Datorn startar om vid Boot-skärmen 1-3 gånger innan den faktiskt startar

Permalänk
Medlem

Datorn startar om vid Boot-skärmen 1-3 gånger innan den faktiskt startar

Tjenare folket,

Min dator står på "boot"-skärmen och startar om 1-3 gånger (alltså skärmen där det står ASUS och man kan gå in i BIOS) innan den startar till windows.
Jag har haft min dator i snart ett år, byggde den själv, den har varit såhär ända sen början men har inte riktigt orkat försöka sätta mig in i det förrns nu. Jag har försökt googla lite etc. men inte riktigt hittat något.
Jag har överklockat min processor (i5 2500k) i AI Suite II, upp till 4,7 GHz.
Jag tror det har med att den överklockar sig i BIOS per automatik eftersom jag har gjort det via AI Suite II, men undrar om det går att bli av med på något sätt? Hade sänkt tiden det tar för min dator att starta sig med upp emot 20 sekunder.
Om jag har förklarat dålig, fråga jättegärna om det ni undrar, så kan jag försöka förklara det på något annat sätt.

Tack på förhand

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: i5 2500k
Processorkylare: Corsair H50 Hydro
Moderkort: ASUS P8P67 PRO
Minne: 2x 4GB Corsair Vengeance 1600mhz
Grafikkort: Gainward GTX 570 1GB
Hårddisk: western Digital Caviar Blue 1tb och en 500gb lite äldre hårddisk
Nätaggregat: Corsair TX 750W
Övrig kylning:
Ovansidan - 1 x 20 cm
Bakre - 1 x 12 cm
Front - 2 x 12 cm

Permalänk

Skrota AI Suite II och överklocka i BIOS istället

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

Långa förklaringen:
Överklocknings programmen bruka vara jätte dåliga på att överklocka processorn. Helt normalt att det något går åt skogen då. Därför ska man istället göra överklocknings inställningarna själv i bios.

Nollställa bios (finns flera sätt) bruka vara bara att börja med när överklockningen blir så illa att man fått problem med starten. Glöm inte att strömkabeln ska vara utdragen när du nollställer så att du slipper vänta i en hel evighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen91:

Tjenare folket,

Min dator står på "boot"-skärmen och startar om 1-3 gånger (alltså skärmen där det står ASUS och man kan gå in i BIOS) innan den startar till windows.
Jag har haft min dator i snart ett år, byggde den själv, den har varit såhär ända sen början men har inte riktigt orkat försöka sätta mig in i det förrns nu. Jag har försökt googla lite etc. men inte riktigt hittat något.
Jag har överklockat min processor (i5 2500k) i AI Suite II, upp till 4,7 GHz.
Jag tror det har med att den överklockar sig i BIOS per automatik eftersom jag har gjort det via AI Suite II, men undrar om det går att bli av med på något sätt? Hade sänkt tiden det tar för min dator att starta sig med upp emot 20 sekunder.
Om jag har förklarat dålig, fråga jättegärna om det ni undrar, så kan jag försöka förklara det på något annat sätt.

Tack på förhand

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: i5 2500k
Processorkylare: Corsair H50 Hydro
Moderkort: ASUS P8P67 PRO
Minne: 2x 4GB Corsair Vengeance 1600mhz
Grafikkort: Gainward GTX 570 1GB
Hårddisk: western Digital Caviar Blue 1tb och en 500gb lite äldre hårddisk
Nätaggregat: Corsair TX 750W
Övrig kylning:
Ovansidan - 1 x 20 cm
Bakre - 1 x 12 cm
Front - 2 x 12 cm

På mitt moderkort kom Asus loggan upp tre gånger innan jag kom in på bios. Men det var marvells satakrets som bootade och jmicron eller vad det nu hette som jag inte har någon användning för. Så jag inaktiverade de två sakerna och då försvann tripplebooten. Försök med att inaktivera de två grejerna så kanske det försvinner.

Kommer det upp något mellan Asusloggorna?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z390-F Gaming, i9 9900K, Corsair 32GB 3200mhz, Aorus RTX 3080 Master, Asus ROG Strix LC 360, Be Quiet Dark Power Pro 12 1200W, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 500 GB, Samsung QVO 2TB, Lian Li PC-011 Dynamic
MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Kolla spänningen, ligger garanterat för högt. Bör vara på 100.0.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Nu har jag suttit och försökt komma fram till något men jag vet tyvärr inte hur man överklockar i BIOS.

Datorn startar om sig EN gång innan boot-skärmen kommer upp och sen så visas boot-skärmen tre gånger, jag tror det är som Wisdof sa. Men jag testade att stänga av JMC och Marvell men då fick jag ett error meddelande om något med att den inte hittade något att boota och bad mig att trycka på nån knapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen91:

Nu har jag suttit och försökt komma fram till något men jag vet tyvärr inte hur man överklockar i BIOS.

Datorn startar om sig EN gång innan boot-skärmen kommer upp och sen så visas boot-skärmen tre gånger, jag tror det är som Wisdof sa. Men jag testade att stänga av JMC och Marvell men då fick jag ett error meddelande om något med att den inte hittade något att boota och bad mig att trycka på nån knapp.

Kolla så att din hdd och odd inte är inkopplat till marvells satauttag på mobot

Visa signatur

Asus ROG Strix Z390-F Gaming, i9 9900K, Corsair 32GB 3200mhz, Aorus RTX 3080 Master, Asus ROG Strix LC 360, Be Quiet Dark Power Pro 12 1200W, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 500 GB, Samsung QVO 2TB, Lian Li PC-011 Dynamic
MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Kanske måste du även flytta SATA kabeln till en annan SATA kontakt på moderkortet. Många har olika färger för att visa att de gör olika saker eller hör till olika SATA kretsar.

Permalänk
Medlem

Som ni skrev, så behövde jag flytta mina SATA-kablar, nu har jag blivit av med de tre boot-skärmarna och får endast 1. Men jag får fortfarande en restart innan boot-skärmen vid start av datorn. Jag tror det är att BIOS ställer in överklockningsinställningarna.
Är det svårt att göra överklockningen i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen91:

Som ni skrev, så behövde jag flytta mina SATA-kablar, nu har jag blivit av med de tre boot-skärmarna och får endast 1. Men jag får fortfarande en restart innan boot-skärmen vid start av datorn. Jag tror det är att BIOS ställer in överklockningsinställningarna.
Är det svårt att göra överklockningen i BIOS?

Nej det är enklare enligt mig än att hålla på med alsuite

Visa signatur

Asus ROG Strix Z390-F Gaming, i9 9900K, Corsair 32GB 3200mhz, Aorus RTX 3080 Master, Asus ROG Strix LC 360, Be Quiet Dark Power Pro 12 1200W, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 500 GB, Samsung QVO 2TB, Lian Li PC-011 Dynamic
MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wisdof:

Nej det är enklare enligt mig än att hålla på med alsuite

Kan man få en liten quickguide mån tro? Antar att våra moderkorts BIOS är ganska lika då båda är ASUS P8 serien

Permalänk
Medlem

Står det inget i din moderkorts manual om hur man får bort överklockningen?
Jag är lite förvirrad över om du menat att det var du eller datorn som överklockat. Jag skulle börja med att ta bort överklockningen först och se om det fixar problemet med dubbelboot du har innan du försöker överklockningen själv.

Med vissa moderkort ska det tydligen så.
För andra så blev det dubbelboot en dag.

En tredje grupp fick bort dubbelbooten genom att riva isär allt och bygga om datorn. Processorn och moderkortet också. Kontrollerade efter skador, böjda pinnar mm innan bygger ihop den ordentlig igen.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Testa att bara bygg ihop dessa 4 viktiga delarna igen och vänta med resten en gång. Jag antar att du ser på fläktarna att den startar om 2 gånger för då kan du ta bort grafikkortet också. Även småsaker som tangentbord, mus, SATA/IDE/USB kablar mm ska bort för de eller kontakten de satt i är kända för att orsaka allvarliga fel tills de togs bort.

