Sveriges snabbaste superdator till Linköping

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Tycker viktigaste frågan är om det går att clocka den.. Fast misstänker att värme SNABBT blir ett stort problem där. Fast låna ett kylrum eller vindtunnel från SAAB så kanske det löser sig

Eller hur. Att stå bakom NeoLiTH är ungefär som att vara i en bastu. Lite jobbigt att klocka 1000 prollar kanske

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thunderboy88:

för liten chans, försök istället med andra tillgångs vägar.

Jag håller med om att chansen är så liten att den knappt existerar, men om du har en idé med högre sannolikhet att jag ska lyckas omvandla min nästa lön till femtio miljoner så har du min fulla uppmärksamhet

Permalänk
Medlem

Linköping? Kom direkt att tänka på denna:

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Stolt student vid LiU!

Kommer du få använda datorn eller bara titta på den via ett foto i lobbyn?

Permalänk
Medlem

"teraflops"
Skrattade lite.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Talavis:

EDIT: Bara för att nämna för de som undrar varför NSC skaffar superdatorer istället för ett "@home"-projekt: en del beräkningar som görs behöver köras extremt parallellt, vilket gör dataöverföringen mellan noderna till ett kritiskt steg. Överföring via nätet kan aldrig tävla med överföringen lokalt i en superdator.

Har det med storleken på molekylerna att göra dvs. antalet atomer om det lämpar sig att köra i ett "@home"-projekt eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Kommer du få använda datorn eller bara titta på den via ett foto i lobbyn?

Finns kurser där man som student får tillgång till NSCs superdatorer (främst neolith).

Permalänk
Medlem

Känns tryggt att veta att Sveriges snabbaste superdator kommer finnas en knapp kilometer från min bostad

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Osten87:

Det är du fan att man inte bor i Linköping då.

någon som har lust att plocka undan en åt mig?

Man kan förstås inte förvänta sig något, men om det nu skulle vara någon som enkelt kan så ... Ja, jag behöver en webbserver.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

jag , smhi kan nog behöva en ny dator med tanke på deras undebart felaktiga prognoser

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse

Permalänk
Medlem
Skrivet av k10n:

vad använder man för diskar i ett sådant kluster? och hur lång bort är ssd i "riktig" server miljö?

Det är inga speciella diskar som används till lagringen. I själva beräkningsnoderna sitter det säker 2x -2-3 TB 7200rmp:are, möjligtvis i raid0. Dessa används dock bara som scratch space när någon kör något på burken. Den egentliga lagringen ligger på ett NAS som står bredvid. Detta har inte heller några monsterdiskar, utan är raidade för att få upp hastigheten till 3-4 gånger vanlig hastighet. Bla därför nätverket måste vara ganska fett.

I vissa specialfall sitter det ssd:er i enstaka datorer. På ett annat datorcenter i sverige så finns det en dator med 2 TB ram för riktigt minneskrävande beräkningar. Denna har ssd:er i sig för att inte sega ner beräkningar som fyller upp ram:et som måste cachea.

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Skrivet av M911:

Kommer du få använda datorn eller bara titta på den via ett foto i lobbyn?

Nja, jag läser inte så många dator-inriktade kurser så tror inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av woxer:

En intresant side note är att de bara slänger de gamla servrarna.. så om man dyker upp vid deras serverhall strax söder om campus lagom till bytet så kan man kanske fixa en ny setup för hemmaservern

Inte en chans.

Visa signatur

» MacBook Pro 15", 2.3 GHz, 8GB DDR3, 512GB SSD, 750GB HDD, Radeon HD 6750M
» Dell UltraSharp U2410
» Intel Core i5 2.66Ghz, 8GB DDR3, 7.8TB, FreeBSD 8.0

Permalänk

Varför inteeeh AMD i den

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Aha! Olika standard alltså. Och de har även en annan standard i hur man skriver datum viket kan ge en del problem har jag fått erfara om man ska få en europeisk & amerikansk maskin att arbeta tillsammans.

Därför använder man ISO 8601 (Internationel standard för datum) med UTC (GMT utan daylight savings) när man ska kommunicera tid och datum.

Till exempel, denna post skrevs:
2012-03-20 01:43Z

Permalänk
Inaktiv

viktigaste frågan är väll, will it blend?

Permalänk

Det bör nämnas att NSC inte alls slänger de gamla datorerna, det är alldeles för dyrt. Istället lägger de undan dem och ger sedan bort till studenter som vill ha. Så det finns ingen anledning att stå utanför och hoppas att någon slänger något, det är bara att fråga dem om man kan få. De har massa gammalt som bara ligger...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Personalen ska ha vit rock och gå runt med pärm och geigermätare
Jag jobbade tidigare på ett ställe som hade ett rätt najs kluster, och för att bli av med värmen från vattnet till kylningen så hade dom en anläggning som var större än serverhallen självt

Varför inte värma upp en spaanläggning, bubbelpool, bastu mm...

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dachloo:

Det är inga speciella diskar som används till lagringen. I själva beräkningsnoderna sitter det säker 2x -2-3 TB 7200rmp:are, möjligtvis i raid0. Dessa används dock bara som scratch space när någon kör något på burken. Den egentliga lagringen ligger på ett NAS som står bredvid. Detta har inte heller några monsterdiskar, utan är raidade för att få upp hastigheten till 3-4 gånger vanlig hastighet. Bla därför nätverket måste vara ganska fett.

I vissa specialfall sitter det ssd:er i enstaka datorer. På ett annat datorcenter i sverige så finns det en dator med 2 TB ram för riktigt minneskrävande beräkningar. Denna har ssd:er i sig för att inte sega ner beräkningar som fyller upp ram:et som måste cachea.

I NeoLiTH är det inte speciellt mycket lagringutrymme. Anledningen är att den typer av beräkningar som körs på NeoLiTH ger väldigt lite, men väldigt exakt, utdata.

SMHI:s dator däremot har 3 rackskåp packade med 2TB-diskar. Vi snackar alltså ett antal Petabyte för all väderdata som de producerar.

Skrivet av jurgen89:

Finns kurser där man som student får tillgång till NSCs superdatorer (främst neolith).

Vad jag vet så finns det en, och det är den jag läser nu.

Skrivet av Spetsen_nr11:

Det bör nämnas att NSC inte alls slänger de gamla datorerna, det är alldeles för dyrt. Istället lägger de undan dem och ger sedan bort till studenter som vill ha. Så det finns ingen anledning att stå utanför och hoppas att någon slänger något, det är bara att fråga dem om man kan få. De har massa gammalt som bara ligger...

Tyvärr, jo. Om inte HP vill köpa tillbaka datorerna eller någon annan är intresserad, föga troligt med så "gammal" hårdvara (2007), så åker de till elektronikåtervinningen. Går man dit vid rätt tidpunkt kan man plocka det man vill ha, om man intygar att man återvinner dem korrekt. De har inte utrymme att "lägga undan" så mycket hårdvara, skiten tar ju upp en hel serverhall. När TrioLiTH kommer åker NeoLiTH ut, så enkelt är det.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Jag undrar om den där kan maxa Pong?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CENSTRM:

Jag håller med. Det ska vara rullband som snurrar. Och man ska kunna spela thermonuclear war på dem. Stora stålchassin med elakt röda lysdioder. Personalen ska ha strumpebandshållare och en clipboard.

Och givetvis ska det stå "WOPR" på en bjässe som står mitt i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Har det med storleken på molekylerna att göra dvs. antalet atomer om det lämpar sig att köra i ett "@home"-projekt eller inte?

Molekylärdynamik (MD) (som används i folding@home) är en väldigt förenklad beräkning, vilket gör att beräkningarna kan bli klara på ett relativt kort tidsintervall (dagar/veckor) på en "vanlig" dator. Byter du ut de "Newtonian mechanics" som används i MD mot avancerad kvantmekanik ökar komplexiteten ngt enormt, och vi snackar (i vissa fall rentav hundratals eller mer) år för att utföra beräkningarna för samma molekyl och tidsintervall. I de fallen behöver processen spridas över fler CPUer (kärnor) för att kunna utföras inom ett acceptabelt tidsintervall. Att skicka informationen till flera datorer gör att datasynkningen, som måste utföras rätt ofta (i många fall _många_ ggr per sekund), görs via nätet, med alla förseningar pga "ping" mm som tillhör. I en superdator där noderna är ihopkopplade med infiniband eller motsvarande är synkningen _mycket_ snabbare, vilket gör att beräkningarna kan skyndas på rejält.

Så för att försöka sammanfatta: i folding@home håller man på med relativt enkla beräkningar, men i gengäld på väldigt många olika oberoende system. Eftersom systemen är oberoende kan man med fördel skicka dem till många olika personer utan att få problem. Men i de fall där beräkningarna är mer avancerade och man måste använda flera CPUer för att få dem klara i acceptabel tid är superdatorerna överlägsna.

Och för att avsluta med ett försök till direkt svar på din fråga: om man håller på med riktigt stora system (många atomer, inte nödvändigtvis stora molekyler) kan man få problem med "@home"-approachen, men betydligt vanligare är att man helt enkelt har mer avancerade beräkningar.

Skrivet av Jay-C:

Vad jag vet så finns det en, och det är den jag läser nu.

Det lär finnas fler, om inte annat borde det finnas en del undervisning på IFM som använder åtminstone kappa.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Skrivet av k10n:

vad använder man för diskar i ett sådant kluster? och hur lång bort är ssd i "riktig" server miljö?

Jag vet inte vad det är för diskar det kommer vara i detta kluster men övrigga kluster de kör med är det 250 gb och 500 gb 7200 rpm diskar i.

Permalänk
Skrivet av Jay-C:

Tyvärr, jo. Om inte HP vill köpa tillbaka datorerna eller någon annan är intresserad, föga troligt med så "gammal" hårdvara (2007), så åker de till elektronikåtervinningen. Går man dit vid rätt tidpunkt kan man plocka det man vill ha, om man intygar att man återvinner dem korrekt. De har inte utrymme att "lägga undan" så mycket hårdvara, skiten tar ju upp en hel serverhall. När TrioLiTH kommer åker NeoLiTH ut, så enkelt är det.

Säg det till de som var där på studiebesök för typ tre-fyra veckor sedan och fick datorer. Jag kunde tyvärr inte vara med, men jag har svårt att tro att de ljuger... Fast det är klart, "the official story" är säkert att de återvinner dem...

Men visst, det är klart att inte allt kan lagras, så de återvinner ju en del ändå. Men man behöver inte direkt ha timing för att få tag på något...

Permalänk
Hedersmedlem

Murrr
Minns när jag pluggade några beräkningskurser i Uppsala. Känslan av att på kammaren SSH in till en nod i klustret och kunna starta lite körningar är fin. Så mycket rå kraft!

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

duger att kolla faceBook på

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Talavis:

Molekylärdynamik (MD) (som används i folding@home) är en väldigt förenklad beräkning, vilket gör att beräkningarna kan bli klara på ett relativt kort tidsintervall (dagar/veckor) på en "vanlig" dator. Byter du ut de "Newtonian mechanics" som används i MD mot avancerad kvantmekanik ökar komplexiteten ngt enormt, och vi snackar (i vissa fall rentav hundratals eller mer) år för att utföra beräkningarna för samma molekyl och tidsintervall. I de fallen behöver processen spridas över fler CPUer (kärnor) för att kunna utföras inom ett acceptabelt tidsintervall. Att skicka informationen till flera datorer gör att datasynkningen, som måste utföras rätt ofta (i många fall _många_ ggr per sekund), görs via nätet, med alla förseningar pga "ping" mm som tillhör. I en superdator där noderna är ihopkopplade med infiniband eller motsvarande är synkningen _mycket_ snabbare, vilket gör att beräkningarna kan skyndas på rejält.

Så för att försöka sammanfatta: i folding@home håller man på med relativt enkla beräkningar, men i gengäld på väldigt många olika oberoende system. Eftersom systemen är oberoende kan man med fördel skicka dem till många olika personer utan att få problem. Men i de fall där beräkningarna är mer avancerade och man måste använda flera CPUer för att få dem klara i acceptabel tid är superdatorerna överlägsna.

Och för att avsluta med ett försök till direkt svar på din fråga: om man håller på med riktigt stora system (många atomer, inte nödvändigtvis stora molekyler) kan man få problem med "@home"-approachen, men betydligt vanligare är att man helt enkelt har mer avancerade beräkningar.

Det lär finnas fler, om inte annat borde det finnas en del undervisning på IFM som använder åtminstone kappa.

Tack Talavis.

Permalänk
Medlem

Imponerande förvisso med 338 Terraflops men det är ca 30 ggr långsammare än världens snabbaste superdator K Computer i Japan som har kapaciteten 10.51 Petaflops http://en.wikipedia.org/wiki/K_computer

K computer är världens första superdator med samma beräkningskraft som den mänskliga hjärnan. Om vi visste tillräckligt och hade tillräckligt bra simulationer av den mänskliga hjärnan skulle man alltså kunna använda den för att utveckla ett AI med jämbördig intelligens. Det är coolt!

Världens snabbaste superdator en Cray Supercomputer från 1993 har lägre beräkningskapacitet än Playstation 3 från 2006 dvs 13 år senare. Så man undrar ju när vi vanligt folk får tillgång till datorer som är snabbare än 338 Terraflops, kanske redan om 10år? Om 20 år så sitter vi nog med hemdatorer med 10 Petaflops. Om 30 år kanske det finns Hubotar i våra hem.

Svindlande tankar.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-C:

Eller hur. Att stå bakom NeoLiTH är ungefär som att vara i en bastu. Lite jobbigt att klocka 1000 prollar kanske

Allt som går att moddas måste moddas! ^^

Frågan är också: Klarar den Crysis?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Man kan förstås inte förvänta sig något, men om det nu skulle vara någon som enkelt kan så ... Ja, jag behöver en webbserver.

precis.. var där på studiebesök och alla som ville fick en gammal Dell poweredge 750

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |