Riksdagen röstade ja till datalagringsdirektivet

Permalänk

Rent mjöl i påsen tenderar till att blir dåligt efter ett tag...
Har du spelat över en låt till ett band så är det inte bara mjöl i din påse

Tänk på det politiker

Visa signatur

Asus z77 v lx 2 1055| Intel 3570k |Sapphire hd7950 3gb|
h60 kylare|Antec p183 V3|NZXT Sentry 2 LCD Fan Control 5,25" Bay|
OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC |QPAD MK-50 PRO| MS 3.0 | + filt och saft

Permalänk

Vart tog demokratin vägen?

Visa signatur

i5 3570K 3,4GHz | Noctua NH-C12P SE14 | Cooler Master HAF XB EVO | Asus MAXIMUS V GENE | G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws X | FD Newton R2, 800W 80+ Modulär | MSI Radeon R9 280X 3GB | Samsung SSD 830 256 GB | www.muforce.se - Quake Live clan

Permalänk
Medlem

Det är detta som händer när man ger bort sin frihet genom att rösta. Att rösta innebär att man ej vill ta sitt ansvar, man vill bli styrd, alltså man säger frivilligt JA till att vara en slav. Demokrati har inget att göra med frihet! Folk tror att de är fria bara för att övermakten, som redan fanns innan röstsystemet infördes gett dem rätt att rösta på ett parti. Så det spelar ingen roll var du lägger din röst, på blått, rött eller grönt, för de är alla samma. Folk är ej fria bara för de får rösta, bara för att de röstar har de inte någon rätt, precis som de som inte röstar. De som inte röstar, visar dock att de har rätt att vara fria och att de ej vill styras av någon övermakt. Vi har alla skapat denna hierarkiska samhällsstruktur, genom att låta andra bestämma över oss, och det ser vi tydligt idag genom denna "datalagringsdirektiv", hur 283 stycken politiker ska ta beslut som gäller för ca 9 miljoner svenskar, och det räcker som sagt med 51 % av dessa för att det ska innefatta resterande 9 miljoner. Du lägger din röst på någon som "dikterar" dina villkor, som bestämmer vad som är rätt eller fel för dig, så att du slipper göra det själv. De som vill ha makt behöver ej ta den genom våld i en demokrati, de har infört illusionen att du skulle vara fri för att de gett dig rätt att rösta. Dags att vakna...1984 har redan funnits här ett ganska långt tag.

"Humans serve the global economic and business system as largely unquestioning slaves who know their place." -david icke

Permalänk
Medlem

Glöm era små pirat filmer, se den stora bilden.

Skrivet av Eydam:

Hur stor kan risken vara att åka fast för fildelning efter denna lagen trätt i kraft? Minst 1 miljon svenskar fildelar väl idag och polisen kan väl knappast sätta fast 1/10 av Sveriges befolkning?

Mvh

Det är inte fildelningen av lite pirat filmer som är hotet mot dig och dina barn ( och deras barn osv ). Inte ens en seriemördare eller pedofil är den stora faran här.

Katastrofen är det faktum att digital information som sparas kan skapas och manipuleras alldeles för lätt.

1. Nya lagförändringar kommer varje år tills hela privatlivet/integriteten är vidöppet för manipulation. Data är elektronisk, den kan manipuleras på bråkdelen av en millisekund.

2. Om en stat vill komma åt någon/något kan de enkelt[*1] skapa "olagliga" förbindelser och använda den informationen som om den "hittats hos en operatör". Spelar ju ingen roll om Sverige är snällt idag, om 20 år kanske det inte är snällt längre, lagen gäller ju fortfarande och kan byggas på<-viktigt! . Det är helt omöjligt för en liten individ att bevisa sin oskuld med en elektronisk bevisbörda. Det finns inga fysiska bevis! Även datorn de beslagtar kan ha manipulerad information i sig. En dator/hårddisk i sig är inte bevis. ( inte ens en okänd 3:e part dator med full filmbevisning. ).

3. Om ett företag med mycket pengar vill komma över dina forskningsresultat för att stjäla dina uppfinningar/mediciner/mjukvara så är det väldigt
lätt att helt enkelt skapa "olaglig" information nånstans i nätet och sedan få till en razzia på dina servrar. När väl allt är stulet så kan det manipuleras till att du stulit deras uppfinningar och blir satt i fängelse/bankrutt. ( Håkan Lans någon ? ). Det viktiga här är att de kommer över dina egendomar "lagligt".

