Forskare ifrågasätter kopplingen mellan våldsamma datorspel och aggressivitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

I mitt fall ökar spel aggressiviteten enormt, jag har haft sönder saker när jag blivit arg plus att jag blir mer deppad och arg i vardan, dock gillar jag spel och det är något jag utövar flitigt. Jag tror på att spel ökar aggressiviteten men jag kommer ändå fortsätta spela bara för att det stundvis är kul!

Skickades från m.sweclockers.com

Du har problem och borde söka hjälp.

Personligen så har jag aldrig haft sönder någonting i samband med datorspel. Jag har heller aldrig prioriterat bort viktigare saker som jobb för datorspel.
Visst, jag skippade skolan i två dagar när WoW-expansionen kom ut men det är väl allt tror jag

Det som påverkar mig mest, tror jag, är språket. Tycker själv att jag lär mig väldigt mycket engelska, som redan är flytande, genom ganska många spel.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Det är ju klart att man vill slå sönder nåt i ren ilska om det går svindåligt i spel. Precis lika förbannad kan man bli om nåt annat i verkligen livet.

Permalänk
Avstängd

Lösningen till mina anfall är enkelt; Ta bort min asperger, ge mig 0latency internet, ta bort hackers och disconnects. Problem solved.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Det roliga är ju när politiker påstår att våldsamma spel är ohälsosamt samtidigt som dom pressar in mer pengar i militären för att kunna ha ihjäl fler människor.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Det här är bara löjligt...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Till er som blir arga av att spela:

Är ni lika arga och aggressiva när ni har högst score i laget som när ni fått 10 n00btubes i huvudet i rad?

Om det inte är så är ni "bara" dåliga förlorare. Det är vanligt och inget att oroa sig för. Även omtyckta människor är ibland dåliga förlorare.

Exempel: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=4XAJ...

Visa signatur

i5 3750k @ 4,2 GHz - Noctua NH-U12P SE2 | ASUS P8Z68-V Pro/gen3 | 2 x 8192 MB G-skill DDR3 | ASUS HD7970 3GB - Accelero Xtreme 7970 | Intel 520 120GB SSD Samsung 500GB+750GB+1500GB hdd | Antec p180 | HPw2207

Permalänk
Medlem

Så man får inte bli arg när man förlorar eller när det går dåligt (i datorspel)?

Men i t.ex hockey kan man bli förbannad, börja slåss och gå ut för att skada en annan människa. Men då kallas det "heta känslor" som kommentatorerna så elegant uttrycker sig i tv-rutan.

Hela den här våldsdebatten i spel är en häxjakt. Det handlar om okunskap. Tidigare sa man ju att alla som lyssnade på hårdrock var djävulsdyrkare. Eller, stenåldersgubbar och tanter tyckte det. Tydligen måste det alltid klagas på "det där som ungdommar håller på med nu för tiden". För NÄR JAG VAR UNG då höll man minsann inte på med några sådan tokigheter, osv osv.

Man blir så less.

Permalänk
Avstängd

Spelaggressioner uppstår endast hos folk som är dåliga förlorare/tävlingsinriktade alternativt hetsigt temperament i vardagen.

Har då aldrig mött nån som börjat hetsa pga ett spel. Men däremot sport på TV.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Spelaggressioner uppstår endast hos folk som är dåliga förlorare/tävlingsinriktade alternativt hetsigt temperament i vardagen.

Har då aldrig mött nån som börjat hetsa pga ett spel. Men däremot sport på TV.

Glöm inte dåligt internet!

Visa signatur

PhenomII 1100T || Sapphire Radeon 6950@930/1350mhz || 3x2gb ddr3 1333mhz || NZXT HAVIK 140 || CM storm scout || Dell U2412m + BenQ T2200HD

Stöd mig i min kamp att lägga upp random saker på Youtube http://www.youtube.com/user/ETR786/videos

Permalänk
Medlem

Undrar hur statistiken på misshandel bland ungdomar egentligen ser ut för det senaste 30åren.

Permalänk

Vi alla är ju olika vi alla reagerar olikt.

Men personligen så kan jag bli fruktansvärt arg om jag lägger ner energi i kraft på just det jag spelar t.ex Css turnering med sponsor.

Men det beror mest på ens inställning innan man "börjar" spela spelet.

Men om det går ut över vardagen så ett tipps !

Get a life, get some friends.

Permalänk

Klart mana kan bli arg om det går kasst, precis som man kan bli förbannad om sitt redigeringsprogram kraschar eller om man missar bussen. Hypotesen att datorspel gör oss aggressivare har vad jag vet aldrig kunnat stärkas, så det är ganska konstigt att den blivit välkänd. Nu ska jag generalisera lite, men ärlig talat, känns som att bra mycket fler stereotypiska bönder, ghetto-kids, stekare och sportare etc. är i slagsmål oftare än regelbundna datorspelare.

Permalänk
Medlem

Allt handlar egentligen om föräldrarnas eviga strävan att hitta en ursäkt till varför de suger på barnuppfostran. Är det inte "videovåldet" så är det dataspel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag spelar många olika typer av spel. Bilspel som Forza, skjutspel som BF3, strategi som SC2, slashspel som D3, och jag blir aldrig arg när jag förlorar där hänger mycket på en själv, kanske inte i BF3 men där kan man "äga" fast man förlorar.
Däremot blir jag _RASANDE_ när jag spelar spel som Dota2 eller HoN... Men jag skulle ALDRIG få för mig att skada en människa för det.
Jag tycker själv att jag har hyfsat kort stubin i verkligheten (IRL) men i spel så orkar jag inte bry mig. Däremot så blir mitt spel negativt påverkat om jag sitter i skype med någon som har väldigt kort stubin.

Visa signatur

- i7 2600K @ 4,8GHz - MSI GTX 770 - Fractal Design 1000W R3 - 8 GB DDR3 @ 2000 MHz - 250GB Samsung 840 -

Permalänk
Medlem

Håller fast vid min åsikt att spel gör en aggressiv samt mer deppad I MITT FALL.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk

Vad spelade folk innan konsoller och datorer?
Våld har alltid funnits, kanske förbjuda fotboll med då huliganer finns också..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Jag blir irriterad och känner mig aggresiv när jag hör Carl Bildt på TV. Någon borde förbjuda Carl Bildt.

Permalänk
Medlem

jag är från balkan..va 10 år o i ett krig me massa våld mord o sånt skit men dataspel som cod mw3 gears off war ..god off war o massa så kallade våldsammaspel som jag spelar me tanke på vad man har varit me om o så kallade våldsamma spel jag gillar så enligt vissa forskare borde jag bli värsta mördare gå på stan misshandla folk o bla bla bla men nej jag spelar för avkoppling o för det är kul men man blir fan inte sån av spel i alla fall inte om man inte har några andra psykiska problem eller nåt, men spel gör ingen till nåt dom idioter påstår....man födds till den man är o spel formar inte nån till nån våldsam aggresiv åsna ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7-3930K/ 16 g 1600 mhz/ ASUS RAMPAGE IV BLACK ED/2x 780 ti SLI/ XFX Proseries Black Edition 1250W PSU/ SAMSUNG SSD 840 EVO 1TB/
Jag spelar på en Panasonic vt65 :-)
Konsol / xboz1 ( forza5,ryse,Cod )
Ps4 ( Bf 4,Fifa 14, Ac Black flag, Killzone)

Permalänk

Det är för enkelt att bara skylla på datorspel, det riktiga problemet är dansbaneeländet.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk

Jag ser mig själv som en synnerligen lugn och sympatisk människa. Men med tanke på hur dylika forskningar utmålar oss vars största intresse är spel, så är jag nog nästa Patrick Bateman.

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Det är för enkelt att bara skylla på datorspel, det riktiga problemet är dansbaneeländet.

Du har knäckt koden(nästan)

Dansband OCH Melodifestivalen

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Håller fast vid min åsikt att spel gör en aggressiv samt mer deppad I MITT FALL.

Skickades från m.sweclockers.com

Då har du ett större problem som jag tycker du ska checka hos valfri psykolog, du känns lite bi-polär.

Anywho, ORLY NO WAI! det här är något som vi insatta har vetat i ett årtionde, bara moralkärringarna som måste komma ikapp. Jag har endast tatt med mig det positiva från spel, som att jag kunde engelska långt innan mina kamrater, reaktionsförmågan har blivit snabbare och jag har lärt mig betydelsen av teamwork.

Detta från mig som började spela DooM när jag var fem, kanske ska jag gå ut och mörda lite, för det är väll sådant som sådana som jag gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smurfn:

Tidigare sa man ju att alla som lyssnade på hårdrock var djävulsdyrkare. .

Hörde igår från en amerikansk bekant (ja, jag känner honom genom spel xD) att det tydligen kommit ut en rapport om att man blir rasist av rock. Har tyvärr ingen källa, men man undrar ju hur de kommit fram till det.

Man kan forska och ta fram en rapport om nästan vad som helst. Eller för att citera en låt med bandet Räserbajs (tror jag det var): "det är inte svårt att få en fördom bekräftad om man bara vill och bara ger sig fan på det"

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Väldigt förvånad över denna forskning...

Jag arbetar med spelutveckling (dock inte datorspel), agressionen hålls tillbaka av kroppsegna hormonet Serotonin vilket jag tror är en stor brist av bland dessa typer av "kamp" spel, där det handlar uteslutande om att segra och dominera det andra laget eller de andra, slåss eller att fly och söka en rejäl kick om man segarar och de som loosar får det motsatta. Det fullständigt sprutar av Adrenalin i denna typ av spel... Noradrenalin och Dopamin med, en obalans av dessa olika hormoner i relation med Seratoninet kan leda till agressioner och asocialt beteende och dessutom depressioner.

Jag tycker dessa så kallade forskare ska byta jobb, hade jag varit deras chef så hade jag sparkat dem alla omgående. Är de unga datorspelsmissbrukare själva? Knarkar de på de kroppsegna hormonerna via dessa spel själva? De känns inte helt opartiska. Sedan är de på en "daddanivå" som de teoriserar på..

Permalänk
Medlem

sen kan de också bero på vem man spelar man? Sitter man och spelar cs,bf3 osv med ett gäng där nån gillar att höja rösten lite så kommer de klart ett "f*n/skit spel osv". Sen så kanske den/dem personen får med sig dem andra och så är det igång! med svordomar , men sitter man själv inte börjar man göra som angry german kid?

Sen att det leder till aggressivitet tror jag inte ett smak på, hur många har inte slagit tån i dörrtröskeln och skrikit till "******A ****A dörrtröskel etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Jag arbetar med spelutveckling (dock inte datorspel), agressionen hålls tillbaka av kroppsegna hormonet Serotonin vilket jag tror är en stor brist av bland dessa typer av "kamp" spel, där det handlar uteslutande om att segra och dominera det andra laget eller de andra, slåss eller att fly och söka en rejäl kick om man segarar och de som loosar får det motsatta. Det fullständigt sprutar av Adrenalin i denna typ av spel... Noradrenalin och Dopamin med, en obalans av dessa olika hormoner i relation med Seratoninet kan leda till agressioner och asocialt beteende och dessutom depressioner.

Jag tycker dessa så kallade forskare ska byta jobb, hade jag varit deras chef så hade jag sparkat dem alla omgående. Är de unga datorspelsmissbrukare själva? Knarkar de på de kroppsegna hormonerna via dessa spel själva? De känns inte helt opartiska. Sedan är de på en "daddanivå" som de teoriserar på..

Du för inget vattentätt resonemang heller, det enda du har gjort är att namedroppa lite signalsubstanser.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Jag arbetar med spelutveckling (dock inte datorspel), agressionen hålls tillbaka av kroppsegna hormonet Serotonin vilket jag tror är en stor brist av bland dessa typer av "kamp" spel, där det handlar uteslutande om att segra och dominera det andra laget eller de andra, slåss eller att fly och söka en rejäl kick om man segarar och de som loosar får det motsatta. Det fullständigt sprutar av Adrenalin i denna typ av spel... Noradrenalin och Dopamin med, en obalans av dessa olika hormoner i relation med Seratoninet kan leda till agressioner och asocialt beteende och dessutom depressioner.

Jag tycker dessa så kallade forskare ska byta jobb, hade jag varit deras chef så hade jag sparkat dem alla omgående. Är de unga datorspelsmissbrukare själva? Knarkar de på de kroppsegna hormonerna via dessa spel själva? De känns inte helt opartiska. Sedan är de på en "daddanivå" som de teoriserar på..

Och vad bygger du ditt uttalande på? Hur många observationer innehåller den studie du själv gjort för att komma med ditt uttalande?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Medan jag spelar är jag ganska fokuserad och blir nog lätt irriterad om jag blir störd, när ungarna kryper förbi o tycker på strömknappen på PCn så har det not flugit ur mig nån svordom...men det går över lika snabbt som det kom ur munnen.

Jag kan lugnt säga att jag ALDRIG varit arg i efterhand, om jag skulle nita nån på krogen 5 timmar senare och nån skulle få det till att det var för jag spelade ett spel tidigare på dagen skulle det vara ren idioti, det skulle nog snarare bero på hög alkoholhalt i mitt blod...

Varför vill ingen förbjuda alkohol förresten? det orsakar ju skador för miljarder och man överdriver nog inte om man påstår att det ligger bakom 80% av alla våldsbrott.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Varför vill ingen förbjuda alkohol förresten? det orsakar ju skador för miljarder och man överdriver nog inte om man påstår att det ligger bakom 80% av alla våldsbrott.

Det är det många (eller ok då, att antal iaf) som vill då alkohol är en väldigt tung drog. Men den har varit accepterad i samhället i flera tusen år så det är väldigt svårt att få med sig opinion. I stort sätt alla röstberättigade samt beslutsfattare är ju brukare själva.

Och med samhället menar jag mänskliga samhället i stort (egyptierna etc), så ingen behöver påpeka att Sverige inte funnits i flera tusen år.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

Asså jag vet inte hur ni tycker och tänker. Men direkt efter att jag har spelat "slå grodan" på grönalund så blir jag otroligt aggressiv och vill direkt ta mig ut i vildmarken och spöa skiten ur några riktiga grodor.