Apples börsvärde på ny rekordnivå

Permalänk
Skrivet av mcznarf:

Det är dåligt med höga börsnoteringar baserade på hype (hajp) och mode (så är det i Apples fall). Sådana har lätt att falla och om de faller så faller de hårt vilket leder till oro på börsen som i längden kan skapa en finanskris.

Aj då detta hade jag missat. Här säger jag nej. Om Apple skulle falla från höga nivåer så är det av 2 saker.

1: Själva marknaden för deras produkter blir mindre och mindre. Mer bolagsspecifikt.
2: Den globala ekonomin påverkar Apple och likadan bolag, även alla andra.
3: Sektorn i sig kan ha stora problem.

Dom som investerar efter "Hajp" och "mode" är amatörer, vilket varje gång är sent till festen. Dessa är vanliga Svenssons som inte kan tänka, dessa tror ju att även i fortsättningen kommer det komma ännu mera strålande försäljnings siffror. Och dom köper gärna dyrt och håller i aktierna ända ner till botten eller nära botten. Det kan ju "vända".

Men här måste man analysera om det är bolagsspecifikt eller om det gäller alla inom den IT som apple håller på med. "oro" i sig självt leder aldrig till en finanskris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 92_slayer:

Allt har sitt slut se på förra it bubblan tex

JO, men folk vill inte inse det. Det är klart som korvspad att Apple kommer falla och kommer att falla hårt, men folk tror ofta att tärningar har minne och att man kan leva på gamla meriter - alla vet att det inte är så, men ändå så upprepar sig historien gång på gång. Se på amerikansk bilindustri, de skyllde på allt möjligt, men det var samma gamla fel där också - man ansåg sig ha en RÄTT till marknadsandelar och i samma sekund som man fått den idén så är en mörk framtid spikad. Se bara på Nokia, amerikanska bilindustrin, Saab, Facit, Kodak, AMD och så vidare - marknaden förändras och är man då inte proaktiv så är det kört. Man är tvärtvåa och måste då istället vara reaktiv och den som är störst/stor är sällan tillräckligt snabbfotad för att hinna parera i tid och därmed man har köpt sig en enkelbiljett till avgrunden om man inte har en mycket skicklig ledning som lyckas hitta en utväg. Apple förlorar kunder och det enda de kan göra för att rädda en del av dem är att sänka sitt TB genom att erbjuda produkter med mer påkostade delar till lägre priser, men med det så minskar vinsten och minskar vinsten så minskar investerarnas intresse och där någonstans så börjar kursen rasa - egentligen borde det redan ske eftersom de har tvingats ha onödigt dyra komponenter i de kommande produkterna för att inte halka efter för mycket och troligen så måste de ändå justera ner priserna för att hålla emot Android tåget - så analysen är att lönsamhetspeeken redan är passerad och aktien dessutom är övervärderad och med en svag och villrådig ledning så finns det föga chans att man lyckas styra utvecklingen åt någon mer framgångsrik riktning.

Glöm inte att man alltid är högst innan man börjar falla och ju högre fall desto ondare gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Antar att du vill ha blankningsförbud, tobin skatter (valpskatt kallad här i Sverige i början av 80 talet om jag inte missminner mig)? Du vill pumpa in pengar i företag som SAAB för att rädda arbetare från att bli utan jobb? Du vill in och påverka priset på vete, Indien är väl det senaste exemplet på hur det kan gå i marknaden bara på ett par få timmar när man stannar exporten av bomull.

Du vill helt enkelt inte att marknaden ska ha sin "gång". Nu känner jag på mig att du kommer säga något liknande "tack vare avregleringar så har vi den krisen vi har idag". Då säger jag: Krisen hade inte varit så djup om man hade låtit banker osv gått omkull, vi vet fortfarande inte idag hur många av bankerna är "ok", vi är fortfarande i en kris. Och ett större fall kommer att komma. Vad som kommer att förlänga pinan är politikerna.

Den stora depressionen på 30 talet är ett tydligt exempel och vad hände efter det? Ett stort uppsving i ekonomin, i flera år, utan att politikerna blandade sig i. Men sen kom Rosevelt för amerikanarna....
Island kommer visa prov på detta. (Men här handlar det framförallt om att dom inte lånar pengar för att lösa problem, utan dom har fått börja om på nytt).

Dock vill jag poängtera en sak för dig så du inte börjar tro att jag är så blå att jag ser ut som en smurf.
Jag håller med dig när det gäller "samhällsnyttig" statlig kontroll. Men där hör inte finansmarknaden till. Utan samhällsnyttig är sjukvård, infrastruktur, kollektivtrafik och osv kan politikerna leka bäst satan dom vill om.

Men tack vare avregleringar så har vi den krisen vi har idag!

Skämt åsido. Jag tycker ekonomin ska användas som ett verktyg för att förbättra samhället (svårt att definiera vad som är ett bra samhälle, men det får väl folk rösta om). Jag ser inte ekonomin som ett väsen i sig och vill inte att den styrs av en "marknad" som påverkas av virriga, nervösa, risktagande-med-andras-pengar finansvalpar. Ekonomin idag bygger i mångt och mycket på luft där den som kan manipulera ekonomin bäst kan trolla fram pengar till sig själv, medan samhället får stå för notan.

Jag förstår inte varför du vill ha ett system som man inte kan kontrollera? Det finns väl inga andra sammanhang där något så stort och viktigt som påverkar allt och alla på vår jord ska stå UTANFÖR vår kontroll. Nej, jag tycker hela tänket är märkligt. Självklart kommer inte alla delar av ekonomin att gå att kontrolleras av alla alltid, men det borde vara eftersträvansvärt att man får vara med att påverka det som påverkar en själv.

Sen är inte dagens politiska system med EU i spetsen bra heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

JO, men folk vill inte inse det. Det är klart som korvspad att Apple kommer falla och kommer att falla hårt, men folk tror ofta att tärningar har minne och att man kan leva på gamla meriter - alla vet att det inte är så, men ändå så upprepar sig historien gång på gång. Se på amerikansk bilindustri, de skyllde på allt möjligt, men det var samma gamla fel där också - man ansåg sig ha en RÄTT till marknadsandelar och i samma sekund som man fått den idén så är en mörk framtid spikad. Se bara på Nokia, amerikanska bilindustrin, Saab, Facit, Kodak, AMD och så vidare - marknaden förändras och är man då inte proaktiv så är det kört. Man är tvärtvåa och måste då istället vara reaktiv och den som är störst/stor är sällan tillräckligt snabbfotad för att hinna parera i tid och därmed man har köpt sig en enkelbiljett till avgrunden om man inte har en mycket skicklig ledning som lyckas hitta en utväg. Apple förlorar kunder och det enda de kan göra för att rädda en del av dem är att sänka sitt TB genom att erbjuda produkter med mer påkostade delar till lägre priser, men med det så minskar vinsten och minskar vinsten så minskar investerarnas intresse och där någonstans så börjar kursen rasa - egentligen borde det redan ske eftersom de har tvingats ha onödigt dyra komponenter i de kommande produkterna för att inte halka efter för mycket och troligen så måste de ändå justera ner priserna för att hålla emot Android tåget - så analysen är att lönsamhetspeeken redan är passerad och aktien dessutom är övervärderad och med en svag och villrådig ledning så finns det föga chans att man lyckas styra utvecklingen åt någon mer framgångsrik riktning.

Glöm inte att man alltid är högst innan man börjar falla och ju högre fall desto ondare gör det

Förlorar Apple kunder? Den var intressant....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 92_slayer:

Allt har sitt slut se på förra it bubblan tex

Den gången var det ju dock väldigt mycket spekulation; apple har ju som sagt ändå till exempel ett ganska normalt p/e-tal. Och även om exponentiell värdeökning naturligtvis är osannolik i längden behöver det väl inte nödvändigtvis resultera i ett ras? Titta på microsoft till exempel:

De steg också mycket och snabbt i slutet av 90-talet (och rasade förvisso, som alla andra, några år senare) men stabiliserade sig sedan och har hållit ungefär samma kurs i tio år.

Edit: Såhär tror tydligen Morgan Stanley på ett års sikt:

Permalänk
Skrivet av Kadjoopplo:

Ursäkta mig, jag är fruktansvärt dålig att förklara saker för andra.

Varför inte kursinformationen syns är för att köp och sälj ordrar dras tillbaka när marknaden stänger av RBS och alla andra. Dessa är ju marketmakers. Grafen visar bara när ett avslut har skett mellan köpare och säljare. I minisen "MINISHRT APPLE L" har det inte skett något avslut idag. Inga säljare inga köpare. Därav ingen kursinformation. Detta sker även med vissa aktier som knappt har någon omsättning sen om orderdjupet förändras hela tiden spelar mindre roll. Det ända du kan göra är att gå in på RBS hemsida för att se hur Minisen har gått under dagen. Grafen målar bara när det har skett ett avslut mellan säljare och köpare.

Så länge du har hävstång så kommer urholknings effekten att uppstå. Men detta gäller inte ETF:er utan hävstång, dom kan man placera i utan urholknings effekten på lång sikt. Så länge man vet vad man ger sig in på så är BULL och BEAR ETF:er trevliga att handla i.

Vi är alla våran egna lyckas smide. Eller hur man nu säger. Jag har ett totalt annat upplägg än vad du har.

Max 6 procent av mitt portföljvärde varje månad får riskeras. Max 2% per enskild affär.

Om 2 affärer går bra och jag säljer dom så får jag göra 2 nya affärer. Förlorar jag i 2 affärer, får jag inte riskera mera den månaden. Utan får snällt vänta till nästa månad.

Defence defence, defence.

PS. Jag kollar på det tekniska, nästan aldrig på fundamenta, jag är en teknisk handlare som det heter. DS.

Ah ok då är tricket alltså att hålla koll på deras egna tracker :). Tyckte det va lite jobbigt att bara följa plotten på Avanza...

Ok kan tänka mig att det kan vara bra att sätta upp sitt eget regelverk om du kör på TA :). Går själv på en blandning av FA och magkänsla. Tycker det verkar mer utmanande att slå index om man bara tradar med TA. Satsar långsiktigt med hög risk på det mesta. Hade kanske behövt en stoploss, vägrar att realisera kraftiga förluster som har chans att vända på på lång sikt. Sitter på en väldigt volantil mid cap som ligger back 42% atm XD
men inga problem, den kan gå upp lika mycket på ett halvår om vi har tur med vädret och vissa ryska KGB-män

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Antar att du vill ha blankningsförbud, tobin skatter (valpskatt kallad här i Sverige i början av 80 talet om jag inte missminner mig)? Du vill pumpa in pengar i företag som SAAB för att rädda arbetare från att bli utan jobb? Du vill in och påverka priset på vete, Indien är väl det senaste exemplet på hur det kan gå i marknaden bara på ett par få timmar när man stannar exporten av bomull.

Du vill helt enkelt inte att marknaden ska ha sin "gång". Nu känner jag på mig att du kommer säga något liknande "tack vare avregleringar så har vi den krisen vi har idag". Då säger jag: Krisen hade inte varit så djup om man hade låtit banker osv gått omkull, vi vet fortfarande inte idag hur många av bankerna är "ok", vi är fortfarande i en kris. Och ett större fall kommer att komma. Vad som kommer att förlänga pinan är politikerna.

Den stora depressionen på 30 talet är ett tydligt exempel och vad hände efter det? Ett stort uppsving i ekonomin, i flera år, utan att politikerna blandade sig i. Men sen kom Rosevelt för amerikanarna....
Island kommer visa prov på detta. (Men här handlar det framförallt om att dom inte lånar pengar för att lösa problem, utan dom har fått börja om på nytt).

Dock vill jag poängtera en sak för dig så du inte börjar tro att jag är så blå att jag ser ut som en smurf.
Jag håller med dig när det gäller "samhällsnyttig" statlig kontroll. Men där hör inte finansmarknaden till. Utan samhällsnyttig är sjukvård, infrastruktur, kollektivtrafik och osv kan politikerna leka bäst satan dom vill om.

Jag håller med om att staten borde hålla sig utanför, men jag vill även sträcka det till att bankgarantin borde avskaffas, det skulle få kunderna att ställa högre krav på bankerna och på så vis förhoppningsvis tvinga bankerna till mer ansvarsfullt beteende med sina kunders pengar.

Sen borde inte staten putta in pengar i några företag alls, vare sig det är banker, bilindustri eller båtvarv.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk

Det är svårt att veta var man ska placera sina kronor som man tjänar, jag har spridit det jag tjänat i lite olika saker. För mig är det snarare viktigare att ekonomiskt säker snarare än tjäna så mycket som möjligt. Sparar i SEK, aktier i SEK, aktier i USD, guld och silver. Guld å silver är väldigt mycket beroende på hur det politiska spelet ser ut. Om världsekonomin skulle stabilisera sig och USA inte startar krig med Iran så skulle ädelmetallerna falla, startar de däremot krig med dem så skjuter de i höjden, tillsammans med olja och därefter annat.

Permalänk
Skrivet av Enity:

Jag håller med om att staten borde hålla sig utanför, men jag vill även sträcka det till att bankgarantin borde avskaffas, det skulle få kunderna att ställa högre krav på bankerna och på så vis förhoppningsvis tvinga bankerna till mer ansvarsfullt beteende med sina kunders pengar.

Sen borde inte staten putta in pengar i några företag alls, vare sig det är banker, bilindustri eller båtvarv.

Det vore mycket problematiskt om bankgarantin avskaffades. Den är till för att förhindra bank runs om spararna tappar förtroendet för banken. Tar alla sparare ut pengar samtidigt så kollapsar banken då en bank aldrig har fulla reserver då de lånar ut de sparade pengarna. Det var en av de stora orsakerna till depressionen på 30-talet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bank_run

Är du kritisk mot dagens finansiella system bör du snarare ställa krav på att bankerna måste ha större reserver. Det är iofs ganska fånigt då de svenska bankerna är bland de starkaste i Europa, möjligen med Swedbank som undantag.

Permalänk
Medlem

De som säger att vi får en "finanskris" om Apple-aktien kraschar vet inte vad de pratar om. Det finns många exempel på bolag med liknande marknadsvärden, vars aktiekurs rasat till bara en bråkdel av toppnoteringen. Cisco var nästan lika högt värderat som Apple är idag under toppen av IT-bubblan, men det i sig förstörde inte ekonomin så kraftigt. Apple utgör typ 4-5% av börsvärdet S&P 500. En totalkrasch i den aktien motsvarar alltså typ en normal månads fluktuation på börsen.

Med den logiken borde väl Finland vara i någon slags depression nu, med tanke på att Nokia har gått ner typ 90% eller nåt i den stilen. Den aktien stod för 70% av det samlade börsvärdet i Finland.

Håll er till fakta, och spekulera mindre i idéer som saknar vare sig teoretiskt eller empiriskt stöd...

Permalänk
Skrivet av Perkoff:

Håll er till fakta, och spekulera mindre i idéer som saknar vare sig teoretiskt eller empiriskt stöd...

Tja... det beror ju på om man är gambler eller inte!

Att välja att inte investera, dvs hålla allt i SEK är också att spekulera i en okänd framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Sen borde inte staten putta in pengar i några företag alls, vare sig det är banker, bilindustri eller båtvarv.

Nej för att det är ju bättre att ha en passiv stat som orsakar att vi blir beroende på utländsk produktion för att vi ska överleva, än att våra egna industrier ska klara sig och ha en starkare position på marknaden genemot andra nationer..
Se Grekland som ett fint exempel, de har inte längre en värdefull inhemsk produktion, och därför inget att handla med.
Låt Svenska företag och industrier krascha, och förr eller senare så blir det ett helvete för nationen när vi står där med tomma fickor och ingen export, likt Grekland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Tja... det beror ju på om man är gambler eller inte!

Att välja att inte investera, dvs hålla allt i SEK är också att spekulera i en okänd framtid.

Jag menade att man inte skulle komma med påståenden tagna från luften... typ, utläggningar om att ekonomin inte "tål" stora företag. Spekulera i investeringar, det får man såklart göra! Själv kör jag främst guld, men även några aktier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Det vore mycket problematiskt om bankgarantin avskaffades. Den är till för att förhindra bank runs om spararna tappar förtroendet för banken. Tar alla sparare ut pengar samtidigt så kollapsar banken då en bank aldrig har fulla reserver då de lånar ut de sparade pengarna. Det var en av de stora orsakerna till depressionen på 30-talet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bank_run

Är du kritisk mot dagens finansiella system bör du snarare ställa krav på att bankerna måste ha större reserver. Det är iofs ganska fånigt då de svenska bankerna är bland de starkaste i Europa, möjligen med Swedbank som undantag.

Snarare skulle det innebära att banker kunde erbjuda pengalagringstjänster för folk som inte vill att deras pengar ska lånas ut.
Likt ett parkeringsgarage, så lånar inte de ut din bil när den är parkerad där.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Skrivet av Enity:

Snarare skulle det innebära att banker kunde erbjuda pengalagringstjänster för folk som inte vill att deras pengar ska lånas ut.
Likt ett parkeringsgarage, så lånar inte de ut din bil när den är parkerad där.

Jovisst men om du inte får ränta på dina pengar så minskar dom i värde pga inflationen. Så du kommer alltså förlora pengar på att placera dom i ditt garage.

Denna medlemsägdabank kanske kan intressera dig:
http://www.jak.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Nej för att det är ju bättre att ha en passiv stat som orsakar att vi blir beroende på utländsk produktion för att vi ska överleva, än att våra egna industrier ska klara sig och ha en starkare position på marknaden genemot andra nationer..
Se Grekland som ett fint exempel, de har inte längre en värdefull inhemsk produktion, och därför inget att handla med.
Låt Svenska företag och industrier krascha, och förr eller senare så blir det ett helvete för nationen när vi står där med tomma fickor och ingen export, likt Grekland.

Ett vanligt motargument är annars att industripolitik tenderar att "throw good money after bad". Antag att vi har en uppsättning företag. Vissa går bra, vissa går mindre bra relativt sina utländska konkurrenter. Ska man då ge subventioner till de bolag som har lägst konkurrenskraft, så att de inte går under i den internationella konkurrensen? Jag är skeptisk. Dessa pengar kommer från andra källor, exempelvis de mest framgångsrika företagen. Det innebär (allt annat lika) att de mest konkurrenskraftiga näringarna får "släpa" de mindre lyckade exemplen, som får svårare att hävda sig i den internationella konkurrensen. Om man dränerar Scania på pengar för att hålla liv i Saab, så kanske det förstnämnda bolaget mister sin topp-position, o.s.v. Det finns en poäng i att "låta vinnarna köra sitt race". Tiden ändrar på mycket och exempelvis varvsindustrin och textilindustrin är omöjlig att få lönsamhet i om man har den i länder med höga löner.

Nej, det väsentliga är snarare att man (långsiktigt sett) har neutral eller positiv bytesbalans. Idag har Sverige kraftigt positiv bytesbalans, och därför är argumenten ganska svaga när vissa vill skydda de svagaste exportföretagen. Visst kan man räkna upp en massa anekdoter om att produktion flyttar utomlands, men på sista raden skriker det "exportmaskin!" om moder Svea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Intressant, trodde alltid bolag gav utdelning om de gick med vinst under ett år annars blir väl aktieägarna sura och säljer?
Ska dock inte uttala mig för mycket, kan nästan inget om aktier osv

Så länge Apple växer och deras aktie stiger i pris så kommer ingen person att klaga.

Skrivet av mcznarf:

Politiken påverkar ekonomin och vice versa. Dessutom så är det ju inte bra för ekonomin om en dyr aktie som Apples plötsligt rasar. Det lär skapa oro på börsen med en massa otrevliga följdeffekter.

Nu är ju dock inte Apple invalt i Dow Jones utan man valde Cisco istället 2009.

Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Wow känns verkligen som en bubbla på väg att spricka, ökning pg.a. hype i kombination med daytraders? Känns ju inte som hållbar utveckling i förlängningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan vara svårt att tro men Apple är idag undervärderat.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Jovisst men om du inte får ränta på dina pengar så minskar dom i värde pga inflationen. Så du kommer alltså förlora pengar på att placera dom i ditt garage.

Denna medlemsägdabank kanske kan intressera dig:
http://www.jak.se/

Det är ändå inte vettigt att ha pengar på banken för att tjäna något utan det ser jag mest som en form av säkerhet istället för att ha det i madrassen.
Ska man tjäna något så finns det betydligt mycket bättre former att göra det på än att stoppa in på något konto och få löjligt låg ränta.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

sheep gonna be sheep

Permalänk
Medlem

Tänk om Apple kunde sadla om och bygga ett par dussin rymdsonder för pengarna.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Utan Jobs borde inte detta hålla länge till.

Permalänk
Medlem

@Enity, Perkoff och fläsklägg: Har inte diskussionen urartat en aning?

Skrivet av haoko:

Utan Jobs borde inte detta hålla länge till.

För att? Tror du verkligen att av 60 000+ anställda att Jobs är den enda som visst hur man sålde eller utvecklade produkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av haoko:

Utan Jobs borde inte detta hålla länge till.

Tror du Jobs är den enda som kan få ut bra produkter? Jag tror det bara är början.
De har inte fått igång försäljningen i Asien ordentligt än tex.

Permalänk
Skrivet av Enity:

Det är ändå inte vettigt att ha pengar på banken för att tjäna något utan det ser jag mest som en form av säkerhet istället för att ha det i madrassen.
Ska man tjäna något så finns det betydligt mycket bättre former att göra det på än att stoppa in på något konto och få löjligt låg ränta.

Du kan inte ha både kakan och äta den. Alla investeringsformer ger någon form av förräntning och så gott som alla företag tar in lån från banker eller investerare.

Permalänk
Medlem

Det finns bara en väg för apple. Utför. De är nästa Nokia.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Den gången var det ju dock väldigt mycket spekulation; apple har ju som sagt ändå till exempel ett ganska normalt p/e-tal. Och även om exponentiell värdeökning naturligtvis är osannolik i längden behöver det väl inte nödvändigtvis resultera i ett ras? Titta på microsoft till exempel:
http://i.imgur.com/qUpaR.png

De steg också mycket och snabbt i slutet av 90-talet (och rasade förvisso, som alla andra, några år senare) men stabiliserade sig sedan och har hållit ungefär samma kurs i tio år.

Edit: Såhär tror tydligen Morgan Stanley på ett års sikt:
http://photos.appleinsider.com/morganstanley-120314-1.png

Ja jag är absolut ingen expert så mina åsikter ska du nog ta med en nypa salt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Tänk om Apple kunde sadla om och bygga ett par dussin rymdsonder för pengarna.

Till vilken nytta???

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Helt insane och känns något osunt. Men stort grattis till världens dyraste äpple.

"And he got me invested in some fruitcompany"

Det var det första jag tänkte på.
Skulle vara kul att veta hur mycket han äger om han fanns få riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Och även SoC:en är tillverkad av Samsung. Tur att vissa i dessa företag är vuxna och kan samarbeta istället för att sitta i sandlådan och kasta sand på varandra

Kul att du säger det, offentligt bråkar de hej vilt iaf och Apple älskar att stämma Samsung på konstiga grunder och samsung ger tillbaks.
Inte för att jag trodde att Samsung skulle porta Apple på något sätt för Apple är ju massor av $$$ för Samsung och tvärtom.

Permalänk
Skrivet av fläsklägg:

Ah ok då är tricket alltså att hålla koll på deras egna tracker :). Tyckte det va lite jobbigt att bara följa plotten på Avanza...

Ok kan tänka mig att det kan vara bra att sätta upp sitt eget regelverk om du kör på TA :). Går själv på en blandning av FA och magkänsla. Tycker det verkar mer utmanande att slå index om man bara tradar med TA. Satsar långsiktigt med hög risk på det mesta. Hade kanske behövt en stoploss, vägrar att realisera kraftiga förluster som har chans att vända på på lång sikt. Sitter på en väldigt volantil mid cap som ligger back 42% atm XD
men inga problem, den kan gå upp lika mycket på ett halvår om vi har tur med vädret och vissa ryska KGB-män

Därför jag oftast kör minisar. Att ha en manuell stopploss där du själv går ur affären tar extremt mycket på psyket, egot får en sådan törn att det blir jobbigt. Att ha en stoploss per automatik är mycket lättare för mig (där systemet går ut för mig). En nivå sätts, går det ner vid en viss kurs så går man automatiskt ur. Har räddat mig en del.

Framförallt är det viktigast att erkänna att man hade fel och bara gå vidare. Bara ett fåtal kan göra detta. Jag har blivit bättre på det dock.