Funkar inte det så kan du gå tillbaka till din överklocknings teori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen91:

Kan man få en liten quickguide mån tro? Antar att våra moderkorts BIOS är ganska lika då båda är ASUS P8 serien

Du väljer att gå in i advanced bios högst uppe i höger i bios. Sen så kommer det upp flikar. Det är typ som någon raket på den andra. Du ska in där. Sen väljer du att ändra på din turboklock lite. Den står på auto tror jag. Den ändrar du på vilken klock du vill att den ska vara på. Sen får du höja volten lite samtidigt som du höjer klockan så den blir stabil. Kan ta lite screenshots senare idag om du vill. Lättare att förklara med bilder

Visa signatur

Asus ROG Strix Z390-F Gaming, i9 9900K, Corsair 32GB 3200mhz, Aorus RTX 3080 Master, Asus ROG Strix LC 360, Be Quiet Dark Power Pro 12 1200W, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 500 GB, Samsung QVO 2TB, Lian Li PC-011 Dynamic
MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millen91:

Kan man få en liten quickguide mån tro? Antar att våra moderkorts BIOS är ganska lika då båda är ASUS P8 serien

http://www.youtube.com/watch?v=UlRw-1V6-Yk här har du en video hur du överklockar

Visa signatur

Asus ROG Strix Z390-F Gaming, i9 9900K, Corsair 32GB 3200mhz, Aorus RTX 3080 Master, Asus ROG Strix LC 360, Be Quiet Dark Power Pro 12 1200W, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 500 GB, Samsung QVO 2TB, Lian Li PC-011 Dynamic
MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Står det inget i din moderkorts manual om hur man får bort överklockningen?
Jag är lite förvirrad över om du menat att det var du eller datorn som överklockat. Jag skulle börja med att ta bort överklockningen först och se om det fixar problemet med dubbelboot du har innan du försöker överklockningen själv.

Med vissa moderkort ska det tydligen så.
För andra så blev det dubbelboot en dag.

En tredje grupp fick bort dubbelbooten genom att riva isär allt och bygga om datorn. Processorn och moderkortet också. Kontrollerade efter skador, böjda pinnar mm innan bygger ihop den ordentlig igen.

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Testa att bara bygg ihop dessa 4 viktiga delarna igen och vänta med resten en gång. Jag antar att du ser på fläktarna att den startar om 2 gånger för då kan du ta bort grafikkortet också. Även småsaker som tangentbord, mus, SATA/IDE/USB kablar mm ska bort för de eller kontakten de satt i är kända för att orsaka allvarliga fel tills de togs bort.

Funkar inte det så kan du gå tillbaka till din överklocknings teori.

Jag använde ett program som heter AI Suite II för att överklocka, programmet testar olika "builds" och ser vilken som är stabil typ, sen startas datorn om med överklockningen.

Jag vet hur man tar bort överklockningen, det är väldigt enkelt, ska testa om den gör så även utan överklockningen.

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem, det som fixade det för mig var att stänga av PLL overvoltage jag gjorde det och min processor är fortfarande överklockad till 4.3Ghz och den dubbelbootar inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodem:

Jag hade exakt samma problem, det som fixade det för mig var att stänga av PLL overvoltage jag gjorde det och min processor är fortfarande överklockad till 4.3Ghz och den dubbelbootar inte längre.

Okej, vad innebär PLL overvoltage? Kan det skada att stänga av det på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodem:

Jag hade exakt samma problem, det som fixade det för mig var att stänga av PLL overvoltage jag gjorde det och min processor är fortfarande överklockad till 4.3Ghz och den dubbelbootar inte längre.

Testade detta, då stod den still på "Windows is starting..." skärmen, så fick stänga av den.