Falska telefonsamtal från "Microsoft" fortsätter i oförminskad styrka

Permalänk
Medlem

Inte för att vara elak men tycker det är anmärkningsvärt att folk gång på gång går på sådant här.

För några årsedan hade jag för vana att lägga ner lite tid på när alla dessa idiotmail kom.
Ett klassiskt var ju att man skulle skicka vidare 10 mail för att garanterat få en Nokiamobil.
Tog mig tiden att få fram alla mail och fick ut runt 150 styckern. Skickade sedan till alla några enkla frågor.
"Hur vet Nokia om att du har skickat 10 mail, har DU på något sätt kontaktat dom?"
"Har DU lagt ner 10 sekunder och gått in på Nokias hemsida för att kontrollera om det stämmer?"
Något i den stilen. Bad sedan alla som fick mailet verkligen svar mig. Fick så klart inte ett enda svar för alla skämdes väl så in i helvete.
Speciellt då jag kunde se exakt VILKA som hade skickat till VEM. Så jag skrev ut dessa som skickat mailen och verkligen poängterade hur korkade dom var.

För man måste på något sätt sakna något i sitt logiska tänkande om man går på sådant här.
Samma gäller ju när folk gick på mailen om att banken tappat bort dina inloggningsuppgifter till internetbanken.
Hur i helvete skulle dom kunna tappa bort något som dom loggar in mot? Det är ju för tusan deras egna datorer man loggar in i.
Är ju som att ringa till 118118 och fråga om det telefonnummer jag ringer från.

Visst, jag kan förstå att äldre människor kan gå på det. Men det riktigt tragiska är att det är även en hel del medelålders människor som går på dessa.
Och jag KAN inte tycka synd om dessa. För varför ställer sig dom inte bara den enkla frågan: HUR har MS fått tag på telefonnumret till mig om min dator har virus... OM dom hade kunnat få mitt nummer så lätt, hur farligt är det då inte att gå ut på internet!!!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Som det dök upp i annan tråd

http://www.youtube.com/watch?v=Rvn6mCzRRpU&feature=player_emb...

Finns en massa sköna samtal som folk spelat in och trollat scammers.

Nyttigt att lyssna på för att lära känna scammers argument

Edit;

Och till frågor ovanför,
De ät oftast på engelska som bryter på indiska som talas i samtalen, sällan Svenska.
Och de är ofta luriga att spåra då det är oftast Skype samtal eller liknande VOIP lösningar.

Tack för länken! Den var riktigt rolig! (men du är skyldig mig en timme av mitt liv (ironi)

Skrivet av Startrance:

Kanske lite elakt men garvar alltid då jag läser om folk som gråter ut på tex Aftonbladet om sådana här saker, det är ju så uppenbart att det är en skam/bluff, sen varför skulle Microsoft ringa om att man har ett virus på sin dator då alla sådan rapporter är anonyma, är ju som Facebook och den där bank id bluffen, varför går folk på sådana saker?

Ja varför? Kan du inte räkna ut det själv. Många som går på detta för att dom är okunniga inom teknik,mjukvara!

Skrivet av Rixxz:

För att folk är idioter/naiva/ignoranta.

Ser du allt i svartvit? Så om din egen Farfar/Farmor/Mormor/Morfar/Mamma/Pappa/Syster/Bror etc. Som kanske inte är idioter/naiva/ignoranta skulle gå på detta för att dom är tekniskt okunniga! så gör det dom till idioter! Hur tänkte du där!

Skrivet av riktigninja:

lika efterblivet att gå på det här som att öppna när det ringer på dörren ..

Så man ska inte öppna när det ringer på dörren?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Som det dök upp i annan tråd

http://www.youtube.com/watch?v=Rvn6mCzRRpU&feature=player_emb...

Finns en massa sköna samtal som folk spelat in och trollat scammers.

Nyttigt att lyssna på för att lära känna scammers argument

Edit;

Och till frågor ovanför,
De ät oftast på engelska som bryter på indiska som talas i samtalen, sällan Svenska.
Och de är ofta luriga att spåra då det är oftast Skype samtal eller liknande VOIP lösningar.

hahaha den videon var riktigt underhållande Speciellt mot slutet runt 27minuter när "jaysunn" eller vad han hette började hota med att han skulle hacka honom och grejer genom att få killen att trycka ctrl+alt+delete några gånger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Inte för att vara elak men tycker det är anmärkningsvärt att folk gång på gång går på sådant här.

