Permalänk
Medlem

ATX-Nätagg i mATX-chassi?

Hej!

Skall nog beställa detta om allt passa (främst nätaggets storlek och styrka) http://www.inet.se/kundvagn/visa/1605095/stollalars

Jag undrar som rubriken lyder, kommer nätagget få plats? :S

Sedan står det på Moderkortet under fliken "grafikkort" i specsen, Radeon HD 6000-series - betyder det att jag inte kan köra med mitt Radeon HD 5770 i det?

Tack!

Visa signatur

Computerless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riiikard:

Hej!

Skall nog beställa detta om allt passa (främst nätaggets storlek och styrka) http://www.inet.se/kundvagn/visa/1605095/stollalars

Jag undrar som rubriken lyder, kommer nätagget få plats? :S

Sedan står det på Moderkortet under fliken "grafikkort" i specsen, Radeon HD 6000-series - betyder det att jag inte kan köra med mitt Radeon HD 5770 i det?

Tack!

Ja, det får plats.

Angående moderkortets specs syftar det på det inbyggda grafikkortet, har inget att göra med vilka grafikkort som passar.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel.

ATX betyder att du kan koppla "24/20" pin i moderkortet, inte storleken

Permalänk
Medlem

Där är ett integrerat grafikkort på moderkortet. Men det hindrar inte dig från att installera ett i PCI-express slotten.

EDIT: ATX är storleken. Vad jag vet finns det inga mATX-nätagg. det är inte så vanligt i alla fall, i de flesta chassi så är det matx moderkort + atx nätagg som gäller.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

en snabb googling på chassit, http://www.techpowerup.com/gallery/2835/__1.jpg man ser direkt att det går in ett atx agg där..

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klintan:

Rätta mig om jag har fel.

ATX betyder att du kan koppla "24/20" pin i moderkortet, inte storleken

Du har fel! ATX resp mATX är just en formfaktor på komponenter, har inget med strömkontakten att göra.

Skrivet av Riiikard:

Hej!

Skall nog beställa detta om allt passa (främst nätaggets storlek och styrka) http://www.inet.se/kundvagn/visa/1605095/stollalars

Jag undrar som rubriken lyder, kommer nätagget få plats? :S

Sedan står det på Moderkortet under fliken "grafikkort" i specsen, Radeon HD 6000-series - betyder det att jag inte kan köra med mitt Radeon HD 5770 i det?

Tack!

Allt passar. Att Inet skriver HD6000 på moderkortet är klantigt. Det är FM1-processorerna som kan ha inbyggd grafik. Din valda processor har inte grafik.
Du kan sätta vilken grafik som helst i PCIe-sockeln.
CX-serien från Corsair har inte fått något höjdarbetyg. Om V2 är bättre vågar jag inte svara på. Sök lite här på forumet. FSP 400W är annars ett säkert val.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Ja, det får plats.

Angående moderkortets specs syftar det på det inbyggda grafikkortet, har inget att göra med vilka grafikkort som passar.

Skrivet av Jojje_c1:

Där är ett integrerat grafikkort på moderkortet. Men det hindrar inte dig från att installera ett i PCI-express slotten.

EDIT: ATX är storleken. Vad jag vet finns det inga mATX-nätagg. det är inte så vanligt i alla fall, i de flesta chassi så är det matx moderkort + atx nätagg som gäller.

Det är ingen inbyggd grafik på moderkortet, däremot kan det finnas HD6000-grafik i sockel FM1-processorer. Klantigt skrivet av inet, och bara giltigt så länge FM1-processorerna inte uppdateras till HD7000-grafik

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Lägg på några hundra http://www.inet.se/produkt/6909625/fsp-650-80egn-650w-80-gold

Det mest prisvärda agget på svensk mark, hoppas bara du har en nätaggskabel till hands.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du har fel! ATX resp mATX är just en formfaktor på komponenter, har inget med strömkontakten att göra.

Du har rätt, ATX och mATX när det gäller chassit är formfaktorn på komponenter, men du kan nog förstå att folk blandar ihop saker, speciellt då strömstandarden som används heter just ATX12v och den stora kontakten heter faktiskt ATX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zypronix:

Du har rätt, ATX och mATX när det gäller chassit är formfaktorn på komponenter, men du kan nog förstå att folk blandar ihop saker, speciellt då strömstandarden som används heter just ATX12v och den stora kontakten heter faktiskt ATX.

Jag förstår inte hur du kan få det till att göra skillnad på mATX och ATX. Så gott som alla moderkort har ATX12V anslutning. Till och med strömsnåla Zacate som inte går över 30-40W, fastän den egentligen inte behövs.

Tex detta är inte ens ett mATX/ATX moderkort men har både ATX 24 Pin och ATX12V http://s3.pji.nu/product/right/800/822644.jpg

Citat:

ATX betyder att du kan koppla "24/20" pin i moderkortet, inte storleken

Med din analogi skulle det innebära att nämnda kort är ett ATX moderkort, då det har en 20/24 Pin ATX strömanslutning.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Jag förstår inte hur du kan få det till att göra skillnad på mATX och ATX. Så gott som alla moderkort har ATX12V anslutning. Till och med strömsnåla Zacate som inte går över 30-40W, fastän den egentligen inte behövs.

Jag gör ingen skillnad på mATX och ATX som du nog såg, utan påpekade att ATX används på fler ställen än formstandarden på moderkort och att det är förståligt att folk gör misstaget att ta fel.

Skrivet av Hardware guy:

Med din analogi skulle det innebära att nämnda kort är ett ATX moderkort, då det har en 20/24 Pin ATX strömanslutning.

Nej, verkligen inte, skrev bara att kontakten visst heter ATX och att han inte hade alla fel som du påpekade att han hade.

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

.....
CX-serien från Corsair har inte fått något höjdarbetyg. Om V2 är bättre vågar jag inte svara på. Sök lite här på forumet. FSP 400W är annars ett säkert val.

Tyvärr är det så att V2 av Corsairs CX-agg är sämre än förra generationen som jag har förstått det. Har ett V1 själv och jag måste säga att det är ett stabilt och bra agg som jag har i mitt m-ATX chassi. Han bör nog som du säger titta på FSPs alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag har ATX nätagg i mitt m-ATX chassi