Jag blir SMÅTT IRRITERAD på linux ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Alltså en webläsare kan ju dra flera hundra MB ram bara med ett fåtal flikar öppna. Just nu har jag bara 6 flikar öppna i Chrome, men det drar sammanlagt 800MB ram uppdelat på ett flertal processer. Kan knappt tänka mig hur mycket det ska dra om man har 500 flikar öppna. På jobbet har jag 16GB ram, men hemma har jag 8, så 8GB kan ju inte räcka långt om man vill ha så många flikar öppna.

Jag kollade nyss, jag har 266 flikar öppna och firefox.exe och plugin-container.exe drar ~1410 MB. Jag uppdaterade alla flikar nu innan jag kollade minnesmängden så att ingen flik skulle vara oladdad.

Enligt "Resource Monitor" i windows så används knappt 5000 MB, ~4100 MB är i "standby" och ~3000 MB är "free", till det tillkommer ett par småposter också. Jag har 12 GB minne i datorn. För nuvarande har jag också World of Tanks öppet och jag har spelat ~10 matcher så flera banor är inladdade i ram också. WoT drar lite drygt 1 GB.

Jag kör firefox 11.0. Det verkar som om Chrome drar rätt mycket mer ram än Firefox. Hur mycket ökar minnesmängden om du öppnar 40-50 flikar? Det borde Chrome väl ändå klara så att du kan testa hur mycket det ökar.

Permalänk

vimm

Nu är väl inte jag inne i "linuxscenen" direkt men av det jag sett senaste året så försöker man skrämma bort så många nybörjaranvändare man kan med gnome 3 och unity och sånt junk, och dom som är kvar får antingen lära sig Gentoo/Arch eller dras med i retard-OS:ens event horizon ner i det svarta padhålet, eller hålla käften och köra på gamla fina bra, och inte minst vettiga distar. Det verkar som alla som använder sin dator seriöst och som inte har någon slags pad börjar bli jävligt trötta. Men vad vet jag.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Jag kollade nyss, jag har 266 flikar öppna och firefox.exe och plugin-container.exe drar ~1410 MB. Jag uppdaterade alla flikar nu innan jag kollade minnesmängden så att ingen flik skulle vara oladdad.

Enligt "Resource Monitor" i windows så används knappt 5000 MB, ~4100 MB är i "standby" och ~3000 MB är "free", till det tillkommer ett par småposter också. Jag har 12 GB minne i datorn. För nuvarande har jag också World of Tanks öppet och jag har spelat ~10 matcher så flera banor är inladdade i ram också. WoT drar lite drygt 1 GB.

Jag kör firefox 11.0. Det verkar som om Chrome drar rätt mycket mer ram än Firefox. Hur mycket ökar minnesmängden om du öppnar 40-50 flikar? Det borde Chrome väl ändå klara så att du kan testa hur mycket det ökar.

Det skulle jag gärna testa, men det är lite jobbigt att räka på då varje flik verkar bli en egen process. Utöver det är varje plugin en egen process, så det blir många processer att räkna ihop.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag måste säga att jag är ingen expert på just SSD, men enligt vad jag har läst mig till så påverkas livslängden varje gång man skriver till disken, att t.ex. defragementera den är för det första totalt onödigt då man inte vinner något på det, men det vore också idiotiskt ur den synpunkten att man skriver mycket till disken. Även om den har en väldigt lång livslängd så har jag också läst att man förlorar prestanda på den med tiden, så även om den kommer fungera i flera år till så kanske den blir segare och det är ju inte heller kul.

Ja, som sagt, min wear level ligger på stadiga 99% efter två år, om den håller i de 5 år som garanteras vid max belastning (skriva över hela disken med data och lite till en gång/dag som jag skrev), så är jag nöjd.
Och då kör jag som sagt massa swap, cache, WoW m.m. på den dagligen.

Om tre år till lär 80GB vara för litet för att vilja ha kvar den i min huvud-PC, precis som att jag inte har kvar gamla 80GB-HDs som är fem år gamla till lagring längre nu när man får 1TB+ för samma pris.

Här är någon som skrivit en artikel, som dock är lite gammal nu, men redan då blev beräkningen att SSDn skulle hålla i 51 år, så att den skulle gå märkbart segare efter bara några år är rätt osannolikt.
http://www.storagesearch.com/ssdmyths-endurance.html

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Ja, som sagt, min wear level ligger på stadiga 99% efter två år, om den håller i de 5 år som garanteras vid max belastning (skriva över hela disken med data och lite till en gång/dag som jag skrev), så är jag nöjd.
Och då kör jag som sagt massa swap, cache, WoW m.m. på den dagligen.

Om tre år till lär 80GB vara för litet för att vilja ha kvar den i min huvud-PC, precis som att jag inte har kvar gamla 80GB-HDs som är fem år gamla till lagring längre nu när man får 1TB+ för samma pris.

Här är någon som skrivit en artikel, som dock är lite gammal nu, men redan då blev beräkningen att SSDn skulle hålla i 51 år, så att den skulle gå märkbart segare efter bara några år är rätt osannolikt.
http://www.storagesearch.com/ssdmyths-endurance.html

Tack, det där såg betryggande ut.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Ja, som sagt, min wear level ligger på stadiga 99% efter två år, om den håller i de 5 år som garanteras vid max belastning (skriva över hela disken med data och lite till en gång/dag som jag skrev), så är jag nöjd.
Och då kör jag som sagt massa swap, cache, WoW m.m. på den dagligen.

Om tre år till lär 80GB vara för litet för att vilja ha kvar den i min huvud-PC, precis som att jag inte har kvar gamla 80GB-HDs som är fem år gamla till lagring längre nu när man får 1TB+ för samma pris.

Här är någon som skrivit en artikel, som dock är lite gammal nu, men redan då blev beräkningen att SSDn skulle hålla i 51 år, så att den skulle gå märkbart segare efter bara några år är rätt osannolikt.
http://www.storagesearch.com/ssdmyths-endurance.html

Anders?!?!??!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

vimm

Nu är väl inte jag inne i "linuxscenen" direkt men av det jag sett senaste året så försöker man skrämma bort så många nybörjaranvändare man kan med gnome 3 och unity och sånt junk, och dom som är kvar får antingen lära sig Gentoo/Arch eller dras med i retard-OS:ens event horizon ner i det svarta padhålet, eller hålla käften och köra på gamla fina bra, och inte minst vettiga distar. Det verkar som alla som använder sin dator seriöst och som inte har någon slags pad börjar bli jävligt trötta. Men vad vet jag.

Vet inte riktigt om det är nybörjaranvändarna som man skrämmer bort med Gnome 3 + unity, eller MATE och Cinnamon i Mints fall, snarare dom mer etablerade som gillar Gnome 2.
Har själv lite svårt för Gnome 3, men kanske mest för att man inte kan ställa in det som man vill, ännu...kanske blir bra, Ubunto 12.04 där börjar det ta sig lite, så väntar på Mint 13 och se vad dom kan hitta på, Ubunto med sitt Unity är jag inte helt såld på.

Men finns ju fortfarande gnome 2 som man kan köra in senaste kernel på, eller KDE tex,
Gento/Arch tycker jag är lite "fattiga" men passar säkert mer hard-core användare

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Vet inte riktigt om det är nybörjaranvändarna som man skrämmer bort med Gnome 3 + unity, eller MATE och Cinnamon i Mints fall, snarare dom mer etablerade som gillar Gnome 2.
Har själv lite svårt för Gnome 3, men kanske mest för att man inte kan ställa in det som man vill, ännu...kanske blir bra, Ubunto 12.04 där börjar det ta sig lite, så väntar på Mint 13 och se vad dom kan hitta på, Ubunto med sitt Unity är jag inte helt såld på.

Men finns ju fortfarande gnome 2 som man kan köra in senaste kernel på, eller KDE tex,
Gento/Arch tycker jag är lite "fattiga" men passar säkert mer hard-core användare

Ja du har nog rätt, det är nog alla lite mer erfarna användare man skrämmer bort.
Mint är ju lite intressant p g a att det alltid har varit ett windows xp i linuxform typ. Och det gör mint jävligt bra. Men nu på senaste tiden så har det gått käpprätt åt helvete. När jag testade releasen så funkade inte det ena eller det andra, jag vill bara lägga mig ner och dö en långsam smärtsam död. Hur fan lyckas man fucka upp ett helt os liksom.

Det som var så bra med gnome 2 var allt var logiskt, och inställbart, man behövde inte starta teminalen en enda gång vanligtvis om man inte ville.

Jag kommer köra vidare på gnome 2 tills det inte går längre. Kalla mig bakåtsträvare eller vad ni vill men "if it aint broke, dont fix it!". Och det är lite därför jag bojkottar vista/7/8, vad ger det liksom? Xp fungerar mycket bra hos mig, vad ska man med allt nytt skit till när det enda som är annorlunda är i princip att det är nytt (och skit oftast) och klarar dx11. Grattis liksom.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

Anders?!?!??!

Skickades från m.sweclockers.com

Aslan?!!ONE!111"!

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vimm:

Vad är framtidsvisionen för distributionerna och utvecklarna omkring alla distros? Vad vill folket uppnå med operativsystemen?

Linux fundamentala utveckling är vlädigt präglad av stabilitet. Största delen av de pengar som genereras gör det genom serverapplikationer, till vilket Linux är outstanding i användarsiffror idag. Android är också ett stort användningsområde numera, men dess egenskaper kommer inte rubba Linux inställning till serverapplikationer.

"Hemanvändare" är inte det som de mest kompetenta utvecklarna satsar på. Ofta är dessa personer anställda av företag för att använda Linux professionellt, och det är helt enkelt väldigt fördelaktigt att kunna ge tillbaka fixar till allmänheten.

Skrivet av Vimm:

Ska de satsas på att det ska bli "lättare" att använda (gränssnittet) ala Unity och Gnome 3?

Du skriver "lätt" inom citationstecken, vilket är en stor del av frågan. Vad är "lätt"? Är "kraftfullt", "användbart", "produktivt" samma sätt som "lätt"? I stabila applikationer så är det enormt underordnat att uppdatera till senaste Gnome-versionen eller ha grafiska effekter. Väldigt ofta är GUI öht bara ett minus. Vem är det som ska satsa? Jag återkommer till detta senare.

Skrivet av Vimm:

Är det någon som driver "spelfrågan" framåt? Jag vet att det finns många aspekter som kan förhindra något sånt men är det någon i Linux scenen som försöker? Eller har det tappat luften i och med genomslaget W7 hade?

Wine gör sitt för att stödja spel som siktar på Windows, men det är inte förrän utvecklarna faktiskt gör spel till Linux som det kommer börja närma sig smärtfritt. På "indie"-scenen så är Linuxstöd mer regel än undantag idag. Det är görbart. Det finns vissa problematiska områden kvar ("ljud" brukar nämnas när utvecklare berättar om sina Linuxportningar), men främst handlar det om ovana hos tillverkarna.

Det sprids mycket FUD gällande hur svårt det är att använda bibliotek på ett distributionsoberoende sätt, men det är ett löst problem. Statisk länkning (som väldigt ofta används på Windows) eller bara officiellt stöd för vissa distributioner, men med öppna kort gällande kopplingen till biblioteken, så fungerar saker.

OpenGL är kompetent grafikmässigt. Därom råder inget egentligt tvivel, även om företag med ekonomiskt intresse för hemmarknaden säger annat.

Skrivet av Vimm:

För mig vore en linux distro där jag kunde spela spel smärtfritt väldigt önskvärt för mig.

Här ligger den stora skillnaden: det är inget enskilt "företag" med en enskild vision som ligger bakom Linux. Det är dess styrka då projektet är så otroligt mångfacetterat (körs på från de största mainframes till de minsta embedded systems/mobiltelefoner/etc). Detta gör också projektet svårt att förstå om man är van vid hur Microsoft och Apple sköter saker.

Det finns ingen entitet att "klaga på" om Linux inte utvecklas som man vill. Man kan ta tag i taktpinnen och göra något själv. Kanske kan crowdsourcing som är ett sådant samtalsämne numera komma att förändra utvecklingen kraftigt: någon bevisad programmerare erbjuder sig att koda ett nytt ljudsystem, eller porta ett spel, etc., till Linux för en viss summa.

Det är en skillnad på "producenter" (de som gör spel, program, hårdvara, etc. eller på annat sätt jobbar professionellt med datorn) och "konsumenter" ("Svensson", slösurfare, Facebook/Twitter/..., etc. (inte menat som nedsättande, men tror alla förstår vad jag menar med de termerna)). Linux och relaterade projekt görs vanligen _av_ producenter, _för_ producenter, med vissa undantag, så klart. Ubuntus vision är att jobba _för_ konsumenter samtidigt som de fortsätter intressera producenter (annars blir det inget gjort), men klagomålen på senaste är att de just tappat stora delar av den senare skaran. Kanske de kan överleva på egen hand, men det återstår att se. Det har inte varit så för någon tidigare distribution (men det är ständigt nya tider).

Det finns stora affärstillfällen, men rörelsemängden för att få spelbranschen att gå in i Linux har ännu inte hittats. Men spelbranschen förändras hela tiden, och det finns inga tekniska hinder (vilket ständigt bevisas), bara rädsla (och fördelaktiga avtal gällande DirectX-exklusivitet).

Skrivet av Vimm:

Sorry för hi-jack

Denna tråden har ändå tappat sikte ett par gånger om, så värre saker kan man göra .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Rekordmedlem

Men nu blir ju win 8 lite mera likt ubuntu, porta metro till linux så ser man ingen skillnad alls Eller så tar man bort pekinterfacen helt o vi lever lyckliga resten av livet och pekar bara på de enheter det är lämpligt, och inte på en hemmadator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Du skriver "lätt" inom citationstecken, vilket är en stor del av frågan. Vad är "lätt"? Är "kraftfullt", "användbart", "produktivt" samma sätt som "lätt"? I stabila applikationer så är det enormt underordnat att uppdatera till senaste Gnome-versionen eller ha grafiska effekter. Väldigt ofta är GUI öht bara ett minus. Vem är det som ska satsa? Jag återkommer till detta senare.

Det var ganska mycket sarkasm i den frågan. Jag borde varit tydligare. Unity och Gnome3 förs väl som ett gränssnitt som ska vara lättare för nya (och gamla) användare att använda. Men det har gett motsatt effekt eller hur?

Skrivet av phz:

Här ligger den stora skillnaden: det är inget enskilt "företag" med en enskild vision som ligger bakom Linux. Det är dess styrka då projektet är så otroligt mångfacetterat (körs på från de största mainframes till de minsta embedded systems/mobiltelefoner/etc). Detta gör också projektet svårt att förstå om man är van vid hur Microsoft och Apple sköter saker.

Jo jag vet. Hoppades bara på att det fanns någon som börjat satsa stora pengar på konsumentsidan som inte innefattar Facebook/Twitter integration. Jag tror det skulle behövas en finansiell-drivande kraft för att få ut en distro till hemmakonsumenter som kan öppna upp för att fler utvecklar till linux.

Skrivet av phz:

Det är en skillnad på "producenter" (de som gör spel, program, hårdvara, etc. eller på annat sätt jobbar professionellt med datorn) och "konsumenter" ("Svensson", slösurfare, Facebook/Twitter/..., etc. (inte menat som nedsättande, men tror alla förstår vad jag menar med de termerna)). Linux och relaterade projekt görs vanligen _av_ producenter, _för_ producenter, med vissa undantag, så klart. Ubuntus vision är att jobba _för_ konsumenter samtidigt som de fortsätter intressera producenter (annars blir det inget gjort), men klagomålen på senaste är att de just tappat stora delar av den senare skaran. Kanske de kan överleva på egen hand, men det återstår att se. Det har inte varit så för någon tidigare distribution (men det är ständigt nya tider).

Jag håller med. Det känns väldigt mycket som att de försöker dra åt sig mycket av sociala nätverks-skaran av någon anledning. Där finns ju redan smartphones och Apple så varför utmana? Nu korrelerar det här väldigt mycket med Ubuntu. Men för mig så är ju de flagskeppet för konsumenter och att de vill ses som ett alternativ till att surfa är för mig en stor facepalm.

Skrivet av phz:

Det finns stora affärstillfällen, men rörelsemängden för att få spelbranschen att gå in i Linux har ännu inte hittats. Men spelbranschen förändras hela tiden, och det finns inga tekniska hinder (vilket ständigt bevisas), bara rädsla (och fördelaktiga avtal gällande DirectX-exklusivitet).

Om Steam för Mac tar större fäste kanske man kan hoppas på Valve. Lyckas de på OS X så blir det ju inte direkt svårare att ta över det till andra distros.

Permalänk

Nu hände det där igen att alla flikarna försvann, men lite på ett annant sätt. Jag startade datorn och startade firefox, sen innan allt laddat klart så blir jag utkastad, så jag måste logga in igen och nästa gång jag startade firefox så var allt borta. Man blir lite sur. Men just att datorn startar om eller att man måste logga in på nytt tror jag har att göra med själva datorn.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Det var ganska mycket sarkasm i den frågan. Jag borde varit tydligare. Unity och Gnome3 förs väl som ett gränssnitt som ska vara lättare för nya (och gamla) användare att använda. Men det har gett motsatt effekt eller hur?

Jag tror det har mycket att göra med att de som är missnöjda låter mer än de som är nöjda. Jag har för mig att det var skitmånga som klagade när Gnome 2 kom ut med, är man väldigt van vid att allting fungerar på ett visst sätt ogillar man väl all förändring.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Bejje:

Jag måste säga att jag är ingen expert på just SSD, men enligt vad jag har läst mig till så påverkas livslängden varje gång man skriver till disken, att t.ex. defragementera den är för det första totalt onödigt då man inte vinner något på det, men det vore också idiotiskt ur den synpunkten att man skriver mycket till disken. Även om den har en väldigt lång livslängd så har jag också läst att man förlorar prestanda på den med tiden, så även om den kommer fungera i flera år till så kanske den blir segare och det är ju inte heller kul.

Varje minnescell sägs kunna skrivas över ett visst antal gånger men cellernas livslängd är inte den begränsande faktorn. Vad jag hört är det chippen som kontrollerar cellerna (controller) som ger upp först.

Skrivet av Vimm:

Så min fråga till er som fortfarande är med i "scenen":

Vad är framtidsvisionen för distributionerna och utvecklarna omkring alla distros? Vad vill folket uppnå med operativsystemen? Ska de satsas på att det ska bli "lättare" att använda (gränssnittet) ala Unity och Gnome 3? Är det någon som driver "spelfrågan" framåt? Jag vet att det finns många aspekter som kan förhindra något sånt men är det någon i Linux scenen som försöker? Eller har det tappat luften i och med genomslaget W7 hade?

För mig vore en linux distro där jag kunde spela spel smärtfritt väldigt önskvärt för mig.

I takt med att webben utvecklas och vi får nya öppna webstandarder och molntjänster kommer nog förmodligen fokuset skifta från vilket OS du har installerat. Om du kan köra MSO i firefox finns det ingen vits med att betala extra för Windows tex. Här har vi Linux nästa stora chans och det är mycket det många hoppas på blir genomslaget. För var dag som går blir också Linux mer allmänt. Man kan tex lätt installera program via GUI:n Ubuntu Software Center.

Vad betraffär spel fast det en liten chans att 2011 kunde hga blivit Linux år. Många större studior som tidigare utvekclat för Linux skulle släppa nytt tex Spalsh Damage och Id Tech tyvärr gjorde de inte det och spelen i sig floppade totalt. Samtdigt blev Linux alternativen mer omoderna och det ska mycket till för att vänja sig med alla Quake 3 fristående mods från 2000 om man går från tex BF3.

Den ny indiescenen och humblebundle har också erbjudit en stor mängd indie titlar men de är inte för alla.Med fler Apple-användare kanske också fler utvecklare börjar överväga att använda OpenGL. Vad beträffar spel är väl det inte så stort problem för Linux. Som jag konstaterade i Shooters så finns det typ max två spel man går miste om om man inte har en Windows dator tillgänglig. BF3 och Shogun Total War 2. Men Nya konsoller nästa E3 är datorspelandet som seriös business dött. Blizzard släpper förvisso Diablo men vem över 15 bryr sig?

Permalänk
Rekordmedlem

Xbox 360 är ett sätt att låsa spel till dx, det är lätt att göra dx spel men kräver lite mer för att få till opengl.
Själv så saknar jag ett bra grafiskt adventurespel som kör skiten ur dagens värstingrafik, oavsett plattform, typ ett modernt Riven, gärna gjort i open gl och till alla plattformar.
Eller varför inte nyversioner på zork men grafikmaxade, det finns väldigt få spel av den typen överhuvudtaget idag, och jag tror att det hade kunnat gå att få till nått sånt som vore gångbart idag, kanske även nån onlinevariant på dem.
Det här är väl iofs inte direkt linuxrelaterat, men att spelmotorerna är för dx istället för open gl är nog en stor orsak att det finns få linuxspel, och de spel som körs i webläsaren är trotts allt lite väl enkla/fula.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Xbox 360 är ett sätt att låsa spel till dx, det är lätt att göra dx spel men kräver lite mer för att få till opengl.
Själv så saknar jag ett bra grafiskt adventurespel som kör skiten ur dagens värstingrafik, oavsett plattform, typ ett modernt Riven, gärna gjort i open gl och till alla plattformar.
Eller varför inte nyversioner på zork men grafikmaxade, det finns väldigt få spel av den typen överhuvudtaget idag, och jag tror att det hade kunnat gå att få till nått sånt som vore gångbart idag, kanske även nån onlinevariant på dem.
Det här är väl iofs inte direkt linuxrelaterat, men att spelmotorerna är för dx istället för open gl är nog en stor orsak att det finns få linuxspel, och de spel som körs i webläsaren är trotts allt lite väl enkla/fula.

Spel som kommer till PS3/Mac/Wii stöder om inte OpenGL (vilket det vanligen är) så åtminstone ett biblioteksoberoende sätt att rendera grafik. Går det att porta till dessa plattformar så är OpenGL vs DirectX inte problemet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av phz:

Spel som kommer till PS3/Mac/Wii stöder om inte OpenGL (vilket det vanligen är) så åtminstone ett biblioteksoberoende sätt att rendera grafik. Går det att porta till dessa plattformar så är OpenGL vs DirectX inte problemet.

Allt går att fixa, men det handlar nog mest om var pengarna finns, hade man haft open gl som grund hade det varit lättare på datorerna och troligen inte svårare än idag på konsolerna, men eftersom marknaderna ser ut som det gör så är det som det är.
Sedan kan man också fråga sig hur mycket nvidias "hjälp" till spelutvecklare betyder, det skulle gå att tolka hjälpen som lite "mutor" för att marknadsföra grafikkort av en viss typ som stödjer spel programmerade på ett visst sätt, men där kanske jag bara har ogrundade konspirationsteorier.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett spel för mrqaffe att hålla ögonen på.

Permalänk

Hehe vet ni vad? Jag har lånat ett nätverkskort och det verkar fungera riktigt bra hittills.

Så nu kan jag använda "storsläggan" som mainburk (en athlon 64 x2 3ghz med ett riktigt grymt 8800gt-kort!) och samtidigt använda mig av dom tveklöst och helt odiskutabelt allra bästa releaserna som någonsin gjort, nämligen mint 9 och ubuntu 10.4, ni vet dom där bra, där allt bara fungerade, innan allt blev skit.

Fan vad nöjd jag blir, gratis bra dator, gratis bra os, och allt bara fungerar, och är knäpptyst.

2012 the year of the linux desktop! Och visst är det det... Då är det bara att invänta den oundvikliga crashen med dödsplaneten Nibiru då. Jag tvivlar inte en sekund på att storsläggan inte bara överlever detta helvetets armageddon utan går segrande ut striden, mycket p g a sitt ultrastarka chassi gjort av luft.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Hehe vet ni vad? Jag har lånat ett nätverkskort och det verkar fungera riktigt bra hittills.

Så nu kan jag använda "storsläggan" som mainburk (en athlon 64 x2 3ghz med ett riktigt grymt 8800gt-kort!) och samtidigt använda mig av dom tveklöst och helt odiskutabelt allra bästa releaserna som någonsin gjort, nämligen mint 9 och ubuntu 10.4, ni vet dom där bra, där allt bara fungerade, innan allt blev skit.

Fan vad nöjd jag blir, gratis bra dator, gratis bra os, och allt bara fungerar, och är knäpptyst.

2012 the year of the linux desktop! Och visst är det det... Då är det bara att invänta den oundvikliga crashen med dödsplaneten Nibiru då. Jag tvivlar inte en sekund på att storsläggan inte bara överlever detta helvetets armageddon utan går segrande ut striden, mycket p g a sitt ultrastarka chassi gjort av luft.

Gratis dator, hur då? :P;)

Visa signatur

HP PAVILION DV6-6141 i7-2630QM @ 2.0Ghz 8 Gb Ram 120 Gb CORSAIR FORCE SERIES 3 AMD HD6770M 2 Gb | Server: Emachines E528 Intel Celeron 900 2.20 Ghz Intel GMA 4500 4 Gb Ram | OS: Mint 12

Permalänk

Jag fick komponenterna av en kompis när han uppgraderade sin. Jag tycker den är riktigt bra.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.