Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Med tanke på att när man väl har en förstärkare som kan driva en lur fullt ut så blir det inte bättre än så om vi inte använder någon färgad förstärkare.. och då kan man väl lika gärna EQ:a.

Japp, eller byta lur efter smak/musik

...

Men man ska hitta den där refensstärkaren då också förstås... Inte det enklaste!
Jag velar fortfarande mellan bland annat Lake People G100, Violectric V200, Meier Corda Symphony, samt möjligen även tex Musical fidelity M1 eller Burson Ha160 mfl. Inte lätt att bestämma sig

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Tekniken är i grunden exakt som en vanlig förstärkare.

Vilket var precis vad jag ville ha sagt

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

Det finns många bra inbyggda hörlursförstärkare men det finns också många dåliga. Det är ju bara att testa, har man redan en bra inbyggd i sin hemmaförstärkare så är ju det kanon. Ska man därimot köpa ny så kan man likagärna köpa en dedikerad eftersom den är skapad för ändamålet. Givetvis kan man ta reda på vilka bra integrerade det finns och leta begagnat och det är det nog flera som gör, men så har det med placering att göra också som redan tagits upp.

I min AVR 7000 (kosta typ 15k) så sitter det ingen direkt bra förstärkare, jag måste skruva upp väldigt mycket för att få ljud och det låter helt enkelt bättre i min X-head som jag köpte begagnat för ca 700:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det sitter mycket riktigt bra hörlursdrivare i många förstärkare, vissa har tom oerhört bra separata enheter inbyggda, lurstärkare har blivit populärt för att folk vill ha nått litet på jobbet det är nog också därför som bra dacar typ bencmark har en bra lurdrivare, den är benchmark på båda punkterna, så den gör skäl för namnet (det blir inte så mycket bättre än så oavsett om man ger sig på dyra pryar)
Seriösa lurar har det funnits betydligt längre än 10år, jag skulle säga att i mitten på -70 talet började det hela på allvar.

Skrev ett få tio tal år, dvs under avrundnings principen 5. Dvs yngre än 50 år, vilket är en väldigt kort tid då hörlurar har funnits sen 1900-talets början och hifi högtalare döck upp redan några år efter radion introducerades.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

JDom lät bedrövligt tunn bas, på tok för skrikig och okontrollerat övre register. Konstruktionenr dock bra om du ska ha dom hemma men oduglig för portabelt med lång kabel och tung vikt. skönar dom dock men ljudmässigt går der att hitta bättre för halva priset om inte mindre.

Hmm, har du relativt litet huvud möjligen? Såg en recension där de påpekade att det var svårt att få lurarna att sitta bra på mindre huvuden, och att det påverkar ljudet negativt:
http://www.innerfidelity.com/content/wonderfully-competent-ak...

Smaken är ju som baken dock...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Någon här som prövat grado ps 500 och rs2 och kan ge lite intryck? Gärna om vad ni tycker om ps 500 då det är dåligt om info om dem på internet.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Någon här som prövat grado ps 500 och rs2 och kan ge lite intryck? Gärna om vad ni tycker om ps 500 då det är dåligt om info om dem på internet.

Provlyssna istället så får du en bättre uppfattning.

Permalänk
Medlem

Jag kör mina Denon D2000 via en Hot Audio Bit-Perfect DAC från min Mac. Jag tänkte dock byta ut DACen, och jag funderar på en Fiio E10, alternativt att vänta på Fiio E17 Alpen. Är det någon annan DAC jag borde kolla på i samma prisklass (typ 500-1000 kr)? Är det någon som har någon rekommendation mellan E10 och E17?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Om någon är sugen på schyst Hifi ljud när man ej är hemma så skulle jag rekommendera B&W P5! Sjukt trevliga

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrRotmos:

Jag kör mina Denon D2000 via en Hot Audio Bit-Perfect DAC från min Mac. Jag tänkte dock byta ut DACen, och jag funderar på en Fiio E10, alternativt att vänta på Fiio E17 Alpen. Är det någon annan DAC jag borde kolla på i samma prisklass (typ 500-1000 kr)? Är det någon som har någon rekommendation mellan E10 och E17?

Hmm, har någon kunnat lyssna på E17 än? Om inte, så är det ju svårt att rekommendera den än
E10 verkar väl rätt OK iallafall, om än inte perfekt.
http://nwavguy.blogspot.se/2012/01/fiio-e10-dac.html

Skrivet av saindrenan:

Om någon är sugen på schyst Hifi ljud när man ej är hemma så skulle jag rekommendera B&W P5! Sjukt trevliga

Jag har lyssnat för lite på P5 för att vara någon aktoritet, men tyckte den lät lite småluddig (eller vad man nu ska säga) och lite tråkig. Förbaskat snygga/välbyggda, samt sköna kuddar för att vara on-ear, och verkade vara bra isolering på dem, men lockade inte för de pengarna... Men det var efter ett kanske minutlångt test, så ska tas med en stor nypa salt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hmm, har du relativt litet huvud möjligen? Såg en recension där de påpekade att det var svårt att få lurarna att sitta bra på mindre huvuden, och att det påverkar ljudet negativt:
http://www.innerfidelity.com/content/wonderfully-competent-ak...

Smaken är ju som baken dock...

Klart jag har testat otaliga gånger så att dom sitter ordentligt..Jag hade dom endå hemma 5 dagar eller så och spenderade många timmar med dom på skallen. Funkade inte för mig..Även om jag vet att Tyle gillar dom så kan jag inte direkt rekomendera dom för pengarna. Synd, för jag gillar konstruktionen och designen. Som sagt så var jag helt säker på att jag skulle få ett par lurar jag var mycket nöjd med då jag verkligen ville ha dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, har någon kunnat lyssna på E17 än? Om inte, så är det ju svårt att rekommendera den än
E10 verkar väl rätt OK iallafall, om än inte perfekt.
http://nwavguy.blogspot.se/2012/01/fiio-e10-dac.html

Det verkar finnas lite recensioner av E17 cirkulerandes. Jag skulle tro att kontentan landar i ifall jag vill ha möjligheten att använda enheten som bara en can amp, eller ifall jag bara vill ha den som DAC.

Ser man till vilka lurar jag tänkt driva (mina D2000) så lär jag ju inte åka på några problem med clipping vid högre volym, men å andra sidan är det ju inte dumt att ha utrustning som klarar av att driva mer tungdrivna lurar ordentligt ifall man skulle köpa ett par sådana…

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Helt apropå något annat, den sibilansen i mina D2000 som jag skrev om tidigare i tråden har lugnat sig rätt så rejält med lite inspelning. Yay

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av DrRotmos:

Helt apropå något annat, den sibilansen i mina D2000 som jag skrev om tidigare i tråden har lugnat sig rätt så rejält med lite inspelning. Yay

Är det Denon AHD-2000 du menar? Dem är ruggigt trevliga! Har du testat någon av de dyrare modellerna, typ Ahd-5000 eller Ahd-7000?

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Är det Denon AHD-2000 du menar? Dem är ruggigt trevliga! Har du testat någon av de dyrare modellerna, typ Ahd-5000 eller Ahd-7000?

Precis. Jag är sjukt nöjd.

Har tyvärr inte haft nöjet att prova D5000 eller D7000, men det står definitivt på listan över saker att prova

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av DrRotmos:

Precis. Jag är sjukt nöjd.

Har tyvärr inte haft nöjet att prova D5000 eller D7000, men det står definitivt på listan över saker att prova

Det är något du bör testa, viktigt att du kör med en schyst hörlursstärkare också! Båda låter underbart, men skulle nog säga att du får mer ljud/pengarna på D5000 än D7000

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Varit rätt sugen på att beställa denna, citerade en annan kille i tråden nyligen som förhoppningsvis postar en trevlig review

Hur som, vad är det för specifikationer på nätagget man måste köra? Lust att länka? Som jag förstår så är det en us/kinesisk adapter som medföljer..

Tror allt mellan 12 och 18 volt funkar utmärkt, läst på vissa ställen att 18 ska funka bäst, men någon som hade provat märkte ingen skillnad.
Mitt nätagg är ett Tamura (http://www.tamuracorp.com/, hittade 2 stycken på jobb, så det har använts till vetenskaplig mätutrustning), stabiliserat, 14V och 800 mA, även om det är mindre strömstyrka (och spänning) än den medföljande adaptern så blir den inte ens ljummen efter en dags lyssning. Då spelar jag i och för sig inte så högt, ligger mellan kl 8-9 på volymkontrollen med både Beyerdynamiv DT 990 och DT150 (båda 250 Ohm).

Har ett Mascot (http://www.mascot.no/) ställbart och stabiliserat som jag ska prova sen, ska bara hitta en kabel jag kan ta och några banankontakter i andra ändan. Detta verkar lite stabilare än Tamuras nätagg, jag får inget utslag vid mätning med 2 decimaler medan Tamura slår cirka +- 0.03 Volt utan last. Dessutom kan jag prova olika spänning och se om jag hör någon skillnad. (ställbart mellan 5-20 V tror jag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrRotmos:

Jag kör mina Denon D2000 via en Hot Audio Bit-Perfect DAC från min Mac. Jag tänkte dock byta ut DACen, och jag funderar på en Fiio E10, alternativt att vänta på Fiio E17 Alpen. Är det någon annan DAC jag borde kolla på i samma prisklass (typ 500-1000 kr)? Är det någon som har någon rekommendation mellan E10 och E17?

Jag kör mina AH-D2000 med en HRT HeadStreamer och tycker att det är en supertrevlig kombo. HeadStreamerns analogutgångar har i stället för en potentiometer, som ofta trackar fel vid låga volymer, 50 fasta motstånd som kopplas in när man ställer USB volymen i datorn. Vilket gör att man inte får något förhöjt brusgolv på låga volymer (man kan utnyttja alla 16/24 bitar i signalen) och som sagt inga problem med ojämn volym i kanalerna.

Angående lurar generellt så är mina absoluta favoriter när man snackar alla typer lurar urar är helt klart Sennheiser HD-650, de slår AH-D2000 på upplösning och väl balanserad bas. Men de är öppna och inget för ett kontorlandskap eller kollektivtransport.

Permalänk
Medlem

Och så kom till slut den dagen när jag fick min O2 amp från epiphany acoustics. Har nyss hämtat den så uppackningen får ske på jobbet. Det är ändå där den ska stå.

Återkommer när jag lyssnat lite med den inkopplad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem

Efter att ha lyssnat under delar av dagen kan jag konstatera att jag är nöjd med köpet av O2.
Förstärker både iPhone och MacBooken väldigt bra.

Har bara lyssnat med mina AH-D2000 lurar (25 ohm). När jag kommer hem ska jag även testa HD-650 som är något mer trögdrivna (300ohm).
Volymen följer noga när man vrider på reglaget. Det är lite motstånd när man vrider på det. Gillas starkt.

Den känns som en riktigt solid historia med bra byggkvalitet.
Nu måste jag hem och jämföra mot min M1 HPA.

Med gain switchen intryckt blir det ett klart ljud och jag vet inte om det är allt för stor skillnad mot M1:an.
Det som gör att M1:an lär låta bättre (så här i minnet) är att den är kopplad till en M1 DAC.
Utan DACen vet jag inte om det är så stor skillnad mellan O2 och M1 HPA.

Klar skillnad är det i alla fall med och utan O2:an kopplad till telefon/dator.

En riktigt clean liten sak, väl värt varenda krona, so far.
Totalt har allt gått på £116.99, (varav £15 i frakt och £2 PayPal-avgift) vilket jag definitivt tycker är värt.

Har redan åkt på att låna ut den till en kollega för att utvärdera om han ska köpa en likadan.

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem

Tjena alla swecloakre!

Jag sitter just på mitt ny renoverade rum och blir tokig på att krypa ner bakom datorn varje gång jag ska byta mellan högtalare och lurar, högtalarna är en vanlig 3,5mm kontakt och lurarna är USB. Därför undrar jag om det finns någon bra hub eller liknande som man kan ställa på skrivbordet för att slippa lyfta på arslet innan varje skypesamtal, ja, må vara väldigt lat!
Har letat efter hub, men gav inga resultat... Vet någon av er var jag kan få tag på en? skulle vara super!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmpa94:

Tjena alla swecloakre!

Jag sitter just på mitt ny renoverade rum och blir tokig på att krypa ner bakom datorn varje gång jag ska byta mellan högtalare och lurar, högtalarna är en vanlig 3,5mm kontakt och lurarna är USB. Därför undrar jag om det finns någon bra hub eller liknande som man kan ställa på skrivbordet för att slippa lyfta på arslet innan varje skypesamtal, ja, må vara väldigt lat!
Har letat efter hub, men gav inga resultat... Vet någon av er var jag kan få tag på en? skulle vara super!

Går det inte bara att välja en annan ljudenhet i windows istället?

Skrivet av Tompalaz:

text om O2

Klart intressant! Vore kul med en jämförelse direkt från samma M1 DAC!

Han är en speciell snubbe den där nwavguy som fixat ritningarna till O2: http://nwavguy.blogspot.se/
Bufflig och obekväm, och lite besserwisser, men helt klart mycket kunnig, och en frisk fläkt bland all hi-fi "voodoo".
(Har tex helt skrämt bort mig från Nuforce:s produkter)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmpa94:

Tjena alla swecloakre!

Jag sitter just på mitt ny renoverade rum och blir tokig på att krypa ner bakom datorn varje gång jag ska byta mellan högtalare och lurar, högtalarna är en vanlig 3,5mm kontakt och lurarna är USB. Därför undrar jag om det finns någon bra hub eller liknande som man kan ställa på skrivbordet för att slippa lyfta på arslet innan varje skypesamtal, ja, må vara väldigt lat!
Har letat efter hub, men gav inga resultat... Vet någon av er var jag kan få tag på en? skulle vara super!

Du kan välja att skype ska använda headset och låta resten gå ut genom vanliga utgången till högtalarna i de flesta OS. Så kan du i fall du vill att alla ljud ska gå till headset bara ställa det som standard enhet. Att dra ut och in USB kontakter för att få ljud där du vill ha det verkar onödigt komplicerat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av holmpa94:

Tjena alla swecloakre!

Jag sitter just på mitt ny renoverade rum och blir tokig på att krypa ner bakom datorn varje gång jag ska byta mellan högtalare och lurar, högtalarna är en vanlig 3,5mm kontakt och lurarna är USB. Därför undrar jag om det finns någon bra hub eller liknande som man kan ställa på skrivbordet för att slippa lyfta på arslet innan varje skypesamtal, ja, må vara väldigt lat!
Har letat efter hub, men gav inga resultat... Vet någon av er var jag kan få tag på en? skulle vara super!

Du har ju olika ljudkort så det är bara att välja vilket du vill använda till vad, och det borde inte vara svårt att hitta en usbhub, det är inte nån sällsynt pryl.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1303

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Klart intressant! Vore kul med en jämförelse direkt från samma M1 DAC!

Han är en speciell snubbe den där nwavguy som fixat ritningarna till O2: http://nwavguy.blogspot.se/
Bufflig och obekväm, och lite besserwisser, men helt klart mycket kunnig, och en frisk fläkt bland all hi-fi "voodoo".
(Har tex helt skrämt bort mig från Nuforce:s produkter)

Gjorde ett litet jämförelsetest, med betoning på litet.
Det största skillnaden är när jag kopplar in tungdrivna lurar. Mina HD650 låter inte fullt lika bra som i M1:an, men då är den också
3-4 gånger dyrare. Då känns det i varje fall fortfarande värt att jag köpte M1:an

Någon större skillnad med AH-D2000 är det inte. Möjligtvis att det är lite detaljskillnad med M1:an. Det kan lika gärna vara humbug, det är ingen wow vilket upplyft i ljudet mellan de olika enheterna.

Har börjat märka av att jag lägger ifrån mig mina 650 allt oftare till förmån för D2000.
Jag förstår vad folk menar när man är "närmare konserten" med D2000 än 650.
Dyr hobby men satan så kul och värt när man hittar det där lilla (mycket) extra.

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem

Desperat behov av nya lurar hjälp

Tja!
Trött på lurar som dör efter ett par månader och behöver nu lite proffshjälp att hitta ett par som faktiskt har en livslängd över 3 månader.

Efter att ha testat Koss sb45, Sennheiser hd 550, 2 par Steelseries siberia V2, börjar jag tröttna ingen förutom Sennheiser lurarna har klarat mer än 3 månader, antingen är de något fel på ljudet eller så glappar dom sönder. Alltid är de nåt...

Skulle nu behöva lite råd på ett par lurar med en prislapp runt 1500kr max.
Ska användas till Spel, musik, film.
Mic är inget krav men ett +.

Tack på förhand

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Idel:

Tja!
Trött på lurar som dör efter ett par månader och behöver nu lite proffshjälp att hitta ett par som faktiskt har en livslängd över 3 månader.

Efter att ha testat Koss sb45, Sennheiser hd 550, 2 par Steelseries siberia V2, börjar jag tröttna ingen förutom Sennheiser lurarna har klarat mer än 3 månader, antingen är de något fel på ljudet eller så glappar dom sönder. Alltid är de nåt...

Skulle nu behöva lite råd på ett par lurar med en prislapp runt 1500kr max.
Ska användas till Spel, musik, film.
Mic är inget krav men ett +.

Tack på förhand

Du måste vara väldigt ovarsam med lurarna om de har så kort livslängd, hur behandlar du dem? jag har själv aldrig dödat en lur vid användning, men plockat isär nån för att kolla hur de var uppbyggda.
Jag tycker att alla lurar verkar hålla för evigt bara man byter slitdelarna (öronkuddar) och inte utsätter dem för mekanisk misshandel.
Vilken lur som helst bör alltså klara hållbarhetskraven.
Och det du frågar om är kanske främst ett headset och inte en hörlur ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev spelar de inte så stor roll om de är ett headset eller ett par lurar.
Bara dom är sköna, och har bra ljud.

Permalänk
Skrivet av Idel:

Som jag skrev spelar de inte så stor roll om de är ett headset eller ett par lurar.
Bara dom är sköna, och har bra ljud.

Några förslag:
Sennheiser PC360 är väl det som gäller för headsets.

Annars kan du köra tex HD555 (+modda) + billig mic.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ljud: Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 880 600Ω Manufaktur |

Permalänk
Medlem

... om kravet är stort på hållbarhet, så kanske German Maestro 8.35D kan vara värt en funderare
http://www.german-maestro-shop.de/epages/61902279.sf/en_GB/?

Luren är i princip samma modell som används vid vissa musikdemostationer och är gjord för att tåla stryk!
Kanske inte den bekvämaste dock. Lite små kåpor. ... och med frakt sticker det iväg över budget. Looken är väl en smaksak - jag gillar det 80-talsstuket

Se demonstration här! (företaget har bytt namn)
http://www.youtube.com/watch?v=-VKaQ66Ej0U

Recension:
http://www.head-fi.org/t/406658/the-german-maestro-gmp-8-35-d...

...

Beyerdynamics PRO lurar är ju annars sköna och hyfsat stryktåliga och går att få tag på för de pengarna. Och tex Audio Technica M50 är väl inte omtåliga de heller?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.