Förlorar spelsug vid förlust?

Permalänk
Medlem

Förlorar spelsug vid förlust?

Hello SweC!

Jag har ett problem när det gäller Starcraft II och spelande generellt egentligen. När jag sätter mig in i ett spel så blir mitt enda mål att bli bra på spelet vilket gör att jag spelar endast för att bli bra. Detta resulterar i att jag inte längre tycker att spelet blir roligt att spela samt att jag tappar spelsuget helt när jag förlorar.
På senare tid så har jag tappat suget helt att spela ladders i SC II på grund av risken att förlora, men när jag möter vänner, eller bottar för den delen, så är det inga problem att förlora, då kan jag gå på en losing streak utan problem.

Kan även tillägga att jag känner mig sugen på SC II egentligen hela tiden när jag är borta från datorn, men så fort jag sätter mig vid datorn så kollar jag på någon stream eller gör något helt annat eftersom att suget helt har släppt. Går jag sedan ifrån datorn så känner jag mig sugen igen efter en 10-20 min.

Är det någon sorts ladder fear jag har kommit in i? Någon som har några tips på hur man ska tänka för att ta sig runt det?

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk

Tror det bara är något psykiskt, du får helt enkelt försöka övervinna dina tankar

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem

Det är riktigt jobbigt att förlora många games i rad på laddern. Men kör på och du kommer ha en lika lång winstreak snart igen!

Visa signatur

GPU: GTX 570. CPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz. Mobo: MSI P67A-C45 REV B3. Nätaggregat: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze. Ram: G.Skill 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz.
Tillbehör: T-bord: SteelSeries 6G v2 Gaming Keyboard. Skärm: Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS. Mus: Logitech G500. OS: Windows 7. Chassi: R3. Headset: SteelSeries Siberia V2 Orange. Min Youtubekanal: http://www.youtube.com/user/Woxocs?feature=mhee

Permalänk
Medlem

Tänk på att du endast kan lära dig och bli bättre genom att begå misstag som du sedan inte gör om.

Permalänk

Känner samma sak när jag lirar HoN och DotA, det är aldrig roligt att förlora men förr eller senare börjar man vinna igen, ingen vinner alla sina matcher.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det sitter i skallen. Hela idén med rankingen är ju att man ska få jämnt motstånd och förlora ungefär varannan match, när man väl har accepterat det blir det lättare!

EDIT:
För mig funkar det bra att köra temamatcher, typ "nu ska jag bli bra på spelmoment x". Då räknar jag undermedvetet med att förlora, dvs blir inte besviken/bortskrämd, och får bra träning på köpet!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Avstängd

Det här handlar bara om inställning. Lär dig skratta åt det. Jag har förlorat många gånger, massor! Men det betyder inte att man inte kan ha kul åt det. Jag har spelat i Diamond ett tag, och visst. Ibland går det bra, ibland går det dåligt. Men att bli arg och sur över något som ska vara och är kul är bara onödigt.

Har man inte roligt är det sjukt svårt att fortsätta spela och därmed blir bättre - kul känns som en förutsättning, iallafall för mig. Och om vägen till att vara riktig duktig är tråkig för att man förlorar borde man kanske fundera på att ägna sig åt ett annat spel. Kanske något som inte inriktar sig på tävling på samma sätt.

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ghoti:

Det sitter i skallen. Hela idén med rankingen är ju att man ska få jämnt motstånd och förlora ungefär varannan match, när man väl har accepterat det blir det lättare!

EDIT:
För mig funkar det bra att köra temamatcher, typ "nu ska jag bli bra på spelmoment x". Då räknar jag undermedvetet med att förlora, dvs blir inte besviken/bortskrämd, och får bra träning på köpet!

Haha, Day[9] hade ju något liknande förslag. Hans ideér brukar hjälpa mig på många sätt.

Starcraft 2 är alltid underbart i mina ögon dock, oavsett om jag vinner eller förlorar tio gånger på raken! <3

Visa signatur

System: Intel core i7 2700k @ 4,8 ghz | Corsair Hydro H80 | Radeon HD7970 | Asus Maximus Gen3 | Corsair Vengeance 16GB 1600mhz | Samsung 830 60Gb SSD x 3 | NZXT Phantom + alla extra fläktar | Tangentbord: Corsair K90 och Q-Pad Mk-85 | Hörlurar: Sennheiser 350PC, Sennheiser 360PC och Sennheiser 598HD

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem fast jag övervinner det på 2 sätt. 1. När jag förlorar går jag in i kön igen för när jag väl är inne vill jag lira! 2. Var alltid positiv, bli aldrig arg för att du förlorar mot något som du kan vinna emot eller något annat, var alltid positiv och då kommer du kunna köra ladder hur mycket du vill!

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Vi är alla olika och det där med tävling är något som kan sätta sig djupt i skallen. Se bara på folk med spelberoende. Suget efter att spela och vinna kan bli för stort.

Jag tror att det kanske kan hjälpa dig om de bestämmer dig klar och aktivt varför du vill spela spelet: är det för att vinna och bli bättre - då är tyvärr förluster något som alltid kommer att vara något riktigt otrevligt och negativt.
Spelar du för att bli bättre? Då är förlusterna något som inte är en förlust - det är ett steg till att lära och bli bättre.
Spelar du för att ha kul - då skall man undvika för mycket ladders och sådant som visar upp hur kass man kanske är jämfört med en stor tävlingsinriktad community. Spela med vännder och skratta gott och dina framgångar som motgångar.

I slutändan tror jag det viktigaste är att vara ärlig mot sig själv, även om du är tävlingsinriktad så måste man inse att man kan inte vara bäst på någonting utan att träna hårt. Men det kan också vara så att du vill känna att du har en chans, och då är det viktigt att lägga sig på en bra nivå.

Jag är själv lite lagom tävlingsinriktad och vill framför allt ha kul. I te.x BF3 så spelar jag hellre på servrar med folk som kanske inte är för duktiga men jag tycker inte det är kul när det blir obalans i lagen och det känns som om det ena laget vinner hela tiden - det blir liksom ingen match eller nerv i det hela.

Om du vill ha vidare tips för att komma till rätta med tävlingsinstinkterna skulle jag rekkomendera dig att läsa litteretur från våra kända sportprofiler. Det finns en mängd olika böcker så välj något från någon du gillar och läs för att få mer tips.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Oj! Jag är exakt likadan när det gäller spel som du! När det går så långt att jag sitter å svär konstant eller tror att jag är under nån förbannelse så slutar jag spela i kanske nån vecka eller två. Sen kollar jag på videor eller på kompisar hur dem spelar för att få upp flytet igen och då brukar det genast gå mycket bättre.

Du ser det nog som en belöning när du vinner vilket ger bättre självförtroende vilket då blir tvärtom när du förlorar. Jag tycker att du antingen slutar spela ett tag/spelar något annat spel som du också är bra på för att tänka på ngt annat eller vinna och ge dig själv en belöning på sådant vis. Eller så kan du prova spela på ett helt nytt sätt/imitera någon annan.

Håller också med ovanstående talare.

Permalänk
Medlem

Haha, lirade Skyrim för typ 1 vecka sedan och fick ett smått raserianfall på det, alt+f4 dirr... typ 3 min senare va jag tillbaka och körde igen xD

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Du kanske ska försöka "hacka upp" ditt stora mål i mindre bitar tex, klättra ett visst antal placeringar per vecka, lära dig micra/macro på ett speciellt sätt, pumpa ut en zealot innan någon viss tidpunkt, bli bättre på endgame - ja vad som helst!

Så blir man bäst!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Se det som en fördel om du tappar spelsug, kanske får mer gjort i livet än att spela Inget illa menat, bara förnuftigt talan från mina föräldrar. xD

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av ieex:

Hello SweC!

Jag har ett problem när det gäller Starcraft II och spelande generellt egentligen. När jag sätter mig in i ett spel så blir mitt enda mål att bli bra på spelet vilket gör att jag spelar endast för att bli bra. Detta resulterar i att jag inte längre tycker att spelet blir roligt att spela samt att jag tappar spelsuget helt när jag förlorar.
På senare tid så har jag tappat suget helt att spela ladders i SC II på grund av risken att förlora, men när jag möter vänner, eller bottar för den delen, så är det inga problem att förlora, då kan jag gå på en losing streak utan problem.

Kan även tillägga att jag känner mig sugen på SC II egentligen hela tiden när jag är borta från datorn, men så fort jag sätter mig vid datorn så kollar jag på någon stream eller gör något helt annat eftersom att suget helt har släppt. Går jag sedan ifrån datorn så känner jag mig sugen igen efter en 10-20 min.

Är det någon sorts ladder fear jag har kommit in i? Någon som har några tips på hur man ska tänka för att ta sig runt det?

Sikte inte på att bli bäst, sikta bara på att bli bättre än du va igår

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, ska tänka på alla punkter som ni har nämnt och främst ska jag försöka att ändra min syn, att förstå att allt inte är om att vinna. Men ja, får testa att fortsätta spela fast än att suget har släppt och att sätta upp mindre mål hela tiden!

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Testa att ge upp så fort du gjort något stort misstag i ett game, och fokusera på att sedan undvika det misstaget i nästa. Då blir det som att du ger upp när du är missnöjd på dig själv, inte för att motståndaren fått dig att GG:a efter en lång och plågosam nedförsbacke.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Tänk bara på denna video när du torskar så är det lungt

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Testa att ge upp så fort du gjort något stort misstag i ett game, och fokusera på att sedan undvika det misstaget i nästa. Då blir det som att du ger upp när du är missnöjd på dig själv, inte för att motståndaren fått dig att GG:a efter en lång och plågosam nedförsbacke.

Intressant, är det dock inte bättre att försöka att hitta den bästa utvägen när man har gjort ett misstag? Eller att bara byta taktik om misstaget var för stort för att ens planerade taktik skulle fungera?

Skrivet av dempa88:

http://www.youtube.com/watch?v=XnQ-5uFuDtc&feature=g-pop&cont...

Tänk bara på denna video när du torskar så är det lungt

Hahahaha, ska bli!

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Jag personligen förlorar spelsuget så fort jag ser att jag ska möta en Protoss.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk

Bästa tipset är att blanda 1v1 med teamgames och att kolla streams/matcher, så att du inte tappar intresset

EDIT: Förtydligande:

Mitt intresse för sc2 höll mycket längre när jag blandade 1v1 med att spela med polare/spela lite custom games då och då och kanske inte lägga mer än typ 50% av tiden på 1v1-games, mycket bättre än att bara nöta 1v1 då det tar löjligt lång tid att bli bra på sc2.

Den allra största anledningen till att folk inte blir särskilt bra på sc2 är för att de tröttnar, inte för att de lägger för lite tid på det. Du måste ha spelat sc2 i iallafall några månader för att ens veta någonting om spelet överhuvudtaget, så ditt mål borde inte vara "SKA NÖTA SÅ MYCKET JAG KAN OCH BLI PRO FORT" utan din utmaning ska snarare vara "Hur håller jag intresset uppe dessa 3 månader?", och sedan fortsätter du på den vägen. Det är kanske 0,1% av spelarna som är OK med att nöta 1v1 hela dagarna, resten tröttnar och tappar intresset om de inte blandar upp det lite. Mycket bättre att spela för lite 1v1 och hålla intresset uppe än att spela för mycket 1v1 och hela tiden riskera att tröttna.

Så glöm inte spela teamgames och kolla streams/turneringar, läsa om kul grejer på teamliquid osv osv, då du kommer behöva lång tid för att bli duktig på spelet överhuvudtaget, game sense är inget man skaffar sig över några nätter direkt

Permalänk
Medlem

Haha, du är inte den ända! Körde Forza 4 som exempel igår... Hade en drift på 24k såå tänkte "let's go for it" och försökte hålla ut driften lite längre... Och jo sen några sekunder senare rörde jag en vägg, och där var den driften borta... Stängde ner Xboxen på direkten och gick till PCn istället xD

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Bästa tipset är att blanda 1v1 med teamgames och att kolla streams/matcher, så att du inte tappar intresset

EDIT: Förtydligande:

Mitt intresse för sc2 höll mycket längre när jag blandade 1v1 med att spela med polare/spela lite custom games då och då och kanske inte lägga mer än typ 50% av tiden på 1v1-games, mycket bättre än att bara nöta 1v1 då det tar löjligt lång tid att bli bra på sc2.

Den allra största anledningen till att folk inte blir särskilt bra på sc2 är för att de tröttnar, inte för att de lägger för lite tid på det. Du måste ha spelat sc2 i iallafall några månader för att ens veta någonting om spelet överhuvudtaget, så ditt mål borde inte vara "SKA NÖTA SÅ MYCKET JAG KAN OCH BLI PRO FORT" utan din utmaning ska snarare vara "Hur håller jag intresset uppe dessa 3 månader?", och sedan fortsätter du på den vägen. Det är kanske 0,1% av spelarna som är OK med att nöta 1v1 hela dagarna, resten tröttnar och tappar intresset om de inte blandar upp det lite. Mycket bättre att spela för lite 1v1 och hålla intresset uppe än att spela för mycket 1v1 och hela tiden riskera att tröttna.

Så glöm inte spela teamgames och kolla streams/turneringar, läsa om kul grejer på teamliquid osv osv, då du kommer behöva lång tid för att bli duktig på spelet överhuvudtaget, game sense är inget man skaffar sig över några nätter direkt

Intressant, jag kollar redan mycket streams och det känns som att jag tittar mest och spelar mindre. Sen har jag en kompis som jag brukar köra 1v1 med, ska höra med honom om han vill köra lite 2v2. Det finns även ett litet community som jag är med i där man varannan vecka kör "King of the Hill", som de kallar det. Det går nämligen ut på att samla lite folk, två av dem kör 1v1 medan resten tittar på, nästa match möter vinnaren en ny person ovs.
Detta tycker jag är riktigt bra då man kan variera mellan att spela och titta och diskutera med resten av tittarna.

Skrivet av frozrr:

Haha, du är inte den ända! Körde Forza 4 som exempel igår... Hade en drift på 24k såå tänkte "let's go for it" och försökte hålla ut driften lite längre... Och jo sen några sekunder senare rörde jag en vägg, och där var den driften borta... Stängde ner Xboxen på direkten och gick till PCn istället xD

I know the feeling, Need for Speed Underground 2...

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Skrivet av ieex:

Intressant, jag kollar redan mycket streams och det känns som att jag tittar mest och spelar mindre. Sen har jag en kompis som jag brukar köra 1v1 med, ska höra med honom om han vill köra lite 2v2. Det finns även ett litet community som jag är med i där man varannan vecka kör "King of the Hill", som de kallar det. Det går nämligen ut på att samla lite folk, två av dem kör 1v1 medan resten tittar på, nästa match möter vinnaren en ny person ovs.
Detta tycker jag är riktigt bra då man kan variera mellan att spela och titta och diskutera med resten av tittarna. :)D

Ah sånt är absolut underbart. Något annat du kan göra är att gå med i sweclockers-kanalen på bnet, "sweclockers" heter den och är fylld med sweclockare (flera duktiga spelare hänger där), roligt att prata med folk och kanske spela med dem också, en del folk som spelar tillsammans där, då kan du observa/spela!

Permalänk
Medlem

Om förlusten var tung. Se det som en utmaning att hitta var du gjorde fel. Kolla replayen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Hmm känner precis samma sak! Fast om LoL. Fast där är det så att det är helt random folk som blir ditt lag och ibland hamnar man med folk som man kan tro inte spela en match.. och har haft rejäl otur ett tag att jag förlorade 9matcher irad! Men är väll så ibland att det går dåligt, ibland bra. Tex nu på sistone har jag kanske vunnit 15 av 20 senaste matcherna Och känner precis som dig när det går dåligt "nu ska jag aldrig mer spela" men så sitter man där veckan efter igen. Thats life liksom

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Ah sånt är absolut underbart. Något annat du kan göra är att gå med i sweclockers-kanalen på bnet, "sweclockers" heter den och är fylld med sweclockare (flera duktiga spelare hänger där), roligt att prata med folk och kanske spela med dem också, en del folk som spelar tillsammans där, då kan du observa/spela!

Det ska jag absolut göra, tack för tipset!

Skrivet av Igelkott:

Om förlusten var tung. Se det som en utmaning att hitta var du gjorde fel. Kolla replayen.

Mjo, brukar ofta se på min replay att macron faller ibland, så just nu har det som primärmål, att oberoende på vad som händer så ska det produceras units konstant.

Skrivet av Kevlarheart:

Hmm känner precis samma sak! Fast om LoL. Fast där är det så att det är helt random folk som blir ditt lag och ibland hamnar man med folk som man kan tro inte spela en match.. och har haft rejäl otur ett tag att jag förlorade 9matcher irad! Men är väll så ibland att det går dåligt, ibland bra. Tex nu på sistone har jag kanske vunnit 15 av 20 senaste matcherna Och känner precis som dig när det går dåligt "nu ska jag aldrig mer spela" men så sitter man där veckan efter igen. Thats life liksom

Jo, sen i 90% av förlusterna så finns det en kille som tror att han är så offantligt skillad och det är bara hans lag som gör fel, inte han. Man kan ju undra varför han då kör i samma bracket som resten av laget.

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Blir som mest förbannad när jag lirar LoL och gör bort mig totalt, men mindre arg när laget klantar sig. När jag kör sc2 hänger ju allt på mig (1v1) och då blir jag lätt förbannad.

Något man älskar i LoL är ju om man gör bort sig och sedan får det konstaterat av resten av laget. Eller någon i laget är värdelös men flamar andra hela tiden.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av ieex:

Intressant, är det dock inte bättre att försöka att hitta den bästa utvägen när man har gjort ett misstag? Eller att bara byta taktik om misstaget var för stort för att ens planerade taktik skulle fungera?

Fördelen med att ge upp och börja om är att du kommer få in en bättre start-rutin. De första ~10 minutrarna brukar vara den vitala delen där små saker får stor betydelse. T.ex. kommer du bli bra på att inte missa att bygga workers, du kommer lära dig olika öppningar motståndaren kör och hur du bäst kontrar dessa.

Blir du bra på att läsa av motståndaren och lär dig hur du kontrar så kommer matcherna sällan gå längre än ~15 minuter.

Sedan är det ju bra att lära sig mid- och late game bra också, men har man en bra start ökar ju chansen att det är man själv som har överhanden och då blir det ju roligare :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Känner samma sak, därför jag inte spelat spelet på sjukt länge! Ska börja nu igen!

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >