Permalänk

Stabil SSD?

Letar efter en 120 GB SSD men vill slippa behöva flasha bios och annat sånt jobbigt skit. Några bra som ni känner till?

Permalänk
Medlem

Samsung 830 verkar vara en högpresterande SSD som dessutom sägs ska vara väldigt stabil.

Annars har ju alla Intels modeller ett rykte om sig att vara stabila. Dock halkar de efter lite på prestandafronten.

Permalänk

Intel 520 ligger väll på samma prestanda nivå som de andra, dock är de dyrare.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Är en stolt ägare till en Intel 320 120GB. Inte den snabbaste på marknaden men den är enligt mig otroligt stabil, har fått bluescreen enbart ett fåtal gånger. Prestandamässigt så kan jag inte klaga, både för att en SSD alltid kommer vara ett stort steg ifrån en HDD och för att jag inte kan jämföra med en annan SSD då jag bara har ägt min Intel SSD.

Hursomhelst så rekommenderar jag Intels 320, har dock inga kommentarer om Intels 520.

Visa signatur

Nanananananananananana.....nananananananananana.... BATMAN!

Permalänk

Vet någon om Corsairs SSDer är nå bra?

Permalänk
Medlem

Har en force 3 som jag köpte förra veckan eller nått, har inte strulat en enda gång. Kör dock Ubuntu på den då jag har windows på min intel.

Permalänk
Medlem

Samsung 830 kan jag rekommendera iallafall.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av MorganShlorgan:

Vet någon om Corsairs SSDer är nå bra?

Två polare som jag byggt dator åt kör på Corsair Force 3 SSD'er. Fungerar as bra - de har inte klagat!
Själv så kör jag på Intel 520 pga stabiliteten.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Min A-data 511 series har aldrig krånglat

Permalänk
Skrivet av amius:

Min A-data 511 series har aldrig krånglat

Har oxå en likadan funkar kalas bra aldrig minsta krångel,snabb som attan med. Ett givet köp säger jag..Nu väntar vi bara på sandforce hatarna att börja skriva.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Har inte någon ssd själv men om jag ska köpa en kommer det bli en samsung 830 eller en intel 520, har hört att de skall vara de stabilaste och är ganska snabba.

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem

Jag har haft Force 3 120GB i 2-3 månader nu, och det har inte strulat en enda gång. Aldrig fått blåskärm (eller andra problem) på grund av SSDn.

Dock annat knas har jag hittat på, men det är ju inte dens fel

Permalänk
Medlem

Har hört en massa här på SC som rekommenderat M4 128GB,
http://www.inet.se/produkt/5315232/crucial-ssd-m4-128gb

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Jag har haft Force 3 120GB i 2-3 månader nu, och det har inte strulat en enda gång. Aldrig fått blåskärm (eller andra problem) på grund av SSDn.

Dock annat knas har jag hittat på, men det är ju inte dens fel

Samma här Force 3 120Gb och aldrig krångel med blå skärmar pga SSD.

Permalänk
Medlem

Samsung 830, Intel 300/500 och Crucial M4 är väl de som jag har uppfattat som procentuellt mest stabila.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Samsung 830, Intel 300/500 och Crucial M4 är väl de som jag har uppfattat som procentuellt mest stabila.

Har du siffror på det?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Även jag hänger på skaran och säger Samsung 830.

Permalänk

Skönt att se folk med force serien som inte har problem, ligger en force GT 120GB här i en låda och väntar på att byggas in i chassit som bör komma fram i morgon.

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

Har du siffror på det?

Skrivet av kabex:

Samsung 830, Intel 300/500 och Crucial M4 är väl de som jag har uppfattat som procentuellt mest stabila.

Baserat på problemtrådar här på SweC.

Samsung är en stor/den största leverantören av SSD:er till OEM-byggare.
Intel har en väldigt positiv historikl vad gäller SSD:er.
Crucial har jag inte sett så många problemtrådar om, och de har fått bra recensioner.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Ansluter mig till de flesta ansdra och rekomenderar samsung SSD 830. Grymt stabil SSD.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Kingstons ssds lär väl vara bra också

Permalänk
Skrivet av MorganShlorgan:

Vet någon om Corsairs SSDer är nå bra?

Kör Force GT av Corsair och den är stabil, förut var den inte men var ett bra tag sedan nu, nya firmware som dem säljs med gör den stabil

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Skrivet av kabex:

Baserat på problemtrådar här på SweC.

Samsung är en stor/den största leverantören av SSD:er till OEM-byggare.
Intel har en väldigt positiv historikl vad gäller SSD:er.
Crucial har jag inte sett så många problemtrådar om, och de har fått bra recensioner.

Finns dock en risk för att det blir som med ram-minnerna. Dvs att i det fallet 90% av alla trådar om problem med ram-minnen handlar om corsair-minnen. Det har antagligen inte någonting att göra med att corsairs minnen är dåliga, utan att de allra flesta har corsair minnen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Intels framförallt 320, Men samsungs och m4 verkar vara stabila och bra. M4 hade problem men med ny firmware så ska felet vara löst.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Finns dock en risk för att det blir som med ram-minnerna. Dvs att i det fallet 90% av alla trådar om problem med ram-minnen handlar om corsair-minnen. Det har antagligen inte någonting att göra med att corsairs minnen är dåliga, utan att de allra flesta har corsair minnen.

Förstår hur du menar, men jag känner att SSD:erna är mer uppdelade än RAM.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Finns dock en risk för att det blir som med ram-minnerna. Dvs att i det fallet 90% av alla trådar om problem med ram-minnen handlar om corsair-minnen. Det har antagligen inte någonting att göra med att corsairs minnen är dåliga, utan att de allra flesta har corsair minnen.

Stämmer inte riktigt. Det är massor av folk som har Sangsung 830 och jag har inte lyckats hitta en enda tråd, någonstans, som beskriver problem som faktiskt berodde på SSD'n.

Men tar man t. ex Sandforce så finns det tusentals trådar om problem med firmware, även efter nyaste uppdateringarna, undantaget då Intel 520, för de verkar ju ha lyckats skapa stabil firmware från start.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag är riktigt nöjd med min intel 520 120gb. Var bara att plugga in den och sen dess har allt funkat precis som et ska, alltså utan något problem.
Dock har jag inte haft den så länge än, men 5 års garanti känns tryggt!

Visa signatur

CoolerMaster Silencio 550 650watt, Asrock Z68 Extreme3 gen3, i5 2500k 3,3ghz, Coolermaster hyper TX3, G.skill Ripjaws 2133mhz 8gb, MSI GTX580 OC TWIN FROZR II 1,5gb, Intel520 SSD 120gb, Western digital caviar black 1tb,
Logitech G700, K800, Momo Force.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Stämmer inte riktigt. Det är massor av folk som har Sangsung 830 och jag har inte lyckats hitta en enda tråd, någonstans, som beskriver problem som faktiskt berodde på SSD'n.

Men tar man t. ex Sandforce så finns det tusentals trådar om problem med firmware, även efter nyaste uppdateringarna, undantaget då Intel 520, för de verkar ju ha lyckats skapa stabil firmware från start.

Men sandforce kan ju inte behöva leva i skuggan av sitt förflutna. På senare tid har jag inte hört om någon som haft problem med sandforce (men jag kanske har missat dem?).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Men sandforce kan ju inte behöva leva i skuggan av sitt förflutna. På senare tid har jag inte hört om någon som haft problem med sandforce (men jag kanske har missat dem?).

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det har du nog gjort. Problemen tycks ha minskat, men det finns fortfarande användare som har problem.

Sedan är det ju en smaksak också. Även om en Sandforce-ssd fungerar i teorin finns det ju de dom inte kan med den kassa skrivprestandan av okomprimerbar data, eller Life Time Throttling, som tydligen bara SandForce har.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amius:

Min A-data 511 series har aldrig krånglat

Skrivet av hjorten66:

Har oxå en likadan funkar kalas bra aldrig minsta krångel,snabb som attan med. Ett givet köp säger jag..Nu väntar vi bara på sandforce hatarna att börja skriva.

Även jag har ADATA och inget problem någonsin.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √