Hjälp en smartphoneoskuld att hitta telefon och abonnemang

Permalänk
Medlem

Hjälp en smartphoneoskuld att hitta telefon och abonnemang

Det verkar som att min SE C901 börjar sjunga på sista versen och jag söker därför efter en kadidat att följa i dess fotspår. Det finns helt klart ett habegär efter en smartphone, men jag tror inte att jag kommer att använda den enormt mycket så därför kan jag inte försvara att köpa nån jättedyr telefon, utan letar efter en relativt billig telefon, men som ändå funkar.

Jag har sökt lite och det verkar som att ZTE Blade anses vara "bästa budgetval" i den allra lägsta prisklassen. Idag går den ju att köpa olåst för strax under 1000-lappen, vilket känns helt överkomligt (slipper gärna operatörslås och bindningstid och sånt). Var och klämde lite på den på mediamarkt idag och den kändes okej, även om jag tycker att det är en hel del skillnad i känslan/responsiviteten på pekskärmen jämfört med lurarana i de övre prisklasserna.
Hur mycket pengar anser ni att man skulle behöva lägga för att få något som är märkbart bättre än ZTE Blade?
Får man något (betydligt) bättre kan jag kanske tänka mig att gå upp till 2000kr, eller så.

Jag har sett att man "rekommenderas" att roota och byta firmware i ZTE Blade för att göra den bättre. Jag tycker dock att det verkar vara lite av en djungel. Finns det nån lista/förteckning på vilka olika firmwares osv som finns och dess för- och nackdelar?
Hur "farligt" är det att göra detta? Hur stor är risken att man misslyckas och förvandlar telefonen till en takpanna?
Skiljer det något i hårdvaran av de olika generationerna av ZTE Blade eller är det vara olika mjukvara?
Finns det något sätt att säkerställa vilken verison man får om man köper den nånstans?

Hur pass bra batteritid kan jag förvänta mig? En kompis har en SGSII och jag tycker han gör inget annat än laddar den hela dagarna, typ...

Så till detdär med abonnemang:
Idag har jag ett abonnemang (Comviq) där jag betalar 25kr i månaden som jag kan ringa för och ringer jag för mer så dras det via autogiro. Passar mig bra då jag ringer ganska lite. Det skulle dock bli dyrt att använda en telefon där man använder "internet" mycket med detta abonnemang, så ska jag kunna nyttja en smartphone så behöver jag något annat. Jag behåller gärna comviq/tele2 då det funkat fintfint i alla år. Jag är intresserad av något som har en "vettig" mängd datatrafik som ingår, men som åxå har en låg månadskostnad. Hur ska jag tänka/välja? Hur mycket data gör man "av med"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det verkar som att min SE C901 börjar sjunga på sista versen och jag söker därför efter en kadidat att följa i dess fotspår. Det finns helt klart ett habegär efter en smartphone, men jag tror inte att jag kommer att använda den enormt mycket så därför kan jag inte försvara att köpa nån jättedyr telefon, utan letar efter en relativt billig telefon, men som ändå funkar.

Jag har sökt lite och det verkar som att ZTE Blade anses vara "bästa budgetval" i den allra lägsta prisklassen. Idag går den ju att köpa olåst för strax under 1000-lappen, vilket känns helt överkomligt (slipper gärna operatörslås och bindningstid och sånt). Var och klämde lite på den på mediamarkt idag och den kändes okej, även om jag tycker att det är en hel del skillnad i känslan/responsiviteten på pekskärmen jämfört med lurarana i de övre prisklasserna.
Hur mycket pengar anser ni att man skulle behöva lägga för att få något som är märkbart bättre än ZTE Blade?
Får man något (betydligt) bättre kan jag kanske tänka mig att gå upp till 2000kr, eller så.

Jag har sett att man "rekommenderas" att roota och byta firmware i ZTE Blade för att göra den bättre. Jag tycker dock att det verkar vara lite av en djungel. Finns det nån lista/förteckning på vilka olika firmwares osv som finns och dess för- och nackdelar?
Hur "farligt" är det att göra detta? Hur stor är risken att man misslyckas och förvandlar telefonen till en takpanna?
Skiljer det något i hårdvaran av de olika generationerna av ZTE Blade eller är det vara olika mjukvara?
Finns det något sätt att säkerställa vilken verison man får om man köper den nånstans?

Hur pass bra batteritid kan jag förvänta mig? En kompis har en SGSII och jag tycker han gör inget annat än laddar den hela dagarna, typ...

Så till detdär med abonnemang:
Idag har jag ett abonnemang (Comviq) där jag betalar 25kr i månaden som jag kan ringa för och ringer jag för mer så dras det via autogiro. Passar mig bra då jag ringer ganska lite. Det skulle dock bli dyrt att använda en telefon där man använder "internet" mycket med detta abonnemang, så ska jag kunna nyttja en smartphone så behöver jag något annat. Jag behåller gärna comviq/tele2 då det funkat fintfint i alla år. Jag är intresserad av något som har en "vettig" mängd datatrafik som ingår, men som åxå har en låg månadskostnad. Hur ska jag tänka/välja? Hur mycket data gör man "av med"?

Nokia Lumia 800 från tre/tele2 med total abonnemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Nokia Lumia 800 från tre/tele2 med total abonnemang

Totalabonnemang, är det "Maxi Unlimited" du menar då? För isf får jag ju en månadskostnad på 345kr som jag behöver dras med i 2 år, vilket rimmar lite illa med låg månadskostnad utan bindingstid som jag skrev i mitt urpsrungliga inlägg. Det är klart att jag är inte HELT främmande inför att köpa med bindningstid, men att behöva dras med 345kr/mån i två år när man inte vet riktigt hur mycket man kommer att använda det hela.

Sen vet jag inte hur stort utbudet av appar och så är till Windows Mobile...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

WALL OF TEXT

Är stolt ägare till en ZTE Blade (inköpt kort efter release i sverige) och kan direkt säga att touchen kommer vara seg fram tills du byter homescreen app (kör med LauncherPro), jag märkte ENORM skillnad på flytet och har aldrig ens funderat på att återgå till org.. för övrigt är det väldigt lätt att flasha in en annan rom för ännu bättre flyt (kör Cyanogenmod 7)

Hade du bott i närheten av värnamo hade du gärna fått komma förbi o känna lite på hur flytet är i min.

Citat:

Jag har sett att man "rekommenderas" att roota och byta firmware i ZTE Blade för att göra den bättre. Jag tycker dock att det verkar vara lite av en djungel. Finns det nån lista/förteckning på vilka olika firmwares osv som finns och dess för- och nackdelar?

Dom flesta som vill ha en "stabil" rom kör med Cyanogenmod 7, har personligen haft ytterst få problem med just den rom'en (finns massvis med releases men dom senaste fungerar till 99% utan problem)

Här finns ett väldigt bra forum för just Blade

Citat:

Hur "farligt" är det att göra detta? Hur stor är risken att man misslyckas och förvandlar telefonen till en takpanna?

Så länge man tar det lugnt och läser guiden innantill så ska det inte vara några problem, men visst har hört att folk lyckats bricka mobilen men jag anser att risken är liten

Citat:

Finns det något sätt att säkerställa vilken verison man får om man köper den nånstans?

Det står under Inställningar->Om telefonen

Citat:

Hur pass bra batteritid kan jag förvänta mig? En kompis har en SGSII och jag tycker han gör inget annat än laddar den hela dagarna, typ...

Med nuvarande rom och nån/några batteriappar så har jag i snitt batteri i 3 dagar, då inkluderat nån timme wifi, samtal och massvis med sms (har i skrivande stund 37% kvar efter 2 dagar, 51m samtal, 3h wifi, 40m bluetooth och ca 100 sms)

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk
Medlem

du kan ju kika på samsung galaxy S den kostar ungefär 1900 kr den har bättre prestanda och zte blade ligger runt 1000 kr på den här sidan också
http://www.ofivemobilservice.se/product_info.php?cPath=9_6&pr...

ZTE blade
http://www.ofivemobilservice.se/index.php?cPath=9_16

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det finns helt klart ett habegär efter en smartphone, men jag tror inte att jag kommer att använda den enormt mycket så därför kan jag inte försvara att köpa nån jättedyr telefon, utan letar efter en relativt billig telefon, men som ändå funkar.

Skrivet av dumbo:

Sen vet jag inte hur stort utbudet av appar och så är till Windows Mobile...

Visst apputbudet är inte så stort som det är för Iphone/Android. Men är man inte van vid det så kan man kanske känna sig något begränsad. Men jag tycker det vägs upp av det välbyggda operativsystemet som även flyter på budget enheter.

Skrivet av dumbo:

Jag är intresserad av något som har en "vettig" mängd datatrafik som ingår, men som åxå har en låg månadskostnad. Hur ska jag tänka/välja? Hur mycket data gör man "av med"?

Det som käkar bandbredd är ju om man streamar saker så som spotify och youtube. I ditt fall behöver du nog inget super abonnemang. 0,5gb kan nog räcka.

Permalänk
Avstängd

jag började med 3gs, vilket skräp. kör nu s2 och är skitnöjd. hade fel så fick en doa o kunde byta telefon om jag ville med tog en ny s2a ist.

Permalänk

Med 3/Tele2's total abonnemang så får du en telefon i 345kr-priset.
Jag har ett Snackis Surf som kostar 89kr i månaden för att jag också gillar att betalar för det jag brukar den för.
Min räkning ligger mellan 200-250kr i månaden och då är jag inte frikostig heller, samt att jag har köpt telefoner vid sidan om för typ 5000kr varje år.
Lägger du på en hundring på månadskostnaden, så får du en 6000kr-telefon för 2400.

Just sayin'

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

Tack alla som svarat hittils!

Skrivet av mini-z1994:

du kan ju kika på samsung galaxy S den kostar ungefär 1900 kr den har bättre prestanda och zte blade ligger runt 1000 kr på den här sidan också
http://www.ofivemobilservice.se/product_info.php?cPath=9_6&pr...

Galaxy S känns ju som en rätt vettig kandidat. Efter att ha läst testen på swedroid så verkar den, både funktionsmässigt och prestandamässigt en bra bit bättre än ZTE Blade. Sen är den kanske ändå inte mer prisvärd, då den kostar typ dubbelt upp. Framför allt verkar ju även kamera och skärm bättre. Jag är van vid att ha en rätt bra kamera i mobilen, så det är ju ett stort plus, även om Galaxy S saknar blixt.
Funderar dock på om Galaxy S kanske börjar bli lite i största laget...
Jag får fundera lite på det. Har du själv handlat från det företaget förresten? Två omdömen på prisakt i vardera änden av skalan...

Skrivet av RakatKadaver:

Med 3/Tele2's total abonnemang så får du en telefon i 345kr-priset.
Jag har ett Snackis Surf som kostar 89kr i månaden för att jag också gillar att betalar för det jag brukar den för.
Min räkning ligger mellan 200-250kr i månaden och då är jag inte frikostig heller, samt att jag har köpt telefoner vid sidan om för typ 5000kr varje år.
Lägger du på en hundring på månadskostnaden, så får du en 6000kr-telefon för 2400.
Just sayin'

Beror ju på vad man har för mobilvanor. Jag ringen och messar inte så jättemycket så mina konstader skulle vara en bra bit lägre än dina, så på MIG stämmer inte riktigt din kalkyl. Jag ska dock ta mig en funderare.

Skrivet av Inzanity:

Är stolt ägare till en ZTE Blade (inköpt kort efter release i sverige) och kan direkt säga att touchen kommer vara seg fram tills du byter homescreen app (kör med LauncherPro), jag märkte ENORM skillnad på flytet och har aldrig ens funderat på att återgå till org.. för övrigt är det väldigt lätt att flasha in en annan rom för ännu bättre flyt (kör Cyanogenmod 7)

Med nuvarande rom och nån/några batteriappar så har jag i snitt batteri i 3 dagar, då inkluderat nån timme wifi, samtal och massvis med sms (har i skrivande stund 37% kvar efter 2 dagar, 51m samtal, 3h wifi, 40m bluetooth och ca 100 sms)

Tack för bra info! Hittade klipp på youtube där man kör med LauncherPro och CM7 och det såg rätt najs ut. Har du erfarenhet av andra ROMs, tex Ginger SF som ska vara batterisnålare än CM7. Det verkar ju, som sagt, finnas en hel drös med olika ROMs...

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Beror ju på vad man har för mobilvanor. Jag ringen och messar inte så jättemycket så mina konstader skulle vara en bra bit lägre än dina, så på MIG stämmer inte riktigt din kalkyl. Jag ska dock ta mig en funderare.
.

1min/dag och 4sms/dag i genomsnitt, tycker du det låter mycket?
Det är typ min mamma som får de där fyra smsen. 220 spänn betalade jag för det.
Om jag inte redan var bundne till bajsTele2 så skulle jag tagit det där erbjudandet, men ack. :<

EDIT:
55kr på den räkningen var visst till diverse smsbiljetter. Så 170 isf.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Tack för bra info! Hittade klipp på youtube där man kör med LauncherPro och CM7 och det såg rätt najs ut. Har du erfarenhet av andra ROMs, tex Ginger SF som ska vara batterisnålare än CM7. Det verkar ju, som sagt, finnas en hel drös med olika ROMs...

Har endast kört CM7 bortsett från ett tag i början då ja körde nån rom som en svensk kille knåpat ihop (kallt_kaffe på swedroid) dock har jag valt att stanna med CM7 då jag vet vad jag får och alla releaser jag har använt har varit 99% stabila, samt jag går en smula med strömmen, rom'en är den absolut mest använda på androidmarknaden
Kör för närvarande: Cyanogenmod 7 - 7.2.0 RC1 Stable och har inte haft några problem alls hittils (la in den för nån vecka sen)

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk
Medlem

Upptäckte att den Galaxy S som länkades här ovan är utan GSM, så den är ju inte aktuell...

Jaha, då har jag räknat lite på ungefärliga kostnader osv.
Maxi unlimited 24mån:
Totalkostnad 8280kr (för en telefon som troligen är mycket mer/kraftfullare än jag eg behöver)

ZTE Blade med Snackis Surf under 24 mån (inkl ungefärlig samtalskostnad):
Totalkostnad ca 5500kr

Galaxy S Plus med Snackis Surf med 12 mån bindningstid och förhöjd månadsavgift:
Totalkostnad ca 7500kr

Så... Skulle jag välja ZTE Blade skulle jag komma en bra bit billigare undan och slipper helt att vara bunden till något. Ser man till totalkostnaden så skiljer det däremot inte så mycket att välja en något billigare telefon mot att nappa på Maxi-plus abbet. Däremot kan man ju välja att inte vara bunden lika länge. Sedan kan man ju välja en billigare telefon med totalabbet och få kortare bindningstid åxå...

Så... För tillfället lutar det nog ändå mest åt ZTE Blade (även om jag gärna skulle ha bättre kamera), men om vi ändå leker med tanken att nappa på något av Tele2s erbjudanden:
Är deras telefoner brandade och innehåller en massa skit?
Vilken av de smarta telefoner de har på sin hemsida skulle ni valt och varför? Då vill jag gärna att ni utgår från prisvärdhet mer än att bara ha värsta värsta bara för att ha värsta värsta.

Skrivet av RakatKadaver:

Om jag inte redan var bundne till bajsTele2 så skulle jag tagit det där erbjudandet, men ack. :<

Du sätter ju lite fingret på detdär med med att vara bunden, vilket jag gärna vill slippa...

Permalänk

En SGS2a alla dagar i veckan om du ska ha MAXI abonnemanget

SGS3 kommer ju snart vad ryktena säger. Jag vet dock inte om MAXI täcker den när den väl kommer(antagligen är MAXI abonnemanget till för att få bort dom gamla telefonerna för att få in dom nya)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

tjena:)

Jag sitter själv på en zte blade, och hörde förut att det kommer en v2 till den kära trotjänaren.
Vet dock inte exakt vad den kommer kosta, eller när den kommer... men gissar nått liknande med vad v1 kostade när den kom.

Annars skulle jag tagit en ray... kostar dock 2K.