För några årsedan hade jag för vana att lägga ner lite tid på när alla dessa idiotmail kom.
Ett klassiskt var ju att man skulle skicka vidare 10 mail för att garanterat få en Nokiamobil.
Tog mig tiden att få fram alla mail och fick ut runt 150 styckern. Skickade sedan till alla några enkla frågor.
"Hur vet Nokia om att du har skickat 10 mail, har DU på något sätt kontaktat dom?"
"Har DU lagt ner 10 sekunder och gått in på Nokias hemsida för att kontrollera om det stämmer?"
Något i den stilen. Bad sedan alla som fick mailet verkligen svar mig. Fick så klart inte ett enda svar för alla skämdes väl så in i helvete.
Speciellt då jag kunde se exakt VILKA som hade skickat till VEM. Så jag skrev ut dessa som skickat mailen och verkligen poängterade hur korkade dom var.

För man måste på något sätt sakna något i sitt logiska tänkande om man går på sådant här.
Samma gäller ju när folk gick på mailen om att banken tappat bort dina inloggningsuppgifter till internetbanken.
Hur i helvete skulle dom kunna tappa bort något som dom loggar in mot? Det är ju för tusan deras egna datorer man loggar in i.
Är ju som att ringa till 118118 och fråga om det telefonnummer jag ringer från.

Visst, jag kan förstå att äldre människor kan gå på det. Men det riktigt tragiska är att det är även en hel del medelålders människor som går på dessa.
Och jag KAN inte tycka synd om dessa. För varför ställer sig dom inte bara den enkla frågan: HUR har MS fått tag på telefonnumret till mig om min dator har virus... OM dom hade kunnat få mitt nummer så lätt, hur farligt är det då inte att gå ut på internet!!!

Besläktat med dessa "Nokiamobil mail" är ju också dom virusvarningar som går som kedjemail och som en löpeld runt runt, en snabb googling ger att viruset i fråga bara är ett hoax som snurrat runt i årtal, men då och då blir det som epidemier och det skickas miljontals mail kors och tvärs, nån enstaka gång så klicka jag svara alla och påpeka vad det var frågan om, men numera orka...:P

Bara konstatera att ganska många är fullkomligt blåsta när det kommer till att använda en dator, har haft tex suportsamtal där någon inte klara att fylla i ett vanligt formulär och trycka skicka, det samtalet tog 45 minuter har jag för mig, och personen var inte senil, bara totalt borta med allt som hade med en dator att göra, var inte första och sista samtalet heller från samma person heller phuuu, gud ske lov man inte jobbar med datorsupport längre, krävs en ängels tålamod gånger 10....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Inte för att vara elak men tycker det är anmärkningsvärt att folk gång på gång går på sådant här.

För några årsedan hade jag för vana att lägga ner lite tid på när alla dessa idiotmail kom.
Ett klassiskt var ju att man skulle skicka vidare 10 mail för att garanterat få en Nokiamobil.
Tog mig tiden att få fram alla mail och fick ut runt 150 styckern. Skickade sedan till alla några enkla frågor.
"Hur vet Nokia om att du har skickat 10 mail, har DU på något sätt kontaktat dom?"
"Har DU lagt ner 10 sekunder och gått in på Nokias hemsida för att kontrollera om det stämmer?"
Något i den stilen. Bad sedan alla som fick mailet verkligen svar mig. Fick så klart inte ett enda svar för alla skämdes väl så in i helvete.
Speciellt då jag kunde se exakt VILKA som hade skickat till VEM. Så jag skrev ut dessa som skickat mailen och verkligen poängterade hur korkade dom var.

För man måste på något sätt sakna något i sitt logiska tänkande om man går på sådant här.
Samma gäller ju när folk gick på mailen om att banken tappat bort dina inloggningsuppgifter till internetbanken.
Hur i helvete skulle dom kunna tappa bort något som dom loggar in mot? Det är ju för tusan deras egna datorer man loggar in i.
Är ju som att ringa till 118118 och fråga om det telefonnummer jag ringer från.

Visst, jag kan förstå att äldre människor kan gå på det. Men det riktigt tragiska är att det är även en hel del medelålders människor som går på dessa.
Och jag KAN inte tycka synd om dessa. För varför ställer sig dom inte bara den enkla frågan: HUR har MS fått tag på telefonnumret till mig om min dator har virus... OM dom hade kunnat få mitt nummer så lätt, hur farligt är det då inte att gå ut på internet!!!

Jag personligen tycker inte det har med att "äldre" kan gå på olika bluffar!

Min erfarenhet är att alla som är nya inom datorer/mjukvara kan gå på det! Gammal som ung!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av riktigninja:

lika efterblivet att gå på det här som att öppna när det ringer på dörren ..

Det är nog du som är konstig, de flesta öppnar dörren när det ringer på klockan. Svarar du inte på telefonen eller mail heller?

Visa signatur

Dator 1: i7 2600K / Gigabyte GTX 590 / 8 GB minne / 120 GB Intel 510 SSD / 2TB / Corsair 750W / BENQ XL2410T 120 Hz
Dator 2: 27" iMac i5 Router: Apple Airport Extreme
HTPC: i5 2400 / Radeon HD 6450 1GB / 8 GB minne / 2TB / Samsung 50" Plasma
Platta: iPad 3 32GB 3GTelefon: iPhone 4 16gb

Permalänk
Skrivet av Sinic5128:

Nej, de pratar engelska (eller försöker i alla fall) med stark indisk brytning. Jag hörde knappt vad de sa när de ringde mig, uppfattade bara "Do you have a computer?" och "virus" några gånger...

Även jag blev uppringd av en Engelskpratande kille med indisk brytning som sa att min hårddisk var trasig/på väg att krascha, spelade med ett bra tag typ “oj det låter inte bra! Hur mycket ska jag betala för att fixa det“ han lät lite förvirrad typ “what? no, no payment. free“ haha

Det var roligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det skulle vara roligt att någon riktig kunnig gav dem tillgång till en virtuell maskin så man kunde se vad de försökte göra. (med anonym id och inga personuppgifter etc såklart)

Annars så förvånar mig inte att folk är dumma, jag har personligen sagt åt vissa att inte klicka på allt vad de ser, men detta skiter de fullständigt i och gör ändå.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

För alla okunniga kommer ju läsa en artikel på Swec?

Nej men de kanske googlar och hittar swecs tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DistantHoller:

Det är nog du som är konstig, de flesta öppnar dörren när det ringer på klockan. Svarar du inte på telefonen eller mail heller?

Jag öppnar aldrig dörren om jag inte väntar besök, och svarar aldrig i telefonen på nummer jag inte känner igen eller som är dolda.

Permalänk

Dom ringde mig också

Jorå, dom har ringt mig... en engelsk kvinna som sa sig vara från Microsoft... Först frågade dom om det var jag, sen sa rösten "We have discovered security problems with your computer"... då slutade jag svara och la på luren... jag kör ju Mac Pro... tror inte Microsoft kan åtgärda eventuella säkerhetsproblem.. ;-D

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vill ha ett sånt här samtal. Trolla skiten ur dem, samt till slut ge dem tillgång till min virtuella W8 och mindfucka dem totalt?

(Noobfråga, men om jag förstått det rätt så är det omöjligt för dem att komma ut i den "riktiga" datorn ifall jag installerar deras hackingmjukvara på en virtuell maskin?)

Permalänk

Jag har också blivit uppringd men de va för kanske 2 månader sedan. Det är rätt uppenbart egentligen att dom bara fiskar folk men jag var fortfarande osäker på om de va bluff eller ej, den här artikeln har bekräftat mina misstankar till 100% nu iallafall.

Kan dra storyn här då, en engelsktalande man ringer upp mig på hemtelefonen. Han har Indisk dialekt och låter som om han jobbar på "wallstreet" eller någon liknande arbetsmiljö. Mannen frågade "Are you *namn* *mellannamn*?" Varpå jag svarar ja. Sen så kommer jag inte ihåg riktigt hur han framförde dialogen tror han sa att han jobbade på Microsoft och frågade om jag hade en dator med windows på.

Av någon anledning fick jag för mig att de va fejk så jag sa "No I'm a mac-user." Varpå killen bara lade på luren. Otrevligt sätt att avbryta samtalet på om man ska jobba på kundtjänsten och de hade aldrig någon på Microsoft gjort, de hade avslutat samtalet med "Good day to you sir!" eller liknande. (Man har ju vart i kontakt med support förr)

Notera nu att det var till min hemtelefon som dom ringde och jag gissar på att de bara ringer till hemtelefoner. Ni som vill få några samtal får nog skaffa ett abonnemang då.

Skrivet av Knashatt:

Inte för att vara elak men tycker det är anmärkningsvärt att folk gång på gång går på sådant här.

För några årsedan hade jag för vana att lägga ner lite tid på när alla dessa idiotmail kom.
Ett klassiskt var ju att man skulle skicka vidare 10 mail för att garanterat få en Nokiamobil.
Tog mig tiden att få fram alla mail och fick ut runt 150 styckern. Skickade sedan till alla några enkla frågor.
"Hur vet Nokia om att du har skickat 10 mail, har DU på något sätt kontaktat dom?"
"Har DU lagt ner 10 sekunder och gått in på Nokias hemsida för att kontrollera om det stämmer?"
Något i den stilen. Bad sedan alla som fick mailet verkligen svar mig. Fick så klart inte ett enda svar för alla skämdes väl så in i helvete.
Speciellt då jag kunde se exakt VILKA som hade skickat till VEM. Så jag skrev ut dessa som skickat mailen och verkligen poängterade hur korkade dom var.

För man måste på något sätt sakna något i sitt logiska tänkande om man går på sådant här.
Samma gäller ju när folk gick på mailen om att banken tappat bort dina inloggningsuppgifter till internetbanken.
Hur i helvete skulle dom kunna tappa bort något som dom loggar in mot? Det är ju för tusan deras egna datorer man loggar in i.
Är ju som att ringa till 118118 och fråga om det telefonnummer jag ringer från.

Visst, jag kan förstå att äldre människor kan gå på det. Men det riktigt tragiska är att det är även en hel del medelålders människor som går på dessa.
Och jag KAN inte tycka synd om dessa. För varför ställer sig dom inte bara den enkla frågan: HUR har MS fått tag på telefonnumret till mig om min dator har virus... OM dom hade kunnat få mitt nummer så lätt, hur farligt är det då inte att gå ut på internet!!!

Dold text

Håller på med en datautbildning och vi ska snart börja en kurs som heter säkerhet och sårbarhet. Vi har smygstartat på kursen och gått igenom lite såna här scammers. Finns ju alla möjliga roliga historier om detta men läraren som höll föreläsningen om just phising / fishing/harvesting säger att man har räknat på det där. Max 10% brukar bli lurade men i normala fall är det 1% som drabbas i sin dumhet. Verkligen pinsamt men så är det. Folk tänker inte sig för tyvärr.

Men tänk dig då om man försöker lura till sig kontouppgifter genom att skicka scammejl till alla möjliga retards, kanske skickar till 200 000 pers, och 1% blir lurade. De är 2000 pers de, fatta och göra det en lönevecka, då kan man hova hem ganska mycket cash. Hur som helst, 90% drabbas oftast inte.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag personligen tycker inte det har med att "äldre" kan gå på olika bluffar!

Min erfarenhet är att alla som är nya inom datorer/mjukvara kan gå på det! Gammal som ung!

Behöver inte vara just datorer det handlar om.
Se alla "unga" som förskottsbetalar sitt drömhus till "Baltic bygg och charkuteri HB", sen står de där med en lerhydda och gråter ut i något pajasprogram på TV.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Behöver inte vara just datorer det handlar om.
Se alla "unga" som förskottsbetalar sitt drömhus till "Baltic bygg och charkuteri HB", sen står de där med en lerhydda och gråter ut i något pajasprogram på TV.

Gillar förresten upplägget på det programmet och dess konstant förändrande manus, man blir förvånad varje gång ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Jag vill ha ett sånt här samtal. Trolla skiten ur dem, samt till slut ge dem tillgång till min virtuella W8 och mindfucka dem totalt?

(Noobfråga, men om jag förstått det rätt så är det omöjligt för dem att komma ut i den "riktiga" datorn ifall jag installerar deras hackingmjukvara på en virtuell maskin?)

Sätt upp en Honeypot, nån gammal burk du har stående och låt dom förvivlat jobba ihjäl sig, sen tar du över deras session efter nån dag och hackar skiten ur dom så de lär sig en läxa för livet.

Värsta är att enligt videona som är upplagda är dom så där äckligt trevliga i tonen hela tiden men så fort man vänder sig mot dom blir dom nasty.

Permalänk

jag känner mig jätte dum för jag gick på det när dom ringde mig :/ Va trött... Jag har bytt lösen på alla mina konton, Är det något mer jag borde göra ? Installera om datorn ?

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem

de ringde mig för några veckor sen ... inte hört om några varningar heller ...

svarade en tjej som sade "hi im calling from microsoft ..." *klick* kändes befogat

Permalänk
Inaktiv

De ringde hem till mig någon gång i somras. Tyckte att allt verkade lite sådär halvskumt så istället för att göra vad dem sa ifrågasatte jag, då blev dom genast mycket otrevliga och jag la på direkt.

Kan tilläggas att dom talade engelska, att samtalskvaliteten var ganska risig och jag fick för mig att den jag talade med pratade med Indisk brytning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av silaslenz:

Oj, gick på den ännu en gång Kan inte engelsmännen ändra lite i sitt språk?

Eller så lär du dig skillnaden mellan Billions och biljarder? Million = Miljon, Billion = Miljard.

Skrivet av Callema:

Nej men de kanske googlar och hittar swecs tråd.

Före eller efter de har blivit lurare?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

När sådant här kommer upp är jag glad att jag tagit mig tiden att konstatera en sak för alla datorer jag har hand om.
JAG är admin, JAG installerar program/upddateringar, NI frågar MIG om allt.
Ni använder datorerna som users, ni vet INTE admin lösenordet.

Sen är det negativa alla frågor och uppdatringar måste jag göra vilket är lite bläää... Låter hårt men har redan haft mer än ett falskt installations försök...
Men om "Microsoft" ringer mig så är jag !väldigt! intresserad hur de lyckades få tag i nummer och koppla samman det med en dator samt hur den datorn är sårbar....

Permalänk

Själv lyckades jag spela dum o uppehålla dom i en timme ... jag drog storyn i denna andra tråd:
#11979823

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Dom har ringt mig två gånger,

Första gången prata vi i ca 15 minuter han bad mig boota upp datorn osv, jag bara jo visst, satt och drack kaffe och tyckte det var trevligt att ha nån att prata med, så efter 15 min ungefär sa jag att jag hade starta datorn.

Så bad han mig gå in på nån hemsida, så fråga ja han som ringde "Funkar detta verkligen på linux?"
Då lacka han ur och sa att jag skulle "Stänga av datorn, koppla ur den och kasta ut den igenom dörren" för den skulle gå sönder eller dylikt, Fatta inte riktigt vad han sa, var nån indier som snacka halvtaskig engelska

Andra gången sa jag, att jag hade linux med en gång och då klicka han mig

Visa signatur

i5-2500K@5Ghz - Antec KÜHLER H2O 620 - MSI P67A-C45 - OCZ Agility Sata III 120 GB - Crucial M500 250GB - 20GB 1600mhz xms3 - GTX 560 TI OC 1Gb - OCZ sXs2 700W

c2d E6750@3 ghz - GA-EP35-DS3 P35 - 8 Gb 800Mhz xms2 - HD5670 1024MB - CGS 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

jag känner mig jätte dum för jag gick på det när dom ringde mig :/ Va trött... Jag har bytt lösen på alla mina konton, Är det något mer jag borde göra ? Installera om datorn ?

Ja, blås datorn och se till att den datorn du byter lösenord på inte är samma som du blev lurad på, för då kan du lika gärna skita i det.

Om du har internetbank som du använt från datorn så bör du byta bank, eller i alla fall skaffa nytt konto, samma sak om du har paypal osv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har haft flertalet samtal till företaget där jag jobbar (6000 användare).

Permalänk
Medlem

Blev uppringd flera måndader sen, efter kvinnan sa att det var från Microsoft, visste jag direkt att det var nån typ av scam och snackade en stund för ha lite roligt. Till slut bad jag henne att ringa igen om 1 år, då jag ska på utlands resa.
Det hela handlar om att få folk tro, dom har virus/trojan på datorn, använda logmein gratis tjänst för fjärrstyrnin, för skanna igenom datorn för virus och få folk köpa deras antivirus program för ca: 1000:-.
Finns på youtube, folk som spelat in för skoja tillbaks med skojarna.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Man skulle ju kört en virtuell maskin och spela helt bakom bollen
Dra ut på tiden så mycket som möjligt
Samtidigt ska man ha program som kollar all trafik till datorn Så kan man ha lite kul sen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att driva med dem, låta dem guida en till att ladda ner ett "antivirus" och sedan säga att det inte går att öppna, dra ut på det och till slut säga att man har mac.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem

De flesta verkar ju fatta galoppen i alla fall.

http://www.missatsamtal.se/telefonnummer/001000181/

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.