Permalänk
Medlem

Xavi 5258 + DGN1000 (BBB)

Tjenare,

Jag har under en längre period försökt att få igång en router här hemma. Flera timmar i telefon med BBB (Bredbandsbolaget) support och några timmars läsning på diverse forum.. Jag får inte igång skiten och ger snart upp.

Anledningen till att jag vill koppla in en router är för att de 5 IP-adresserna jag får genom BBB inte räcker. Jag har minst 10 apparater som behöver internetuppkoppling.

Mitt modem från BBB måste sitta där för jag har alla deras jävla tjänster. Dvs telefoni, TV och bredband.

Så här ser Xavi modemet ut och dess portar:

WAN------LAN1-----LAN2-----LAN3-----LAN4
Tele-------TV-------ROUTER--PC1-------PC2

All trådlös kommunikation i Xavi modemet är avstängt för att undvika att cappa IP adresserna, allt trådlöst bör istället gå genom routern.

Eftersom att jag inte kommer åt routern via 192.168.0.1 (som är default för Netgear DGN1000) så har jag kopplat den direkt till en laptop för att göra de inställningar som BBB säger att jag måste göra för att få det att fungera. Efter att jag har gjort det så kopplar jag tillbaka den på port 2 i Xavi modemet men inte fan får jag internet. Jag hittar nätet i Wifi-listan och kan ansluta, men bara lokalt. Enligt BBB så ser dom inte att min router sitter i port 2 på modemet.

Det enda som sitter i routern är en nätverkskabel till modemet, ingen telefonkabel på WAN porten dvs.

Några tips/idéer? Detta är riktigt tröttsamt.

Permalänk
Medlem

skulle tro att du behöver ändra

IP adressen i routern om du har samma ipadress som i modemet så kan de krocka. Testa med att ändra routerns ipadress att sluta på 2 istället för 1 så kanske det fungerar. Du kan även testa att resetta modemet vilket jag gjorde på mitt när jag använde modemet direkt till en dator och sedan inte fick min router att funka. Men vanligt är att ipadresser krockar om de är samma och då kommer du inte uty på internet.

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Permalänk
Avstängd

5258 från B2B skickar ut externa adresser, koppla 5258 LAN > Din router WAN

Din router agerar DHCP pch du ansluter till den.
Något mer ska du inte behöva göra.