Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompalaz:

Och så kom till slut den dagen när jag fick min O2 amp från epiphany acoustics. Har nyss hämtat den så uppackningen får ske på jobbet. Det är ändå där den ska stå.

Återkommer när jag lyssnat lite med den inkopplad.

Skickades från m.sweclockers.com

hur lång tid tog det att få hem den från det att du beställde ?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

tjo, är dessa hörlurar bra och hur nya är dom
SteelSeries Siberia v2 USB (White) dom har 53% rabatt

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oi-bastard:

Till det priset är det ett ok köp, prisvärt är rätt benämnig, men bra är väl att ta i, vill du ha bra lurar så är det de stora märkena som gäller, Sennheiser och Akg är i en annan division, men de kostar inte 400kr om de ska gå att anse som bra, snarare 1500 och uppåt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Till det priset är det ett ok köp, prisvärt är rätt benämnig, men bra är väl att ta i, vill du ha bra lurar så är det de stora märkena som gäller, Sennheiser och Akg är i en annan division, men de kostar inte 400kr om de ska gå att anse som bra, snarare 1500 och uppåt.

tänkte till bf3 och Diablo 3 så borde väll dom räka dom är väll knappast dåliga ? 700 tycker jag e för mycket för ett par hörlurar :3
micen är ju i princip viktigast

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av oi-bastard:

tänkte till bf3 och Diablo 3 så borde väll dom räka dom är väll knappast dåliga ? 700 tycker jag e för mycket för ett par hörlurar :3
micen är ju i princip viktigast

Om de räcker eller inte kan ingen annan än du själv svara på. Oftast har det att göra med hurvida man faktiskt har lyssnat på bra ljud innan eller ej... för alla som levt med <logitech låter dem säkert bra, för de som har finare grejor hemma är det antagligen inget man hade velat nöja sig med.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oi-bastard:

tänkte till bf3 och Diablo 3 så borde väll dom räka dom är väll knappast dåliga ? 700 tycker jag e för mycket för ett par hörlurar :3
micen är ju i princip viktigast

Jag tror det är ett vettigt köp för 400kr, det är det som menas med prisvärt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

hur lång tid tog det att få hem den från det att du beställde ?

Beställde den i slutet av förra månaden. Så ungefär tre veckor.
Men då hade de haft leveransproblem med komponenter.

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk

Kör med ett par HD555 och denna hörlursförstärkaren. Låter rätt bra faktiskt. Men är sugen på ett par nya lurar, max 3k hade jag tänkt. Föredrar öppna lurar, kommer mest lyssna på musik men blir även ganska mycket film och BF3. Lyssnar på för det mesta metal, fast mycket annat också. Spanat ganska mycket på Sennheiser HD650, men finns det något bättre för mig? AKG K 701 verkar också intressant. Har ni några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptendum:

Kör med ett par HD555 och denna hörlursförstärkaren. Låter rätt bra faktiskt. Men är sugen på ett par nya lurar, max 3k hade jag tänkt. Föredrar öppna lurar, kommer mest lyssna på musik men blir även ganska mycket film och BF3. Lyssnar på för det mesta metal, fast mycket annat också. Spanat ganska mycket på Sennheiser HD650, men finns det något bättre för mig? AKG K 701 verkar också intressant. Har ni några tips?

Beyerdynamics DT 880 Pro

http://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt880_pro.htm

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Jag har den slutna versionen (dt770 pro) och de låter Underbart!

Visa signatur

i7- 2600k | 60GB SSD | Corsair Hydro H80 | Corsair HX 750W/80+ | Corsair 600t | 6970 kyld med Accelero Xtreme Plus II | 4st Gentle Typhoon 1850rpm | Antec Big Boy 200mm
Utrustning: Qpad MK- 80 | Asus Xonar- STX | Beyerdynamics DT770 Pro 80 | Qpad 5K
Snälla citera om du vill ha svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på trådens titel är det ju inte utan besvikelse man ser läser tråden. Sibera och lurar i 400kr klassen, kom igen nu

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Med tanke på trådens titel är det ju inte utan besvikelse man ser läser tråden. Sibera och lurar i 400kr klassen, kom igen nu

Meh, måste man vara rik för att vara galen i hörlurar?
Finns lurar i alla klasser om man läser hela tråden... Du såg väl Breddas rigg!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej man behöver inte vara rik för det, men Siberia rimmar dåligt med titeln.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ilstallione:

Nej man behöver inte vara rik för det, men Siberia rimmar dåligt med titeln.

Jag har iallafall lagt upp lite bilder på mina k1000
Tycker att nån borde sitta på Stax eller Koss esp 950 eller nått liknande, annars kanske jag ska låna esp 950, har en vän som har såna och de är ganska olika porta pro och sånt som folk normalt förknippar Koss med.

Finns det ingen som har nått hemmbygge eller nått galet moddat till lurförstärkare ?
Jag har själv haft en Musical Fidelity A1 (den första modellen, inte den med en display på) som blev rödglödgad (innan den brann upp) till min Akg k1000 tyvärr hade jag inte sinnesnärvaro nog att fotografera den innan den dog, men jag glömmer aldrig den synen, det var med "lätt" panik man bröt strömmen till den rosalysande rykande förstärkaren. Det visade sig vara effektmotstånden i slutstegen som blivit lite väl varma, klass a sägs ju ibland låta varmt, men jag förmodar att det inte ska vara så varmt att komponenterna lyser rosa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har iallafall lagt upp lite bilder på mina k1000
Finns det ingen som har nått hemmbygge eller nått galet moddat till lurförstärkare ?
Jag har själv haft en Musical Fidelity A1 (den första modellen, inte den med en display på) som blev rödglödgad (innan den brann upp) till min Akg k1000 tyvärr hade jag inte sinnesnärvaro nog att fotografera den innan den dog, men jag glömmer aldrig den synen, det var med "lätt" panik man bröt strömmen till den rosalysande rykande förstärkaren. Det visade sig vara effektmotstånden i slutstegen som blivit lite väl varma, klass a sägs ju ibland låta varmt, men jag förmodar att det inte ska vara så varmt att komponenterna lyser rosa.

Både hemmabygge, moddade lurar och en DIY hörlursförstärkare är i planerna för min del. Blir till att modda mina SR80 att bli over-ear först. Sen hörlurarna, hittar ett par element på 32 Ohm som kan funka, 1,5-tum. De verkar helt ok, vad det blir för konstruktion på dom vet jag däremot inte... får se hur delarna ser ut först sen kan man ju spekulera på den biten. ^^

DIY hörlursförstärkaren kanske blir en sådan här? http://diyaudioprojects.com/Solid/12AU7-IRF510-LM317-Headamp/
Inte bestämt mig än. Först som sagt blir att modda om SR80. Mina kuddar är så ihop tryckta att jag har kåpan direkt på örat... inte särskilt bekvämt... skulle kunna köpa nya kuddar men det är ju inte lika kul!

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arazand:

Både hemmabygge, moddade lurar och en DIY hörlursförstärkare är i planerna för min del. Blir till att modda mina SR80 att bli over-ear först. Sen hörlurarna, hittar ett par element på 32 Ohm som kan funka, 1,5-tum. De verkar helt ok, vad det blir för konstruktion på dom vet jag däremot inte... får se hur delarna ser ut först sen kan man ju spekulera på den biten. ^^

DIY hörlursförstärkaren kanske blir en sådan här? http://diyaudioprojects.com/Solid/12AU7-IRF510-LM317-Headamp/
Inte bestämt mig än. Först som sagt blir att modda om SR80. Mina kuddar är så ihop tryckta att jag har kåpan direkt på örat... inte särskilt bekvämt... skulle kunna köpa nya kuddar men det är ju inte lika kul!

Jo!!! KUDDAR vore kul, tänk öppna lurar som dämpas på "utsidan" av en dunsäck, eller ikeas runda 60cm långa saker vad de nu heter, böjda som ett u och så monterar man in element i dem, vipps så har man ett riktigt hemmabygge,
Det var ju nån som hade moddat sina lurar med en slang kopplad till nån basmodul som var runt på ljudforumen för 2år sedan, men han försvann, han hävdade att det var lösningen för att få subbas i lurarna, det kanske kan funka, en form av lur och stetoskop hopbyggt, originellt var det iallafall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finns det ingen som har nått hemmbygge eller nått galet moddat till lurförstärkare ?
Jag har själv haft en Musical Fidelity A1 (den första modellen, inte den med en display på) som blev rödglödgad (innan den brann upp) till min Akg k1000 tyvärr hade jag inte sinnesnärvaro nog att fotografera den innan den dog, men jag glömmer aldrig den synen, det var med "lätt" panik man bröt strömmen till den rosalysande rykande förstärkaren. Det visade sig vara effektmotstånden i slutstegen som blivit lite väl varma, klass a sägs ju ibland låta varmt, men jag förmodar att det inte ska vara så varmt att komponenterna lyser rosa.

Jag har en TA2020-baserad förstärkare (class T)på ingång som ska moddas till balanserad hörlursförstärkare, kommer placera en 10 W 8 ohm resitor parallellt med hörlurararna, på detta viset fungerar output-filtret forfarande på förstärkaren och resistorn tar det mesta utan effekten. Kommer vara likt denna: http://www.headfonia.com/hifimediy-tk2050-amplifier/ , fast dör tar dom inte hänsyn till att output-filtret är anpassat till en last mellan 4-8 ohm (enligt någons mätningar sä är det i princip linjärt vid 5-6 ohm, med mina 250 ohm lurar och 8 ohm resistor kommer jag jag ligga lite under 8, så efter 10 kHz så så blir det en liten peak uppåt, ska beställa några fler värden på resistorerna och pröva mig fram).

Här är lite mätningar på output filtren för dom som är intresserade:

http://www.michael.mardis.com/sonic/measure/super-T-freq.html

Permalänk

Fick hem ett par Grado Labs SR225i för några veckor sedan, riktigt schysst ljud.
Har för tillfället en väldigt knackig NuForce uDAC2 som jag letar ersättning för.

Är det någon här som har någon erfarenhet av Little Dot hörlursförstärkarna?
Mestadels intresserade av MK II/III rörförstärkarna då jag läst bra ord om dom.
Men jag vill gärna höra andra omdömen också, hade varit trevligt med lite mer personliga erfarenheter.

TL;DR: Någon som vet om Little Dot MK II/III rörförstärkarna är något att ha?

Visa signatur

| B550 | 5800X3D | 6800 XT |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jöneborn:

Fick hem ett par Grado Labs SR225i för några veckor sedan, riktigt schysst ljud.
Har för tillfället en väldigt knackig NuForce uDAC2 som jag letar ersättning för.

Är det någon här som har någon erfarenhet av Little Dot hörlursförstärkarna?
Mestadels intresserade av MK II/III rörförstärkarna då jag läst bra ord om dom.
Men jag vill gärna höra andra omdömen också, hade varit trevligt med lite mer personliga erfarenheter.

TL;DR: Någon som vet om Little Dot MK II/III rörförstärkarna är något att ha?

Sitter med två st förstärkare från Little Dot, ena är MkIII, väldigt trevligt med rör både estetiskt och sen gillar jag även den lilla "färgningen" som tillförs ljudet i jämförelse med den andra stärkaren MkVII+ som är en mera ordinär solid state. Båda är mkt trevliga förstärkare och känns roligare än det som finns att få tag i för samma pengar här hemma. Slapp tull på bägge två då jag beställde dom (DHL:s paket glider oftast igenom tycker jag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var ju nån som hade moddat sina lurar med en slang kopplad till nån basmodul som var runt på ljudforumen för 2år sedan, men han försvann, han hävdade att det var lösningen för att få subbas i lurarna, det kanske kan funka, en form av lur och stetoskop hopbyggt, originellt var det iallafall.

"Drömlådan"?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Pga av en kär liten katt som tycker om kablar så ska jag utföra kabelbyte på ett par Sennheiser HD201 imorgon. Se fram emot ett litet bild repotage.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Pga av en kär liten katt som tycker om kablar så ska jag utföra kabelbyte på ett par Sennheiser HD201 imorgon. Se fram emot ett litet bild repotage.

Borde inte kabeln nästa kosta mer än ett par nya lurar i det fallet? HD201 är ju förvånansvärt billiga.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrRotmos:

Borde inte kabeln nästa kosta mer än ett par nya lurar i det fallet? HD201 är ju förvånansvärt billiga.

Mycket riktigt. Men de ska målas och sådant. Det är min kära sambos lurar. Limegrönt och vit tydligen. Tänkte lägga till en 3,5mmm kontakt så man kunde byta kabel, men förslaget var inte populärt... hon vill att man ska ha kabel på båda lurarna inte bara en... men men.

Dessutom är lagning gratis. Har allt sådant hemma så bara ta de till jobb och låna en ordenklig lödningsstation. ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får nog hem mina HD650 imorn, blir spännande o se va ja tycker om dom. Har HD555 nu och matrix m-stage förstärkaren. Har testat ett par hörlurar i den klassen nu, men inte hittat något som riktigt jag är nöjd med än.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Breddas:

"Drömlådan"?

Ja, hum var det väl

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Måste nästan tipsa om ett par HD650 för 2lakan på blocket just nu. Fy skam den annonsen inte var ute förra månaden, så hade jag sparat in en hel del.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk

Headfi rekommenderar ju little dot starkt, så det är nog ett säkert kort.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Headfi rekommenderar ju little dot starkt, så det är nog ett säkert kort.

Head-Fi rekommenderar även dyra silverkablar och Grado. 99,8% av det som sägs på head-fi är bullshit, tror vi har mindre bullshit här i denna tråd än vad hela head-fi har.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Head-Fi rekommenderar även dyra silverkablar

Till skillnad mot de tokbilliga Moon audio silverkablar som du använder alltså?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hifi-klubben har riktigt bra pris just nu på Denon AH-D2000, om någon är ute efter ett par nya lurar.

2398 kr. Som hittat.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs