Transformer Prime TF201 vs TF700T

Permalänk
Medlem

Transformer Prime TF201 vs TF700T

Hej

Tänkte kolla, är det någon större mening att vänta på den nyare TF700T egentligen? Det ända som jag i stort sätt brytt mig om är den större skärm upplösningen men vet ej om det spelare någon större roll för mig eller inte, vad är det positiva med den nya skärm upplösningen? Vet att det blir lite klarare bild och så kanske men jag kommer antagligen koppla in den till TVn om jag vill glo på film eller så. Tänkte nog mest använda den till surf och skolarbete osv. Prestandan är ju oförändrad iallafall så vitt jag vet. Den nya kameran bryr jag mig inte direkt om heller, och vad jag hört så ska inte det trådlösa vara ett jätte stort problem? Enligt en test jag läste någonstans så va den bättre än dom andra surfplattorna förutom när det va typ bara 1 bar eller så. Sen så kommer den nya kostar typ minst 1000 kr antar jag.

MVH
Mattias Selander

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition | Asus ROG STRIX B550-F | AMD Ryzen 9 5900X | Intel 660p SSD M.2 NVMe 1TB + Samsung 850 EVO SSD 250GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | XFX 6800 XT | MSI Optix G27CQ4 2560 x 1440 166Hz | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Pro

GPU och CPU kyls med custom loop byggt av EKWB delar

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag väntat på TF700T, aka Transformer Pad Infinity.

TF700T kommer att ha en list högst upp på plattans baksida, troligen i plast, för att göra det lättare för GPS/WiFi signaler att komma igenom. På TF201 är bakstycket (i heltäckande aluminium?) ett problem, då det skärmar av GPS/WiFI signalerna. Sen är det som du säger, TF700T kommer att få en skärmupplösning på 1920x1200 kontra TF201 som har 1280x800. En högre upplösning är alltid najs, särskilt när man surfar skulle jag tro.

Infinity kommer dessutom i två versioner: Wi-Fi och LTE. Den första har samma fyrkärniga Tegra 3-SoC som Transformer Prime, medan LTE-versionen istället har ett Snapdragon S4-chip från Qualcomm med två kärnor klockat till 1,5GHz. Enligt prestandatester jag har läst kommer S4-chipet från Qualcomm vara minst lika bra som Tegra 3, kanske bättre.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Personligen skulle jag väntat på TF700T, aka Transformer Pad Infinity.

TF700T kommer att ha en list högst upp på plattans baksida, troligen i plast, för att göra det lättare för GPS/WiFi signaler att komma igenom. På TF201 är bakstycket (i heltäckande aluminium?) ett problem, då det skärmar av GPS/WiFI signalerna. Sen är det som du säger, TF700T kommer att få en skärmupplösning på 1920x1200 kontra TF201 som har 1280x800. En högre upplösning är alltid najs, särskilt när man surfar skulle jag tro.

Infinity kommer dessutom i två versioner: Wi-Fi och LTE. Den första har samma fyrkärniga Tegra 3-SoC som Transformer Prime, medan LTE-versionen istället har ett Snapdragon S4-chip från Qualcomm med två kärnor klockat till 1,5GHz. Enligt prestandatester jag har läst kommer S4-chipet från Qualcomm vara minst lika bra som Tegra 3, kanske bättre.

Oh fan, aja kanske värt att vänta då Så vitt jag kommer ihåg bör den komma rätt snart ändå va? Tror jag såg andra kvartalet eller nått? Tack så mycket för att du svarade

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition | Asus ROG STRIX B550-F | AMD Ryzen 9 5900X | Intel 660p SSD M.2 NVMe 1TB + Samsung 850 EVO SSD 250GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | XFX 6800 XT | MSI Optix G27CQ4 2560 x 1440 166Hz | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Pro

GPU och CPU kyls med custom loop byggt av EKWB delar

Permalänk
Medlem

Det var så lite så

Aa vad jag läst så ska den släppas Q2, så hoppas den kommer till sommaren!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Det var så lite så

Aa vad jag läst så ska den släppas Q2, så hoppas den kommer till sommaren!

En fråga till du! Satt och läste på http://www.ibtimes.com/articles/311093/20120308/ipad-3-vs-asu...

Tycker den texten verkar väldigt konstigt eftersom han skriver att Ipad 3 processor skulle vara bättre än Transformer Infinity? Infinity är ju en quad core med högre klockfrekvens än Ipad 3's dual core.

Transformer Infinity är väll ändå bättre i prestanda?

Och sen som du säger så kommer en annan version av Infinity med en dual core som kanske till och med är bättre än den 4 kärniga. Varför är den bättre då? Bode inte en 4 kärnig vara bättre ändå

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition | Asus ROG STRIX B550-F | AMD Ryzen 9 5900X | Intel 660p SSD M.2 NVMe 1TB + Samsung 850 EVO SSD 250GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | XFX 6800 XT | MSI Optix G27CQ4 2560 x 1440 166Hz | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Pro

GPU och CPU kyls med custom loop byggt av EKWB delar

Permalänk
Skrivet av ntiselle:

En fråga till du! Satt och läste på http://www.ibtimes.com/articles/311093/20120308/ipad-3-vs-asu...

Tycker den texten verkar väldigt konstigt eftersom han skriver att Ipad 3 processor skulle vara bättre än Transformer Infinity? Infinity är ju en quad core med högre klockfrekvens än Ipad 3's dual core.

Transformer Infinity är väll ändå bättre i prestanda?

Och sen som du säger så kommer en annan version av Infinity med en dual core som kanske till och med är bättre än den 4 kärniga. Varför är den bättre då? Bode inte en 4 kärnig vara bättre ändå

Transformer har bättre CPU medan iPad har bättre GPU.
Skillnaden mellan Transformer quad core & dual core är att de har olika CPU, Tegra 3 har Cortex-A9 medan S4 har Cortex-A15 (iPad har Cortex-A9).
Cortex-A15 är relativt ny och finns inte på marknaden än men verkar visa stort potential, tror det dykt upp lite prestandadata med HTC One X som också kör S4 (Amerikanska versionen, Europeiska får nöja sig med Tegra3) där den i stort sett slaktade alla konkurrenter.

Vad S4 har för GPU har jag dock inte koll på men jag är osäker på om den kan mäta sig med iPad som har ~2-3ggr bättre grafikprestanda än Tegra 3.

Men den stora frågan med Transformer Infinty är huruvida batteritiden kommer se ut, som ni kanske vet så fick Apple trycka in ett nästan dubbelt så stort batteri i nya iPad för att hålla samma batteritid som 2an pga den högupplösta skärmen medan vad jag läst mig till så ska Asus köra vidare på samma batteri i Infinity som i nuvarande Transforrmer.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

TF700 låter väldigt trevligt faktiskt. Lite småbesviken då TF201 hade dessa fel som den har men det är säkert en skitbra platta fördet!

Drar en resa till Taiwan i vinter så man får känna lite på plattan, få lite rabatt osv inför ett mycket möjligt köp.

Permalänk
Medlem

Verkar som om Infinify snart kommer till oss...
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=defn&T2=TF700T-1I078A

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless