Nvidia presenterar Geforce GTX 680 i video

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om detta kort och 3x 2560x1600? Icke-3D alltså.
Hur klarar kortet det?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sunD:

Tror ni jag skapar en flaskhals med ett GTX 680? Måste byta ut mitt GTX460
i5 760 (4GHz)
8 Gig Ram

Ja det tror jag, du kan ju vänta till Ivy Bridge och köpa det också

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Vad tror ni om detta kort och 3x 2560x1600? Icke-3D alltså.
Hur klarar kortet det?

Efter lite mer läsning:

Det är 1x dual-link DVI + 1x single-link + HDMI + Diisplayport.

Om det är HDMI 1.4 och din 2560x1600 skärm också har det så går det, med en displayport, en DVI-duallink och en HDMI.

Däremot känns det som om det skulle vara lite av en utmaning att få plats med skärmarna på sitt skrivbord.

Permalänk

Är mitt 7970 gammalt nu,hehe?
Kul med utveckling och konkurrens, så kör på Nvidia!

Visa signatur

i7 3770k| Titan X | 16 GB RAM 1333MHZ | P8Z77-V DELUXE | Antec miditower P183

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunD:

Tror ni jag skapar en flaskhals med ett GTX 680? Måste byta ut mitt GTX460
i5 760 (4GHz)
8 Gig Ram

Det märker du då. Har samma processor i lägre klock. I värsta fall kan du sälja ditt gamla grafikkort och dra ihop en sandy bridge setup (Om du har lite pengar över dvs).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Efter lite mer läsning:

Det är 1x dual-link DVI + 1x single-link + HDMI + Diisplayport.

Om det är HDMI 1.4 och din 2560x1600 skärm också har det så går det, med en displayport, en DVI-duallink och en HDMI.

Däremot känns det som om det skulle vara lite av en utmaning att få plats med skärmarna på sitt skrivbord.

Syftade mera på om den skulle klara av det rent prestandamässigt och hur den skulle prestera
Givetvis blir det bara spekulationer eftersom kortet inte släppts än men tänkte ändå att man kunde fråga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Syftade mera på om den skulle klara av det rent prestandamässigt och hur den skulle prestera
Givetvis blir det bara spekulationer eftersom kortet inte släppts än men tänkte ändå att man kunde fråga!

I 2d lär det inte vara några som helst problem med prestandan.

Det är rätt många år sedan som 2d-prestanda på kort var intressant, till och med mitt Matrox Millenium klarade av 2d utan problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tanax:

Syftade mera på om den skulle klara av det rent prestandamässigt och hur den skulle prestera
Givetvis blir det bara spekulationer eftersom kortet inte släppts än men tänkte ändå att man kunde fråga!

Du behöver definitivt fler än ett kort iallafall. 3st 2560-skärmar ger en extremt hög upplösning och blir sjukt krävande.

Permalänk
Medlem

Så klockrent!

Satt och vänta på Webhallens lanuch event, den tickade ner till 0 sec, tryckte F5. Nu ligger sidan nere!

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Du behöver definitivt fler än ett kort iallafall. 3st 2560-skärmar ger en extremt hög upplösning och blir sjukt krävande.

Han frågade efter 2d, dock, om jag inte kommer ihåg fel.

Permalänk
Skrivet av cardeci:

Det är ström-begränsat.

Det vill säga, kortet har en max TDP. Om det drar mindre klockar det upp lite.

Det lär inte behövas några profiler till ett spel, det borde helt vara baserat på hur mycket ström som spelet drar.

Inte så konstigt egentligen, det är väldigt likt turbo-boost i CPU:er.

drog själv parallellen till cpu och boost funktionen där...men boost i cpu'er fungerade väl på så sätt att den stänger ned de kärnor man inte använder för att få upp klockfrekvensen...eller är jag helt ute och cyklar?...

om det är så att spelet endast ger en boost till spel som inte är strömkrävande/grafikintensiva, är det då inte ett slag i ansiktet för de flesta spelare som kör mer grafikkrävande spel, ex bf3...verkar ju då som grafikkortet som är ett spelgrafikkort kommer till sitt rätta vid äldre spel, eller lättdrivna spel...spelar iofs inte minecraft, men tankarna går den vägen av det jag sett av spelet...sedan kanske minecraft inte kan spelas i 120 fps, inte vet jag...spelar väldigt lite...lite bf2-3 och äldre battlefield..

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

I 2d lär det inte vara några som helst problem med prestandan.

Det är rätt många år sedan som 2d-prestanda på kort var intressant, till och med mitt Matrox Millenium klarade av 2d utan problem.

3st 2560x1600 skärmar är ändå ganska mycket - både i 3D och 2D.
Klarar ditt Matrox Millenium 3st skärmar i den upplösningen? I Surround också?

Skrivet av anders190:

Du behöver definitivt fler än ett kort iallafall. 3st 2560-skärmar ger en extremt hög upplösning och blir sjukt krävande.

Precis det jag tänkte. Enligt dom flesta verkar ju kortet klara av 3st 1920x1080 skärmar med höga grafik-inställningar i spel så jag tänkte att 3st 2560x1600 skärmar inte är SÅ mycket mera, därav min fråga om prestandan.

Skrivet av cardeci:

Han frågade efter 2d, dock, om jag inte kommer ihåg fel.

Lite motsägande svar här, hehe. 2D är det jag är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

drog själv parallellen till cpu och boost funktionen där...men boost i cpu'er fungerade väl på så sätt att den stänger ned de kärnor man inte använder för att få upp klockfrekvensen...eller är jag helt ute och cyklar?...

Lite, ja. Turboboost är inte beroende på att kärnor stängs av.

Det är extra tydligt på server-CPU:er med konfigurerbar TDP. Där kan man ställa in hur mycket ström CPU:n får dra, vilket direkt påverkar hur mycket den kan överklocka i turbo-mode.

Och det är inte bara spel som använder lite GPU som kommer få nytta av det hela, precis som Furmark använder väldigt mycket mer ström än "riktiga" spel gör så är spel ofta inte perfekt parallelliserbara.

Det är rätt mycket som med CPU:er, ofta så behöver en eller flera trådar vänta på data, och även om man kör några tiotusentals trådar så händer det att en shader inte har något att göra ett tag, så att den totala förbrukningen går ner.

Men samtidigt så kan andra trådar jobba 100%. Så om man klockar upp kortet när det drar "för lite" ström så kan man få bättre framerate även i krävande spel (kanske mest i krävande spel, faktiskt, eftersom det annars oftast är CPU och inte GPU som begränsar).

Nu verkar det ju dock som om deras "turbo"-mode bara överklockar 5%, så vinsten är ju inte direkt stor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cardeci:

Han frågade efter 2d, dock, om jag inte kommer ihåg fel.

Av inlägget att dömma så var han inte intresserad av 3D-3D utan 3D. 2D krävs det bara att korten klarar av att driva upplösningen, går lika bra med billigaste budgetkortet som värsta spelkortet där.

Skrivet av Tanax:

Precis det jag tänkte. Enligt dom flesta verkar ju kortet klara av 3st 1920x1080 skärmar med höga grafik-inställningar i spel så jag tänkte att 3st 2560x1600 skärmar inte är SÅ mycket mera, därav min fråga om prestandan.

1920x1080 till 2560x1600 ger dubbelt så många pixlar, per skärm. Extremt tungt alltså, speciellt för ett kort att driva i spel. Nu går det ju förvisso alltid köra lägre upplösningar (3x1920x1200 exempelvis) i spel och sedan köra fulla upplösningen när man gör annat.

Permalänk

Ser mycket lovande ut! Dock fick jag en fundering jag hoppas någon här kan svara på.

Physix delen i grafikkortet, med marmor pelarna som sprängdes och pälseffekterna + andra äldre finesser som finns; Hur fungerar det när det handlar om hårdvara?
Jag trodde det fungerade så att det är upp till speltillverkarna att simulera dessa effekter med hjälp av spelets motorer och microsofts direct x. Där grafikkortets enda användning är till att driva dessa effekter.

Kan någon förklara hur det hela hänger ihop så skulle jag vara tacksam.

Mvh FeedHurley

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Känner att jag klarar mig bra på 45-55fps i vissa spel men i andra vill jag kanske ha högre fps tex 80++ när saker händer lite snabbare som i tex onlinebasrade fps-spel.
Men precis som du säger. Så länge fps är jämn så klarar man sig även på lägre fps.

Samma här, är skönt med lite högre FPS online.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottn:

Jasså visste inte att nvidia var massa gamla tanter som sjunger på en scen.

Det var inte direkt så jag tänkte... :/

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk

Nån som vet om man kan hitta Destruktion testet nånstans?

Permalänk
Medlem

Hehe.. hade inte Nvidia råd att lägga upp presentationsvideon i HD eller?

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk

Skulle min Phenom II X6 1100T flaskhalsa om jag skaffade en gtx680 eller ett 7970? Tacksam för svar!

Visa signatur

Insert funny joke here