Det enda sättet att motverka en sån här utveckling är att skapa en organisation som förblir livskraftig i all evighet och där folk kan arbeta aktivt/ideellt i föreningar med huvudsyfte att Bevara Integriteten, äganderätten och samtidigt uttrycksfriheten för alla människor. Inte bara för mäktiga organisationer som kan ändra informationen på internet med en knapptryckning för att manipulera stater i små steg varje år, utan även för den lilla individen, dig, dina barn och deras barn i all evighet.

Att skapa en sådan organisation kan vara omöjligt, det kräver att dessa rättigheter byggs in som grundval i hela systemet. Ett matematiskt, metafysiskt väsen/regelsystem. Det ska inte gå att ändra den/det utan att ändra grundlagen. Men var det inte precis det som våra förfäder gjorde för att skydda oss!?

[*1] - Att något räknas som enkelt måste sättas i perspektiv. Något som är helt omöjligt för en person kan vara superlätt för en annan. Det beror på vilken sida av systemet dessa befinner sig och vilka resurser man har till förfogande. Idag räcker det med en dator, tillgång till dataservrarna och en internetuppkoppling för att kunna göra nästan vadsomhelst.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

Den stora faran som jag ser det är att eftersom inga it-system är 100% säkra så kommer det läcka ut information till folk som inte ska ha den. Folk som inte har "rent mjöl i påsen" kan få för sig att hitta på massa dumheter med den informationen.

Permalänk

Jag trodde inte det fanns så många kloka personer på detta forum.

Men sen kom jag på: Det heter ju Sweklokers

Permalänk

Läste dock i tidningen idag att bahnhoof t ex skulle ge alla användare samma IP adress eller nåt flummigt, förhoppningsvis löser bolagen detta på nåt smart sätt utan att bryta mot lagen.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av sveaklockare:

Jag trodde inte det fanns så många kloka personer på detta forum.

Men sen kom jag på: Det heter ju Sweklokers

Inväntar "Sweclockers-partiet"? (ser framför mig hur en logga med en nätverkskabel växer fram istället frö en blomjävel som alla andra har).

Permalänk
Medlem

Så vad är iden?
Eftersom de inte sparar vad du har gjort, bara var du har varit, skulle det då betyda att om din IP har kopplats upp mot någon som har blivit tagen för piratkopiering så kan du bli misstänkt för fildelning?

Eller blir du t.o.m. automatiskt gripen för att ha varit i kontakt med dem?

Det skulle ju vara helt sjukt eftersom mycket lagligt material cirkulerar på webben och jag tror ju inte att pirater BARA laddarner olagligt material utan gillar, precis som vilken människa som helst, att få all typ av information (data).

Tex. om någon laddar ner ett nytt AAA spel OCH en sång från någon som lägger upp sina egna sånger på TPB och du då också laddar ner sången, men inte filmen, så kan du bli tagen för att stödja piratkopiering?!

Väldigt många blir ju faktiskt oskyldigt dömda för brott de inte begått och eftersom det inte går att bevisa om du inte har laddat ner en film då det inte finns någon logg för det så kan väldigt många bli tagna på detta sätt?!?!

HELT SJUKT!

SNÄLLA RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Det är inte fildelningen av lite pirat filmer som är hotet mot dig och dina barn ( och deras barn osv ). Inte ens en seriemördare eller pedofil är den stora faran här.

Katastrofen är det faktum att digital information som sparas kan skapas och manipuleras alldeles för lätt.

1. Nya lagförändringar kommer varje år tills hela privatlivet/integriteten är vidöppet för manipulation. Data är elektronisk, den kan manipuleras på bråkdelen av en millisekund.

2. Om en stat vill komma åt någon/något kan de enkelt[*1] skapa "olagliga" förbindelser och använda den informationen som om den "hittats hos en operatör". Spelar ju ingen roll om Sverige är snällt idag, om 20 år kanske det inte är snällt längre, lagen gäller ju fortfarande och kan byggas på<-viktigt! . Det är helt omöjligt för en liten individ att bevisa sin oskuld med en elektronisk bevisbörda. Det finns inga fysiska bevis! Även datorn de beslagtar kan ha manipulerad information i sig. En dator/hårddisk i sig är inte bevis. ( inte ens en okänd 3:e part dator med full filmbevisning. ).

3. Om ett företag med mycket pengar vill komma över dina forskningsresultat för att stjäla dina uppfinningar/mediciner/mjukvara så är det väldigt
lätt att helt enkelt skapa "olaglig" information nånstans i nätet och sedan få till en razzia på dina servrar. När väl allt är stulet så kan det manipuleras till att du stulit deras uppfinningar och blir satt i fängelse/bankrutt. ( Håkan Lans någon ? ). Det viktiga här är att de kommer över dina egendomar "lagligt".

Det enda sättet att motverka en sån här utveckling är att skapa en organisation som förblir livskraftig i all evighet och där folk kan arbeta aktivt/ideellt i föreningar med huvudsyfte att Bevara Integriteten, äganderätten och samtidigt uttrycksfriheten för alla människor. Inte bara för mäktiga organisationer som kan ändra informationen på internet med en knapptryckning för att manipulera stater i små steg varje år, utan även för den lilla individen, dig, dina barn och deras barn i all evighet.

Att skapa en sådan organisation kan vara omöjligt, det kräver att dessa rättigheter byggs in som grundval i hela systemet. Ett matematiskt, metafysiskt väsen/regelsystem. Det ska inte gå att ändra den/det utan att ändra grundlagen. Men var det inte precis det som våra förfäder gjorde för att skydda oss!?

[*1] - Att något räknas som enkelt måste sättas i perspektiv. Något som är helt omöjligt för en person kan vara superlätt för en annan. Det beror på vilken sida av systemet dessa befinner sig och vilka resurser man har till förfogande. Idag räcker det med en dator, tillgång till dataservrarna och en internetuppkoppling för att kunna göra nästan vadsomhelst.

Mycket bra skrivit!
Och jag säger det igen, det är som sagt inte att åka fast för fildelning man skall vara rädd för...
Denna utveckling är väldigt skrämmande.
Och eftersom att politik i dagens läge inte handlar om annat än pengar så kan man ju undra vem och vilka som styr egentligen...

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Skrivet av Holm01:

Om jag inte missminner mig så lagrar redan vissa operatörer denna data, tex Telia och då lär det ju inte vara alla kunder som drabbas iaf.

De lagras ca 3 månader av egna erfarenheter. Dock är det endast ipadress och macadress. Det är för att kunna kontrollera mac:adresskonflikter.
Ingen annan info än ip adress, mac-adress, klockslag är lagrat.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Miljöpartiet tar ställning igen, om folk tycler att dessa frågor är viktiga så finns det bara ett vettigt parti att rösta på

Finns så mycket annat med det partiet som det är fel på att man inte kan rösta på dem

Permalänk

Man blir bara trött. Varje dag är det något nytt skit.....

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Väldigt många negativa röster här. Men det förbryllar mer än klarar upp saker. Är det bara fildelare på Sweclockers?

Jag tycker förslaget är bra.

Det går tydligen bra att betala skatt så vi kan ha en ordningsmakt som har möjlighet att utreda brott vi utsätts för i vardagen som våldtäkter, rån, rattfyllerikontroller och bedrägeri.
Men det går inte för sig att låta ordningsmakten ha möjlighet att spåra den där pedofilhärvan som våldtog er dotter och spelade in det på video eller den som länsade ert bankkonto för att du gick på det där mejlet och klickade på den där filen eller rent utav hade ett dåligt lösenord samt obefintligt säkrat datorsystem...

Dubbelmoral är vad det är.

Lättare att förstå förslaget om man ser det som ett bilregister... annars kan vi ju låta anarkismen få styra istället.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk

Vänta, det är inte kört än!

Nu ska vi utnyttja det nya övervakningssystemet. Låt mig förklara.

Letar man efter skit hittar man det förr eller senare, spelar ingen roll vem det handlar om.
Så nu när den nya övervakningslagen ger rätt att övervaka privata sms/samtal osv
kan man använda det emot alla politiker som röstade ja och hitta en massa skit som leder till att de förlorar sitt jobb!

Låt dem smaka på sin egen medicin!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert_TB:

Vänta, det är inte kört än!

Nu ska vi utnyttja det nya övervakningssystemet. Låt mig förklara.

Letar man efter skit hittar man det förr eller senare, spelar ingen roll vem det handlar om.
Så nu när den nya övervakningslagen ger rätt att övervaka privata sms/samtal osv
kan man använda det emot alla politiker som röstade ja och hitta en massa skit som leder till att de förlorar sitt jobb!

Låt dem smaka på sin egen medicin!!!!

Låter precis som IB

''En av orsakerna till att IB:s verksamhet blev en skandal var att den drevs utan några formella regler eller översyn. Det fanns inga regler för vad IB fick och inte fick göra. Ett exempel på hur detta gjorde att saker gick snett var att IB användes som verktyg för maktkamper inom den socialdemokratiska regeringen. Statsråd A, som hade bättre kontakter med IB, gav IB i uppdrag att spionera på statsråd B för att statsråd A skulle få hållhakar på B inför en intern maktkamp inom regeringen.'' - Wikipedia (ofc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeDuke:

Väldigt många negativa röster här. Men det förbryllar mer än klarar upp saker. Är det bara fildelare på Sweclockers?

Jag tycker förslaget är bra.

Det går tydligen bra att betala skatt så vi kan ha en ordningsmakt som har möjlighet att utreda brott vi utsätts för i vardagen som våldtäkter, rån, rattfyllerikontroller och bedrägeri.
Men det går inte för sig att låta ordningsmakten ha möjlighet att spåra den där pedofilhärvan som våldtog er dotter och spelade in det på video eller den som länsade ert bankkonto för att du gick på det där mejlet och klickade på den där filen eller rent utav hade ett dåligt lösenord samt obefintligt säkrat datorsystem...

Dubbelmoral är vad det är.

Lättare att förstå förslaget om man ser det som ett bilregister... annars kan vi ju låta anarkismen få styra istället.

När du går ut i dag ser du en figur, h*n följer dig hela dagen och antecknar allt du gör och vem du träffar, vart och när.
Men eftersom du "har rent mjöl i påsen" stör det dig inte det minsta........ eller?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Detta inlägget har blivit censurerat då det bara innehöll svordomar.

Hade hänt om jag skrev vad jag tyckte.

Dold text
Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Nån som vet vart man kan läsa hela förslaget? vilken sorts data som lagras osv?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajlajf:

Jag är moderat, och förstår verkligen inte varför man är rädd för detta. Om ni har något att dölja borde ni lägga av innan ni åker fast. Det är till för att stoppa brottslingar, inte för att kolla vilken p-rulle ni glor på 23:43 på kvällen.

Det ska inte finnas sådana här mekanismer på plats i samhället. I dag har du inget att dölja, i morgon ändras kanske definitionen av vad som är ett brott?
Säg att det blir straffbart att vara moderat? Då behöver man bara gå igenom loggarna och kan med lätthet avlägsna er.

Det låter inte så troligt, men öppna din historiebok så kan du se att det inte är helt ovanligt med maktskiften där det helt plötsligt blivit en hälsorisk att vara oliktänkande.

Ett exempel man kan ta är Hitler, han hade nog älskat att med ett enkelt knapptryck kunna filtrera ut oönskade människor och kunna effektivisera "Endlösung der Judenfrage".

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre? - Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
If we not supposed to eat animals, then why are they made out of MEAT?

Permalänk
Medlem

Sjukt jävla land detta..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Morugano:

Så vad är iden?
Eftersom de inte sparar vad du har gjort, bara var du har varit, skulle det då betyda att om din IP har kopplats upp mot någon som har blivit tagen för piratkopiering så kan du bli misstänkt för fildelning?

Eller blir du t.o.m. automatiskt gripen för att ha varit i kontakt med dem?

Det skulle ju vara helt sjukt eftersom mycket lagligt material cirkulerar på webben och jag tror ju inte att pirater BARA laddarner olagligt material utan gillar, precis som vilken människa som helst, att få all typ av information (data).

Tex. om någon laddar ner ett nytt AAA spel OCH en sång från någon som lägger upp sina egna sånger på TPB och du då också laddar ner sången, men inte filmen, så kan du bli tagen för att stödja piratkopiering?!

Väldigt många blir ju faktiskt oskyldigt dömda för brott de inte begått och eftersom det inte går att bevisa om du inte har laddat ner en film då det inte finns någon logg för det så kan väldigt många bli tagna på detta sätt?!?!

HELT SJUKT!

SNÄLLA RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!

Ingen kommer rätta dig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

När du går ut i dag ser du en figur, h*n följer dig hela dagen och antecknar allt du gör och vem du träffar, vart och när.
Men eftersom du "har rent mjöl i påsen" stör det dig inte det minsta........ eller?

Google-Facebook-Youtube gör allt detta nu som du är rädd för att bli loggad,sparad och utnyttjad. Loggad på vad du söker, vart du befinner dej med sk.GeoTagging via dina fotolänkar alt ''Inloggningar'' på restauranger eller liknande via din smartphone och tillsist utnyttjad med Riktad reklam.

Foliehatt på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Tja... jag vet inte... Rösta på något annat parti som inte sitter i riksdagen.. Liberaldemokraterna, piratpartiet eller vilket annat parti som helst.

Du har så rätt, problemet är bara att de är så små så genom att rösta på dem röstar man i princip blankt. Samtidigt som de partierna alltför ofta har en familje och skolpolitik som enligt min mening är helt oexisterande eller rent felaktig. Och för min del är det viktigare att barnen får det bra än att jag kan tanka i fred, sorgligt men sant.

Permalänk
Skrivet av Syche:

Google-Facebook-Youtube gör allt detta nu som du är rädd för att bli loggad,sparad och utnyttjad. Loggad på vad du söker, vart du befinner dej med sk.GeoTagging via dina fotolänkar alt ''Inloggningar'' på restauranger eller liknande via din smartphone och tillsist utnyttjad med Riktad reklam.

Foliehatt på?

Det är sant, men de gör det för att tjäna pengar och därför ser de till att du är nöjd och inte för att kontrollera så du uppför dej. Dessutom är den stora skillnaden att jag kan välja att inte använda deras tjänster utan någon annans om det inte passar mej, medan staten nu har bestämt att de ska kontrollera vad jag gör så fort jag sätter mej vid en dator eller använder mobiltelefonen, och enda sättet jag kan välja bort detta är att välja bort tekniken.

Vill man slippa detta så röstar man på ett parti som är för så lite statlig inblandning som bara är möjligt.

Permalänk

Värt att nämnas var att alla ungdomsförbund motsade sig förslaget, för att ni som diskuterar ska få lite perspektiv.

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerrazer:

En sak ni måste tänka på, vpn operatörer åker även på att logga trafik så det är ganska kört.

Det här var väll kanske den sämsta lagen någonsin som Sverige slagit igenom.

Är du 100% säker på det?

Det har ju tidigare diskuterats ifall VPN-leverantörer verkligen kan klassas som ISP:er, och så vitt jag vet är svaret nej. VPN-leverantörerna tillhandahåller ju som bekant ingen internetanslutning.

Ange gärna källa - jag menar inte att vara spydig, jag är bara intresserad då jag inte hängt med så noga i ämnet på sistone.

Tillägg: för övrigt anser jag att lagringsdirektivet gör betydligt mer skada än nytta, vilket jag även hörde någon politiker (tror det var en centerpartist) säga på radio.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av maverick661:

Det är sant, men de gör det för att tjäna pengar och därför ser de till att du är nöjd och inte för att kontrollera så du uppför dej. Dessutom är den stora skillnaden att jag kan välja att inte använda deras tjänster utan någon annans om det inte passar mej, medan staten nu har bestämt att de ska kontrollera vad jag gör så fort jag sätter mej vid en dator eller använder mobiltelefonen, och enda sättet jag kan välja bort detta är att välja bort tekniken.

Vill man slippa detta så röstar man på ett parti som är för så lite statlig inblandning som bara är möjligt.

Nu är det inte riktigt så enkelt som att välja bort deras tjänster, då mer och mer nyttjar just Facebook som ansiktet utåt eller google's sammarbete med Svenska Universitet och Högskolor, information så som E-Mail trafik ligger inte kvar i Svensk ägo utan är nu flyttad utomlands och just till ett land som är väldigt duktig på att spionera på sitt folk och nu på oss.

Så är jag rädd att få min IP loggad hos ISP'n - Nej för det är den redan och informationen kan redan lämnas ut av dom om brottet skulle överstiga 2 år, och jag tror alla ISP's i sverige skulle sammarbeta direkt om det handlar om Barnporr eller liknande.

Jag är dock kritisk till lagförslaget som dem röstade fram även om jag är mer kritisk till det ökande sammarbetet mellan Google/Facebook som företag och Svenska Staten och dess institut.

Permalänk
Medlem

Kim Jong vs Sveriges riksdag, hmm, valet blir lättare för varje år. Undrar helt seriöst vart vårat land är på väg. Vill inte leva i ett samhälle där vi ständigt är övervakade. Det verkar inte finnas någon vidare stor demokrati kvar än att vi får rösta in partier i riksdagen.

Deras synvinkel verkar vara att om folket har röstat in dem så kan de göra vad fan de vill utan vårat medgivande. Och sen att vi ska få betala för deras påhitt, vi konsumenter i samhället, det är FEL.