Permalänk
Entusiast

Hur fungerar moderkorts-serierna?

Jag undrar hur moderkortsserierna fungerar? Jag har börjat sätta mig in i datorer lite mer på senaste tiden och har nu klurat ut hur grafikkortsserierna ser ut för både AMD och Nvidia dvs -det andra numret spelar mest roll i AMD-serien vad gäller prestanda och så vidare (inte tusentalet som jag först trodde)
till exempel. Men hur fungerar det för moderkorten? Tycker det verkar vara väldigt rörigt med alla nummer osv på moderkort, fattar ingenting?:S

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Moderkorten är ju värre, det brukar oftast vara ju chipset nummret först, T.ex. P55, Z68 osv sen om det är Gigabyte är det följt av typ UD sen siffra, vad jag vet så är det högre siffra för bättre kort (beror ju dock på vad man ska ha kortet till) Detta gäller även för AMD

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB