Nästa Playstation kallas Orbis – innehåller AMD64 och Southern Islands

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wully:

Xbox 720 kommer inte bli avslöjad på E3 så den kommer inte i år. Wii U kanske kommer i år om vi har tur

Nintendo Wii U kommer i år till försäljning.
http://www.nintendo.se/wiiu/wiiu

Ang PS4 så vore det vettigt om dem satsade på AMD Opteron processorer
Bra prestanda, låg TDP till "bra pris"
Som t.ex.

Opteron 6200-series "Interlagos" (32 nm)

Opteron 6262 HE B2 16 1.6 GHz 2.1 GHz 2.9 GHz 8 × 2 MB 2 × 8 MB 3.2 GHz 8×-14.5× 65 W 85 W Socket G34 November 14, 2011 OS6262VATGGGU

Ang eventuellt val av AMD CPU/GPU så är det bra för inte bara konsolldelen, utan även för AMD som i detta tryggas en stabil/långvarig inkomst att stå på, förhoppningsvis för att kunna stärka sin marknadsandel mot Intel på datorsidan med bättre processorer.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Varför skulle Sony välja x86 när PS3 med Cell redan är snabbare än t ex en i7 2600k idag? (150vs130gflops)

Låter konstigt att man väljer en sämre CPU än den man redan har i PS3. Speciellt när man investerat fem hundra miljoner dollar per styck i de fabriker man byggt för Cell och den är byggt för att kunna byggas ut i stora kluster utan problem.

Troligare då att man sätter i en fyrkärnig Cell med 32 spu:er, där man höjt klockfrekvensen till 3,8ghz, dubblat minnet från 256kb till 512kb på spu:erna, fixat bandbredden med *10, fyrdubblat minnet och dubblat klockfrekvensen på dem.
Det däremot skulle ge en utvecklare som Naugty Dog ungefär 40 gånger(2D/720p) prestandan(när man kan skriva kod som skrapar mot metallen) och de vanliga idioterna närmare 10 gånger(2d/720p) prestandan utan problem. Beroende på val av GPU, men Sony behöver inte nått monster till GPU med dem siffrorna...

Jag blir mycket förvånad om detta rykte har ens en gnutta sanning i sig, det verkar ju absurt. Bara namnet är galet, med tanke på betydelsen... och varför skulle de inte låta nvidia göra RSXII?
Jag tar denna "nyhet" med en rejäl skopa salt.

I övrigt kommer det dröja många år innan det blir värt att satsa på högre upplösning än 1080p när man pratar TV-spel. Prestandan kommer finnas där och det kommer gå, men när 99,9% av konsumenterna sitter på 1080p så kommer det bara vara på demo-nivå på mässor osv. Fullt blås med riktig 3D i 1080p däremot, där finns det mycket mera att hämta.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Skrivet av BoZo:

Jag har en NES kopplad till min 55" TV, det är inte vackert...

nä.. dom gör sig bäst på en tjocktv från 80talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

En 386 processor och 4MB ram klarar säkert av 4K upplösning vilket är kraven för Doom, det räcker inte ens för att hosta upp en 4K PNG bild. snälla tänk lite innan du skriver istället för att ta i så du skiter.

Om som du kanske vet så står "k" för kilo vilket är 1000, så att sätta k efter något så menar du tusen. Ganska så vanligt 4k är alltså 4000.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Varför skulle Sony välja x86 när PS3 med Cell redan är snabbare än t ex en i7 2600k idag? (150vs130gflops)

Låter konstigt att man väljer en sämre CPU än den man redan har i PS3. Speciellt när man investerat fem hundra miljoner dollar per styck i de fabriker man byggt för Cell och den är byggt för att kunna byggas ut i stora kluster utan problem.

Troligare då att man sätter i en fyrkärnig Cell med 32 spu:er, där man höjt klockfrekvensen till 3,8ghz, dubblat minnet från 256kb till 512kb på spu:erna, fixat bandbredden med *10, fyrdubblat minnet och dubblat klockfrekvensen på dem.
Det däremot skulle ge en utvecklare som Naugty Dog ungefär 40 gånger(2D/720p) prestandan(när man kan skriva kod som skrapar mot metallen) och de vanliga idioterna närmare 10 gånger(2d/720p) prestandan utan problem. Beroende på val av GPU, men Sony behöver inte nått monster till GPU med dem siffrorna...

