Datorn fryser fullständigt hela tiden. Snälla, hjälp mig felsöka.

Permalänk

Datorn fryser fullständigt hela tiden. Snälla, hjälp mig felsöka.

Hej,

Jag håller på att felsöka min dator som fryser helt random för mig ständigt. Kan vara precis var som helst, i windows eller BIOS.Som sagt så kan jag sitta i windows och göra i princip vad som helst. Plötsligt stannar allt, bilden blir inte svart eller något utan den fryser precis som den är. Ibland fryser den i krävande spel men även ute i windows på en vanlig webbsida.

Här är specsen:

CPU Core i7 980, 3,33GHz 6-Core,12MB, LGA1366
Corsair 16GB (KIT) DDR3 1866MHz/CL9/VENGEANCE
PSU Corsair AX 850W Nätdel modular 80+ GOL
MK Asus Sabertooth X58 iX58, S1366, ATX
PowerColor Radeon HD 6970 2GB GDDR5 PCI-Express 2.1, DL-DVI-I/ SL-DVI-D, HDMI, 2xmini
SSD 120GB Corsair SATA 2.5", Force 3 Series
Corsair H80 Hydro Series CPU Kylare
2 Standardfläktar

Allting har senaste drivrutiner och SSD senaste firmware.

Temperaturer: Processor runt 40 vid spel, grafikkort runt 50 vid spel och NB runt 60 vid spel.

Jag har kollat SSD-disken och bytt den mot en vanlig med samma resultat. Jag har även kollat alla ram-minnen var för sig, även det med samma resultat.

Vad tycker ni jag ska göra här näst? Börjar få slut på idéer då jag är nybörjare.

Permalänk
Medlem

Nu ska vi se om jag kan bolla lite med dig...
Du kan nog utesluta HDD:n då. Möjligtvis ram med.

Du säger att det kan frysa helt random, tillochmed i BIOS och för mig låter det ju nästan som att det är nätagget som strular, även om jag är amatör inom området.

Det skulle ju kunna vara moderkort eller grafikkort med. Har du ett annat grafikkort så kör in det så du vet att det inte är ett deffekt kort.

Du får inga blåskärmar i tex BlueScreenView?

Visa signatur

Intel Core i7 950, 3.06GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz | Samsung 850-Series EVO 500GB | Gigabyte GeForce GTX 1050 2GB | ASUS BW-16D1HT | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair HX 650W 80+ | Fractal Design Define R3, Svart

Permalänk

HDD:n borde det ju inte vara då jag testade med två gamla, varav en jag haft i flera år. Ger det verkligen den effekten att det fryser om nätagget strular? Borde det inte mer vara svart skärm då eller något liknande?

En viktig sak att nämna är ju också att det fungerade perfekt i två månader. Sedan frös det plötsligt en dag (då undrar ni förstås, vad gjorde jag då? Men jag gjorde inget speciellt alls).

Det kan ju vara så att ramen inte stöds av moderkortet.. Men då borde väl inte datorn starta ö.h.t? Grafikkorten har jag inte testat så mycket. Jag har ju två stycken. Skulle nån av dessa kunna orsaka en freeze?

Permalänk
Medlem

Moderkortet? Eller så kan du klocka ner processorn och kontrollera ifall problemet återstår? Finns tusen saker att felsöka.

Visa signatur

| Intel i7 4790k :: EVGA GeForce GTX 980TI :: Samsung 850 EVO 500GB :: EVGA Supernova G2 750W 80+ :: Asus z97-a :: Corsair Carbide Air 540B :: Corsair Dominator Platinum 16GB |

Permalänk

Hur har det gått? Har samma problem med hängningar/låsningar på en ny dator. Kompisens dator med nästan identisk uppbyggnad fungerar klockrent. Har installerat om allt. Hjälpte inte. Har bytt grafikkort till ett likadant. Hjälpte inte heller. Ska nu byta nätaggregatet. Därefter byter jag hårddisken. Allra sist är det väl moderkortet.

Vilka loggar finns det som man kan kolla? Den jag hittat, visar bara att jag stängt av datorn på ett felaktigt sätt, dvs. stängt av med nätbrytaren. Hängning låsning inträffar när jag t.ex. startar en youtubevideo samtidigt som jag gör något annat.

Roger