Apple säljer tre miljoner Ipad första helgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Hype och etablering är de magiska ingredienserna.

Eller så har de bra produkter som folk vill ha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Skärmen....
Jag tror inte folk förstår vilken stor skillnad det gör

Jag har väntat med att köpa en ipad tills den fick "retina" skärm. Vilket den har nu. Ut och köpa en på fredag

Fudzilla skriver att Apple haft problem med 'piss-gula' skärmar. Mycket av det som skrivs på Fudzilla är rena dyngan, men man kanske ska vara beredd på att få byta den några gånger för att få en skärm där vitt är vitt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Jag är inte förvånad, men mitt obehag till apple är ganska lätt att förklara. Deras produkter är inte unika alls, dock är designen och interfacet väldigt attraktivt. Som teknik intresserad och updaterad stör man sig otroligt på när apple går ut med pressmedelande och skryter om gammal teknik som om det vore något revolutionerande och nytt. Jag mäter inte produkter efter deras design och användarvänlighet så mycket som jag värdesätter pris, funktionalitet och tekniken på insidan.

Men mitt största problem med apple är deras instängda attityd, att man måste köpa fler apple produkter för att kompletera deras låsta produkter så som itunes tex. Nästan lika störande är deras ocker priser, att dom kan ta flera tusenlappar mer för några ynka Gb minne är för mig obegripligt, att man kan blåsa folk så lätt och samtidigt behålla nöjda kunder förstår jag mig inte på.

Men det är lite så jag ser på apple, majoriteten är ganska "teknik dumma" och därför är en produkt som apple väldigt tilltalande eftersom deras fokus ligger på användarvänlighet, design och viss funktionalitet men till ett mycket högt pris!

Klart jag kan ge apple cred också, appar i smartphones är verkligen en game changer och något man får tacka iphone för.

Ocker priser?

Asus Eee Pad Transformer Prime 32GB - ca 6000kr
Ipad 3 32 gb - ca 5300 kr

O ja verkligen ockerpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Jag är inte förvånad, men mitt obehag till apple är ganska lätt att förklara. Deras produkter är inte unika alls, dock är designen och interfacet väldigt attraktivt. Som teknik intresserad och updaterad stör man sig otroligt på när apple går ut med pressmedelande och skryter om gammal teknik som om det vore något revolutionerande och nytt. Jag mäter inte produkter efter deras design och användarvänlighet så mycket som jag värdesätter pris, funktionalitet och tekniken på insidan.

Men mitt största problem med apple är deras instängda attityd, att man måste köpa fler apple produkter för att kompletera deras låsta produkter så som itunes tex. Nästan lika störande är deras ocker priser, att dom kan ta flera tusenlappar mer för några ynka Gb minne är för mig obegripligt, att man kan blåsa folk så lätt och samtidigt behålla nöjda kunder förstår jag mig inte på.

Men det är lite så jag ser på apple, majoriteten är ganska "teknik dumma" och därför är en produkt som apple väldigt tilltalande eftersom deras fokus ligger på användarvänlighet, design och viss funktionalitet men till ett mycket högt pris!

Klart jag kan ge apple cred också, appar i smartphones är verkligen en game changer och något man får tacka iphone för.

Jag håller med till 100 % !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Ocker priser?

Asus Eee Pad Transformer Prime 32GB - ca 6000kr
Ipad 3 32 gb - ca 5300 kr

O ja verkligen ockerpriser.

Ipad har inte tangentbords-dockningstation.. Ipad har inte Tegra 3 !

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför folk sitter och säger "jag förstår inte varför det inte säljer"

Det är klart att det säljer. Folk säger att den inte är prisvärd för att det är så dålig hårdvara i den, men om man kollar över hur den presterar så är det faktiskt helt okej saker i den. Sen är den inte så dyr heller.

Visst om man inte vill ha en padda, men tycker att det är förjävla synd att folk ska konstant försöka krossa Apples produkter, vare sig de faktiskt säljer bra eller inte.

Ontopic nu så är jag riktigt glad att Apple säljer bra och är riktigt taggad på att sitta och leka i iPhoto i den upplösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Man upphör aldrig att förvånas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante9306:

Ipad har inte tangentbords-dockningstation.. Ipad har inte Tegra 3 !

tangentbord till ipad kan man köpa för ca 500kr

tegra 3?

ja det är verkligen awesome
Och prime har 1280x800 upplösning medans ipad 3 har 2048x1536

Permalänk

Då man hört innan att även ipad 4 släpps under samma år så känns det omotiverat för min del att införskaffa 3:an. För att inte tala om googles alternativ som jag föredrar framför allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Eller så har de bra produkter som folk vill ha...

Säg vad du vill men du vet som alla andra att näst intill alla Apple produkter är likvärdiga eller mindervärdig mot andra produkter rent tekniskt sätt. Visst de har snygg design och ett helt ok os. Dock så tycker jag det finns minst lika bra mobila os idag som osx. Etablering är guld värt och eftersom apple var på framkant med design och ett lite bättre användargränssnitt (när de började sin gigantiska succee) så fick de ett försprång. Därför är de störst, det handlar inte ett dyft om att de har bättre produkter, tror ni det så lurar ni bara er själva.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Jag är inte förvånad, men mitt obehag till apple är ganska lätt att förklara. Deras produkter är inte unika alls, dock är designen och interfacet väldigt attraktivt. Som teknik intresserad och updaterad stör man sig otroligt på när apple går ut med pressmedelande och skryter om gammal teknik som om det vore något revolutionerande och nytt. Jag mäter inte produkter efter deras design och användarvänlighet så mycket som jag värdesätter pris, funktionalitet och tekniken på insidan.

Men mitt största problem med apple är deras instängda attityd, att man måste köpa fler apple produkter för att kompletera deras låsta produkter så som itunes tex. Nästan lika störande är deras ocker priser, att dom kan ta flera tusenlappar mer för några ynka Gb minne är för mig obegripligt, att man kan blåsa folk så lätt och samtidigt behålla nöjda kunder förstår jag mig inte på.

Men det är lite så jag ser på apple, majoriteten är ganska "teknik dumma" och därför är en produkt som apple väldigt tilltalande eftersom deras fokus ligger på användarvänlighet, design och viss funktionalitet men till ett mycket högt pris!

Klart jag kan ge apple cred också, appar i smartphones är verkligen en game changer och något man får tacka iphone för.

Jag skaffade mig en google nexus häromdagen. Man förstår snabbt när man byter från ios till en android hur apple har lyckats ta sig dit de är. De har ingen konkurent som lyckas paketera en helhetslösning lika bra som de. Än i alla fall.
Däremot irriterar man sig på att man låser sig när man skaffar en apple produkt, fast det kanske är det som krävs för att man ska kunna bli bäst på sin produkt.

Trots att jag gillar min Nexus så stör jag mig på en massa småsaker som är helt ologiska, smarta funktioner som fanns i ios kanske inte finns till android. Om jag idag skulle skaffa en ny surfplatta skulle det luta mot en ipad eftersom android inte nått riktigt lika långt än. Den är helt enkelt mycket bekvämare och ger en "stabilare" helhetsintryck. Att sen tekniken är gammal spelar ingen roll, den är i alla fall mogen jämfört med konkurenterna.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Apple kommer att revolutionerna TV-apparaterna också. Wait and you will see

Jag tror de tar HTPC mainstream och sen tar äran för att uppfinna konceptet. Dröjer nog inte många år innan bl.a. xbmc får skit för att ha härmat apple.

Imponerande att de säljer så mycket men vad jag förstått så är det förtjänat med denna platta. Om nu bara samsung kunde få ut en likvärdig platta men med OLED skärm i samma upplösning(eller någon vanligare) istället.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

tangentbord till ipad kan man köpa för ca 500kr

tegra 3?

http://blog.laptopmag.com/wpress/wp-content/uploads/2012/03/G...

ja det är verkligen awesome
Och prime har 1280x800 upplösning medans ipad 3 har 2048x1536

Finns en till bild, antagligen den du klippt ut som visar motsatsen, dock i ett annat test. De är helt enkelt bra på olika saker.