Jag blir mycket förvånad om detta rykte har ens en gnutta sanning i sig, det verkar ju absurt. Bara namnet är galet, med tanke på betydelsen... och varför skulle de inte låta nvidia göra RSXII?
Jag tar denna "nyhet" med en rejäl skopa salt.

I övrigt kommer det dröja många år innan det blir värt att satsa på högre upplösning än 1080p när man pratar TV-spel. Prestandan kommer finnas där och det kommer gå, men när 99,9% av konsumenterna sitter på 1080p så kommer det bara vara på demo-nivå på mässor osv. Fullt blås med riktig 3D i 1080p däremot, där finns det mycket mera att hämta.

Är teoretisk eller verklig prestanda viktigast?

Hur många hade 1080p år 2004-05?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoZo:

Jag har en NES kopplad till min 55" TV, det är inte vackert...

Jag och en kompis satt och körde nes på 100" med projektor det var inte vackert, Men Turtles på 100" var awesome.

Dock körde vi med emulator via hdmi så det kanske inte är lika illa som en riktig konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Varför skulle Sony välja x86 när PS3 med Cell redan är snabbare än t ex en i7 2600k idag? (150vs130gflops)

Låter konstigt att man väljer en sämre CPU än den man redan har i PS3. Speciellt när man investerat fem hundra miljoner dollar per styck i de fabriker man byggt för Cell och den är byggt för att kunna byggas ut i stora kluster utan problem.

Troligare då att man sätter i en fyrkärnig Cell med 32 spu:er, där man höjt klockfrekvensen till 3,8ghz, dubblat minnet från 256kb till 512kb på spu:erna, fixat bandbredden med *10, fyrdubblat minnet och dubblat klockfrekvensen på dem.
Det däremot skulle ge en utvecklare som Naugty Dog ungefär 40 gånger(2D/720p) prestandan(när man kan skriva kod som skrapar mot metallen) och de vanliga idioterna närmare 10 gånger(2d/720p) prestandan utan problem. Beroende på val av GPU, men Sony behöver inte nått monster till GPU med dem siffrorna...

Jag blir mycket förvånad om detta rykte har ens en gnutta sanning i sig, det verkar ju absurt. Bara namnet är galet, med tanke på betydelsen... och varför skulle de inte låta nvidia göra RSXII?
Jag tar denna "nyhet" med en rejäl skopa salt.

I övrigt kommer det dröja många år innan det blir värt att satsa på högre upplösning än 1080p när man pratar TV-spel. Prestandan kommer finnas där och det kommer gå, men när 99,9% av konsumenterna sitter på 1080p så kommer det bara vara på demo-nivå på mässor osv. Fullt blås med riktig 3D i 1080p däremot, där finns det mycket mera att hämta.

Cell har inte en chans mot ens en samtida X86 CPU i faktisk prestanda. Spelutvecklare sa redan då att en vanlig Athlon X2 hade presterat bättre i spel. För att inte tala om att Cell var onödigt dyr. Ska man räkna flops som du gör så har en Piledriver över 1000Gflops. Och de kan användas otroligt mycket effektivare än de i Cell.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fredag:

Varför skulle Sony välja x86 när PS3 med Cell redan är snabbare än t ex en i7 2600k idag? (150vs130gflops)

Om vi använder siffror från något program/benchmark som visar vad dessa CPU:er är kapabla av i praktiken så är helt klart flyttalsprestandan på Cell imponerande. Med en specialskriven version av Linpack så har man nått 100 GFLOPS vilket är ungefär lika mycket som man når med en icke-överklockad Core i7 2600.

Men problemet med Cell är just ordet specialskriven. Det är extremt mycket svårare att få ut nära teoretisk prestanda ur Cell jämfört med att få det ur en modern x86 CPU. Cell-processorn består av en "vanlig" PowerPC-CPU med två CPU-trådar som direkt kan använda RAM samt 8 special enheter, SPE:er, som inte direkt kan använda RAM (på ett effektivt sätt) utan har ett lokalt minne på endast 256kb (i PS3:an så är en SPE avaktiverad och en är reserverad för systemet, så spel har tillgång till 6st).

Inse hur extremt mycket mer komplicerat det är att programmera en CPU där vissa kärnor inte ens kommer åt RAM på ett enkelt sätt! Där är problemet med Cell, komplicerat betyder endera att man inte använder kraften ordentligt (alla cross-plattform spel) eller att det blir väldigt dyrt att utveckla för maskinen. Tittar man i stället på x86 så har Intels C++ kompilator under ett par år nu effektivt kunnat utnyttja SSE (och nu AVX) genom ett väldigt enkelt tillägg till C och C++. Microsoft har lagt stöd för att automatiskt upptäcka ställen där man använda SSE/AVX i stället för skalära instruktioner, vilket gör det ännu enklare att använda. Att använda SPE:erna på Cell är och kommer alltid vara något man måste explicit koda för -> mer komplicerat och dyrare.

För PS3 så är Cell ändå otroligt viktig i moderna spel då GPUn är relativt klen. SPE:erna kan användas för att hjälpa till med vissa typer av shader beräkningar. Men om PS4 har en vettig GPU (som Xbox360 har jämfört med PS3) så är inte flyttalsprestanda på CPU speciellt relevant, vilken modern x86 som helst har mer än tillräckligt med flyttals-kraft om GPUn har bra shaders-enheter. Ovanpå detta har vi ju att moderna GPU:er är programmerbara på ett sätt som gör fördelarna med SPE:er väldigt små i jämförelse då en modern GPU är långt mycket snabbare än en SPE (som dock ändå är mer flexibel) räknat i GFLOPS, tiden har helt enkelt sprungit i kapp och förbi Cell (som dock VAR en bra idé när PS3 skapades).

Sedan är heltalsprestanda, vilket kanske inte är fullt så viktigt för spel, helt överlägset på Corei7 jämfört med Cell. Det är så många heltalsfaktorer som skiljer dem i prestanda att det inte ens är lönt att jämföra.

Slutligen: som jag skrev tidigare, blir ju lite svårt att använda Cell då IBM i praktiken har lagt den designen på is sedan november 2009. Naturligtvis kan man bara köra vidare med samma Cell CPU som PS3, men frågan om det är vettigt ur vare sig prestanda (om man kör med en Cell-CPU) eller kostnadsperspektiv (om man försöker kompensera prestanda med att ha flera Cell-CPUer).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaNeK:

Så de väljer en krets som är "high end" nu, men som lär vara irrelevant om 2 år? Så PC-versionerna av multiplatforms-spel kommer fortsätta vara portar som de inte ens försöker optimera eftersom datorer springer 8or runt konsoller. Skoj.

PC har i alla tider varit kraftfullare än konsoller så det är knappast ngt nytt.
Konsoller är för folk som nöjer sig med lite sämre prestanda till ett väldigt bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

PC har i alla tider varit kraftfullare än konsoller så det är knappast ngt nytt.
Konsoller är för folk som nöjer sig med lite sämre prestanda till ett väldigt bra pris.

Plus att spelupplevelsen ofta känns bättre enligt mitt tycke. Detta eftersom spelen anpassas efter den hårdvara och de kontroller som tillhör konsollen.
Visst kan jag i många fall köpa samma spel till PC, men har jag inte en riktigt kraftfull PC så måste man in i inställningarna i spelet och joxa med grafikinställningar. Vill jag spela med handkontroll så måste jag köpa en sådan och den är då inte speciellt gjord för det spelet. Måste konfa kontrollerna så att dom passar kontrollen så bra som möjligt osv.

På en konsoll är allting optimerat så att det bara är till att stoppa in skivan (om ens det) och köra. Kontrollerna är oftast redan så bra som de kan vara, grafiken är automatiskt inställd så att det ska vara bästa mix mellan prestanda/grafik.

Man kan väl säga att konsoller är till för dom som bara vill sätta sig ner och spela utan massa krångel. Är man dock en sådan person som jagar fps och måste ha de bästa grafikinställningarna så är konsoll inte rätt och då får man fortsätta att köra på PC och köpa grafikkort som kostar lika mycket eller mer som en hel konsoll.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jepp. Min poäng är att nästa generation konsoller kommer inte vara bättre än vad en PC är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jepp. Min poäng är att nästa generation konsoller kommer inte vara bättre än vad en PC är idag.

Inte i teoretisk prestanda men i verklig prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Försöker bara få lite uppmärksamhet kring att en högre upplösning "4k" (som för övrigt borde heta 2160, 2,1k etc men marknadsföringen vann igen...) betyder inte att spel och annat ser automatiskt bättre ut. Men så är ju ofta fallet och högre upplösning är häftigt och jag skulle inte säga nej tack till en 4k tv(finns det någon under 50k kr ens?)....Och "klarar av" tja visst kan klara av men är det vid acceptabel "fps"osv...
Jag föredrar att "PS4/Orbis...." klarar av 1080P i 60 fps stabilt istället med massa "bling", har hört lite klagomål om att PS3an hackar lite i BF3 efter som den inte klarade av 30 fps (senaste patchen ska fixat detta dock) samtidigt som den versionen har lägra upplösta texturer osv. (vs. PC version)

Och bakåtkompatibilitet hade vart trevligt, inte för att jag tror på det med om de kör AMD64 (om det nu blir det, med tanke på källan) men ändå.... Feta specs är en sak som tilltalar min inre hårdvarunörd, men 10 spel vid lansering vs. 10 +hel bakkatalog är ganska viktigt för mig (och många andra) för köp vid lansering....

(För övrigt saknar din mening en /sarkasm eller något kommatecken....)

Mycket bättre och nu kan jag faktiskt tycka likadant som dig i många fall, jag ser gärna 1080P i 60fps, dock är inte bakåtkompatibilitet viktigt för mig då jag ändå behåller min PS3 men hade självklart vart en bonus.

Skrivet av Bejje:

Om som du kanske vet så står "k" för kilo vilket är 1000, så att sätta k efter något så menar du tusen. Ganska så vanligt 4k är alltså 4000.

Ja precis, jag skrev "k" för att jag menar 4000, så vad var meningen med ditt svar?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Ja precis, jag skrev "k" för att jag menar 4000, så vad var meningen med ditt svar?

Ursäkta, jag läste din mening helt galet där vilket gjorde att jag missuppfattade vad du skrev, därav mitt något konstiga svar

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Inte i teoretisk prestanda men i verklig prestanda.

Vad baseras det på? Spel kräver sällan mindre för att de går på konsol. Men att de körs på så mycket lägre grafikinställningar spelar in. GTA IV på PS3 går på en tredjedel av vad normal PC-upplösning är, det ger också utrymme för sämre texturer och att man inte upplever vilken låg FPS det är. Klart att det ser ut som att det är mer optimerat då. Huvuddelen av de "optimeringar" som är på konsol är helt enkelt låga inställningar och låg upplösning. Du klarar GTA IV med de inställningarna på en PC från 2006 utan problem bara för att nämna ett exempel. Prova att köra era PC-spel på så låga inställningar som det är på konsol så ser ni att det inte är konstigt om det går på konsolernas underlägsna hårdvara.

Dessutom är det teoretisk prestanda det enda t.ex. Cell är bra på. Praktisk prestanda är usel jämfört med samtida PC-processorer. Det är inte svårt att göra en processor med mycket teoretisk prestanda, som med Cell. Det som är svårt är att göra en processor där prestandan faktiskt går att att använda, som med AMD och Intels processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

För min del är det bara positivt att den saknar bakåtkompatibilitet. Jag äger redan en PS3 och om jag vill spela PS3 spelar jag på den. Och för det andra kanske PS4 blir billigare, enklare att programmera spel till osv. Däremot att spelen binds till PSN? Om man saknar internet uppkoppling så kommer man inte kunna spela spel? Jag hatar att man ska bli så internet beroende...

Microsoft har samma plan med nästa Xbox. De ska knyta alla spel du köper till ditt live konto. Detta gör båda företagen för att döda begagnatmarknaden då de tycker att de idag inte får några pengar för all second hand försäljning av spel som sker på tex Ebay eller Gamestops butiker.

Inte någon rolig utveckling tycker jag.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Är det lagligt i sverige att bara ta bort begagnatmarknaden så där?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ursäkta, jag läste din mening helt galet där vilket gjorde att jag missuppfattade vad du skrev, därav mitt något konstiga svar

Haha ingen fara Sånt som händer.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk blir så upprörda över avsaknaden av bakåtkompabilitet? Innan PS2 hade väl ingen konsol bakåtkompabilitet? Idag har 360 begränsad bakåtkompabilitet, likaså PS3. Nintendo 3DS och DS samt Wii har bakåtkompabilitet men det är ju knappast något man skall ta för självklart.

För att byta ämne, att ge sig ut på jakt efter Pirater tycker jag är OK, men att försöka döda beg marknaden borde vara olagligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Jag vill bara ha sagt att allt inte är grymt bra, som "alla" verkar tro.

Det mesta har sina fördelar och nackdelar.
Grejen med nutid är att det är lite One day its heaven, one day its hell.

Dåtiden har nackdelen att den inte går att göra något åt, men fördelen att med ett selektivt minne så kan man komma ihåg mycket av det som var bra och glömma det mesta av det som var dåligt.

Är du lite lagom selektivt småsenil så blir livet bättre retroaktivt.

Skrivet av m0rk:

Bättre exempel skulle vara Amiga 1200 och Amiga CD32. Alternativt Apple Bandai och Atari Jaguar även om dessa två inte slog så väl ut....

Hade själv CD32:an.... Riktigt skön maskin

Jag nämnde Amiga, men inte specifika modeller som Amiga 600, Amiga 1200 och CD32.

Permalänk
Medlem

verkar som att det inte blir någon ny konsoll iaf. PS3an är ju stel som den är, och blir stelare för varje uppdatering som kommer till den. Skall dock bli spännande att se var det slutar när de väl avtäcker sin färdiga produkt.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dravond:

Försöker bara få lite uppmärksamhet kring att en högre upplösning "4k" (som för övrigt borde heta 2160, 2,1k etc men marknadsföringen vann igen...) betyder inte att spel och annat ser automatiskt bättre ut. Men så är ju ofta fallet och högre upplösning är häftigt och jag skulle inte säga nej tack till en 4k tv(finns det någon under 50k kr ens?)....Och "klarar av" tja visst kan klara av men är det vid acceptabel "fps"osv...
Jag föredrar att "PS4/Orbis...." klarar av 1080P i 60 fps stabilt istället med massa "bling", har hört lite klagomål om att PS3an hackar lite i BF3 efter som den inte klarade av 30 fps (senaste patchen ska fixat detta dock) samtidigt som den versionen har lägra upplösta texturer osv. (vs. PC version)

Och bakåtkompatibilitet hade vart trevligt, inte för att jag tror på det med om de kör AMD64 (om det nu blir det, med tanke på källan) men ändå.... Feta specs är en sak som tilltalar min inre hårdvarunörd, men 10 spel vid lansering vs. 10 +hel bakkatalog är ganska viktigt för mig (och många andra) för köp vid lansering....

(För övrigt saknar din mening en /sarkasm eller något kommatecken....)

Ta av dig foliehatten. Namnet 4K har inget med reklam att göra utan det beror på att det finns så väldigt många olika bildformat att det skulle bli väldigt väldigt många olika format. Istället valde man att samla alla snarlika format under ett namn för att göra det oändligt mycket smidigare för alla. Alternativet hade varit upplösningarna: 3112p, 2664p, 1714p, 2160p, 2400p med flera. Antar att det blir 3840 x 2160 som tar över efter dagens 1080 som standard.

Väldigt intressant att du tror att det är reklamfolket som bestämde namnet 4K när det de senaste åren enbart har används av branschfolk.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av cloned:

Fattar inte varför folk blir så upprörda över avsaknaden av bakåtkompabilitet? Innan PS2 hade väl ingen konsol bakåtkompabilitet? Idag har 360 begränsad bakåtkompabilitet, likaså PS3. Nintendo 3DS och DS samt Wii har bakåtkompabilitet men det är ju knappast något man skall ta för självklart.

Bakåtkompatibilitet är en fördel, framförallt om man vill ha möjlighet att spela från många olika maskiner och generationer utan att fylla hemmet med konsoler o dyl.

Men för min del, om nyheten stämmer, så är det mer inlåsningen som är en deal breaker för mig.
Tänk om du har en konsol som har lika många defekta exemplar som tjockbox360 hade. Du har köpte en 10-20 spel, din konsol pajar. Garantin har gått ut, du får köpa en ny. Men, dina spel var ju låsta till din gamla som är trasig, är det nått av spelen du vill spela igen så får du köpa det på nytt. Okej, det kanske kommer någon lösning på det problemet. Men den kanske försvinner efter konsollen går EOL, om det fortfarande är något du hade velat spela efter det.

Möjligheten att ta med ett spel hem till någon kompis för att spela mot varandra/ihop.
Möjligheten att byt/låna spel.
Möjligheten att köpa och sälja spel begagnat.
Blir man tvungen att vara uppkopplad bara för att använda konsolen?

Det är när de sätter in massa sådana begränsningar som jag vill ta på mig foliehatten och lira lite retro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cloned:

Fattar inte varför folk blir så upprörda över avsaknaden av bakåtkompabilitet? Innan PS2 hade väl ingen konsol bakåtkompabilitet? Idag har 360 begränsad bakåtkompabilitet, likaså PS3. Nintendo 3DS och DS samt Wii har bakåtkompabilitet men det är ju knappast något man skall ta för självklart.

För att byta ämne, att ge sig ut på jakt efter Pirater tycker jag är OK, men att försöka döda beg marknaden borde vara olagligt!

GBA (och GB color) var ju också bakåtkompatibla.

Om kontot var knuten till konsollen kunde ju folk få spelen med konsollen ändå.

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Som i Philips CD-i ?
Är väl inte det bästa exemplet på bra saker från 90-talet.

Men Mega Drive, SNES, Saturn, PlayStation, N64 och Dreamcast var inte så tokiga.
En del Amigor släpptes under 80 talet, men några under 90 talet och i allmänhet var Amiga marknaden ganska levande i första halvan av 90-talet.
"Multimedia" PC datorer med ljudkort och prestanda som räcker för spel i högre upplösning än 320x240 så det går att spela annat än text äventyr.
Internet skapades före 90-talet och blev kanske inte för alla på samma sätt som idag, men det blev mycket mer tillgängligt under 90-talet än det varit tidigare.

Några bättre exempel på "det ljuva 90-talet" än Philips CD-i

Nu var ju jag också en amigan men sanningen är ju såklart att VGA-maskinerna med 320x200-upplösning var ju egentligen ändå bättre då de hade 256 färger medan amigorna utan HAM fick klara sig med 32 / 64 inkl. skuggor. Man tyckte ju att spelen såg bättre ut på amigan men det berodde ju främst på att TVn blurade bilden jämfört med en skärm.

Vet inte om du menar typ stugan med textäventyr eller saker som monkey island ii, vad det där andra liknande spelet hette (är man någon slags trollkarl i det?), leisure suit såklart och liknande. Quake 1 har jag typ bara spelat i 320x200 / senare utan OpenGL och det kändes väldigt ovant med något annat och det var ju hur grymt som helst. Command & Conquer och Warcraft II lär också ha spelats i 320x200.

Webben kom ju 1992 så före dess var det ju kanske inte lika intressant beroende på vad man var ute efter. Jag använde det inte före webben så jag vet egentligen inte. Aldrig använt gopher eller news.

Tänkte tidigare idag på hur skumt det egentligen var att man var nöjd med att sitta med datorn och inte göra så mycket även utan Internetuppkoppling då. Något som känns väldigt ovant nu :D.

IRC var väl vad jag använde mest i början och det hade ju hållit en sysselsatt jämt även utan allt annat.

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk

Äntligen åker konsolerna på samma sak som PC användarna.
Man ska inte vara skadeglad men det är på sin plats för att förhindra piratkopiering!

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Varför skulle Sony välja x86 när PS3 med Cell redan är snabbare än t ex en i7 2600k idag? (150vs130gflops)

Wow, du förstår inte riktigt hur det här med processorprestanda faktiskt fungerar va? Och vad glfops faktiskt innebär?

En GTX680 har över 3000 gflops, varför sitter vi med Intel i7-2600K när Nvidias GK104 är 20 gånger snabbare??????
Det är ju bara att ta bort processorsockeln och bara köra med ett 680 istället, visst att vi tappar 5% grafikprestanda men det är det ju lätt värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ta av dig foliehatten. Namnet 4K har inget med reklam att göra utan det beror på att det finns så väldigt många olika bildformat att det skulle bli väldigt väldigt många olika format. Istället valde man att samla alla snarlika format under ett namn för att göra det oändligt mycket smidigare för alla. Alternativet hade varit upplösningarna: 3112p, 2664p, 1714p, 2160p, 2400p med flera. Antar att det blir 3840 x 2160 som tar över efter dagens 1080 som standard.

Väldigt intressant att du tror att det är reklamfolket som bestämde namnet 4K när det de senaste åren enbart har används av branschfolk.

M-m-m-men min foliehatt ser ju så bra ut
Och bara så där undrar jag hur det kommer sig att du avfärdar min (luftiga, men VÄLDIGT seriösa) teori om att det är marknadsförings folk som har ett finger med i spelet. Har svårt att se varför man skulle välja att kalla den 2xHD eller liknande när man kan kalla den 4K som låter så mycket bättre, känner fler som inte är så insatta i tv/monitorer osv som definitivt skulle gå för 4K istället för de 2-3k som man kanske borde kalla det eftersom de flesta som är mindre intresserade och har nog oftare hört talas om 1080p än 1920....
Och ja jag har funderat på varför man inte kan komma överens om en logisk standard för 4K kollar man Wikipedia så är det en hel massa olika upplösningar mellan 8 och 12 megapixlar men alla kan refereras till som 4K (mer eller mindre..)

Och jag bara undrar kom branschfolket på "4K" ur tomma luften eller?... Nej jag är inte seriös och vet inte att det är mängder med folk från golvet och uppåt inblandat i namngivning av något som en upplösning, inklusive diverse fysikaliska egenskaper och annat långsökt... (Ja jag har hört att en del biografer har haft "4K" upplösningen ett tag och annat sånt..)
(Borde sluta skriva så mkt fluff men jag är väll trött..)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dravond:

M-m-m-men min foliehatt ser ju så bra ut
Och bara så där undrar jag hur det kommer sig att du avfärdar min (luftiga, men VÄLDIGT seriösa) teori om att det är marknadsförings folk som har ett finger med i spelet. Har svårt att se varför man skulle välja att kalla den 2xHD eller liknande när man kan kalla den 4K som låter så mycket bättre, känner fler som inte är så insatta i tv/monitorer osv som definitivt skulle gå för 4K istället för de 2-3k som man kanske borde kalla det eftersom de flesta som är mindre intresserade och har nog oftare hört talas om 1080p än 1920....
Och ja jag har funderat på varför man inte kan komma överens om en logisk standard för 4K kollar man Wikipedia så är det en hel massa olika upplösningar mellan 8 och 12 megapixlar men alla kan refereras till som 4K (mer eller mindre..)

Och jag bara undrar kom branschfolket på "4K" ur tomma luften eller?... Nej jag är inte seriös och vet inte att det är mängder med folk från golvet och uppåt inblandat i namngivning av något som en upplösning, inklusive diverse fysikaliska egenskaper och annat långsökt... (Ja jag har hört att en del biografer har haft "4K" upplösningen ett tag och annat sånt..)
(Borde sluta skriva så mkt fluff men jag är väll trött..)

Ja visst vore det trevligt med en universalupplösning men då hade man behövt bygga om väldigt väldigt många biosalonger världen över vilket hade kostat helt absurt mycket pengar. Olika bildförhållanden har lite olika användningsområden. Därför behövde branschen ett samlingsnamn på den högre upplösningen. 2xHD hade varit väldigt konstigt eftersom biografer inte kör med 1080p. Många kör fortfarande med film och där saknar upplösning betydelse. Kör de digitalt är det ofta 2K eller nu på senare tid, 4K. De började byta ut projektorer till 2K redan år 2000. När hörde du talas om 2K och 4K första gången? Den enda utrustningen som har använt sig av det fram till för några år sedan har varit projektorer för biosalonger och de kostar i dagsläget ett par hundra tusen kronor stycket och videokameror för filminspelning som kostar ännu mer stycket. De köper in den typen av projektorer och kameror har koll på olika upplösningar och bildförhållanden så det krävs mer än ett flashigt namn för att sälja in utrustning där.

Den här klassen att upplösningen behövde ett namn och den fick ett logiskt namn. 2xHD eller 4xHD låter betydligt mer som ett marknadsföringsknep tycker jag och det är ett rätt osmidigt namn att använda. Det verkar som om namnet kommer bli Ultra HD TV 4K för TV-apparater. Det låter ju som något en reklambyrå har kommit på.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearsomeSwede:

Äntligen åker konsolerna på samma sak som PC användarna.
Man ska inte vara skadeglad men det är på sin plats för att förhindra piratkopiering!

Precis det är ju ingen skillnad mot vad Steam, Origin och nu Battlenet gör. Diablo 3 kräver tom att du är uppkopplad hela tiden.