknande i BIOS, beroende på om det är OEM tillverkad (HP, Asus, Lenovo etc) eller en egenbyggd dator.

Förberade av USB minne :
Vi börjar med att starta "Windows 7 USB/DVD Download Tool" ( Start > Alla program > Windows 7 USB DVD Download Tool > Windows 7 USB DVD Download Tool eller dubbelklicka på skrivbordsikonen).

Därefter ska vi leta oss fram till våran isofil vi köpte från MS Stor eller annat valfritt ställe.
Gör det genom att trycka på "Browse" som bilden nedan visar:

Har du winrar installerat och inställt på att hantera .iso filer
ser det ut såhär. När du har hittat filen markerar du den och trycker på öppna.

Nu kommer du tillbaka till själva programmet, tryck bara på "Next":

Nu måste du välja medietyp, antingen DVD eller USB. I detta fall har vi valt USB

Här väljer du enhetsbokstav för ditt usbminne. För mig är det F:\
Tryck nu på "Begin copying".

Nu är det bara att vänta på att det ska bli klart:)

När allt är klart kan du välja att börja om från början

Installationsdags

Innan vi börjar installationen drar vi ur nätverkskabeln!.
Den ser ut såhär: http://tomcom.ca/catalog/images/RJ45.jpg http://www.jkcomputersystems.com/Assets/items/pictures/CB-NET...

Kom även ihåg att ha endast(!!) en hårddisk och en skärm inkopplad.
Windows 7 SKA skapa nödvändiga bootfiler på den dolda systempartitionen som skapas vid installation men man vet ju aldrig.
Att man borde bara ha en skärm inkopplad beror på att andra har upplevt problem med att dem inte
får nån bild på skärmen medans allt gick jättebra under installation av windows 7. Av nån anledning så byts primärskärm efteråt.

Installation Steg 1

Språkval för Installation (Extra)
Det är inte standard med flera språk för varken installationen eller
windows. Ni måste själva integrera flera språk om ni vill ha flera.

Språkval för Windows
Det första ni kommer se när installationen startar är bilden nedan!.

Har ni integrerat flera språk för windows kommer det se ut såhär.
Kom ihåg att ni måste integrera flera språk för windows själva.

Här väljer ni "Språk att installera" (för windows), "Tid och format" samt "Tangentbordslayout".
Är det en svensk skiva behöver ni inte göra några ändringar då allt redan är på svenska, det vill säga om ni vill ha
"Tangentbordslayout" och "Tid och format" på svenska. Om inte så gör era ändringar och tryck "Nästa".

Är det första gången ni installerar windows, trycker ni helt simpelt på "Installera nu".
Efter det kommer den faktiskta installationen att starta och som ni ser på skärmen står det "Installation startar".

Licensavtal
Nu borde ni läsa genom EULA avtalet men är ni som mig och många andra så markera att ni
accepterar avtalet ("Jag accepterar licensvillkoren") och trycker på "Nästa" utan att läsa.

Installation
Eftersom det är första gången (även om det inte är det) trycker vi på "Anpassad (Avancerat)".
Det andra valet är enbart för uppgradering.

Partitionering
Här är rutan där vi gör valet att antingen skapa en egen mindre partition längst ut på hårddisken för windows
så vi kan separera allt annat från windows och således hålla det renare, eller så skapar vi helt enkelt en enda
stor partition vilket kan vara smartare om man har en mindre disk, t.ex en SSD på 40 eller 80 GB.

Vid partitionering kan det ibland förekomma att ni inte ser hårddisken som är inkopplad. Det beror på att hårddiskkontrollerna är inställd på SATA - AHCI/RAID och installationen känner helt enkelt inte igen disken så om detta sker måste ni manuellt ladda in drivrutinerna genom att trycka på "Läs in drivrutin" och sedan leta upp den rätta drivrutinen för hårddiskontrollerna på moderkortet. Vilken det är vet jag dock inte utan ni får antingen läsa manualen, moderkortskartongen eller på nätet.

Leta efter SATA eller AHCI Drivrutiner på tillverkarens hemsida.

Vill du skapa en egen partition för windows trycker du på "Ny" och sen skriver du in valfri storlekt i MB (Megabyte).
Kom ihåg att windows kommer att skapa en egen 100 MB partition och även att windows storlek kommer att öka
med tiden så en partition på ca 40 GB är ett ungefärligt minimum. Detta om man väljer att installera program och
spel på annan partition än windows och även om man väljer att inte ha så stor växlingsfil.

Efterfrågan; 40GB är alltså om man väljer att installera program och spel på annan partition.
En mer och säkert bättre rekommenderad storlek för windowspartitionen är runt 80-100GB, speciellt
vid större program och även många tempfiler (om man nu inte tömmer sånt rätt ofta)

Edit: Om ni trycker på avancerat får ni även fram valen att ta bort partition eller formatera den. Formaterar ni töms den bara men finns kvar.

Installation
Femte och sista steget är nu att helt enkelt vänta på att installationen ska bli klar vilket kan ta upp till 30 minuter eller lite mer beroende på datorkonfiguration, det kommer definitivt gå fortare om du väljer att installera från ett usbminne.

Och såhär ser det ut:

"Windows-filer kopieras" går på några sekunder medans "Windows-filer expanderas" och "Installation slutförs" kommer ta längst tid. När detta är klart kommer datorn att startas om, men det ska den göra. Nu är installationen (nästan) klar och konfigurering är kvar!.

Installation Steg 2

Det första vi märker nu är att windows uppdaterar registerinställningar och därefter startar alla nödvändiga tjänster för den version du valt.

Sista bilden ovan visar att själva installationen äntligen är klar och nu behöver du bara vänta.

Konfigurering av användare

Användar och Datornamn
Nu är det äntligen dags för konfigurering och det börjar vi med att skriva in användarnamn och datornamnet:

Val av användarnamn och datornamn är såklart valfritt, men rekommenderat är ju nåt personligt så man vet vilken dator det är.

Lösenord och ledtråd
Rekommenderat att man skriver in ett lösenord här men då måste man även skriva in det
varje gång man ska logga in vilket kanske är lite onödigt när man precis har installerat
Windows 7. Det går trotsallt att göra i Kontrollpanelen efteråt:)

Licensnyckel
Här kan ni skriva in licensnyckeln eller strunta i det för att snabba på konfigueringen lite.

Windows Uppdateringar (WU)
Steg 4 i konfigureringen är att välja om du vill ha automatisk nedladdning och installation av windows uppdateringar vilket
starkt rekommenderas i alla lägen!. Väljer ni inte det måste ni själva ladda ner dem via Windows Update
och välja dem själv.

Tidszon
Har ni valt annan "Tangentbordslayout" samt "Tid och Format" i första steg för installationen, väljer ni den tidszon som
stämmer överens med den ni valde först.

Nätverksplats
Att välja nätverksplats ger olika för- och nackdelar.

Är datorn du använder hemma hos dig eller nån du känner kan du säkert välja "Hemnätverk".
De övriga alternativen är till för om man sitter på arbetet ("Arbetsplatsnätverk") eller om man sitter publikt ("Offentligt nätverk") på t.ex flygplats, tågstation eller öppet trådlöst nätverk.

Nu kommer ditt nätverksval att tillämpas!

Tillämpningar
I den näst sista rutan kommer alla övriga val du gjort att tillämpas, såsom användarnamn och lösenord blandannat.

Absolut sista rutan är rutan som det står "Välkommen" på, alltså när du loggas in första gången:)!

Efter installation

Efter installation är det viktigt att du installerar de senaste drivrutinerna för din dator, brandvägg och antivirus (kom ihåg att ladda ner de senaste definitionerna för ditt skydd så du kan uppdatera manuellt) samt installerar de viktigaste och rekommenderade uppdateringar från windows update för att erhålla ett så bra skydd som möjligt!.

Installera drivrutiner:
Kom ihåg att ha era drivrutiner nedladdade sen tidigare eller kom ihåg vart ni la skivan till moderkortet.
Första vi gör efter installationen är ju att installera drivrutiner till datorn.

Drivrutiner kan hämtas på din datortillverkares hemsida eller din moderkorts tillverkares hemsida, hämtar man drivrutiner från nån av dessa sidor vet man att drivrutiner funkar med datorn ifråga. Man kan även hämta drivrutiner från kretstillverkaren vilket alltid är rekommenderat MEN man kanske inte kan installerade den drivrutinen eller programvaran på datorn.

En lista över datortillverkare finns i anda posten!.

Installera antivirus och brandvägg:
Att installera ett antivirus och brandvägg är ett måste idag!.
Det gäller att skydda sin dator och information mot virusangrepp och intrång.
I andra posten följer en lista över olika brandväggar och antivirus som finns!

Uppdatera windows:
För att uppdatera windows gör såhär: Start > Alla program > Windows Update.

Se till att alla uppdateringar är ibockade FÖRUTOM de som uppdaterar/installerar drivrutiner, dessa kan du totalt strunta i eftersom du har installerat de senaste drivrutinerna!.

Om du blir ombedd att starta om datorn under installation av drivrutiner eller efter uppdatering kan du göra det eller vänta tills det är klart.

Se till att alla windows uppdateringar är installerade. Fortsätt att installera drivrutiner tills inga gula markeringar finns i enhetshanteraren ( Högerklicka på "Den här datorn" > Egenskaper > Enhetshanteraren ) och tills dess att inga windows uppdateringar är kvar!.

Vill ni installera program och spel på annan partition men har valt att partitionera disken och har en mindre sådan för windows kan ni skapa en ny partition såhär: Högerklicka på "Den här datorn" > Hantera > Diskhanteraren > Högerklicka på oallokerat utrymme (svart) och välj ny enkel volym och följ till anvisningar på skärmen.

Lägger till detta i FAQ'n också.

Grattis

Nu är det klart. Du har nu korrekt installerat Windows 7, drivrutiner och windows uppdateringar!!.
Du kan nu installera dina egna program och spel!.

När ni läst genom guiden och kanske följt den, var så snäll och rösta samt berätta vad du tycker om

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

FAQ: Frequently Asked Questions

Fråga: Vad är systemkraven för att kunna köra Windows 7?
Svar: Systemkraven är följande:

Citat:

Hämtat från: Systemkrav för Windows 7 - Microsoft Windows

  • 32-bitars (x86) eller 64-bitars (x64) processor på 1 gigahertz (1GHz) eller snabbare

  • 1 GB RAM-minne (32-bitars) eller 2 GB RAM-minne (64-bitars)

  • 16 GB tillgängligt diskutrymme (32-bitars) eller 20 GB (64-bitars)

  • Grafikenhet med DirectX 9 och WDDM 1.0-drivrutin eller senare

Såklart är det ju rekommenderat med högre specifikation än de som MS gett oss.

Fråga: Hur bränner jag det jag laddat ner?
Svar: Du bränner den antingen med windows egna program för att bränna såna typer av filer.
Annars finns IMGBurn, PowerISO och även CDBurnerXP. Kom ihåg att bränna isofilen med låg hastighet!.

Fråga: Om jag inte vill bränna isofilen eller har en dator utan dvd enhet, vad gör jag då?
Svar: Då kan du t.ex använda microsofts egna verktyg för att skapa ett startbart usbminne.
Programmet heter Windows 7 USB/DVD Tool som både låter dig både bränna till dvd samt kopiera till usbminnet.
Ladda ner här. Du kan använd andra valfria program om du vill det.

Fråga: Hur använder jag "Windows 7 USB/DVD Tool?
Svar: Det första vi gör är såklart att installera programmet. Ladda ner från länken ovan.
Andra steget är ju att starta programmet. När det är startat trycker du på "Browse" och letar dig
fram till .isofilen du laddat ner från MS Store och klicka sen på "open". Tryck på "next" och välj sen medietyp. Antingen DVD eller USB.
Väljer du USB får du nu valet att välja enhetsbokstav för usbpinnen, väljer du DVD stoppar du in en skiva i dvdbrännaren och trycker nästa.

Fråga: Om jag nu vill testa isofilen innan jag bränner den på dvd, hur gör jag då?
Svar: Det går utmärkt. Ladda bara ner Sun Virtualbox och installera det, följ sedan instruktioner för att skapa en
virtuell hårddisk och påbörja sen installationen som vanligt.

Fråga: Ungefär hur lång tid tar installationen?
Svar: Det beror på datorkonfiguration och installationsmedia. Räkna med att det tar ca 30-40 minuter inklusive
konfigurering från via skiva och ca 20-30 minuter med installation från usbminne.

Fråga: Kommer installation via usbminne gå bra eller ens funka?
Svar: Jodå det kommer gå bra sålänge din dator kan boota från usb.
Du kanske måste aktivera det alternativet i bios eller byta startordning men det ska gå bra.

Fråga: Slipper jag ominstallera mitt OS efter moderkortsbyte?
Svar: Efter ett moderkortsbyte är det alltid starkt rekommenderat att ominstallera ditt OS.
Det pga drivrutiner som är installerade är till för ditt gamla moderkort och inte det nya.
Har du riktig tur kanske du iaf kan få igång datorn och logga in för att rädda data om du
glömt nåt, men en ominstallation är ett måste för en stabil dator.

Fråga: Jag får detta meddelande vid installation: "En viktig nödvändig drivrutin för CD - DVD enhet saknas".
Vad är det och hur kan jag fixa det?

Svar: Det första man borde göra är att kolla så att skivan funkar sjysst i andra datorer, om inte så bränn om skivan.
Annars kan ni kolla kablar eller dvdenheten. Se även till att ni har en sjysst isofil från början!.
Kolla in google och andra personer med samma problem för att se hur de löste det:
En viktig nödvändig cd/dvd drivrutin saknas - Missing CD/DVD device driver - A required CD/DVD device driver is missing

Fråga: Vad är de officiella SHA-1 och CRC32 sifforna för Windows 7 på svenska?
Svar: De officiella siffrorna är följande;

Citat:

Källa: Subscriber Downloads | Search and download thousands of Microsoft products and get Product Keys

Använd gärna SlavaSoft HashCalc - Hash, CRC, and HMAC Calculator för att matcha din isofil's värden med de
officiella för att försäkra dig om att du har en genuin omodifierad version.

Windows 7 Ultimate:
Filnamn: sv_windows_7_ultimate_x86_dvd_x15-65961.iso
SHA1: 14D2BB0225C9E6F072F634E9ABE468969DF1EEDE ISO/CRC: 6CE7540E

Filnamn: sv_windows_7_ultimate_x64_dvd_x15-65962.iso
SHA1: E2C4E0F5C071BC21E463BD6F965D049D2E210D61 ISO/CRC: 80251FE7

Windows 7 Professional:
Filnamn: sv_windows_7_professional_x86_dvd_x15-65844.iso
SHA1: E4C702CDA6D794B526DE6619A6C1C90AAD6F082C ISO/CRC: 8F0F23DC

Filnamn: sv_windows_7_professional_x64_dvd_x15-65845.iso
SHA1: 2422E0749310E6EB614F3E98897C3FA3ED67F37A ISO/CRC: A826B5E9

Windows 7 Home Premim:
Filnamn: sv_windows_7_home_premium_x86_dvd_x15-65772.iso
SHA1: A08C1CC50315E640F6A063391FD7421D4AD3C113 ISO/CRC: 7A888920

Filnamn: sv_windows_7_home_premium_x64_dvd_x15-65773.iso
SHA1: 9C91F82D3DA510E50618A0568F0384F679ABF455 ISO/CRC: 34EB2802

Windws 7 Home Basic:
Filnamn: sv_windows_7_home_basic_x86_dvd_x15-65701.iso
SHA1: 2BC814431E77D67E1ABD61FDD3D4B0E3282AB269 ISO/CRC: 8519766F

*Hittade tyvär inte SHA! summorna på MSDN's hemsida för Windows 7 Home Basic x64

Windows 7 Enterprise: Windows 7 Enterprise | Trial, Evaluation, Test, Download
Filnamn: sv_windows_7_enterprise_x86_dvd_x15-70921.iso
SHA1: E698392DE1C85DAD74EC410E4F3F7F6BB0E879F2 ISO/CRC: 20CEDE18

Filnamn: sv_windows_7_enterprise_x64_dvd_x15-70925.iso
SHA1: 5D1867A69E7F7CB8D819996C39930AEACD1F1192 ISO/CRC: FDFDB24E

Fråga (Ställd av limemil):

Citat:

Jag försökte installera Windows 7 32bit via en bränd dvd. Då fastnade den vi 0% vid extracting files. Fick avbryta. Sedan testade jag med en 64 bit version som min bror hade använt på sin Dator den fastnade på 67% fick avbryta. Vad beror felet på ska man bränna om dvdn ?
Eller är det troligare att det fungerar om jag gör det via ett usb minne?

Svar: Problemet är ju inte skivan som du själv märker utan mer troligen läsaren, kablar eller kass strömförsörjning.

Fråga (Ställd av Agonotheta):

Citat:

vista 32bit

Får upp att det finns 2 important och en optional update avalible, men jag kan inte se vad detär för uppdateringar.
Finns inte webblösningen längre där man surfar in på Microsofts hemsida och får infon där?

Vill inte uppdatera om jag inte vet vad den installerar

Svar: Startat om datorn ?. Jag får samma problem ibland, det finns uppdateringar men jag ser dem inte i listan.
Det löser sig genom att starta om datorn.

Fråga: Vart kan jag ladda ner andra språkpaket ?
Svar: Språkpaketen kan laddas ner via windows update: Start > alla program > Windows Update > Valfria uppdateringar
eller!
Start > Kontrollpanelen > System och säkerhet > Windows Update.
Annars finns direktlänkar här För 32Bit & För 64Bit och på andra sidor.

Fråga: Hur kan jag byta språk i de olika versionerna ?
Svar: Normalt kan man inte byta språk i andra versioner än 7 Ultimate och 7 Enterprise och det
gör man såhär: Start > kontrollpanelen > Klocka, språk och nationella inställningar > Byt visningsspråk.
Där finns en rullista som heter "Välj språk" med språken som är installerade.
Men har du annan version än Ultimate kan du använda dig av Vistalizator.

Rekommenderar även denna guide och skript som jag gjort: Guide: Hur man integrerar språk till windows 7 DVD:n

Edit: Det verkar som att WAT kommer stämpla datorn som icke genuin om du använder vistalizator, men är det äkta version
ni använder så kan ni pröva omvalidera här: Genuine Microsoft Software

Fråga: Hur funkar nycklarna? Är de låsta till nåt specifikt?
Svar: Nycklarna är inte beroende av arkitektur (amd64 eller x86), servicepack eller språk!.
Nycklarna är enbart låst till din version som du köpt. Har du köpt 7 Home Premium fungerar
nyckeln ENBART till 7 Home Premium.

Edit: Det ovan är specifikt för Vista och 7. För XP måste du ha nyckel för rätt arkitektur.

Fråga: Windows 7 eller Windows XP?
Svar: Har du en ny dator eller bara några år gammal ska du helt klart köra Windows 7.
Har du även 4GB arbetsminne (ram) rekommenderas 64Bit Windows 7. Har du dock en mkt äldre dator,
5-6 år och äldre så kanske xp är att föredra.

Fråga: Jag är den enda användaren på min dator, hur kan jag få datorn att logga in automatiskt?
Svar: Mycket enkelt. Börja med att skriva "control userpasswords2" i sökrutan och tryck enter. Sen avmarkerar du rutan "Användarnamn och lösenord måste anges för användning av datorn", tryck sen på verkställ och till sist skriver du in ditt lösenord i "Automatisk inloggning" och trycker ok.

Du kommer logga in automatiskt efter en omstart.

Fråga: Är det ok att köpa programvaran (t.ex MS Windows) från tradera, blocket och liknande sidor?
Svar: Nja, man bör hålla sig borta från såna sidor. Högst troligen får du en kopia av skivan samt ett påklistrat hologram och en (snart) svartlistad nyckel. Se denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/942321-.... Såklart är den trådskaparen i tråden inte den första att bli blåst, det finns hur många liknande trådar somhelst soms svävar runt i det blå eller ute i etern. Ta gärna en titt på listan över mer kända butiker som säljer windows 7, listan återfinns längre ner:)

Fråga: Vart kan jag ladda ner servicepack 1 för Windows 7 och Server 2008?
Svar: Paketet finns att ladda ner här: Windows Server 2008 R2 SP1, Windows 7 SP1 | Download Service Pack

Fråga (Ställd av Gredelin)

Citat:

Hej,
installerade precis min HP-burk från vista till 7. Nu när allt lirar så är vista fortfarande kvar (startar inte upp och går inte att boota). Hela vista ligger i en separat mapp som jag nu undrar om man bara kan slänga utan att det händer något. Någon som har någon aning?

Svar: Det är för att du inte antingen tog bort partitionen eller formaterade den innan du ominstallerade. Gör man inte det så flyttas gamla windowsmappen till denna mapp kallad "windows.old". Det är rekommenderat att man iaf formaterar partitionen innan man ominstallerar så man "slipper" detta.

Fråga (Ställd av Alex-Gtr)

Citat:

Jag hade windows 7 förut och den ska vara borttagen nu. Därefter installerade jag windows 7 igen (64bit) och nu när ja startar datorn får ja välja mellan två Windows 7 var av den ena funkar såklart inte (den gamla för den har jag tagit bort) och den nya 64bit verisonen jag installerat. Hur ändrar jag så att den automatiskt startar den nya och skiter i den gamla? Jag läste att det inte finns någon boot.ini fil för windows7 där man kan ändra sådant. Hur gör man?

Svar: Som sagt finns det ingen "Boot.ini" fil som det gör i tidigare windows OS. För att rätta till det här "problemet" gör man följande:
I sökrutan (Start > lilla rutan längst ner) skriver du "msconfig" och trycker på enter. Sen klickar du på "Boot" fliken. Där borde du se dina OS som ligger i loadern (bootdelen). För en av dem står det "Current OS eller "nuvarande operativsystem" eller liknande. Den ska också vara "Default OS" (Standard OS). Så markera "Nuvarande OS" och tryck på "Set as standard". Nu är bytet klart, nu kan vi ta bort den gamla markeringen och trycka på verkställ.

Fråga (Ställd av Scorpio)

Skrivet av Scorpio:

vet inte vilken av Win7 x86 eller x64
som är Bäst till Datorspelande av äldre samt nyaste spelen med ett DirX 11 GF kort 5770 el 5830. + Phenom II x4 cpu
Fungerar alla äldre spel mot ett x64 & x86 Win7 ? Fungerar allt som funkat till WinXP att funka Win 7 ?
Vilken ska jag välja för spelandet x86 eller x64 !?

Möblerat om i texten så den passar in bättre här.

Svar: Jag skulle svara windows 7 64Bit alla dar i veckan. Något äldre spel eller program har inga somhelst problem med att användas i 7:an. Dock kan spel äldre än t.ex 10-15 år ha problem men det löses lätt genom t.ex en virtuell installation (läs längre upp för mer info), eller t.ex en såkallad dualboot med xp och windows 7. Hur man "dualbootar" kan du läsa mer om i markiiie's post.

Edit: Vill du dualboota med två eller flera Windows 7 alt. Server 2008 R2 så är det bara att installera på
precis som vanligt.

Fråga: Hur dualbootar jag enklast?
Enklast är att installera XP först eftersom det är äldre. Men har man redan installerat t.ex windows 7 så är det onödigt att göra om hela proceduren för en sån simpel sak. Jag rekommenderar då att ni följer markiiie's post som noggrant guidar dig genom hela processen.

Fråga: Hur partitionerar jag hårddiskar?
Svar: Ni kanske har valt att ha windows på en mindre partition och skapa en större för program, spel och allt annat och nu vill ni veta hur man gör och så här gör man:
Högerklicka på "Den här datorn" > Hantera > Diskhanteraren > Högerklicka på tomt utrymme (svart) och välj ny enkel volym och följ till anvisningar på skärmen. Alternativt använder ni Partition Wizard som är mycket bra och framför allt gratis!

Fråga: Jag har flera program installerade på datorn, köpta program med varsin licens. Kan jag flytta dem till nya datorn?
Svar: Det kan du göra utan problem. Licenserna för dina program är bundna till dig och inte till datorn.
Dock kan vissa program som kombinerade antivirus och brandväggsprogram vara bundna till antingen datorn som den är installerad på, till dig
eller ett visst antal datorer. I många fall får säkerhetsprogrammen installeras på t.ex max tre (3) datorer och sen är det stopp.

Fråga (Ställd av angantyr)

Citat:

Någon som vet hur man gör ett usb-minne bootbart i xp? Jag kan nämligen inte se minnet i list disk och därför fungerar inte ovanstående.

Svar: Enda orsaken till att jag nämner denna fråga i en FAQ för Windows 7 är för att Wintoflash stöder just windows 7 och andra MS OS.
Men kom ihåg att ingen support för xp eller äldre OS än vista ges här.

Fråga: Hur flyttar jag min användarmapp till en annan plats (Mapp eller partition)?
Svar: Man högerklickar på varje mapp som finns i sin användarmapp och helt enkelt väljer ny sökväg till den. Svårare än så ska det inte vara.

Fråga: Kan jag rent teoretiskt och/eller praktiskt ladda ner windows 7 från valfritt ställe och använda min genuina nyckel?
Svar: Teoretiskt går allt bra:). Ja, du kan ladda ner windows 7 (se till att den är omodifierad bara!) från valfritt ställe för att sen använda sin egna nyckel (Kom ihåg att nedladdning i såna här fall är olagligt!).
Låna hellre skivan eller ring MS och be dem skicka en till dig, mycket bättre och säkrare.

Fråga: Jag har ett redan installet Windows OS. Hur hittar jag produktnyckeln?
Svar: Beror lite på. Är det en köpdator används OEM:SLP nycklar och ett certifikat för att aktivera datorn offline some just tillverkarna gör. Dock finns det en nyckel klistrad nånstans på datorn som du helst ska använda för omaktivering (s.k "OEM COA" nyckel). Har du köpt "OEM" eller "Retail" licens i butik hittar ni produktnyckeln på handboken eller en klisterlapp i fodralet.

Har ni mot all förmodan slarvat bort nyckeln finns det olika program för att ta reda på den och andra installerade licensnycklar. Ett program som rekommenderas är t.ex Keyfinder | Magical Jelly Bean. Ni kan ta en titt i denna tråd för lite mer info: Hitta windows 7 produktnyckel?

Fråga: Jag får ett meddelande på skärmen om att jag inte använder mig av äkta windows 7.
Va i helskotta är det frågan om? Hur löser jag det?

Svar: Enklast att lösa det är att omvalidera på MS hemsida: Genuine Microsoft Software
eller kontakta MS här: Kontakta oss - Kundservice - Microsoft AB

Diskutera gärna om detta i denna tråd om det inte löser sig: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/950356-...

Fråga: Hur uppdaterar jag BIOS?
Svar: Det första du måste göra är att ta reda på vilken tillverkare som gjort ditt moderkort och modell.
Sen måste du hitta senaste uppdateringen (aka firmware) för just ditt moderkort. Det är av absolut
yttersta vikt att du får rätt version!. Ladda ner och packa upp filen (om nödvändigt), du ska nu ha en
.rom fil. Kopiera den till ett usbminne och starta sen om datorn.

Tryck nu på nån tangent (F10, del etc) för att komma in i BIOS, leta dig nu fram till uppdaterings-
funktionen. Näst sista steget är att såklart leta dig fram till .rom filen och välja den. Sen är det bara
att uppdatera och vänta på att det blir klart.

Länk till enklare förklaring: #10419857

Fråga (Ställd av Luddtuss)

Citat:

God kväll,
Jag skulle behöva lite hjälp...
...
Problemet är att jag inte kan installera windows 7 på ssd:n (w7 pro)
Installationen kommer så långt att jag ska välja var jag ska installera operativet, dock så finns inte ssd:n
med som tiilgänglig enhet. (har endast ssd:n i burken)
W7 ber om drivar för den enhet som ska användas, dock så funkar inga
av intels ich10r, eller gigabytes ggbx36....
ssd:n syns i bios. så den är inte paj gissar jag...
Installationsskivan funkar, har testat att installera på annan burk...

Hur har ni andra konfigurerat bios?, kan jag ha ställt till något där??
Hur går jag vidare?

Svar: Svaret är att det verkar som att den måste konverteras eller formateras till filsystemet FAT32 först precis
som Luddtuss skrev i denna post: Problemet löst!

Fråga (ställd av echX)

Citat:

Kommer ju bara så mycket skräp med operativet, nån som vet en bra guide hur man bantar ner allt onödigt eller om det finns en färdig image man kan dra ner?

Svar: Nja, det finns ingen laglig kopia att ladda ner även om man äger en licens själv.
Men ta det lugnt, det finns svar, och det är: RT7Lite
Med det kan du göra precis samma sak som vLite kan göra (och en del till!)
Supportforum har ni här MSFN Forum
---
7Lite har inte varit i släppts i några nya versioner på länge, därför kan jag även rekommendera att ni tar en titt på dessa: 7Customizer och 7Customizer Components XML samt XML Creator For 7Customizer. Dessa är troligen bättre eftersom det underhålls oftare.

