Permalänk

Inkludera html kod i css?

Tjena sweclockers!

Är relativt ny i att programmera html och har stött på ett problem. Hemsidan jag gör är främst gjord av div taggar och css, har även en navigerings "drop-down bar".

Men varje gång jag gör en ny sida så måst jag uppdatera koden för navigeringen på varje enskild sida. Med andra ord så kommer det att ta längre och längre tid att lägga till en ny sida, för att var enda sida måste uppdateras. Så jag tänkte, navigeringen är ju stylad i css, så kan man på något sätt inkludera hela koden i css:en.

För att navigeringen ser ju likadan ut på varje sida. eller finns det andra verktyg för att "mass" uppdatera navigeringen på många sidor.

Lite svårt att förklara, ber om ursäkt för det.

Sidan jag gör just nu. www.mcguiden.org

Permalänk

Html programmerar man inte.
Förstår inte riktigt hur du menar?
Du har en meny som ser likadan ut för varje undersida?
Du vill då slippa ha med koden för den i varje undersida så att du inte behöver ändra i varje undersida när du vill uppdatera menyn?

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet, vad är det för kod du måste uppdatera menar du?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Entusiast

Du kan inte skriva HTML i CSS dokument, du kan däremot flytta ut navigationen till en separat fil och ladda in den på varje sida med javascript. Detta är rätt dumt om användaren inte kör javascript men jag vet inte hur mycket man ska ta hänsyn till det längre.

Bör nämnas att jag inte är någon höjdare på JavaScript, men med hjälp av jQuery är det mycket lätt.

Lägg detta längst ner i bodyn, och se till att den laddar rätt fil i rätt element

<script type="text/javascript">$('#meny').load('meny.html');</script>

Du måste också lägga till jQuery biblioteket i head

<script src="http://code.jquery.com/jquery-1.7.1.min.js" type="text/javascript"></script>

Eller så väntar du tills någon berättar hur du gör det i vanligt JavaScript så du slipper ladda jQuery biblioteket

Och btw här kan du läsa mer om .load objektet http://api.jquery.com/load/

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Du kan inte skriva HTML i CSS dokument, du kan däremot flytta ut navigationen till en separat fil och ladda in den på varje sida med javascript. Detta är rätt dumt om användaren inte kör javascript men jag vet inte hur mycket man ska ta hänsyn till det längre.

Bör nämnas att jag inte är någon höjdare på JavaScript, men med hjälp av jQuery är det mycket lätt.

Lägg detta längst ner i bodyn, och se till att den laddar rätt fil i rätt element

<script type="text/javascript">$('#meny').load('meny.html');</script>

Du måste också lägga till jQuery biblioteket i head

<script src="http://code.jquery.com/jquery-1.7.1.min.js" type="text/javascript"></script>

Eller så väntar du tills någon berättar hur du gör det i vanligt JavaScript så du slipper ladda jQuery biblioteket

Och btw här kan du läsa mer om .load objektet http://api.jquery.com/load/

Det är precis det här jag menar. Så att man kan ladda in navigeringen automatiskt när den uppdateras, när man lägger till en ny sida t.ex.

Tack, nu vet jag ungefär vad jag letar efter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jockel480:

Det är precis det här jag menar. Så att man kan ladda in navigeringen automatiskt när den uppdateras, när man lägger till en ny sida t.ex.

Tack, nu vet jag ungefär vad jag letar efter.

Det jag skrev fungerar :P, du kan också göra det med php men då måste det köras på en webbserver

<?php include('meny.html'); ?>

Bara lägg det där du vill ha menyn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockel480:

Det är precis det här jag menar. Så att man kan ladda in navigeringen automatiskt när den uppdateras, när man lägger till en ny sida t.ex.

Tack, nu vet jag ungefär vad jag letar efter.

Fast det är ju en ruskigt dålig idé att ha en navigation som kräver JavaScript för att synas. Inte bara för användare utan JS, utan även för typ sökmotorer och liknande.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också använt <?PHP include('navigering.html'); ?> om du har tillgång till PHP

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~