Permalänk

Dator överhettad, laggs!

Hej hade haft datorn i närmare 2 dygn, vilket inte är ovanligt har stått upp till 4-5 ibland. Kom hem och märkte av lite små freeze spikes i wow, så jag startade om burken och fick ett meddelande om att datorn hade överhettats "Press F1 to continue" så startades datorn normalt. Freezen bestog men gick att spela, de uppstod bara lite då och då så jag fortsatte att spela tills det gick överstyrs, jag kunde inte röra mig eller någonting. Då drog jag upp counter strike och skulle se om samma problem var där dock inte lika grova laggs, bara lite smått. Märker inte av några laggs i varken Skype eller i menyerna i windows. Men startar jag upp youtube och kör igång ett random klipp så laggar klippet också. Kanske är värt att nämna att det är rätt mycket damm inuti burken. Har uppdaterat till senaste grafik korts rutinerna.
Vad tror ni har hänt? Hur kan jag fixa detta? Kanske har någon av mina komponenter gått sönder?

Permalänk
Medlem

1. Skriv dina komponenter.

2. Kolla temperaturerna med förslagsvis HWMonitor.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

1. Skriv dina komponenter.

2. Kolla temperaturerna med förslagsvis HWMonitor.

Intel i5 760 2,8GHz (1156 LGA)
ZOTAC Nvidia Geforce 465GTX 1gb
4GB DDR3 PC3-10700H (667 MHz) Corsair
Moderkort: P7H55-M PRO
-----------------------------------------
Temperaturer:

Grafik kort: 56°C

Processorn:
-Core 1: 98°C
-Core 2: 98°C
-Core 3: 94°C
-Core 4: 97°C

Moderkort:
-SYSTIN 104°C
-CPUTIN 105°C'

Permalänk
Medlem

På tok för varm processor.
Kolla så att kylflänsen på din CPU kylare är fri från damm och att fläkten snurrar.

Edit: såg nu att du skrev att det är ganska mycket damm i burken.. införskaffa dig luft på burk och blås rent datorn och kylaren.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

På tok för varm processor.
Kolla så att kylflänsen på din CPU kylare är fri från damm och att fläkten snurrar.

Edit: såg nu att du skrev att det är ganska mycket damm i burken.. införskaffa dig luft på burk och blås rent datorn och kylaren.

Skall göra det inom de närmsta dagarna, kan det verkligen lösa problemet. Låter rätt osannolikt att lite damm kan göra sådant, men vad vet jag

Permalänk

Intressant CPU temperatur. Nu vet jag inte vilken typ av kylare du använder, men jag skulle börja med att kontrollera att CPU-fläkten snurrar. Därefter montera av kylaren och gör rent flänsen innan du monterar ihop allt igen.

EDIT: Var lite långsam där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beowulf494:

Skall göra det inom de närmsta dagarna, kan det verkligen lösa problemet. Låter rätt osannolikt att lite damm kan göra sådant, men vad vet jag

LITE damm orsakar inte det där. Knappt ens mycket damm.
Säker på att kylaren är rättmonterad och att fläkten snurrar?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

LITE damm orsakar inte det där. Knappt ens mycket damm.
Säker på att kylaren är rättmonterad och att fläkten snurrar?

Jahadå fläkten snurrar på bara bra, antar att den är rätt monterad eftersom jag aldrig tidigare har haft problem med detta.

Permalänk

När du blåser rent i datorn bör du se till att inte blåsa så att fläktarna snurrar som tokar. Det kan slita på lagren i fläktarna om de snurrar för fort.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beowulf494:

Skall göra det inom de närmsta dagarna, kan det verkligen lösa problemet. Låter rätt osannolikt att lite damm kan göra sådant, men vad vet jag

Fast nu skrev du ju att det var rätt MYCKET damm i datorn
Om dammet hittat sig in i kylflänsen så sabbas ju värmeledningsförmågan i denna och oavsett hur mycket fläkten än snurrar så kommer den inte leda bort värme.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Fast nu skrev du ju att det var rätt MYCKET damm i datorn
Om dammet hittat sig in i kylflänsen så sabbas ju värmeledningsförmågan i denna och oavsett hur mycket fläkten än snurrar så kommer den inte leda bort värme.

Hoppas det kommer att hjälpa är det inte möjligt att CPU kan ha skadats eller gått sönder på annat sätt eller är det mest troligt att det är fläkten det är fel på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beowulf494:

Hoppas det kommer att hjälpa är det inte möjligt att CPU kan ha skadats eller gått sönder på annat sätt eller är det mest troligt att det är fläkten det är fel på?

Helt säkert fläkten som strular, antingen genom damm eller att den lossnat lite från sockeln.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Helt säkert fläkten som strular, antingen genom damm eller att den lossnat lite från sockeln.

Ska köpa tryckluft, och om det inte skulle fungera får jag montera av fläkten å kontrollera den

Permalänk
Medlem
Skrivet av beowulf494:

Ska köpa tryckluft, och om det inte skulle fungera får jag montera av fläkten å kontrollera den

Som någon annan nämnde så håll i eller blås inte rakt på fläktarna så inte de står och spinner när du kör tryckluft i burken då detta kan slita ut lager och i värsta fall orsaka ESD

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beowulf494:

Ska köpa tryckluft, och om det inte skulle fungera får jag montera av fläkten å kontrollera den

Med tanke på hur lite du verkar veta om datorer så be någon annan som med säkerhet VET vad han gör kolla på din dator.

För det är inte så "bara bara" att ta loss kylaren och sen sätta tillbaka den, Utan de är några viktiga steg som måste göras i rätt ordning annars går datorn sönder.

Sen har du inte skrivit vad du har för kylare till din cpu heller eller vilket chassi du har. Hur ska vi då kunna ge dig korrekt hjälp?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

När du blåser rent i datorn bör du se till att inte blåsa så att fläktarna snurrar som tokar. Det kan slita på lagren i fläktarna om de snurrar för fort.

som om 1000-tals timmar inte sliter,? en snabb damsugning skulle bara döda en fläkt som redan är på väg att dö iom..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Kommer inte riktigt ihåg vad chassit heter, ska försöka leta upp lådan jag fick den i senare. Fläkten fick jag med min i5 760 processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

som om 1000-tals timmar inte sliter,? en snabb damsugning skulle bara döda en fläkt som redan är på väg att dö iom..

När du blåser på eller dammsuger en fläkt kan den snurra mycket snabbare än den är gjord för och detta sliter på lager..
Plus att när den står avstängd så funkar fläkten som en generator och kan alstra små mängder med el om de snurras fort.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

När du blåser på eller dammsuger en fläkt kan den snurra mycket snabbare än den är gjord för och detta sliter på lager..
Plus att när den står avstängd så funkar fläkten som en generator och kan alstra små mängder med el om de snurras fort.

Ska man hålla fast fläkten lite försiktigt med fingret när man blåser runt om det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

När du blåser på eller dammsuger en fläkt kan den snurra mycket snabbare än den är gjord för och detta sliter på lager..
Plus att när den står avstängd så funkar fläkten som en generator och kan alstra små mängder med el om de snurras fort.

fortfarande, inte tillräckligt att döda en frisk fläkt..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

fortfarande, inte tillräckligt att döda en frisk fläkt..

Döda, nej. Slita ut lagren så att den dör snabbare, ja.

Skrivet av beowulf494:

Ska man hålla fast fläkten lite försiktigt med fingret när man blåser runt om det?

Ja

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beowulf494:

Kommer inte riktigt ihåg vad chassit heter, ska försöka leta upp lådan jag fick den i senare. Fläkten fick jag med min i5 760 processor.

Intels original kylare brukar ju inte vara så mycket att hänga i julgranen. Har du funderat på att byta CPU-kylaren?

Visa signatur

“Fighting for peace is like screwing for virginity.”

Permalänk
Skrivet av LeClerck:

Intels original kylare brukar ju inte vara så mycket att hänga i julgranen. Har du funderat på att byta CPU-kylaren?

Som någon nämnde så är jag inte den bästa på sånt här. men om det finns någon guide på Hur man gör så kanske jag borde överväga det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av beowulf494:

Som någon nämnde så är jag inte den bästa på sånt här. men om det finns någon guide på Hur man gör så kanske jag borde överväga det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, du borde helt klart överväga de för om temperaturerna stämmer som du postade från hwmonitor så tror jag du kan skapa permanent skada på din cpu om den fortsätter vara i dom temperaturerna den är i nu.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Ja, du borde helt klart överväga de för om temperaturerna stämmer som du postade från hwmonitor så tror jag du kan skapa permanent skada på din cpu om den fortsätter vara i dom temperaturerna den är i nu.

kollade även med speedfan, som också visade 105-110 grader.Finns det någon sorts guide man kan ta hjälp av. om jag ska byta fläkten så jag slipper lämna in burken.

Permalänk

Tjenare,

En polare hade nyss problem med sin processor i7 950 som överhettades till 90+ efter att ha funkat fint i ca 3 år. Han kör med original kylare. Det vi gjorde var att :

- Blåsa ut burken, ordentligt.
- Ta loss kylaren och kolla så den fungerade, satte tillbaka ordentligt, fortfarande samma problem.

- Tog loss kylaren och bytte kylpasta, satte tillbaks den ordentligt.

Efter detta så startade datorn upp i 40 grader, helt ok. 50-60 grader under load. Dock så har han dåligt med fläktar i chassit så det hade definitivt gått att pressa ner några grader till!

Hoppas det hjälper.

Permalänk
Skrivet av CeaAndersson:

Tjenare,

En polare hade nyss problem med sin processor i7 950 som överhettades till 90+ efter att ha funkat fint i ca 3 år. Han kör med original kylare. Det vi gjorde var att :

- Blåsa ut burken, ordentligt.
- Ta loss kylaren och kolla så den fungerade, satte tillbaka ordentligt, fortfarande samma problem.

- Tog loss kylaren och bytte kylpasta, satte tillbaks den ordentligt.

Efter detta så startade datorn upp i 40 grader, helt ok. 50-60 grader under load. Dock så har han dåligt med fläktar i chassit så det hade definitivt gått att pressa ner några grader till!

Hoppas det hjälper.

Kylare=själva fläkten, men vad är kylpasta?

Permalänk
Skrivet av beowulf494:

Kylare=själva fläkten, men vad är kylpasta?

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Där kan du läsa allt du behöver veta om kylpasta!

Permalänk

Du har nog garanterat en igensatt fläkt. Blås ur den ordentligt med luft på burk, alternativt om ni har någon vatten- och oljefri kompressor hemma, detta kör jag med.
Glöm som tidigare sagts inte att hålla fast fläkten när du blåser på den så att den inte slits i onödan.

Det är viktigt att du får bort så mycket damm som möjligt runt och i fläkten samt i kylflänsarna som fläkten sitter på.

Jag har själv haft detta problemet med en gammal dator och den stängde av sig p.g.a att den blev tokvarm. Efter en dammsugning(inte så smart, men jag var ung och dum) så fungerade datorn sedan prima, tills det var dags igen efter ett tag : )

Ett tips om du vill slippa problemet i framtiden, eller iaf inte behöva göra det hela lika ofta, är att skaffa fläktfilter. om du inte vill köpa färdiga dyra filter så fungerar en uppspänd nylonstrumpa över fläktarna bra. Fråga mor eller flickvännen din, dessa har nog någon gammal trasig som du kan få.
Dessa ska då alltså sättas över chassifläktarna som suger in luft. Inte på utsugen eller på fläktar innuti datorn. Alltså inte de som sitter på processor samt grafikkort.

Om du väljer att även ta bort fläkten så se till att också ta bort gammal kylpasta och sedan applicera på ny. Dessa finns på datorbutiker, ex på fysisk butik som finns lite här och var är kjell & CO.
Läs på lite angående appliceringen då det är lite känsligt, inte för mycket och inte för lite. Men hellre lite för lite än för mycket. En klutt med storleken av ett halvt till ett helt okokt riskorn brukar rekommenderas.

EDIT: Du gör nog även bäst i att inte köra datorn i dessa temperaturer något mer innan du ordnat detta då det förmodligen sliter onödigt mycket på din processor.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Kom nu hem efter att ha haft datorn igång under natten och så här ser temperaturerna ut nu:

GPU: 55°C
System: 64°C
CPU: 64°C
AUX: 128°C
CPU: 50°C
Local: 38°C
Remote 2: 50°C
HD0: 34°C
CPU: 65°C

Ingenting värkar lagga eller freeza men dock så har alla temperaturer en flamma förutom Local, HD0 har en pil neråt.