Fråga: Hur skapar jag bäst/enklast/snabbast/ordentligt en återställningspartition?
Svar: Vill man skapa en återställningspartition enklast och troligen snabbast är det Acronis True Image som gäller eller nåt annat gratisprogram. Men vill man göra det ordentligt som t.ex datortillverkare gör det, finns detta verktyg: Windows 7 OEM Recovery Partition Tool Creator
Allt ni behöver är era drivrutiner och nödvändig programvara och självklart Anarethos programvara.
Dokument om hur ni genomför hela processen finns bland sidorna eller här: Guider

Fråga: Jag har en isofil men det är inte rätt version, jag vill installera professional men isofilen är ultimate, hur gör jag?
Svar: Det är visst rätt version, allt du behöver göra är att ta bort ei.cfg som bestämmer vilken version som ska installeras automatiskt. Ta bort den och du kan installera alla versioner tillgängliga för skivan.
Använd detta verktyg: winisoutils - Windows ISO Disc Image Utilities
ELLER gör det manuellt: Öppna ISOfilen med t.ex PowerISO, öppna sen "Sources", bläddra ner och ta bort ei.cfg samt spara och sen avsluta.

Fråga: Hur kan jag säkerhetskopiera min aktivering?
Svar: Har du egenköpt licens (Retail, OEM) har du säkert en klisterlapp du kan leta efter (Fråga relaterad till: "Jag har ett redan installet Windows OS. Hur hittar jag produktnyckeln?") Men har du en färdigköpt dator t.ex en laptop kan du använda dessa:
1. Backup Windows 7 & Server 2008R2 activation
2. Advanced Tokens Manager
3. Backup and Restore Activation By Paymyrent

Fråga (ställd av play05):

Citat:

Hej, undrar hur man tar bort partioneringar och gör hårddisken "hel". Dell har lagt en system recovery del på hårddisken, denna ska jag bränna över till dvd-skivor och vill ta bort den för att dedikera hela hårddisken till operativsystemet.

Hur går jag till väga?

play05

Svar: Det enklaste vore att se efter i diskhanteraren och om möjligt ta bort den där. Se till att eran
Windows partition är den som är startbar och inte återställningspartitionen. Funkar det inte rekommenderar jag Partition Wizard här: Ladda ner
1. Bränn återställningsskivorna 2. Ta bort partitionen 3. Sätt windows partitionen som active/boot 4. Tryck på Apply och låt det ske!

Startar Windows iaf inte så är det dags att ta fram windows 7 skivan och reparera installationen.

Fråga (ställd av GustavN)

Citat:

Inte för att det egentligen har med windows (men det har med installation av allt vid ny dator) men när ska man egentligen slänga in den senaste firmwaren för sin SSD? Innan Windows, direkt efter eller när allt annat är klart? Jag har en Crucial M4 64GB om det påverkar svaret.

Svar: Det är en ganska väsentlig fråga faktiskt så den passar fint här. Det är också en bra fråga då jag inte gjort det eller ens hållt i en SSD, rätt säker på att du kan göra det när du vill men har du nyare firmware redan tillhands innan du installerat windows kan du göra det "nu"

Fråga (ställd av earlo)

Citat:

Har precis gjort en installation av windows 7 Professional 64-bit. Tidigare hade jag "orginal" asus med massa skitprogram.

När jag startar datorn får jag välja vilket OS jag ska start, windows eller windows.

Problemet är att båda valen är den ny installationen så det spelar ingen roll vilken jag väljer (jag förlorar 30 sek i uppstartstid om jag inte gör något val vilket i sig inte är hela världen).

SÅ kan man på något sätt "autovälja" ett av alternativen eller kan man ta bort ett av valen?

Svar: I msconfig (Start > sök > msconfig) och sedan start/boot fliken har du en lista över installerade OS, ibland händer det att det ligger kvar rester från tidigare OS och man får då en lista över de olika OS som "finns" fast ändå inte. Se till att sätta "Current" (Nuvarande) som standard (Default) och ta bort den andra, sedan tryck på verkställ.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Länkar

Notera: Vissa sidor är på engelska. För att översätta dem till svenska använd gärna SYSTRAN - Online translation, translation software and tools eller Google Translate

Sweclockers:

Användares egna trådar:

Användares egna guider:

Sweclockers guider:

Andra kanske nö(r)dvändiga länkar:

Butiker där Windows 7 säljs:

Datortillverkare:

Hårdvarutillverkare:

Moderkort:

Chipsets:

Processorer:

Grafikkort:

Brandvägg och antivirus:

Antivirus:

Brandväggar:

Virussökning online:

Bygglogg och uppdateringar

19 Juli 13:04
La till en fråga från GustavN

Permalänk
Hedersmedlem

Bra initiativ!

Lite saker/förslag:
Du har missat ett t i "Tangenbordslayout".
Om du inte gillar msns bildhost föreslår jag Solidfiles

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Palmie:

Bra initiativ!

Lite saker/förslag:
Du har missat ett t i "Tangenbordslayout".
Om du inte gillar msns bildhost föreslår jag Solidfiles

Precis sånt här vill jag ha, tack för det!

Skall pröva solidfiles.

Permalänk
Avstängd

Det står inget om installation av drivrutiner vad jag kan se.
Chipset och grafik drivrutin mm, installeras helst före windows uppdateringar.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av robalm:

Det står inget om installation av drivrutiner vad jag kan se.
Chipset och grafik drivrutin mm, installeras helst före windows uppdateringar.

Installation av windows enbart, inte drivrutiner eller liknande.

I ett av stegen under installation så installeras dock de drivrutiner som kan installeras, notera att dessa inte är dagsfärska så därför bör man (vilket är starkt rekommenderat) installera de senaste drivrutiner som finns till sin dators hårdvara.

Och som du skrev ska man installera drivrutiner först och sen antivirus/brandvägg och slutligen windows uppdateringar (helst alla som finns, dock inte drivrutins uppdateringar).

Permalänk
Medlem

du har nämnt, windows installation via usbn, lyckas man fixa det så spara man grymmt mycket tid, det tar upp till 5 minuter att installera window 7 från att jag stoppar usbstickan tills jag komemr till windows startmeny.

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ARICE:

du har nämnt, windows installation via usbn, lyckas man fixa det så spara man grymmt mycket tid, det tar upp till 5 minuter att installera window 7 från att jag stoppar usbstickan tills jag komemr till windows startmeny.

Så det tar för dig 5 minuter innan den installationen startar eller tills du loggar in?
Kan vara så att usbminnet är segt eller nåt som stör, t.ex andra enheter eller annan defekt hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Så det tar för dig 5 minuter innan den installationen startar eller tills du loggar in?
Kan vara så att usbminnet är segt eller nåt som stör, t.ex andra enheter eller annan defekt hårdvara.

sorry att jag var ortydlig, det är absolut inget fel, tvärtom det är bra för att istället för att använda en dvd skiva för att installera windows på en dator så är usb-minnet mycket bättre när det gäller just hur fort det går att installera windows på en dator. det tar alltså upp till 5 minuter för hela instalationen att bli klar alltså.

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Bra guide!

Detalj:

Fråga: Hur bränner jag laddat ner ? Fråga: Hur bränner jag det jag laddat ner? Fråga: Hur bränner jag det nedladdade? -frågetecknet ska vara direkt efter sista ordet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Morgan:

Bra guide!

Detalj:

Fråga: Hur bränner jag laddat ner ? Fråga: Hur bränner jag det jag laddat ner? Fråga: Hur bränner jag det nedladdade? -frågetecknet ska vara direkt efter sista ordet.

Tackar, skall fixas lite senare.

Edit: Detta är väl en officiell tråd för allt sånt här så nu vill jag att ni gärna hjälper till med frågor, kommentarer, kritik och allt annat som kan hjälpa tråden att bli bättre!

Permalänk
Medlem

här kommer det liten tips på hur man gör en bootbar usbminne för att komiera windows i den. (guiden är kopierad och översatt från google så jag tar ingen kreds för det...

krav: usb minne med minst 4gb utrymme och windows vista/windows7

börja med att gå till start/kör och sedan skriva CMD. (måsta vara administratör för att utföra detta).

- i cmd skriver du "DISKPART".
- sedan skriver du "LIST DISK" för att lista vilken av diskarna är usbstickan.
- vi säger nu att disken är nummer 1... nu skriver du förjande commands en efter en...

SELECT DISK 1

CLEAN

CREATE PARTITION PRIMARY

SELECT PARTITION 1

ACTIVE

FORMAT FS=NTFS (tar en bra stund)

ASSIGN

EXIT
-------------------------------------------------
efter det kommer du att ha en botbar usbminne, gå till din windows7 skivan och markera allt och klistra in i din usbminne.

har du köpt din windows online kan du mounta iso filen med daemontools eller liknande program.
detta är ett annat sätt att att lägga filerna i usbminnet. annara har microsoft som ovannämnt har eget program för det.

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ARICE:

här kommer det liten tips på hur man gör en bootbar usbminne för att komiera windows i den. (guiden är kopierad och översatt från google så jag tar ingen kreds för det...

krav: usb minne med minst 4gb utrymme och windows vista/windows7

börja med att gå till start/kör och sedan skriva CMD. (måsta vara administratör för att utföra detta).

- i cmd skriver du "DISKPART".
- sedan skriver du "LIST DISK" för att lista vilken av diskarna är usbstickan.
- vi säger nu att disken är nummer 1... nu skriver du förjande commands en efter en...

SELECT DISK 1

CLEAN

CREATE PARTITION PRIMARY

SELECT PARTITION 1

ACTIVE

FORMAT FS=NTFS (tar en bra stund)

ASSIGN

EXIT
-------------------------------------------------
efter det kommer du att ha en botbar usbminne, gå till din windows7 skivan och markera allt och klistra in i din usbminne.

har du köpt din windows online kan du mounta iso filen med daemontools eller liknande program.
detta är ett annat sätt att att lägga filerna i usbminnet. annara har microsoft som ovannämnt har eget program för det.

Japp, manuella sättet att göra det på hehe.
Bra med mer info i denna guide, behövs verkligen.

Tackar:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Uppdatering 18 Juli 16:50;
La tidigare till en lista över butiker och idag en fråga i FAQ'n:
Fråga: Slipper jag ominstallera mitt OS efter moderkortsbyte?

Du som alltid hackar på andra när dom bryter mot en paragraf, har du själv läst § 4?
Tråd anmäld! som du brukar skriva.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av JenzA:

Du som alltid hackar på andra när dom bryter mot en paragraf, har du själv läst § 4?
Tråd anmäld! som du brukar skriva.

Visste att jag skulle få tillbaka det på ett eller annat sätt. Vaknat på fel sida?
Jag hackar inte på andra tycker jag iaf.

Ska vi vara lite mer korrekt så skriver jag inte att jag anmäler tråden och du tillför heller inte mycket till guiden så nu gör du samma sak som jag?

En onödig bump i form av att lägga till tre ord med en eller 10 minuters mellanrum är onödigt. att uppdatera en guide är inte onödigt. Nåväl, få se vad moderatorer tycker om det.

Jag kan sweclockers regler och de andra 4 guiderna som de flesta borde ha sett vid det här laget har inte blivit låsta för att jag uppdaterar dem och notifierar andra om det.

Permalänk
SweClockers

Grym guide.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Bra guide för dom inte kan själv lärde man sig själv när man installera w7, blev helt paff när de såg så annars ut än Xp, så ja blev helt ställd hur man skulle formatera osv med w7 skiva, tack för guiden iaf

Visa signatur
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Andreas D:

Grym guide.

Självaste chefsredaktören Andreas, vilken överraskning!:) Man tackar!.

Skrivet av ygd3n:

Bra guide för dom inte kan själv lärde man sig själv när man installera w7, blev helt paff när de såg så annars ut än Xp, så ja blev helt ställd hur man skulle formatera osv med w7 skiva, tack för guiden iaf

Var så lite så

Sett att många har undrar hur man installerar windows 7 och andra som haft frågor omkring windows 7 så jag tyckte denna guide passade utmärkt!.
Det ser helt annorlunda ut än xp så det blir en rätt stor omställning för de flesta.

Kul att man kan hjälpa till!.

Nån av er som kan tänkas tillägga nåt?

Permalänk
Medlem

Du har fortfarande inte ändrat:

Fråga: Hur bränner jag laddat ner ?

Förslag till ändring:

Fråga: Hur bränner jag det jag laddat ner? Fråga: Hur bränner jag det nedladdade?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Morgan:

Du har fortfarande inte ändrat:

Fråga: Hur bränner jag laddat ner ?

Förslag till ändring:

Fråga: Hur bränner jag det jag laddat ner? Fråga: Hur bränner jag det nedladdade?

Var det jävligaste... tyckte jag gjorde det men jaja, nu ska jag ändra på det iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Grym guide.

Visst är den grym, men att behöva skriva en guide hur man formaterar & dyl? Suck suck?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av skruvis:

Visst är den grym, men att behöva skriva en guide hur man formaterar & dyl? Suck suck?

Du behöver inte läsa den om du inte vill , jag lovar;).

Jag kände helt enkelt för det och tydligen gillar folk den eftersom det har dykt upp div frågor om installation av windows 7 folk som har problem med just detta.
Guiden beskriver rätt bra hur man går tillväga och guiden kommer utökas när det väl behövs och/eller när jag vill det.

Dont like it? Dont read it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag kände helt enkelt för det och tydligen gillar folk den eftersom det har dykt upp div frågor om installation av windows 7 folk som har problem med just detta.

Precis det jag syftade på, skrämmande att man skall behöva skriva en guide för hur man formaterar & partitionerar i windows installationen.. kan juh knappast bli tydligare än vad det redan är... jag håller med om ditt suckandes & la till en suck!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av skruvis:

Precis det jag syftade på, skrämmande att man skall behöva skriva en guide för hur man formaterar & partitionerar i windows installationen.. kan juh knappast bli tydligare än vad det redan är... jag håller med om ditt suckandes & la till en suck!

Ja det är lite skrämmande om man tänker efter faktiskt.

Nåväl sålänge det finns okunniga så lär guider behövas.

Permalänk
Medlem

Tycker du borde ha med att om man ska installera med usb minne.
Microsoft Store: Windows 7 USB/DVD Download Tool Help
http://images2.store.microsoft.com/prod/clustera/framework/w7...
För dom som inte har skiva eller dvdläsare

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av nfskillen:

Tycker du borde ha med att om man ska installera med usb minne.
Microsoft Store: Windows 7 USB/DVD Download Tool Help
http://images2.store.microsoft.com/prod/clustera/framework/w7...
För dom som inte har skiva eller dvdläsare

Aboslut, lägger till den nu i FAQn.

Har lagt till en miniguide om hur man använder 7 USB/DVD Tool nu, ligger i början av FAQ'n.

Om du nfskillen känner för det får du gärna göra en mer komplett guide med bilder så stoppar jag in den här:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Aboslut, lägger till den nu i FAQn.

Har lagt till en miniguide om hur man använder 7 USB/DVD Tool nu, ligger i början av FAQ'n.

Om du nfskillen känner för det får du gärna göra en mer komplett guide med bilder så stoppar jag in den här:)

Finfint
Får se om jag kan göra det

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Jag tänkte installera om W7 för att slippa alla onödiga program som fanns med från början när jag köpte min dator. Jag har dock bara en Recovery-DVD, vilket inte hjälper mig så värst mycket. Jag har dock fått tag på en helt laglig (!) engelsk W7 ISO som jag tänkte använda för att installera om W7. Min fråga är då följande - Kan jag använda en Retail-ISO för att installera min OEM-version, samt hur gör man med språket, då jag vill ha mitt W7 på svenska?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av wham:

Jag tänkte installera om W7 för att slippa alla onödiga program som fanns med från början när jag köpte min dator. Jag har dock bara en Recovery-DVD, vilket inte hjälper mig så värst mycket. Jag har dock fått tag på en helt laglig (!) engelsk W7 ISO som jag tänkte använda för att installera om W7. Min fråga är då följande - Kan jag använda en Retail-ISO för att installera min OEM-version, samt hur gör man med språket, då jag vill ha mitt W7 på svenska?

En av de fina grejer med windows 7 är just at det inte riktigt finns retail eller oem skivor, allt bestäms av ei.cfg i "sources" mappen men i slutändan av produktnyckeln så ja du kan installera på.

Även i FAQ'n står följande:

Fråga: Hur kan jag byta språk i de olika versionerna ?
Svar: Normalt kan man inte byta språk i andra versioner än 7 Ultimate och 7 Enterprise och det
gör man såhär: Start > kontrollpanelen > Klocka, språk och nationella inställningar > Byt visningsspråk.
Där finns en rullista som heter "Välj språk" med språken som är installerade.
Men har du annan version än Ultimate kan du använda dig av Vistalizator.

Rekommenderar även denna guide och skript som jag gjort: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/917005-...

Använder du vistalizator så byt språk först innan du aktiverar, annars kan datorn flaggas som ickegenuin har jag hört..

Annars använder du bara mitt skript för att integrera språk till din version och skapar sen ny iso eller kopierar till usb:)

Edit 22:29;

La till en fråga i FAQ'n om startalternativ..