Permalänk
Medlem

Hjälp med Ubuntu frågor!

Hejsan alla på SweC. För en någon månad sen vart mitt win7 fake för att jag flyttat en oem installation till mitt eget bygge, jag har ingen lust att skaffa ett nytt win för 1000kr så därför är jag nyfiken på ubuntu. Jag vill inte köra dual boot utan vill helst ersätta hela mitt gamla win7 men bara om jag kan spela bf3 och steam spel som vanligt (det ska funka som win7 typ). Här kommer det egentliga problemet: Jag kan inte ett jäkla skit om os eller nån anna mjukvara för den delen så jag skulle uppskatta lite hjälp. Erfarenhet av windows= Det ända jag gör och förmodligen kommer (med ubuntu också) göra är att surfa och spela steam-spel och bf3. Därför behöver jag hjälp med installationen och mina frågor:D
Tack på förhand MVH Jakob! CITERA TACK!!!

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

Brukar inte använda linux. men gissar på att du kommer behöva wine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakob.L:

spela steam-spel och bf3

dålig ide med linux. går hjälpligt med wine men räkna inte med lätt installation och full fps...

Permalänk
Medlem
Skrivet av erifri:

dålig ide med linux. går hjälpligt med wine men räkna inte med lätt installation och full fps...

Ajaj ser inte bra ut för mig då:( Tack för hjälpen iaf!

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

Ring till pyttemjuk och be dem låsa upp din oem licens säg att moderkortet gått sönder.

Helt befängt att man inte får flytta licensen sålänge man enbart använder den på 1 maskin.

Fast då tycker de man skall köpa den betydligt dyrare retail licensen.

Linux och nya spel nja så långt har tyvärr inte spelutvecklarna kommit de utvecklar oftast för directx. De ser väl inte de övriga dryga 5 - 10% som kör linux och Mac Osx som några spelnördar och ser heldre att man installerar Windows.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag kör själv Ubuntu men jag kan inte rekommendera det till spel.

Permalänk
Medlem

Detta är det största problemet med spel på linux.. (och andra icke windows OS också för den delen)

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Detta är det största problemet med spel på linux.. (och andra icke windows OS också för den delen)

Yupp, det är så här de tjänar pengar. Det är konsekvensen av monopol. Det är bästa med hela situationen är hur lätt det skulle vara att slippa undan om folk bara insåg det. Situationen kan liknas den i Ryssland, ett fåtal har all makt men kan ändå håla pöbeln i schack med hjälp av ett fåtal fanatiker. Gates är Putin, le number 1 rapezor och fanboysen(titta bara W8 tråden) är säkerhetspolisen. Eftersom den gemene ryssen och Steamanvändaren är så bajsnödigt dumma i huvudet kan de fortsätta. En del av mig vill bara ställa mig upp och applådera över hur bra de utnyttjar situationen och en annan vill gråta över hur resten av min art kan vara sådana hjälplösa hycklare.

Permalänk
Medlem

Du kommer alldrig kunna spela lika bra på Linux som i windows eftersom alla spel är utvecklade till windows, och DirectX används i nästan alla som finns bara i windows. Här kan du söka och se om spelet fungerar alls i wine http://appdb.winehq.org/

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Du kommer alldrig kunna spela lika bra på Linux som i windows eftersom alla spel är utvecklade till windows, och DirectX används i nästan alla som finns bara i windows. Här kan du söka och se om spelet fungerar alls i wine http://appdb.winehq.org/

vanlig myt, läs mer:
http://wiki.winehq.org/Debunking_Wine_Myths#head-a6091ffbe6a7...

Permalänk

Wine fungerar dåligt i de allra flesta fall. BF3 kommer absolut inte att fungera i Wine. Även om man kan få en hel del gamla spel att fungera är det ofta knöligt eller andra småproblem som förstör, t.ex. att kantutjämning inte fungerar och liknande. De som utvecklar Wine vill givetvis skryta om sin programvara, men faktum är att i dagsläget så stämmer de flesta av myterna om Wine.

Om du dessutom inte kan något om operativsystem är det ingen bra idé att plötsligt byta till Ubuntu, du kommer att få spader på alla problem efter en vecka, så det smartaste är nog att skaffa dig Windows igen.

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam till Linux som OS om ens primära användande är spel.

Med det sagt så finns det möjligheter att spela på Linux, även Windowsspel. Hur bra de sedan fungerar är en annan sak....

För den som inte kan eller vill mixtra med Wine på egen hand så finns PlayOnLinux

Steam finns inte till Linux (än), däremot Desura fast utbudet är såklart inte vad det är på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xemacs:

Jag är tveksam till Linux som OS om ens primära användande är spel.

Med det sagt så finns det möjligheter att spela på Linux, även Windowsspel. Hur bra de sedan fungerar är en annan sak....

För den som inte kan eller vill mixtra med Wine på egen hand så finns PlayOnLinux

Steam finns inte till Linux (än), däremot Desura fast utbudet är såklart inte vad det är på Steam.

Tack för tipset om desura skall definitivt kollas. Då jag enbart kör Linux. Verkar finnas en del spel där. Var ett tag sen jag spelade nått kul.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

*UPDATE* Pillade lite med kabeldragningen i min burk för några veckor sen och drog ut 24pin och 8pin (CPU) och sedan när jag var klar var mitt windows inte fake längre. Funkat en längre tid nu!

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!