Samsung Galaxy S2/ Iphone 4S 16GB Frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexTheGamer:

Okej tack men har sätt att det finns TomTom GPS i appstore för runt 500-600kr är det gratis att använda en sån?

Ja, det flesta seriösa navigatorerna laddar ner kartorna till telefonen, exempelvis Navigon som jag kör med. De är ju ofta för något begränsat område (jag har Norden tex). Men visst finns det säkerligen möjlighet att köpa kartor för USA också.

Permalänk

Okej tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Finns inget som är "bäst". Att säga så är bara löjligt, de har båda sina för och nackdelar. Allt beror på vad man själv prioriterar.

Vad gäller iTunes så använder jag mig aldrig av det nu för tiden, går fint utan.

Jag har haft bägge och lite till och är mer än väl insatt i det jag skriver om telefonerna, så innan du kommer och pekar på vad som är löjligt och inte och skriver att bägge har för och nackdelar precis som att det är hugget som stucket så var mer specifik och utförlig och var beredd att argumentera för det du skriver om du inte kan backa upp det.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Jag har haft bägge och lite till och är mer än väl insatt i det jag skriver om telefonerna, så innan du kommer och pekar på vad som är löjligt och inte och skriver att bägge har för och nackdelar precis som att det är hugget som stucket så var mer specifik och utförlig och var beredd att argumentera för det du skriver om du inte kan backa upp det.

Jo, det är mycket löjligt att säga att något är bäst när det handlar om en sak som en smartphone med olika ekosystem. Och tro mig, jag är väl insatt också Ett kontrollerat system likt Apples har både sina för och nackdelar och för mig väger fördelarna tyngre. Man vet exakt vad man får, att man garanterat kommer få minst två stora uppdateringar. Man vet att appar kommer fungera till just din telefon då hårdvaruspektrat är så mycket mindre än till Androidmobilerna.

Appar är någon jag anser väldigt viktigt för en smartphone. Många av utvecklarna har fortfarande iOS som mobil plattform nummer ett, framförallt vad gäller spelutvecklare vilket är något jag använder iPhone/iPad mycket till. Helt enkelt för att de fortfarande gör mer pengar på iOS, trots att de säljs fler Androidmobiler (dock räknas ju iPod och iPad in så skillnaden är ju inte riktigt så stor).

Sen är hårdvaran inte heller "bäst" i allt på någon av de två utan de har båda sina starka och svagare sidor. Själv är jag helt såld på hög pixeldensiteten sedan iPhone 4 lanserades. SGS2 har en bra skärmteknik men för låg pixeldenistet för min smak. Eftersom jag använder iPhone/iPad till spel är GPUn viktig och den är klart kraftfullare till iPhone 4S. Att den klara av att streama spel till AppleTV är också en trevlig bonus. SGS2 har och andra sidan en aningen snabbare CPU då de använder samma arkitektur men SGS2 har lite högre frekvenser. Dock säger inte det allt då de ju kör olika OS.

Så, ja det är löjligt att påstå att någon av dessa är bäst. Det beror helt på vem som skall använda den och vad denna person prioriterar. Jag tvekar inte en sekund på att SGS2 är bättre för just dig, men för mig är iPhone 4S ett bättre alternativ. Om du inte ser detta så är du väldigt trångsynt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jo, det är mycket löjligt att säga att något är bäst när det handlar om en sak som en smartphone med olika ekosystem. Och tro mig, jag är väl insatt också Ett kontrollerat system likt Apples har både sina för och nackdelar och för mig väger fördelarna tyngre.

Finns ingen som helst førdel med Apple's begrænsningar, det blockerar møjligheter. Sæger du annat ær du inte objektiv, och du kan inte skylla detsamma på mig, då jag ønskar att allt borde vara utan meningsløsa begrænsningar.

Citat:

Man vet exakt vad man får, att man garanterat kommer få minst två stora uppdateringar. Man vet att appar kommer fungera till just din telefon då hårdvaruspektrat är så mycket mindre än till Androidmobilerna.

Precis, men det visar bara hur skalbart och flexibelt Android har blivit med hårdvara. Vad føredrar du sjælv om du får vælja vilken telefon du vill? ICS 4.0.3 eller iOS5? Jag tror svaret ær ganska uppenbart såvida du inte ær en subjektiv Apple fantast. iOS och iphone har varit bra, med sitt væloptimerade GPU accelererade grænssnitt och appar, men nu har Android också det, och med mycket mer funktionalitet, prestanda, skalbarhet och framfør allt bredare utbud av hårdvarustød som møjligør. Jag hyllade iphone4 nær den kom, men mest før hårdvaran. OS'et ær extremt væloptimerat till telefonen som du sæger, men det ær så fruktansvært tråkigt och instængt. iphone 4 var på sin tid absolut snabbast, bæst specifikationer osv. iphone och ios i dagens utførande ær trist och kænns som en høguppløst iphone 2G med snabbare CPU/GPU.

Citat:

Appar är någon jag anser väldigt viktigt för en smartphone. Många av utvecklarna har fortfarande iOS som mobil plattform nummer ett, framförallt vad gäller spelutvecklare vilket är något jag använder iPhone/iPad mycket till. Helt enkelt för att de fortfarande gör mer pengar på iOS, trots att de säljs fler Androidmobiler (dock räknas ju iPod och iPad in så skillnaden är ju inte riktigt så stor).

Som du kan tyda av det jag skriver ovan, så ge Android lite, lite tid till. Apple hade en kanonprodukt med iphone4, men dær Android sprungit førbi och utvecklas i en rasande takt, dær Apple lever kvar på samma skit. Apple ær en jætte, men det kommer inte ta lång tid før Android att gå ikapp och førbi stort om inte Apple drastiskt førændrar sitt OS och tar fram en telefon med større skærm.

Citat:

Sen är hårdvaran inte heller "bäst" i allt på någon av de två utan de har båda sina starka och svagare sidor. Själv är jag helt såld på hög pixeldensiteten sedan iPhone 4 lanserades. SGS2 har en bra skärmteknik men för låg pixeldenistet för min smak. Eftersom jag använder iPhone/iPad till spel är GPUn viktig och den är klart kraftfullare till iPhone 4S. Att den klara av att streama spel till AppleTV är också en trevlig bonus. SGS2 har och andra sidan en aningen snabbare CPU då de använder samma arkitektur men SGS2 har lite högre frekvenser. Dock säger inte det allt då de ju kör olika OS.

Android lurarna har definitivt mest kraftfull hårdvara. Pixeldensiteten ær overkill på den lilla 3.5" skærm du anstrængande sitter på. På den 4.3" stora skærmen så måste jag sæga att 800x480 ser førvånansvært høguppløst ut på Galaxy S2, och då har jag ændå hyllat IPS skærmen på iphone tidigare (søk hær på forumet så ser du). Det finns också høgre uppløsta skærmar till Android, t.ex LTE, Nexus m.fl.

Mali MP-400 GPU'n kan jag garantera dig att den orkar rendera dina spel utan problem, och bra mycket roligare att spela på en telefon med større skærm æn dom 3.5" du sitter på. Du kan køra HDMI direkt ut från Galaxy S2 till TV och spela också, vilket ær en minst lika trevlig bonus.

Det ær inte exakt samma arkitektur, Apple har modifierat soc'arna før sitt egna bruk, men i grunden så ja.

Citat:

Så, ja det är löjligt att påstå att någon av dessa är bäst. Det beror helt på vem som skall använda den och vad denna person prioriterar. Jag tvekar inte en sekund på att SGS2 är bättre för just dig, men för mig är iPhone 4S ett bättre alternativ. Om du inte ser detta så är du väldigt trångsynt.

Med ovanstående skrivet så tycker jag att din subjektiva syn faller især, før att du sitter med iphone och Apple produkter och inte ær riktigt objektiv i det du skriver och inte verkar inse att senaste tiden førændrat Apple/Google något enormt. Jag binder mig aldrig till något, utan ser att tiden førændrar olika aktørers positioner och produkter. Dom har olika lanseringsrytmer och 4S har inte speciellt mycket att komma med mot dagens Androidtelefoner,

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kernobyll:

M3 har testat alla operativsystem och kommit fram till att Android är bäst

Sjælvklart ær det så. Men ordet bäst får inte anvændas, før då ær du tydligen løjlig enligt S_Z. Vissa verkar inte førstå att alla saker inte ær anvændarberoende før att få uppfylla kriterien "bäst" i en objektiv jæmførelse. Kænner igen det dær från alla Apple-fans, och likaså folk som ær fast vid ett och samma mærke/aktør.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Har själv en Iphone 4S och den funkar riktigt bra, Sen om man tänker på utseende så är ju Samsung riktigt bra på att kopiera apple se bara på galaxy s2 Men de är inge fel på den

Ska du börja hoppa in om kopiera? apple har alltid kopierat saker, och bara för att apple har ett utseende så ska ingen få ta en del av den designen? hur många designer på allt möjligt skulle där finnas om nu alla får egen rätt på exakt hela utseendet?

Btw så är samsung hårddvarumässigt överlägsen iphone.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av anon142735:

Hmm synd bara att när apple gjorde sin Iphone 3GS så börja typ alla att göra Touch telefoner efter de så känns ju som apple startade den marknaden

fast det vet vi att det var IBM simon sen kom Ericsson R380 och Nokia 9210 Communicator osv men den mer riktiga smartphonen var Palm OS Treo som släpptes 2002 alltså 5 år innan iphone kom ut,hmm.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pullarn:

1. Jag har inte haft eller använt någon Android-telefon, bara iPhone, så jag kan inte jämföra dom. Men om du tänker köpa en iPhone 4S och jailbreaka den, tycker jag absolut att du ska göra det! Iphone designen är väldigt snygg, och jag tror att många köper en Android-mobil för att kunna modifiera den. Men om du jailbreakar kan du ju göra vad som helst med din iPhone, så gör det!

2. Det går att jailbreaka iPhone 4S utan problem. Dock inte till den senaste uppdateringen av iOS (5.1). Jag gjorde misstaget igår att uppdatera min iPhone utan att ha sparat någon SHSH... FML.

3. Som jag sagt tidigare tror jag den enda (i alla fall den största) anledningen till att köpa antingen en iPhone eller en Android är priset. Jag skulle i alla fall valt iPhone 4S (igen).

4. Jag har 16GB och det räcker ju om du inte ska ladda ner allt du ser och spara det även fast du inte använder det. Men jag ångrar mig ändå lite att jag inte köpte minst 32GB. Man ska ju ändå ha telefonen ett tag.

5. Jag tror att man kan filma i 720p i alla fall. Jag filmar inte så mycket själv så jag är inte så insatt på just det.

Hoppas det hjälpte. Alla svar är baserade på mina erfarenheter.

//Martin

tänk om apple inte var så sviniga, så man kunde stoppat in ett extra minneskort som man kan göra med samsungen och alla andra mobiltelefoner idag

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Finns ingen som helst førdel med Apple's begrænsningar, det blockerar møjligheter. Sæger du annat ær du inte objektiv, och du kan inte skylla detsamma på mig, då jag ønskar att allt borde vara utan meningsløsa begrænsningar.

Redan här ser jag att det inte är någon ide att diskutera mig dig. Jag säger att det finns för och nackdelar med båda, du säger att det bara finns nackdelar med Apples lösning...vem är inte objektiv?

Skrivet av 2good4you:

Precis, men det visar bara hur skalbart och flexibelt Android har blivit med hårdvara. Vad føredrar du sjælv om du får vælja vilken telefon du vill? ICS 4.0.3 eller iOS5? Jag tror svaret ær ganska uppenbart såvida du inte ær en subjektiv Apple fantast. iOS och iphone har varit bra, med sitt væloptimerade GPU accelererade grænssnitt och appar, men nu har Android också det, och med mycket mer funktionalitet, prestanda, skalbarhet och framfør allt bredare utbud av hårdvarustød som møjligør. Jag hyllade iphone4 nær den kom, men mest før hårdvaran. OS'et ær extremt væloptimerat till telefonen som du sæger, men det ær så fruktansvært tråkigt och instængt. iphone 4 var på sin tid absolut snabbast, bæst specifikationer osv. iphone och ios i dagens utførande ær trist och kænns som en høguppløst iphone 2G med snabbare CPU/GPU.

Får stå för dig, vi delar inte uppfattning.

Skrivet av 2good4you:

Som du kan tyda av det jag skriver ovan, så ge Android lite, lite tid till. Apple hade en kanonprodukt med iphone4, men dær Android sprungit førbi och utvecklas i en rasande takt, dær Apple lever kvar på samma skit. Apple ær en jætte, men det kommer inte ta lång tid før Android att gå ikapp och førbi stort om inte Apple drastiskt førændrar sitt OS och tar fram en telefon med større skærm.

"Ge det lite tid..." Så har det låtit i flera år nu.

Skrivet av 2good4you:

Android lurarna har definitivt mest kraftfull hårdvara. Pixeldensiteten ær overkill på den lilla 3.5" skærm du anstrængande sitter på. På den 4.3" stora skærmen så måste jag sæga att 800x480 ser førvånansvært høguppløst ut på Galaxy S2, och då har jag ændå hyllat IPS skærmen på iphone tidigare (søk hær på forumet så ser du). Det finns också høgre uppløsta skærmar till Android, t.ex LTE, Nexus m.fl.

Återigen din åsikt. Själv ser jag definitivt skillnad mellan pixeldensiteten mellan SGS2 och iPhone 4/4S.

Skrivet av 2good4you:

Mali MP-400 GPU'n kan jag garantera dig att den orkar rendera dina spel utan problem, och bra mycket roligare att spela på en telefon med større skærm æn dom 3.5" du sitter på. Du kan køra HDMI direkt ut från Galaxy S2 till TV och spela också, vilket ær en minst lika trevlig bonus.

Jag kör spel trådlöst (Airplay) med iPhone/iPad. Och på en TV med 720P exempelvis så kommer den snabbare GPUn i iPhone 4S till sin rätt.

Skrivet av 2good4you:

Det ær inte exakt samma arkitektur, Apple har modifierat soc'arna før sitt egna bruk, men i grunden så ja.

Märk ord, de är båda baserade på ARMs Cortex A9. Visst modifierar tillverkarna de aningen men det är grund och botten samma.

Skrivet av 2good4you:

Med ovanstående skrivet så tycker jag att din subjektiva syn faller især, før att du sitter med iphone och Apple produkter och inte ær riktigt objektiv i det du skriver och inte verkar inse att senaste tiden førændrat Apple/Google något enormt. Jag binder mig aldrig till något, utan ser att tiden førændrar olika aktørers positioner och produkter. Dom har olika lanseringsrytmer och 4S har inte speciellt mycket att komma med mot dagens Androidtelefoner,

Du säger att min "subjektiva syn faller isär", att jag inte är objektiv...inser du själv vad du säger? Jag ser fördelar, nackdelar med båda systemen/telefonerna och förstår att olika personer har olika krav och prioriteringar. Att inget är bäst för alla. Trots det menar du att det är jag som inte är objektiv? Men du som säger att alla som inte ser saker precis som du har fel är det?...suck

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

tänk om apple inte var så sviniga, så man kunde stoppat in ett extra minneskort som man kan göra med samsungen och alla andra mobiltelefoner idag

Sant 16gb iphone 4S kostar 5,7k på netonet men finns för 5,4k på någon eu affär
Iphone 4S 32GB kostar 6,7k på netonet men finns för 6,5k på någon eu affär
alltså får man betala 1000kr för 16gb minneskort extra ganska snålt...

Lite off topic men är det någon som har samung galaxy S2 LTE? det finns ju ochså med på teles maxi erbjudande

Permalänk
Medlem

Problemet med Apples mobila produkter (iPhone och iPad) är framförallt att skiten fortfarande är 4:3, ja förutom dem hutlösa överpriserna.

Permalänk
Skrivet av AcolYte:

Problemet med Apples mobila produkter (iPhone och iPad) är framförallt att skiten fortfarande är 4:3, ja förutom dem hutlösa överpriserna.

Vad menar du med 4:3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexTheGamer:

Vad menar du med 4:3?

Bildformatet är 4:3, Androidlurar som Sensation och SGS2 ligger på 16:9. mer information om just utrycket finns på wikipedia.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bildformat_(film)

Permalänk

Okej men fattar inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Problemet med Apples mobila produkter (iPhone och iPad) är framförallt att skiten fortfarande är 4:3, ja förutom dem hutlösa överpriserna.

iPhone har bildformatet 3/2 = 4,5/3 = 13,5/9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tatari:

iPhone har bildformatet 3/2 = 4,5/3 = 13,5/9

Okej, men det spelar ingen roll, varför kan dem inte bara köra 16:9 så man kan få HD? hipsters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexTheGamer:

Sant 16gb iphone 4S kostar 5,7k på netonet men finns för 5,4k på någon eu affär
Iphone 4S 32GB kostar 6,7k på netonet men finns för 6,5k på någon eu affär
alltså får man betala 1000kr för 16gb minneskort extra ganska snålt...

Lite off topic men är det någon som har samung galaxy S2 LTE? det finns ju ochså med på teles maxi erbjudande

jo precis, istället kunna få ett extra 32gb minneskort å ha 16+32gb för bara 300kr extra, android 4.0 all the way http://www.dustinhome.se/samsung-microsdhc-class-10-32gb/prod...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggelito:

Ska du inte vänta på S3:an som släpps April/Mars? Det är min nästa telefon. Jag tycker S2 < 4S < S3

heltkart värt, antar att det kommer vara samma pris på alla tre om man tar det fetaste abonnemanget liksom. köper man dom kontant så lär ju s3'an kosta endel mer.

Permalänk
Inaktiv

Jag har använt båda telefonerna och min upplevelse var inte en höjdare faktiskt, första Galaxy S2 så var skärmen fläckig så det blev en DOA. Sen fick jag 4S som bråkade med Tele2. Ingen höjdare alltså. Problemet med Galaxy S2 - den svarta var att den kändes så OTROLIGT plastig. Att betala 4000-5000 kr för en mobil. Då vill man att den känns gedigen och andas kvalité. Problemet med S2 var att den var så tunn och jobbigt att hålla. Där borde faktiskt både Apple och Samsung lära sig utav HTC. En rundad baksida så att den känns skön att hålla.

Annars så gillar jag iOS > Android.

Permalänk
Hedersmedlem

Det räcker nu!

*Låst*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.