Antingen vill du röra om bland alla upprörda apple-hatare eller bland sektmedlemmarna, eller så är du helt enkelt inte smartare än du visat i tråden. Oavsett vilket...

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Säg vad du vill men du vet som alla andra att näst intill alla Apple produkter är likvärdiga eller mindervärdig mot andra produkter rent tekniskt sätt. Visst de har snygg design och ett helt ok os. Dock så tycker jag det finns minst lika bra mobila os idag som osx. Etablering är guld värt och eftersom apple var på framkant med design och ett lite bättre användargränssnitt (när de började sin gigantiska succee) så fick de ett försprång. Därför är de störst, det handlar inte ett dyft om att de har bättre produkter, tror ni det så lurar ni bara er själva.

Varför pratar du om OS X och mobila OS i samma mening? OS X är ett fullfjädrat OS precis som Windows, Unix, Linux etc. iOS däremot är ett mobilt OS som används i iPhone, iPod, iPad m.fl. enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Finns en till bild, antagligen den du klippt ut som visar motsatsen, dock i ett annat test. De är helt enkelt bra på olika saker.

Antingen vill du röra om bland alla upprörda apple-hatare eller bland sektmedlemmarna, eller så är du helt enkelt inte smartare än du visat i tråden. Oavsett vilket...

Istället för att skriva att det finns en bild till, så hade det varit bättre om du hade kunnat länka till den bilden så att man själv hade kunnat se med egna ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Jag tror de tar HTPC mainstream och sen tar äran för att uppfinna konceptet. Dröjer nog inte många år innan bl.a. xbmc får skit för att ha härmat apple.

Imponerande att de säljer så mycket men vad jag förstått så är det förtjänat med denna platta. Om nu bara samsung kunde få ut en likvärdig platta men med OLED skärm i samma upplösning(eller någon vanligare) istället.

haha jo kanske det, fast jag tror Ubuntu tv kommer att slå sig in hårt på marknaden där. Om det inte blir som linux och netbooks först är det väldigt populärt och billigt, sen kommer microsoft och mutar netbook tillverkarna och Linux dör ut på netbooks. Kort därefter dör netbooks ut för att windows går så segt på dem och dom blev dubbelt så dyra.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

Då man hört innan att även ipad 4 släpps under samma år så känns det omotiverat för min del att införskaffa 3:an. För att inte tala om googles alternativ som jag föredrar framför allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Bullshit

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

Tycker plattorna är överskattade...

Folk har olika behov

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dealerovski:

Jag är inte förvånad, men mitt obehag till apple är ganska lätt att förklara. Deras produkter är inte unika alls, dock är designen och interfacet väldigt attraktivt. Som teknik intresserad och updaterad stör man sig otroligt på när apple går ut med pressmedelande och skryter om gammal teknik som om det vore något revolutionerande och nytt. Jag mäter inte produkter efter deras design och användarvänlighet så mycket som jag värdesätter pris, funktionalitet och tekniken på insidan.

Men mitt största problem med apple är deras instängda attityd, att man måste köpa fler apple produkter för att kompletera deras låsta produkter så som itunes tex. Nästan lika störande är deras ocker priser, att dom kan ta flera tusenlappar mer för några ynka Gb minne är för mig obegripligt, att man kan blåsa folk så lätt och samtidigt behålla nöjda kunder förstår jag mig inte på.

Men det är lite så jag ser på apple, majoriteten är ganska "teknik dumma" och därför är en produkt som apple väldigt tilltalande eftersom deras fokus ligger på användarvänlighet, design och viss funktionalitet men till ett mycket högt pris!

Klart jag kan ge apple cred också, appar i smartphones är verkligen en game changer och något man får tacka iphone för.

Det är just förmågan att sätta ihop teknik och paketera till en funktionell produkt som är Apples styrka. Apple har varit först med väldigt många saker till konsumentvänliga pricer.

Vilket företag företag är enligt dig mer revolutionerande med ny teknik? Vilket företag har mer unika produkter?

Permalänk
Medlem

Grattis till gratisreklamen Apple! Väl jobbat att se till att ni har ett stort lager och säljer massor första helgen och sen gör ett utskick med hur mycket ni sålde och får media att gratis rapportera om era planerade framgångar och på så sätt bygger erat varumärke ännu mer.

Hade det varit nått i nyhetsvärde så hade det givetvis varit att ni inte hade slagit ett nytt rekord.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Finns en till bild, antagligen den du klippt ut som visar motsatsen, dock i ett annat test. De är helt enkelt bra på olika saker.

Antingen vill du röra om bland alla upprörda apple-hatare eller bland sektmedlemmarna, eller så är du helt enkelt inte smartare än du visat i tråden. Oavsett vilket...

Du menar den den andra bilden där dom mäter processorn

en 4 core proc som nästan ingen app eller mobilos använder idag?
Dom flesta apps använder 1 core högst 2.

Apple gjorde rätt och satsa på grafiken istället då många spel har nytta av det. 2 cores proc räcker idag för den mobila plattformen

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag skaffade mig en google nexus häromdagen. Man förstår snabbt när man byter från ios till en android hur apple har lyckats ta sig dit de är. De har ingen konkurent som lyckas paketera en helhetslösning lika bra som de. Än i alla fall.
Däremot irriterar man sig på att man låser sig när man skaffar en apple produkt, fast det kanske är det som krävs för att man ska kunna bli bäst på sin produkt.

Trots att jag gillar min Nexus så stör jag mig på en massa småsaker som är helt ologiska, smarta funktioner som fanns i ios kanske inte finns till android. Om jag idag skulle skaffa en ny surfplatta skulle det luta mot en ipad eftersom android inte nått riktigt lika långt än. Den är helt enkelt mycket bekvämare och ger en "stabilare" helhetsintryck. Att sen tekniken är gammal spelar ingen roll, den är i alla fall mogen jämfört med konkurenterna.

Pang på rödbetan. Bra svar. Att få svar från någon som har en produkt och ändå inte är fanboy, älskar det. Ärliga svar är alltid bäst, även om det säger emot vad ens produkt är. Personligen har jag ingen surf-platta men jag har en iphone 4s och min flickvän har en HTC Desire Z och jag vill inte kalla mig fanboy men det flyter ju ganska mycket finare på en iphone (även på min förra, 3GS) och det tycker även min flickvän att det gör.
Sen har jag iofs inte testat google's motsvarande men det känns ändå som om apple borde veta mer vad de gör än google.. Trots allt så startade Apple som datorföretag för väldigt många år sedan medan google... Startade som sökmotor på en websida som nu verkar vilja ta över allt.. I alla kategorier.. Känns inte som lika bra kvalité.

Visst Apple har sina sjukt mörka sidor, så som där alla produkter faktiskt blir till, arbetarna får sjukt illa betalt och har knappt sett en komplett produkt själva (enligt den rapporten och nyheten som gick för några veckor sen). DVS tjänar dom lika illa som dom som bygger Fake-iphones och ipads som kan köpas för några hundringar.

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

snyggt jobbat apple!
Dock är jag inte mycket för apple i sig...
Jag håller mig mest till android och linux.

Men alla har olika behov, en del vill "modda" och en del inte, och apple är väll mest till för att folk ska få grejor som alla funkar från början.
Och allt Fanboy snack är ju nästan bara löjligt, ni får ha eran åsikt... men ni får lära er att folk har olika behov.

Men snyggt jobbat iallfall:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

4400 för mobil mini-dator som ej går att uppgradera?
Pek å klicka åldern kommer vissa aldrig över tydligen :?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Varför pratar du om OS X och mobila OS i samma mening? OS X är ett fullfjädrat OS precis som Windows, Unix, Linux etc. iOS däremot är ett mobilt OS som används i iPhone, iPod, iPad m.fl. enheter.

Ja, menade ju givetvis ios, har inte så stor koll när det kmr till just namnen.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spawnbadboy:

Eller så har de bra produkter som folk vill ha...

Sant. De är så fördummade att det passar även för mest korkade personer i samhället plus att de har lyckats genom PR att få folk att tro att de säljer bra grejer och att det är cool att ha det...

Idiot ipod hörlurar som alla har... Sämre ljud får man leta efter men alla använder de stolt för att visa att de har apple produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Sant. De är så fördummade att det passar även för mest korkade personer i samhället plus att de har lyckats genom PR att få folk att tro att de säljer bra grejer och att det är cool att ha det...

Idiot ipod hörlurar som alla har... Sämre ljud får man leta efter men alla använder de stolt för att visa att de har apple produkt.

Hela grunden för interaktionsdesign är att skapa produkter som är lätta för människor att ta sig till. Det är Google och dess partnertillverkare som inte kan marknadsföra sina produkter som du beklaga dig över och inte Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGiant:

Jo och 2an finns för 3333kr på elgiganten.... men jag hoppas på ytterligare prisfall fast det kanske inte inträffar... 2995 vore önskvärt
Då skulle jag kunnat änka mig bli mac användare igen... senast jag satt vid en mac var nog vid "fågelholkens tid" haha

Apple har mer eller mindre konstanta priser på sina produkter, fram till nästa produktsläpp.

Permalänk
Medlem

varför man väljer apple (och iPad3)

det blir så mycket gnäll i dessa trådar så jag tänkte faktiskt ta 5 minuter och förklara varför man som användare köper apple produkter.

Min bakgrund: 30+ bast har endast jobbat inom IT hela mitt liv bland annat som Unix/Linux Admin, vmware och storage admin (NAS/SAN) och lite konsulttjänster i 8 år nu.

Förr köpte jag också PC burkar och byggde, mecka och tyckte det var kul. Men en vacker dag när man blir äldre så kommer en tidspunkt då man har begränsad tid med allting i sin vardag. (spel, barn, fru, jobb, hobbies osv..) måste dela på 24 timmar per dygn tillsammans med lite sömn.

2 år sedan gick jag helt över till macbook pro, 27" imac och iphone, ipad och apple TV hemma (+ samma för frugan).

varför? för oss med stressade familjeliv och jobb så är det väldigt behagligt med en dator och telefon som fungerar som den ska från början, man måste inte "lära" sig en massa skit i onödan. (installerade om win7 på en fujitsu arbetslaptop och fick söka drivrutiner och skit i över 2 timmar). Så nu kör jag bara apple på jobbet också.

att det är instängt gör inte mig ett skit, då jag gladeligen betalar för mina apps och tjänster och tillbaka får jag ett stabilt, välfungerande system som är en glädje att köra.

jag vill inte bränna en enda sekund på att mecka med drivrutiner eller konfigurationer eller annat skit, jag är mest ute efter att "it just works". Vilket alla apple produkter enligt mig gör.

Specs skiter jag fullständigt i då alla mina produkter kör deras system + applikationer väldigt väl, så om det sitter en dual core eller en trillion-core i min telefon skiter jag fullständigt i.

Är ungefär 6 månader sedan jag var tvungen att röra windows sist, och fick en aggressions attack samt högt blodtryck som följd.

Idag har jag börjat utveckla apps för både iOS och OSX för att bredda programutbudet lite eftersom det är ganska många små program som fattas i vardagen.

användarvänlighet + flashig design = profit.

Permalänk
Skrivet av Flygarfisken:

Tycker plattorna är överskattade...

Att den första bitterf****n dröjde ända till tolfte kommentaren måste ju vara nåt sort rekord här på Swecklockers. Det brukar vanligtvis vara de *första* elva kommentarerna

Jag köper en och kommer att älska den. Funkar klockrent för tågpendling och soffsurf.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||