Men om budget är runt där, så kan du ju också kolla in samsung gio:)

offT: hörde att min far skulle snart testa att köra in cm9 i sin blade (ics), så ska kolla upp hur det går och se om det kan vara värt:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

offT: hörde att min far skulle snart testa att köra in cm9 i sin blade (ics), så ska kolla upp hur det går och se om det kan vara värt:)

Saknas för mycke funktioner för att de skall vara värt att ha den som "every day rom" men så fort dom börjar få den fullt fungerande och lika stabil som cm7 så hoppar ja på de tåget direkt

Visa signatur

Fractal Design R3, Win7, I7 2600k @ 4,5GHz, Noctua NH-U12P, 16Gb vengeance LP, Strix GTX 1070, Asrock P67 pro3, Force GT 120GB, 3x Samsung S27D391, Razer Mamba TE, Razer Blackwidow X chroma , Astro A40
Ala_95: Musen är skön men du blir svettig om händerna

Permalänk

Om du köper en smartphone så kommer du surfa mer, tveksamt om 1Gb i full hastighet räcker då.

Permalänk
Medlem

Skulle nästan ge bort min ZTE blade haha...

Visa signatur

Intel Core i5 4670K
770 GTX
ASRock Z87E-ITX mITX
Minne 16 GB @1600 Mhz

Permalänk
Medlem

Zte blade må va prisvärd. Men det går inte att förneka att den börjar bli kraftigt utdaterad nu.
(Har själv haft en zte med olika customroms)

Xperia neo (typ) eller bättre tycker jag man bör satsa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt4870:

Om du köper en smartphone så kommer du surfa mer, tveksamt om 1Gb i full hastighet räcker då.

Alldeles säkert kommer jag att surfa mer. Jag känner dock inte något jättebehov av att kolla youtube hela dagarna och har inget behov av att strömma musik via spotify, men ser potential göra de saker jag gör nu, fast enklare.

Skrivet av Boss302:

Zte blade må va prisvärd. Men det går inte att förneka att den börjar bli kraftigt utdaterad nu.
(Har själv haft en zte med olika customroms)

Xperia neo (typ) eller bättre tycker jag man bör satsa på.

Du är medveten om att jag har en SE C901 nu va? Bortsett från att C901 är omständig att surfa med, då den inte har en pekskärm, samt att animationer och sånt inte går att stänga av och den därför är rätt långsam att använda (man måste vänta på att det ska animeras klart innan den tar emot input), så täcker den eg mina behov ganska bra. Jag har alltså inte några superbehov och kan knappast räknas som en poweruser. Men visst... Med mer möjligheter skapar man ju mer/fler behov åxå...
Hur som helst så ser Xperia Neo rätt trevlig ut. Jag får nog se om lokala elektroniknasaren har Xperia Neo hemma att klämma på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Alldeles säkert kommer jag att surfa mer. Jag känner dock inte något jättebehov av att kolla youtube hela dagarna och har inget behov av att strömma musik via spotify, men ser potential göra de saker jag gör nu, fast enklare.

Du är medveten om att jag har en SE C901 nu va? Bortsett från att C901 är omständig att surfa med, då den inte har en pekskärm, samt att animationer och sånt inte går att stänga av och den därför är rätt långsam att använda (man måste vänta på att det ska animeras klart innan den tar emot input), så täcker den eg mina behov ganska bra. Jag har alltså inte några superbehov och kan knappast räknas som en poweruser. Men visst... Med mer möjligheter skapar man ju mer/fler behov åxå...
Hur som helst så ser Xperia Neo rätt trevlig ut. Jag får nog se om lokala elektroniknasaren har Xperia Neo hemma att klämma på...

Alla har vi ju gått från knapptelefoner

Bladen har även rätt usel kamera om det har betydelse? C901 vill jag minnas hade rätt bra kamera?

Ska man inte strömma någon media via 3g så duger nog 1gb utan problem. Efter 1gb så kan man ju fortfarande använda uppkopplingen, dock med reducerad hastighet.

Permalänk
Medlem

Jo, kameran i C901 var bra och mäter sig fortfarande bra även mot de bättre mobilkamerorna idag. Det är väl kanske där jag får göra lite avkall dock, inser jag. Oavsett vilken kamera jag väljer kommer jag ju inte att få någon urladdningsblixt, utan bara en tämligen sorglig ursäkt till blixt i form av en lysdiod. Den enda mobil som, vad gäller kamera, skulle vara en uppgradering är väl eg Nokia N8, men jag känner väl mig inte sådär supersugen på Symbian.

Permalänk
Medlem

Följdfråga på Xperia (Neo):
Funkar Sonys "Gesture Input" lika bra som (eller bättre än) Swype?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jo, kameran i C901 var bra och mäter sig fortfarande bra även mot de bättre mobilkamerorna idag. Det är väl kanske där jag får göra lite avkall dock, inser jag. Oavsett vilken kamera jag väljer kommer jag ju inte att få någon urladdningsblixt, utan bara en tämligen sorglig ursäkt till blixt i form av en lysdiod. Den enda mobil som, vad gäller kamera, skulle vara en uppgradering är väl eg Nokia N8, men jag känner väl mig inte sådär supersugen på Symbian.

Nej jag menade mer att bladens kamera är verkligen dälig jämfört med de flesta mobilkameror.
Visst saknar man riktig blixt.

Permalänk
Medlem

Har ni koll på vad som händer med detdär maxi-abonnemanget när bindningstiden går ut? Fortsätter det bara löpa med samma konstad och allt eller? Såg ingen information om det på tele2s hemsida.

Skrivet av Boss302:

Nej jag menade mer att bladens kamera är verkligen dälig jämfört med de flesta mobilkameror.
Visst saknar man riktig blixt.

Jo, jag förstod att det var så du menade. Min poäng var bara att oavsett vilken telefon jag väljer så blir bildkvaliteten inte märkbart bättre bättre och i dåligt ljus kommer jag att få sämre resultat än jag får idag pga att det saknas "riktig" blixt. På det stora hela blir det ju, oavsett vilken jag väljer, ett sämre resultat. Att ZTE Blade sedan skulle bli ett nerköp (mer så än om jag skulle välja en "värre" telefon) är jag medveten om. I bra ljus skulle det ändå funka "okej" för mina ändamål, men i dåligt ljus är den ju riktigt usel...

Nåväl. Vi får se vad jag bestämmer mig för till slut. Jag har fått lite att fundera över ändå, i den här tråden. Ska jag enbart lyssna till "vill-ha" så vore det ju inget att tveka på att hoppa på Maxi-abb med värstingmobil. Tänker man lite sundare så har jag ju troligen inte behovet av nån såndär värstingmobil och då känns det lite onödigt att betala nästan 3000kr mer.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Jag har sökt lite och det verkar som att ZTE Blade anses vara "bästa budgetval" i den allra lägsta prisklassen. Idag går den ju att köpa olåst för strax under 1000-lappen, vilket känns helt överkomligt (slipper gärna operatörslås och bindningstid och sånt). Var och klämde lite på den på mediamarkt idag och den kändes okej, även om jag tycker att det är en hel del skillnad i känslan/responsiviteten på pekskärmen jämfört med lurarana i de övre prisklasserna.
Hur mycket pengar anser ni att man skulle behöva lägga för att få något som är märkbart bättre än ZTE Blade?
Får man något (betydligt) bättre kan jag kanske tänka mig att gå upp till 2000kr, eller så.

Får jag inflika och fråga om du hatar välstånd, innovation och icke korrupta affärer och i sådana fall varför?

Att köpa ZTE är ett slag i ansiktet mot alla som någon gång bott i Sverige. Du köper alltså från en av Ericssons huvudkonkurenter trots att telekom är Sveriges sista paradgren. Tror du ens kineserna ens överväger Ericsson när de ska bygga ur. Alla drabbas om vi förlorar industrin.

Det finns ca 15 olika tillverkare att välja på och alla har kommit med nya innovationer UTOM ZTE som bara kör på kopiera och göra billigare.

ZTE är ökända för sina mutbrott och andra skandaler.

ZTE kommer från en diktatur som inte följer FN konventioner om mänskliga rättigheter och många arbetar under slavliknande förhållanden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu är väl kanske inte detta ett forum för politiska diskussioner och jag har inte för avsikt att diskutera detta i någon större omfattning, men som medborgare i en demokrati där det råder marknadsekonomi så tycker jag inte att du borde ha så svårt att förstå principen med att var och en köper vad man vill som passar dennes behov och plånbok. Jag har, fram tills idag, endast ägt mobiler från Ericsson (de två senaste dock Sony Ericsson) eftersom jag tyckt att deras telefoner passat mig, mina behov och min plånbok. Idag är jag inte lika övertygad om att deras telefoner uppfyller dessa krav. Om Sony/Ericsson inte tillverkar en telefon som jag vill ha till ett pris jag är villig att betala så får de inte mig som kund. Jag kan ju inte köpa en alldeles för dyr telefon som inte passar mina behov bara för att stödja ett svenskt företag som tillverkar saker jag inte vill ha.
Jag vill dock påtala att fortfarande inte fattat något beslut i frågan och att SE Xperia Neo dykt upp i tråden som alternativ (som jag fortfarande överväger).
Sedan kan såklart etiska aspekter finnas. Olika länder har olika mycket korruption och olika företag använder olika mer eller mindre justa "affärsmetoder". Man ska dock inte glömma att det allra mesta, oavsett vad det står på prylarna, tillverkas i Kina av arbetare som jobbar under mer eller mindre slavlika förhållanden och bara för att ett svenskt företag satt upp riktlinjer för hur tillverkningen ska skötas så innebär inte det att det faktist är så i verkligheten. Det har ju påvisats gång efter annan. Även om en produkt är "Made in Sweden" (vilket väldigt få produkter är numera) så kommer sannolikt merparten av delarna från underleveratörer i Kina.

Som kuriosa kan ju nämnas att min SE C901 är tillverkad i Kina. Numera är väl Sony Ericsson dessutom bara "Sony Mobile", dvs Japan och inte Sverige (och sannolikt tillverkning i Kina).

Summa summarum:
Ska man inte stödja denna "diktatur som inte följer FN konventioner om mänskliga rättigheter" så kan man nästan inte köpa någonting i dagens läge. (Vilket väl kanske eg inte vore helt fel med tanke på den helt vansinniga överkonsumtion som råder idag.)

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en begagnad mobil utan abb. för att se hur mycket du kommer använda smartphonen? Jag tror eftersom du har varit medlem ett tag här på sweclockers och således borde ha ett relativt högt teknikintresse att du kommer använda den mer än vad du tror i dagsläget.

Gick själv in med din inställning för ett par år sedan och köpte en budgetmodell med bindningstid. Dock tröttnade jag rätt fort på den och köpte tillslut en "värsting"modell (och betalade en viss tid för dubbla abb. ...).

Vore jag dig skulle jag som sagt köpa en begagnad med kontantkort för att se användningen.
Ett förslag jag tror passar dig är en apple 3GS som borde ligga i 1-2k spannet på beg.marknaden då den fortfarande får nya uppdateringar (tillskillnad från lika gamla androids), då apple har högt andrahandsvärde (om du nu vill sälja den igen) men också för att jag tror den passar dig.

Permalänk

Äh, en Lumia 710 ska du ha.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk

Svar till dumbo

Marknadsekonomi förutsätter att varje nation har något de är bättre på, annars är det bara sämre. Genom att skaffa tullar kunde tex USAs industri växa till utan att Tysk och brittisk stoppa dem. Trots att Sverige har hamnat efter och att de senaste årens tillväxt främst beror av avregleringar och privatisering, istället för bättre produkter och ren konkurrens, har vi fortfarande ett få tal företag kvar som ger jobb i Sverige. Det är därför illa att gå direkt till största hotet och fylla deras kassa.

Det handlar inte om att telefonen är svensk producerad eller inte. Endast att det är ZTE.

Var telefonen är producerad spelar inte så stor roll, dock var Saloo att föredra. De stora pengarna ligger i design och administration. Att produktionen ligger i Kina beror mest på att de är billigare än robotar.

Som redan nämnt kommer alla tillverkare med nya idéer, vissa fler än andra men ZTE kör bara på copycat-spåret.

Inget hindrar dig dock att ZTE, det är bara det att det är rätt så osmakligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Följdfråga på Xperia (Neo):
Funkar Sonys "Gesture Input" lika bra som (eller bättre än) Swype?

Jag och min gumma har var sin xperia ray. Vi gillar dom och jag tycker det är en helt okej telefon för 1990.
Gesture input fungerar faktikst helt okej, men man måste förstås hålla ett öga på förslagen som telefonen ger när man skriver.